NOW voor AOW-er
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

Teun970

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 2
Zo Apr 26, 2020 10:25 pm Reageer met quote

Heeft iemand ervaring met het volgende: stel een AOW-er werkt bij een bedrijf dat veel werk is kwijt geraakt en daarom gebruik maakt van de NOW-regeling.
De algemene regel uit de NOW is dat iedereen die daar werkt (tot een bepaald inkomen) in aanmerking komt voor doorbetaling van in ieder geval 90% van zijn salaris. Doorbetaling die de werkgever kan doen door de NOW-regeling. Uitdrukkelijk is vermeld dat dit ook geldt voor uitzendkrachten, nul-uren contracters. MBT tot AOW-ers staat niets expliciet vermeld, wel dat de werknemer sociale premies moet betalen. Alleen dan kan de werkgever deze persoon mee laten tellen voor de loonsom, waarover de uitkering wordt berekend. Nu wordt bij een AOW-er minder sociale premies ingehouden, maar niet nul%.
Mijn vraag is dus: tellen AOW-ers met een bijbaan(tje) ook mee voor de loonsom (en komen vervolgens in aanmerking voor een "uitkering")?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Ma Apr 27, 2020 2:01 pm Reageer met quote

De uitkering inz. de NOW regeling wordt gedaan aan de werkgever en nooit direct aan de werknemer.

Iedereen voor wie loonaangifte wordt/is gedaan en verzekerd is voor de WW, ZW of WIA, valt onder de loonsom waarvoor subsidie ontvangen kan worden". dit had jij zelf ook al gevonden.

AOW'ers zijn niet verzekerd voor de genoemde zaken. Indien jouw werkgever een beroep doet op de NOW regeling, dan krijg hij dus geen vergoeding voor de salarissen van de AOW'ers die een bijbaantje hebben.

Teun970

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 2
Wo Apr 29, 2020 8:19 pm Reageer met quote

@Ron1.1 Dank voor het duidelijke antwoord. Kan de minister nog wat van leren. (maar hij had meer haast vermoed ik).

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1080
Wo Apr 29, 2020 8:40 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
De uitkering inz. de NOW regeling wordt gedaan aan de werkgever en nooit direct aan de werknemer.

Iedereen voor wie loonaangifte wordt/is gedaan en verzekerd is voor de WW, ZW of WIA, valt onder de loonsom waarvoor subsidie ontvangen kan worden". dit had jij zelf ook al gevonden.

De regering betaalt tot 90% van de netto loonkosten aan de werkgever. De kosten tussen bruto en netto loon zijn, naar mijn informatie, niet relevant.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Do Apr 30, 2020 8:17 pm Reageer met quote

Prlwytzkofsky schreef:
Ron1.1 schreef:

De regering betaalt tot 90% van de netto loonkosten aan de werkgever. De kosten tussen bruto en netto loon zijn, naar mijn informatie, niet relevant.

En de pensioenpremie dan ?

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1080
Do Apr 30, 2020 9:05 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

En de pensioenpremie dan ?

Alle werknemer premies dienen de bedrijven af te dragen maar krijgen daar geen vergoeding voor.

90% vergoeden van het salaris klinkt veel mooier dan 65% van de totale loonkosten van het bedrijf.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

Pagina 1 van 1

Plaats reactie