corona in ons dagelijkse leven.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 528
Zo Apr 12, 2020 12:15 am Reageer met quote

wat ervaren jullie van de corona crisis in je dagelijkse leven en hoe ga je er mee om?

terug van vakantie val ik met de neus in de corona, zoveel mogelijk thuis blijven, contacten op min 1,5 meter, geen euro meer in het karretje bij de super en niet allemaal tegelijk naar binnen, je urine bij je arts inleveren op een tafeltje wat buiten de praktijk staat,doodse stiltes op de straten in dorp en stad, mensen en personeel die schigtig langs je heen gaan bij de kruidvat, kassa medewerkers achter plastic schermen, en de hele dag nieuws op de radio, zelfs all you need is love is anders.

soms wil ik er niet meer over praten soms voel ik me zeer bezorgd,
50 jaar gewerkt nog een jaar of 4 tot mijn pensioen, en dan ????
de staat smijt met geld maar het zal eens terug betaald moeten worden, waar belanden we als het virus onder controle is, komt het nog onder controle, elke dag opbeurend nieuws en elke dag deprimerend nieuws.

een ander moment denk ikweer, iedereen die met zijn bakkes op tv komt wil wat vertellen waar of niet waar interessant of niet interessant draagt het bij ja of nee? maar het veroorzaakt wel weer onrust.

heel persoonlijk, ik heb donders last van hooikoorts, dus snotteren en niezen, je durft bijkans niet meer openbaar te hoesten, hoor ik anderen hoesten ben ik gelijk vertrokken

misschien zou ik nog wel ff door willen gaan, reageer maar, of niet.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4454
Zo Apr 12, 2020 12:41 am Reageer met quote

Ik deel je zorgen en de gevoelens die je beschrijft Nandes als bv bang zijn voor hoesten in het openbaar en zelf ook schrikken wanneer je een ander in je omgeving hoort hoesten. Ook wat de weerslag van dit alles zal zijn op de economie, op je inkomen, op de toekomst van de jongere generaties...Ik heb geen kinderen, jij ook niet dacht ik, maar de mensen die wel kinderen en kleinkinderen hebben die zullen vooral met die vraag worstelen. Wat blijft er voor hen over van de welvaartsmaatschappij zoals wij die gekend hebben.
Goed dat je het eruit gooit lijkt me.

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 338
Zo Apr 12, 2020 1:56 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
wat ervaren jullie van de corona crisis in je dagelijkse leven en hoe ga je er mee om?

Hoewel ik tot de risicogroep behoor, boezemt corona mij geen angst in. Ik leid ook bijna hetzelfde leven als eerder, behalve dat ik niet met openbaar vervoer reis, geen bijeenkomsten van welke aard dan ook kan bezoeken, en niet naar de sportschool kan voor wat oefeningetjes om de gewrichten soepel te houden. Er is zoals altijd tijd voor wandelen, voor de tuin, voor lezen, voor internet. Eigenlijk verandert er niet veel voor mij. Het woord verveling ken ik wel, maar dan alleen uit mijn kindertijd, meer dat 60 jaar geleden. Ik begrijp niet dat een volwassene zich kan vervelen. Ja, misschien als je maanden opgesloten zit in een tehuis en je ogen te slecht zijn om te lezen.
Wat ik jammer vind is dat ik geen mensen kan bezoeken en de (klein)kinderen niet kan zien. Een geplande reis van een paar dagen naar een grote buitenlandse stad is niet doorgegaan en het weekje vakantie in Frankrijk zal er ook wel bij inschieten. Dat geeft helemaal niks.
Wat ik erg vind is dat ouderen in verpleeghuizen en mensen met een handicap in instellingen hun familie niet kunnen ontmoeten. Dat is een hard gelag. Ik hoop dat daar wat meer creatieve oplossingen voor worden bedacht. Plotselinge inkomstenderving of ontslag zorgen ook voor veel ellende.
Het punt nadert waarop ik coronamoe word. Soms krijg ik het idee dat de media blij zijn met dit hapklare nieuws. Er spelen toch genoeg andere belangrijke zaken in de wereld.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Zo Apr 12, 2020 3:11 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

Ik blijf zoveel mogelijk thuis. Heel af en toe op een rustig tijdstip toch even boodschappen doen, maar dan pas ik goed op. Was mijn handen goed vooraf, ben me bewust van alles wat ik aanraak, en was mijn handen ook weer meteen nadat ik thuis ben gekomen en de boodschappen heb opgeborgen.
Ik ben me terdege bewust dat als ik dit virus zou oplopen, dat het dan voor mij voorbij zal zijn. Mijn longen zijn niet helemaal gezond meer. (Eufemisme) Een IC komt echt niet meer in aanmerking. Dus... ik moet het uit alle macht proberen te voorkomen dat dit virus me te pakken krijgt.

Uit mijn omgeving zit een vriend van me de laatste maanden voor zijn pensioen ook thuis, Hij had die laatste maanden voor zijn pensioen zich toch anders voorgesteld, maar hij behoort ook tot de risicogroep, en een collega van hem, die is vlak voor dat hij met pensioen zou gaan, aan corona overleden.

Mijn oudste zus woont in Zuid Frankrijk, en daar is de lockdown véél strenger dan hier in Nederland. Als zij de straat op wil gaan om even wat boodschappen te doen, dan moet zij vooraf een formulier invulllen. Dus vooraf toestemming vragen. Zonder vergunning niet de straat op. Alle niet-essentiele winkels zijn daar ook gesloten.

Maar zo’n lockdown is natuurlijk niet het ergste wat je kan overkomen. Ziek worden en mogelijk overlijden is erger.
We moeten hier echt zo’n situatie zoals in Italië of in Spanje uit alle macht zien te voorkomen.

Me opeens bewust van mijn eigen kwetsbaarheid en vergankelijkheid, ben ik o.a. mijn papieren aan het opruimen en ordenen. Ben me opeens bewust dat ik voor aanwijzingen en overzicht moet zorgen, voor als ik er opeens toch tussenuit zou piepen, en anderen (die mijn huishouden niet kennen) mijn uitvaart moeten regelen en mijn huis opruimen. (Het was een beetje een onoverzichtelijke chaos bij mij.)
Dus ik ben nuttig bezig.

Ik ben er niet emotioneel onder. Blijf zoveel mogelijk rationeel en pragmatisch.
Alleen laatst, toen dacht ik opeens aan die kwetsbare meer hulpbehoevende hoogbejaarden. Die geen bezoek van hun dierbaren meer mogen ontvangen. En die op hun meest kwetsbare moment zo hard een knuffel nodig hebben, of een hand om vast te houden. En ook dat moeten ontberen. (mijn herinneringen aan mijn mantelzorgperiode, en het actuele corona nieuws, ging even door elkaar lopen op een moment dat ik moe was)
Toen schoot ik vol. Toen dacht ik opeens aan die eenzaamheid en het ultieme gemis. En toen dacht ik: “wat een rotziekte!”.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

inemaartje

Superlid
Superlid
Antw.: 9890
Zo Apr 12, 2020 5:21 am Reageer met quote

virgo schreef:
nandes57 schreef:

Hoewel ik tot de risicogroep behoor, boezemt corona mij geen angst in. Ik leid ook bijna hetzelfde leven als eerder, behalve dat ik niet met openbaar vervoer reis, geen bijeenkomsten van welke aard dan ook kan bezoeken, en niet naar de sportschool kan voor wat oefeningetjes om de gewrichten soepel te houden. Er is zoals altijd tijd voor wandelen, voor de tuin, voor lezen, voor internet. Eigenlijk verandert er niet veel voor mij. Het woord verveling ken ik wel, maar dan alleen uit mijn kindertijd, meer dat 60 jaar geleden. Ik begrijp niet dat een volwassene zich kan vervelen. Ja, misschien als je maanden opgesloten zit in een tehuis en je ogen te slecht zijn om te lezen.
Wat ik jammer vind is dat ik geen mensen kan bezoeken en de (klein)kinderen niet kan zien. Een geplande reis van een paar dagen naar een grote buitenlandse stad is niet doorgegaan en het weekje vakantie in Frankrijk zal er ook wel bij inschieten. Dat geeft helemaal niks.
Wat ik erg vind is dat ouderen in verpleeghuizen en mensen met een handicap in instellingen hun familie niet kunnen ontmoeten. Dat is een hard gelag. Ik hoop dat daar wat meer creatieve oplossingen voor worden bedacht. Plotselinge inkomstenderving of ontslag zorgen ook voor veel ellende.
Het punt nadert waarop ik coronamoe word. Soms krijg ik het idee dat de media blij zijn met dit hapklare nieuws. Er spelen toch genoeg andere belangrijke zaken in de wereld.

Ja dit bericht onderstreep ik, zo ervaar ik het ook ongeveer. Dank je wel.

My old day is just my friend.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27672
Zo Apr 12, 2020 11:03 am Reageer met quote

barth. schreef:

...Ik ben er niet emotioneel onder. Blijf zoveel mogelijk rationeel en pragmatisch onder...

Dat geldt voor mij ook. Het overkomt ons en het zal ook wel weer eens verdwijnen.
Neemt niet weg dat ook ik mij er wel van bewust ben dat ik een verhoogde risicofactor heb, puur al vanwege de leeftijd. Dus zal ik ook de maatregelen zoveel mogelijk in acht nemen en het zeker niet opzoeken.
Om mijzelf maak ik mij niet eens zo druk. Mijn enige angst is, mijn partner te verliezen. We leunen gewoon te veel op elkaar...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4082
Zo Apr 12, 2020 11:45 am Reageer met quote

Net als Virgo verandert er voor ons niet zo heel veel. We kunnen ons goed bezighouden met de klusjes in en om het huis en de tuin staat er schitterend bij omdat alles wat je aandacht geeft groeit. En de tuin krijgt veel aandacht.
Er zijn zorgen om mijn ouders, vooral mijn vader die erg breekbaar is en steeds verder wegzakt in de mist van zijn dementie. Mijn moeder kan bijna geen contact meer met hem krijgen en dat is de reden dat ik toch een keer per week even bij ze langs ga met in acht neming van de afstand e.d. Ik zie haar verdriet, maar dat is iets waar ze niet over wil praten. Als ik het voorzichtig aankaart stuurt ze het gesprek handig een andere kant op.
We missen de (klein)kinderen, al zijn we inmiddels handig geworden met Zoom. De druk op de gezinnen is groot met het thuiswerken (beide dochters werken in het onderwijs) en het schoolwerk van de eigen kinderen. Ik adviseer ze om de teugels een beetje te laten vieren. Voor de kinderen is het ook een verwarrende tijd, maak vooral ook plezier met ze en wees niet te streng voor hen en jezelf. Het komt wel goed met dat schoolwerk.
Verder dan mijn eigen kringetje durf ik niet goed te kijken. De niet te bevatten ramp in vluchtelingenkampen, in de arme gebieden in de wereld, in landen waar de gezondheidszorg en de woonomstandigheden niet zo goed zijn geregeld, het houdt me uit mijn slaap. Ik kijk niet verder dan een paar dagen vooruit. De gedachte dat dit nog maanden of jaren kan duren..ik duw het weg. Ik neem het bij de dag en dwing mezelf om niet elke nieuwsuitzending te volgen, al weet ik precies dat tegen 2 uur elke middag de cijfers van het RIVM komen. Cijfers waarin ik de hoop op herstel zoek.
Maar vanmorgen dekte ik de paastafel voor ons tweetjes. Een geel tafelkleed, vrolijke servetjes, een vaasje met tulpen, een eitje, een sneetje paasbrood. "Straks lekker in de tuin koffiedrinken", zeggen we tegen elkaar. Ook deze dag redden we het wel. Het zijn de kleine dingen die het doen..
Ik wens iedereen sterkte en hoop.
En voor wie muziek troost biedt: vanavond om 19.00 uur een life optreden van Andrea Bocelli vanuit de Dom van Milaan, te volgen via You Tube
Andrea Bocelli: Music For Hope - Live From Duomo di Milano

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13475
Zo Apr 12, 2020 1:15 pm Reageer met quote

Bijna met pensioen, geen twee weken meer, had ik me daarbij iets rustigers voorgesteld. Zeer gemengde gevoelens, deel uitmakend van de risicogroep om meerdere redenen, maar ook dat ik zoiets nog mag meemaken aan het eind van mijn carrière als zorgverlener. Dan ga ik na die pensioendatum ook nog een paar dagen door, had ik al besloten. Sommigen verklaren me voor gek en dat ben ik meteen met hen eens. Maar als ik die geblutste gezichten zie van collega's die een marathondienst op de ic gedraaid hebben dan kan ik niet anders, zeker nu. Ik ben trots op mijn dochter, ook verpleegkundige en ook niet bang uitgevallen. Deze paasdagen dan maar even niet zoals we het ons voorgesteld hadden maar hopelijk kunnen we dat binnenkort inhalen. Ik ga heel graag met de meest uiteenlopende mensen om maar ik mis dat vooral, gewoon gezellig samenzijn met mijn naaste familie.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Apr 12, 2020 1:22 pm Reageer met quote

Alle respect Kees voor je (jullie) inzet, doorzettingsvermogen, al het afzien..

Hoop dat er snel betere tijden zullen aanbreken, voor jullie zorgverleners ihb op dit moment, jij moet gewoon kunnen stoppen en iedereen in jouw branche heeft natuurlijk een pauze nodig; dit kan niemand volhouden, dat werk onder permanente of zelfs nog toenemende hoogspanning

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

levendwater

Stamgast
Stamgast
Antw.: 135
Zo Apr 12, 2020 4:04 pm Reageer met quote

Dit is een heftige tijd. Hoe de toekomst eruit zal zien weet niemand. Men kan alleen maar voorstellingen van maken. Ik wens een ieder voor de Paasdagen en de komen dagen en weken. De zegen kracht genade en liefde toe.

Bent u opzoek naar de zingeving van het leven. Er is hoop en zekerheid naar het eeuwige leven.

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Antw.: 292
Zo Apr 12, 2020 6:32 pm Reageer met quote

@ Kees, chapeau voor het doorzettingsvermogen en je solidariteit met je collega's en zo ook voor je dochter.

Ik denk dat bij iedereen in deze situatie af en toe de angst toeslaat. Is het niet om jezelf dan wel om je dierbaren.
Zelf heb ik geen kinderen maar mijn partner heeft 2 dochters en ook een kleinkind. Vooral die laatste mist ze nu enorm.

Omdat ik niet tot de risicogroep behoor doe ik zelf boodschappen en neem voor anderen ook boodschappen mee.
Verder omzeil ik veel televisieprogramma's die over Corona gaan.

Netflix is een welkome aanvulling momenteel. En dagelijks een stuk lopen 's morgens vroeg is ook goed te doen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4082
Zo Apr 12, 2020 8:59 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
(... )

Netflix is een welkome aanvulling momenteel. (... )

Tip: Unorthodox

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 802
Zo Apr 12, 2020 9:18 pm Reageer met quote

mensen die zich bewust niet aan de regels houden, mogen wij die als potentiële moordenaars zien. Een forse straf verdienen ze zeker.

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Antw.: 292
Ma Apr 13, 2020 6:18 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
ThirzaR schreef:
(... )

Netflix is een welkome aanvulling momenteel. (... )

Tip: Unorthodox

Dank je voor de tip. Heb de serie bekeken. Hoe beklemmend om te zien.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 528
Ma Apr 13, 2020 11:36 pm Reageer met quote

Ik heb diep respect voor de vakmannen en vakvrouwen zoals Kees maar ook de schoonmakers, doktoren, hulpverleners, kassameisjes en alle mensen die door hun werk heel direct met andere ( zieke) mensen in contact staan.
een diepe buiging voor hen.

zelf werk ik in de bouw, middelgrote bouw, scholen ed.
er werken veel Oost europese mannen in de bouw tegenwoordig, mannen de hier zijn om geld te verdienen voor thuis, en niets anders.

Als deze mensen zich niet lekker voelen werken ze door ze zullen vast niet de indruk willen wekken dat ze misschien wel besmet zijn, no way, want dan valt 30 % van hun inkomen weg + overuren enz enz
ik vindt dat lastig.

ik ben weer terug in het westen, veel minder Berkenbomen, dus minder snotteren Laughing Laughing

heeft het westen toch nog iets goeds Laughing

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27672
Di Apr 14, 2020 10:27 am Reageer met quote

Waar of niet waar, ik kan dat verder niet beooordelen. Maar als ik dit dan weer lees, vrees ik dat we er nog lang niet van af zijn. En rijst de vraag of de huidige maatregelen wel voldoende zijn...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Apr 14, 2020 11:03 am Reageer met quote

De huidige maatregelen zijn duidelijk voldoende om de situatie beheersbaar te houden, althans hier in Nederland waar we qua besmettingen, opnames, dodenaantallen alleen maar dalingen zien. Zodra we van die maatregelen afzien en dat zal toch op een gegeven moment gaandeweg moeten wordt het weer uitermate ongewis wat we van dit virus verwachten kunnen.
Het is zoals ik het zie in de grond van de zaak een kwestie van het zo lang mogelijk uit proberen te zingen op deze manier van 'social distancing- in de hoop dat we een vaccin tot onze beschikking krijgen waarmee we ons tegen covid-19 kunnen beschermen. Daar zijn de geluiden wel steeds bijzonder hoopgevend over maar een precieze voorspelling valt niet te doen. Maar wanneer die tijd daar is, dan kunnen we eindelijk weer gewoon verder gaan.
We kunnen de lijn mogelijk wel iets laten vieren, bv de scholen weer openen, om te kijken wat er dan gebeurt, maar normaal alles weer laten draaien, zoals voor de uitbraak, dat zal niet kunnen zo lang we dat vaccin niet hebben.
Zo heb ik het begrepen.

Bedankt voor de link Tympaan. Hygiëne blijkt van groot belang te zijn maak ik eruit op. Nou, we hebben toch al de voorjaarskriebels, flink poetsen dus overal maar, ook buiten, je winkelmandje/karretje, en opletten bij wat je allemaal aanraakt. Wanneer we al geen corona oplopen lopen we in ieder geval collectief smetvrees op Razz

Aquarel

Superlid
Superlid
Antw.: 2595
Di Apr 21, 2020 1:56 am Reageer met quote

Een paar dagen geleden las ik op de website van een provider een kort stukje waarin men liet weten dat USA wetenschappers een missing link hadden gevonden waaruit bleek dat het Corona Virus gevoelig is voor warmte (hitte) en vochtigheid, en dat het virus bij daglicht sneller afsterft dan in de nacht.
Veel zonlicht en hitte zouden helpen het virus te laten verdwijnen.
Als dat zou kunnen....
Ik heb dit stukje teruggezocht, maar ik kon het niet meer vinden, helaas.

Aquarel

Superlid
Superlid
Antw.: 2595
Wo Apr 29, 2020 1:00 pm Reageer met quote

Vandaag (29-4) in de krant dat wetenschappers van de universiteit van Oxford een test met een vaccin hebben gedaan op rhesusapen en die test is succesvol verlopen. Nu kan er getest worden op een grote groep mensen.
Kijk, van zulke berichten krijg ik weer moed. Al weken lees je in de krant niets dan berichten waar je steeds maar depressiever van wordt.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2685
Wo Apr 29, 2020 2:24 pm Reageer met quote

Quote:
De regering denkt na over het versoepelen van de coronamaatregelen de komende tijd. Maar wat is de juiste exit-strategie? En wat willen de Nederlanders zelf eigenlijk? Sinds vandaag kan iedereen zijn of haar voorkeur kenbaar maken. Dat gaat via een online onderzoek dat wordt uitgevoerd door de TU-Delft.

https://nos.nl/l/2332143
https://www.tudelft.nl/tbm/pwe/pwe-basics/case-studies/versoepeling-coronamaatregelen-nederland/

Ik ga het eens invullen, zo kan ik in elk geval mijn mening geven en kunnen ze een vergelijking maken tussen de geselecteerde personen en de algemene tendens.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie