He nieuwe normaal
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Wo Apr 22, 2020 8:56 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ik heb altijd gedacht dat er maar een soort virus bestond

Dat meen je toch niet, Tympaan? Shocked Wink

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_virussen
Je zou ze eens moeten tellen Laughing

Evolutie.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

Laatst aangepast door barth. op Wo Apr 22, 2020 9:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17781
Wo Apr 22, 2020 8:57 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Het kan nog een jaar duren voor er een werkend vaccin is ontwikkeld.

De geluiden over een oud tbc-medicijn zijn veelbelovend...

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13341
Wo Apr 22, 2020 9:02 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Bedankt voor de informatie, Keesvi.
Ik heb altijd gedacht dat er maar een soort virus bestond, het griepvirus. Enkel dat deze dingen op z'n tijd muteerde en daardoor weer mensen ziek konden maken..
Bestaan er dan meerdere soorten en hoe ontstaat een compleet nieuw virus?

Graag gedaan. Er bestaan heel veel verschillende soorten virussen, waaronder diverse ziekteverwekkers, zoals griep (Influenza), waterpokkenvirus (Varicella Zoster), koortslipvirus (Herpes), pokken, AIDS (HIV-1), Ebola, Zikavirus en hepatitis A, B en C en het diarree veroorzakende norovirus of rotavirus en het verkoudheidsvirus. Dat zijn ze lang niet allemaal.

Voor zover ik weet muteren sommige virussen nauwelijks tot niet en andere weer vrij snel, zoals het griepvirus. Daarom wordt de doelgroep ieder jaar uitgenodigd voor een inenting met een nieuw aangemaakt vaccin voor meerdere mutaties. Grootste verschil met bacteriŽn is dat antibiotica niet werken bij virusinfecties. Je kunt de groei van virussen wel remmen en zelfs tot stilstand brengen, zoals bij hiv. Hoe dit virus zich gaat ontwikkelen is nog de vraag. Voorlopig moeten we het hebben van de maatregelen om de uitbreiding af te remmen. Dat is hard nodig maar ze lijken wel te werken.

Wat algemene informatie: VIROLOGIE SEROLOGIE IMMUNOLOGIE

Specifiekere informatie over o.a. SARS-CoV: SARS

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 489
Wo Apr 22, 2020 11:23 pm Reageer met quote

zoals ik het snap is het corona virus een vrij agressief virus met een hoog reproductie getal.
Dat is in het nadeel van het virus want de hele wereld duikt er nu op om er een vaccin tegen te ontwikkelen.

de wetenschap zal dit ook overwinnen daar ben ik van overtuigd ( in Duitsland worden de eerste testen op mensen ingezet, wat een duidelijke stap is)
totdat er een vaccin is moet er ook worden ingezet op genezing van de patient zelf.

barth.

Superlid
Superlid
Do Apr 23, 2020 12:13 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

totdat er een vaccin is moet er ook worden ingezet op genezing van de patient zelf.

Maar net zo als dat er nog geen vaccin is, is er ook nog geen geneesmiddel voor een corona infectie.
Uiteraard wordt er ook intensief onderzoek gedaan m.b.t. Een geneesmiddel, (wat dan een anti-viraal geneesmiddel zou moeten zijn), maar dat kan (net zo als de ontwikkeling van een vaccin) ook lang duren voor dat dat er is.

Quote:
Er bestaat geen specifiek medicijn om de door het coronavirus veroorzaakte ziekte (COVID-19) te voorkomen of te behandelen. Sommige mensen hebben medische zorg nodig voor hun ademhalingsklachten.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Do Apr 23, 2020 12:23 am Reageer met quote

barth. schreef:
nandes57 schreef:

Maar net zo als dat er nog geen vaccin is, is er ook nog geen geneesmiddel voor een corona infectie.
Uiteraard wordt er ook intensief onderzoek gedaan m.b.t. Een geneesmiddel, (wat dan een anti-viraal geneesmiddel zou moeten zijn), maar dat kan (net zo als de ontwikkeling van een vaccin) ook lang duren voor dat dat er is.

Het vaccin is er officieel niet maar de ingang is er om het maar even simpel te zeggen, het uittesten op mensen gebeurt niet zomaar.

inmiddels kent men de oorzaak waarom mensen zo in nood kunnen komen na infectie ( het lichaam reageert te heftig op het virus waardoor het zelf in de problemen komt)
het kennen van de oorzaak is de helft van de oplossing.

men moet toch optimistisch blijven in deze barre tyd.

barth.

Superlid
Superlid
Do Apr 23, 2020 12:35 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
barth. schreef:
nandes57 schreef:

Het vaccin is er officieel niet maar de ingang is er om het maar even simpel te zeggen, het uittesten op mensen gebeurt niet zomaar.

inmiddels kent men de oorzaak waarom mensen zo in nood kunnen komen na infectie ( het lichaam reageert te heftig op het virus waardoor het zelf in de problemen komt)

Ja optimistisch, maar ook realistisch.
Hoe zie je dat genezen van patienten voor je, als een behandeling tegen het virus nog niet mogelijk is. Er is nu alleen medische zorg t.a.v. De ademhalingsproblemen als die er zijn. Maar dat is nog niet een behandelling tegen de ziekte.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Do Apr 23, 2020 12:44 am Reageer met quote

barth. schreef:
nandes57 schreef:
barth. schreef:
nandes57 schreef:

Ja optimistisch, maar ook realistisch.
Hoe zie je dat genezen van patienten voor je, als een behandeling tegen het virus nog niet mogelijk is. Er is nu alleen medische zorg t.a.v. De ademhalingsproblemen als die er zijn. Maar dat is nog niet een behandelling tegen de ziekte.

het weten waarom de een er veel heftiger op reageert dan de ander maakt dt je patienten duidelijk beter kan helpen en genezen.

ja realistisch, zeker maar realistisch en optimistisch kunnen prima hand in hand gaan.

met pessimisme en zwartkijkerij kom je er zeker niet.

barth.

Superlid
Superlid
Do Apr 23, 2020 12:58 am Reageer met quote

Realisme is niet pessimisme of zwartkijkerij,
Maar het serieus nemen van de corona-virus informatie:

Quote:
Er bestaat geen specifiek medicijn om de door het coronavirus veroorzaakte ziekte (COVID-19) te voorkomen of te behandelen. Sommige mensen hebben medische zorg nodig voor hun ademhalingsklachten.

En ja, uiteraard wordt er in heel veel instituten koortsachtig onderzoek gedaan, om een vaccin, en/of een antiviraal geneesmiddel zo snel mogelijk te ontwikkelen. Maar realisme is ook het weten dat dat nog niet betekent dat het op korte termijn beschikbaar is.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27520
Do Apr 23, 2020 12:27 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Tympaan schreef:

Ik heb altijd gedacht dat er maar een soort virus bestond

Dat meen je toch niet, Tympaan? Shocked Wink

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_virussen
Je zou ze eens moeten tellen Laughing

Evolutie.

Ik schaam mij diep, barth.

Maar ik had mij nog nooit in de wereld van de virussen verdiept. Ik zag dat vooral in verband met griep

Maar goed dat ik geen dokter geworden ben. Very Happy

Faber quisque fortunae suae

barth.

Superlid
Superlid
Do Apr 23, 2020 4:47 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ik schaam mij diep, barth.

Maar ik had mij nog nooit in de wereld van de virussen verdiept. Ik zag dat vooral in verband met griep

Maar goed dat ik geen dokter geworden ben. Very Happy

Je hoeft je niet te schamen hoor Laughing elke vraag is legitiem.
Maar ik was wel verbaasd. Er zijn meer virussen op aarde dan andere levende organismen (inclusief bacterien).
Elke theelepel van het oppervlakte water in de oceanen bevat al c.a. 10 miljoen virussen. En de oceanen... dat zijn heeeel veel theelepels water.
En ook in je eigen lichaam zijn er enorm veel virussen.
Een groot deel van ons DNA is ook van virale oorsprong. Virussen hebben voor een belangrijk deel ons ďmensĒ gemaakt.

De natuur en evolutie is best wel boeiend.
En virussen zijn daarin behoorlijk dominant.

Van de meeste virussen hebben we geen last, maar de virussen die wel ziekte bij ons (of bij ons vee) veroorzaken krijgen uiteraard de meeste aandacht.
Kees heeft al wat verschillende virusziektes opgesomd. Maar een belangrijke die ik ook wil noemen is Polio. Kinderverlamming.

Vanwege de verschillende virusziektes is ook ons rijksvaccinatie programma. Met een hoge vaccinatiegraad wordt een groepsimmuniteit bereikt die de hele bevolking beschermd.

Overigens hebben we geluk dat we onszelf niet als ons vee behandelen bij een virusuitbraak. Bij ons vee gaat het wel wat verder dan een lockdown of sociale afstand. Daar (bij ons vee) gaan we ďpreventief ruimenĒ om een verspreiding tegen te gaan.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27520
Do Apr 23, 2020 7:14 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Elke theelepel van het oppervlakte water in de oceanen bevat al c.a. 10 miljoen virussen. En de oceanen... dat zijn heeeel veel theelepels water.
.

Benauwend idee eigenlijk. Ik heb als kind toch best vaak in zee gezwommen...

Gelukkig kan de mens blijkbaar een stootje hebben.

Maar ik kijk nu toch wel wat anders tegen die virussen aan...

Faber quisque fortunae suae

barth.

Superlid
Superlid
Do Apr 23, 2020 7:48 pm Reageer met quote

Je kan gerust tussen die virussen in de zee rondzwemmen, de meeste soorten daar infecteren enkel bacteriŽn. Z.g.n bacteriofagen.
Bacteriofagen, virussen die bacteriŽn doden, worden soms ook gebruikt als geneesmiddel tegen bacteriŽle infecties. Die z.g.n ďfagentherapieĒ wordt gebruikt als alternatief voor antibiotica.

Dus dan krijg je bewust virussen toegediend om je te genezen van een bacteriŽle infectie.

Virussen als geneesmiddel, dat mag ook wel een keer genoemd worden, naast al die soorten virussen die enge ziektes veroorzaken.

Het kan een laatste redmiddel zijn als bacteriŽn resistent worden voor antibiotica.

Aquarel

Superlid
Superlid
Antw.: 2595
Ma Apr 27, 2020 1:21 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ron1.1 schreef:
Mogelijk gaat het handen geven en de begrotingskussen tot het verleden behoren, van die kussen was ik toch al geen voorstander. Laughing

Die begrotingskussen werden vooral uitgewisseld tussen Rutte en de multinationals zeker? Nee, ben ik dan ook geen voorstander van. Laughing

Alweer zo'n grappig foutje.....Begrotingskussen.....dat klinkt als speciale kussen die uitgewisseld worden op de derde dinsdag in september..Smile

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie