Corona-app
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Wo Apr 15, 2020 7:09 pm Reageer met quote

1.-Als een corona-app beschikbaar komt zou U dan de corona-app installeren?
2.- Welke privacy zouden bij U zwaarder wegen dan de gezondsheisaspecten?
3. Als een corona-app verplicht zal worden wat doet U dan ?
4. Zou U de smartphone uitzetten (of batterij eruit halen) zodat men U niet kan volgen ?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 258
Wo Apr 15, 2020 7:46 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
2.- Welke privacy zouden bij U zwaarder wegen dan de gezondsheisaspecten?
3. Als een corona-app verplicht zal worden wat doet U dan ?
4. Zou U de smartphone uitzetten (of batterij eruit halen) zodat men U niet kan volgen ?

Wat zijn jouw antwoorden op deze vragen?

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13341
Wo Apr 15, 2020 10:12 pm Reageer met quote

Misschien moet je eerst even afgelopen Zondag met Lubach bekijken, je achter je oren krabben, vervolgens je handen wassen om daarna het forum te betreden om je vragen met die opgedane kennis zorgvuldig te herformuleren. Misschien kan ik er dan iets mee.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 330
Do Apr 16, 2020 1:05 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Ik installeer de app wel, maar draai de batterij andersom zodat ik onnavolgbaar ben.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Do Apr 16, 2020 3:25 pm Reageer met quote

Als je geen smartphone heb, kan je ook niets installeren. Ik heb dus geen smartphone, nog wel een goed werkende oude Nokia, maar daar kunnen geen apps op.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27520
Do Apr 16, 2020 4:08 pm Reageer met quote

Die Nokia's zijn inderdaad onverwoestbaar.
Mijn Phone is ook absoluut niet smart en dat hoeft ook helemaal niet. Bellen en gebeld worden is voor mij genoeg. Zelfs de mogelijkheid om berichtjes te verzenden gebruik ik nauwelijks. Geen zin in dat gepriegel op zo'n minischermpje..

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Apr 16, 2020 4:25 pm Reageer met quote

In feite is een smartphone een tablet in het klein waarmee je ook kunt bellen. Ik kan de ontelbare mogelijkheden van die dingen wel waarderen, zoals GPS, calculator, camera's, bankieren, Farmacotherapeutisch Kompas, Google Translate, Reisplanner, Stocard (klantenkaarten), DigID, nieuws-apps etc. etc. Maar die mogelijkheden hebben als schaduwzijde dat je ook kwetsbaar bent omdat je het zicht makkelijk kwijtraakt van wat er allemaal met je gegevens gebeurt, waaronder je exacte positie. Dat geldt ook voor zo'n corona-app. Als je dat risico niet wilt lopen kun je eigenlijk beter geen smartphone gebruiken maar in ieder geval is kritisch omgaan met apps installeren aan te raden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Do Apr 16, 2020 8:31 pm Reageer met quote

Contact tracing is essentieel om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Van iemand die positief test, zou men moeten vragen met welke personen die de dagen ervoor contact heeft gehad, om hen te waarschuwen dat ze ook besmet zouden kunnen zijn. Maar het coronavirus verspreidt zich momenteel zo snel, dat dit niet meer op de klassieke manier met interviews kan. Volgens wetenschappers hebben we dus een app voor proximity tracing nodig, die automatisch bijhoudt of je bij geïnfecteerde mensen in de buurt was.

Welk privacy risico je loopt als men je locatie kent is mij niet duidelijk tenzij je iets te verbergen hebt. Cool

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Apr 16, 2020 9:45 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
tenzij je iets te verbergen hebt. Cool

O, je hebt niets te verbergen? Die heb ik vaker gehoord. Verzekeringsbedrijven worden daar erg blij van. Vertel eens wat er op je bankrekening(en) staat. Heb je schulden en zo ja, hoe hoog? Hoe vaak per week, maand, jaar doe je 'het'? Wat was je laatste wetsovertreding? En uiteraard willen we graag weten wat je echte naam, je adres en woonplaats is. En de rest.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Do Apr 16, 2020 10:18 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ron1.1 schreef:
tenzij je iets te verbergen hebt. Cool

O, je hebt niets te verbergen? Die heb ik vaker gehoord. Verzekeringsbedrijven worden daar erg blij van. Vertel eens wat er op je bankrekening(en) staat. Heb je schulden en zo ja, hoe hoog? Hoe vaak per week, maand, jaar doe je 'het'? Wat was je laatste wetsovertreding? En uiteraard willen we graag weten wat je echte naam, je adres en woonplaats is. En de rest.

Lezen blijkt toch moeilijker als men denk: Welk privacy risico je loopt als men je locatie kent is mij niet duidelijk tenzij je iets te verbergen hebt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Apr 16, 2020 10:41 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Lezen blijkt toch moeilijker als men denk: Welk privacy risico je loopt als men je locatie kent is mij niet duidelijk tenzij je iets te verbergen hebt.

Ik zal wel te simpel in elkaar zitten maar wat moet je met alleen maar de gegevens van een locatie als die aan geen enkel ander gegeven gekoppeld zijn?

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27520
Vr Apr 17, 2020 10:34 am Reageer met quote

Het gaat er meer om wat en met die gegevens gedaan wordt..

Volgens mij weet de overheid toch alles al van iedereen. Ze vullen zelfs je belastingformulier al voor je in. Ze weten al lang waar en hoe je woont, wat je doet en waar je bent. Wat voor een auto je hebt en of je er vaak mee rijdt. Overal hangen camera's Op snelwegen, in de steden en in openbare gebouwen. Tik je naam in op internet en je komt van alles over jezelf tegen. Je krijgt een bericht als je rijbewijs gaat verlopen en als je een of ander medisch onderzoek moet ondergaan. je hele handel en wandel als het om overtredingen gaat is ook bekend...

Hoezo privacy...?

Ze kunnen nog net niet in je slaapkamer kijken. Maar reken er maar op dat ze precies weten of en wanneer je naakt in je tuin ligt...
Alles wordt tegenwoordig wel op één of andere manier in de gaten gehouden...

En dat is best wel een dilemma. Enerzijds heb ik er ook geen moeite mee en boeit het mij helemaal niet als ze mij om tien uur in de ochtend naar een supermarkt zien lopen.
Anderzijds moet je maar blijven hopen dat we nooit eens een 'foute' overheid krijgen. Want dan kan het nog lelijk tegen je keren, vrees ik...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Apr 17, 2020 1:56 pm Reageer met quote

Laten we hopen dat ons een foute, misschien beter nog foutere overheid bespaard blijft maar het begrip 'overheid' is met alle privatiseringen van de meest uiteenlopende overheidsdiensten nogal geërodeerd. Dat vind ik voorlopig een belangrijkere reden om voorzichtig te zijn met het verstrekken van vertrouwelijke gegevens. Of iemand weet hoe ik in de tuin lig te zonnen zal mijn al dan niet bedekte achterwerk oxideren maar feiten over mijn gezondheidstoestand, mijn eventuele schulden, verslavingen, seksuele gedragingen, juridische misstappen en dergelijke zie ik toch liever beschermd.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Za Apr 18, 2020 12:19 am Reageer met quote

Als ik de GGZ ermee kan helpen (ontlasten) en zo kan meehelpen om zo de verspreiding van het virus tegen te gaan, en als de app me ook waarschuwt, wil ik de app wel installeren.

En over privacy gesproken, wat mensen allemaal op het internet over zichzelf in de openbaarheid gooien, op sociale netwerken, op facebook, op internet forums, twitter, instagram etc. Shocked

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Apr 18, 2020 12:58 am Reageer met quote

barth. schreef:
Als ik de GGZ ermee kan helpen (ontlasten) en zo kan meehelpen om zo de verspreiding van het virus tegen te gaan, en als de app me ook waarschuwt, wil ik de app wel installeren.

GGD bedoel je waarschijnlijk? Als de overheid zo doorgaat dan doe ik dat dus niet: Experts uiten kritiek op procedure voor corona-apps

Quote:
En over privacy gesproken, wat mensen allemaal op het internet over zichzelf in de openbaarheid gooien, op sociale netwerken, op facebook, op internet forums, twitter, instagram etc. Shocked

Ik denk dat verreweg de meeste mensen geen benul hebben van wat ze allemaal, vooral onbedoeld, aan informatie prijsgeven...

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Za Apr 18, 2020 4:28 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

GGD bedoel je waarschijnlijk? Als de overheid zo doorgaat dan doe ik dat dus niet: Experts uiten kritiek op procedure voor corona-apps

Quote:

Ik denk dat verreweg de meeste mensen geen benul hebben van wat ze allemaal, vooral onbedoeld, aan informatie prijsgeven...

Ja, ik bedoelde inderdaad de GGD. Slip of the pen. Wink

Ik hoop dat ze er wel uitkomen, want ik snap wel dat het voor de GGD ondoenlijk wordt als het contactonderzoek door hun medewerkers op zo’n enorme schaal zou moeten gebeuren. Dat daar de capaciteit niet voor is.
Het zou m.i. goed zijn als de moderne techniek zou kunnen meehelpen.

Ik denk dus vooral aan het doel ervan. Maar ben zelf technisch niet deskundig genoeg om te zeggen hoe het eruit zou moeten zien.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Apr 18, 2020 8:35 am Reageer met quote

barth. schreef:
Ik hoop dat ze er wel uitkomen, want ik snap wel dat het voor de GGD ondoenlijk wordt als het contactonderzoek door hun medewerkers op zo’n enorme schaal zou moeten gebeuren. Dat daar de capaciteit niet voor is.
Het zou m.i. goed zijn als de moderne techniek zou kunnen meehelpen.

Ik denk dus vooral aan het doel ervan. Maar ben zelf technisch niet deskundig genoeg om te zeggen hoe het eruit zou moeten zien.

Ik ben met je eens dat moderne techniek een uitstekend hulpmiddel kan zijn, niet alleen bij het vinden van een remedie tegen dit virus zoals ik eerder opperde, maar ook om de pandemie als geheel in kaart te brengen en onder controle te krijgen. Maar ik ben mede, hoewel zeker geen ict-expert, door een korte carrière in de wereld van de ict en internet (AOL) wel erg kritisch geworden op de invoering van al dat moois door de keerzijde van de medaille die o.a. met de persoonlijke leefsfeer heeft te maken. De manier waarop de overheid de afgelopen decennia omgegaan is met ict en andersoortige logistiek stemt me niet erg hoopvol en het verhaal over de invoering van een corona-app vind ik daar het zoveelste voorbeeld van. Ander zeer recent voorbeeldje van een uitermate kortzichtig vertrouwen in een beleid met ict die het vanzelf wel zal oplossen is In het mondiale gevecht om mondkapjes heeft Nederland al een paar ronden verloren. Alleen al omdat ook dit weer klauwen met geld gaat kosten is het nu zaak om naar de echte deskundigen te luisteren. Probleem is om uit te maken wie dat precies zijn. Op een koopje gaat natuurlijk niet maar een fors prijskaartje is absoluut geen garantie.

Laatst aangepast door Keesvi op Za Apr 18, 2020 8:37 am, in totaal 1 keer bewerkt

tontoos

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 63
Za Apr 18, 2020 8:35 am Reageer met quote

ik heb geen smartphone wel een moderne soort Nokia.
Als de overheid wil dat ik die app ook moet hebben dan subsidiëren ze die mij maar, ze weten al genoeg van mij en de privacy stelt niks voor.

Ik ben een aktieve man die graag bezig met allerlei dingen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4381
Za Apr 18, 2020 10:50 am Reageer met quote

Het is van de baan. Zelf zou ik er geen moeite mee hebben gehad de app te installeren, waar moet je op onze leeftijd nou nog bang voor zijn Smile , ja voor covid-19, een virus dat je beide longen aanvalt waardoor je mogelijk aan een langzame verstikking komt te overlijden. Ik kan me leukere manieren bedenken om dood te gaan.
Wat de gevolgen van zo'n app kunnen zijn...natuurlijk zijn daar allerlei afschuwelijke '1984' toestanden bij voor te stellen.
Maar die discussie werd bij de introductie van de bonus-kaart van Albert Heijn al gevoerd, die ben ik persoonlijk een beetje moe geworden. 'het zal allemaal wel'.
Kijk het is maar net wat voor regering/regime een land kent.
Komt een FvD hier aan de macht, dan is die bonus-kaart van Albert Heijn waarschijnlijk al een gele ster, of zeker het mobieltje zoals we dat nu kennen, nog zonder die app. Die maakt dan echt het verschil niet meer

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Apr 18, 2020 11:30 am Reageer met quote

De privacy kan mogelijk wel afgedekt worden maar er zijn andere kanttekeningen:

‘Waar ik me veel meer zorgen over maak is dat zo’n app veel loos alarm gaat geven, of juist geen alarm terwijl dat wel nodig zou zijn geweest. En hoe zo’n app het gedrag van mensen, bedrijven en instellingen gaat sturen. Als je een lockdown opheft met het idee dat een app de besmettingen kan beheersen, creëer je schijnveiligheid.’

‘Tja, hoe betrouwbaar is dat? Als ik één minuut met iemand ga zoenen met het coronavirus raak ik vast besmet, maar geeft de app geen alarm omdat we minder dan dertig minuten contact hadden. En bluetooth werkt door glas en sommige muren heen. Hierdoor kan de app een signaal afgeven, terwijl mijn buurman, of oma vanachter het raam, nooit in mijn gezicht heeft kunnen hoesten. De app heeft ook pas zin als een meerderheid van de bevolking hem installeert en goed gebruikt. Het is twijfelachtig of dat gaat lukken.’

Verplichten van zo'n app?

‘Je schetst het als een positief scenario, maar dit is precies het gevaar van zo’n app. Deze apps zijn gedragstechnisch lastig. Ook als de app vrijwillig is, zullen werkgevers een ‘groene code’ gaan eisen voor je naar kantoor mag. Dat zijn zeer ingrijpende gevolgen op basis van een extreem foutgevoelig systeem. Nu moet iedereen afstand houden, maar als sommigen wel naar het café mogen en anderen niet, dan gaan mensen massaal in hun eigen voordeel zo’n app om de tuin leiden. Even je telefoon of bluetooth uitzetten als je anderen ontmoet. Je mobieltje van je moeder meenemen als je weer eens de trein wil nemen. De monitoring die nodig is als je dit wil bestrijden, door te controleren of mensen hun mobiel bij zich hebben, loopt snel uit de hand. Je zult het niet moeten zoeken in verplichten, maar proberen te stimuleren dat mensen zelf verantwoordelijkheid nemen.’

Hier het artikel: Deze techhoogleraar (zelf herstellende van het virus) is zeer kritisch op corona-apps – en niet eens zozeer vanwege privacy

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie