Zomertijd
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Za Mrt 28, 2020 9:06 pm Reageer met quote

-
Door de zomertijd kunnen we in de nacht van zaterdag op zondag allemaal een uurtje minder slapen, is het ‘s ochtends langer donker maar in de avond langer licht. De zomertijd is ooit bedacht om mensen meer gebruik te laten maken van het beschikbare daglicht. Dat zou kunnen besparen op elektrische verlichting. Tegenstanders betwijfelen dat echter. Ik niet.

-

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13335
Za Mrt 28, 2020 9:12 pm Reageer met quote

Laten we hopen dat deze stupiditeit, nergens op feiten gebaseerd, gauw afgelopen is. Een uur korter slapen, welke hersengeamputeerde zit daar in deze tijd nu eigenlijk op te wachten?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Zo Mrt 29, 2020 1:47 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Za Mrt 28, 2020 10:15 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Laten we hopen dat deze stupiditeit, nergens op feiten gebaseerd, gauw afgelopen is.

Ik heb er geen enkele moeite mee, bij de tegenstanders denk ik dat het tussen de oren zit.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mrt 29, 2020 1:31 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Keesvi schreef:
Laten we hopen dat deze stupiditeit, nergens op feiten gebaseerd, gauw afgelopen is.

Ik heb er geen enkele moeite mee, bij de tegenstanders denk ik dat het tussen de oren zit.

Dat is nu juist de basis van mijn kritiek, die zomertijd is nergens op gebaseerd, dus tussen de oren. Kennelijk zit daar bij sommigen stront in want doof voor alle argumenten die toch langzamerhand in al die jaren wel duidelijk zijn.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27509
Zo Mrt 29, 2020 11:22 am Reageer met quote

Ik wou dat er geen ergere dingen waren dan dat uurtje korter slapen of die klok even verzetten. Dat korter slapen bepaal je trouwens zelf want je kan ook een uurtje eerder naar bed gaan of een uurtje later opstaan....

Toen ik werkte vond ik die lange zomeravonden wel prettig. Daar had voor mij best nog wel een uurtje meer mogen zijn...

En nu ik met pensioen ben maakt het helemaal niets meer uit. Je bepaalt dan toch helemaal zelf je eigen ritme.

Kortom, ik zie het probleem niet.

Faber quisque fortunae suae

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Zo Mrt 29, 2020 1:59 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik wou dat er geen ergere dingen waren dan dat uurtje korter slapen of die klok even verzetten. Dat korter slapen bepaal je trouwens zelf want je kan ook een uurtje eerder naar bed gaan of een uurtje later opstaan....

Toen ik werkte vond ik die lange zomeravonden wel prettig. Daar had voor mij best nog wel een uurtje meer mogen zijn...

En nu ik met pensioen ben maakt het helemaal niets meer uit. Je bepaalt dan toch helemaal zelf je eigen ritme.

Kortom, ik zie het probleem niet.

Geheel mee eens Tympaan en ter aanvulling nog het volgende:

Eén uur extra licht in de avond leidt tot minder verkeersdoden en minder criminaliteit, bevordert het toerisme en verlaagt het energieverbruik. Dat laatste moet de klimaatfundamentalisten toch wel aanspreken. Mensen zijn in de avonduren actiever dan 's morgens vroeg. Er wordt in Nederland niet voor niets vooral gesport en getuinierd in de namiddag.

Het handhaven van de zomertijd zou indirect obesitas voorkomen en meer vitamine D opleveren doordat mensen als het nog licht is 's avonds naar huis lopen of fietsen.
Alleen de gedachte aan de wintertijd maakt een deel van de bevolking al mistroostig of zelfs depressief. Psychologen spreken van de winterdip.

De grootste tegenstanders van een permanente zomertijd in Nederland zijn de mensen die recht in de astronomische leer zijn, omdat de zon dan pas rond half twee op het hoogste punt staat en het 's morgens tot na negen uur donker kan blijven.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Ma Mrt 30, 2020 12:42 pm Reageer met quote

tot op heden weinig last gehad van de tijdswisseling. U ook niet ????

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mrt 30, 2020 2:39 pm Reageer met quote

Niets van gemerkt.
We hebben geen klokkenmuseum, dus dat was ook het probleem niet...

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Ma Mrt 30, 2020 2:54 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Niets van gemerkt.
We hebben geen klokkenmuseum, dus dat was ook het probleem niet...

dus je biologische klok staat weer op de seconde gelijk ??

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mrt 30, 2020 3:14 pm Reageer met quote

Die past zich automatisch aan. Net als het klokje van de computer... Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 30, 2020 4:55 pm Reageer met quote

Ik heb er fysiek weinig last van. Door een dag van tevoren al te leven naar de te verzetten tijd heb ik er fysiek ook geen last van. Nachtdiensten draaien vind ik veel slopender maar dat hoef ik al jaren gelukkig niet meer. Enige voordeel voor mij is verder dat mijn autoklokje nu weer synchroon met de zomer-, dus de verkeerde tijd loopt. Smile

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Apr 01, 2020 7:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Aquarel

Superlid
Superlid
Antw.: 2595
Wo Apr 01, 2020 5:16 pm Reageer met quote

Mijn biologische klok werkt nog prima. Ik zet meestal geen wekker, want ik word toch vanzelf wakker.
Alleen in lente of herfst is het even schakelen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie