Nederland: weken thuis door Coronavirus lockdown?
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4048
Do Mrt 19, 2020 7:01 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
WillemijnF schreef:
.... politici die hun kritiek baseren op wetenschap, maar dezelfde wetenschap met gemak afwijzen wanneer het om bijvoorbeeld klimaat gaat heb ik geen enkele boodschap.
Onzin om te beweren ook dat er geen kritiek mag worden geleverd.

Waarop baseer je de draai van onze premier, 180 graden in 3 dagen?
Donderdag 12 maart moesten de scholen open blijven, zondag moest alles dicht.
Waarom, Willemijn, loopt de premier altijd achter de troepen aan wanneer het om besluitvorming gaat? Waarom durft hij nooit eens initiatief te tonen....?

Ik heb gisteren het hele debat gevolgd en Rutte heeft antwoord op al deze vragen gegeven. Iedereen moet kritisch kijken naar wat er wordt beslist of geregeld, maar het is mij te makkelijk om te blèren om een volledige lockdown zonder antwoord te geven op de vragen die daar bij horen: nl: wat levert dat op, wat draagt dat bij, hoe lang moet het duren, wat gebeurt er zodra het wordt opgeheven etc. etc.
Rutte baseert zich op adviseurs die het vertrouwen genieten van zijn ministers. Ik heb ook gistermorgen deze experts gehoord en ik geloof ze, ik geloof wat ze zeggen. Verder heeft hij een helse klus om in deze situatie het land te leiden en voor geen goud zou ik in zijn schoenen willen staan. Hij zegt terecht 100% beslissingen te moeten nemen op 50% informatie. Een onvoorstelbare verantwoordelijkheid, zeker in een land waar 17 miljoen "experts" het aan de kant het beter menen te weten. Populistische politici zouden er goed aan doen om partijpolitiek voor een keer aan de kant te schuiven en te gaan voor het landsbelang ipv de eigen agenda. Slechter het land dienen dan het veroorzaken van zoveel ongerustheid en het uiten van zeer lage en minderwaardige beschuldigingen aan het adres van mensen die deze zware verantwoordelijkheid hebben te dragen kan bijna niet. En dát is precies wat Wilders en Baudet deden.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1084
Do Mrt 19, 2020 7:17 pm Reageer met quote

Het verbaast mij dat er kennelijk mensen zijn die het advies willen opvolgen van blaaskaken die nog geen begin van enige kennis hebben van virologie (zoals Wilders en Baudet) en het advies van virologen (die in de wereld heel hoog staan aangeschreven) gewoon naast zich neer willen leggen.
Sommige mensen hebben een onnavolgbaar (door mij) redenatievermogen.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4381
Do Mrt 19, 2020 7:24 pm Reageer met quote

Gelúkkig hebben we een premier die achter de troepen wetenschappers aanloopt, en niet zelf zomaar gegrond op angstige buikgevoelens de meest ingrijpende en radicale radicale besluiten neemt, zoals we van een Wilders of Baudet zouden moeten vrezen. Hij luistert naar de mensen naar wie hij moet luisteren: op dit moment bij deze crisis de deskundigen op het gebied van virologie (wier adviezen vandaag weer kunnen verschillen van die van gister, zoals we bij Ab Oosterhuis zien, die gisteravond integenstelling tot voorgaande dagen aanraadde 'nu' een lockdown in te voeren. Ben benieuwd wat andere autoriteiten daar over te melden hebben. Trekken die 1 lijn dan zal Rutte zeker niet achterblijven

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4048
Do Mrt 19, 2020 7:40 pm Reageer met quote

Het aantal virologen in Nederland stijgt schrikbarend snel. Slechts een paar maanden terug was het nog een kleine en beheersbare beroepsgroep, inmiddels zijn 12 miljoen mensen viroloog. Vooral Twitter blijkt een infectiehaard.

(...)

Ook het aantal BN’ers en politici die viroloog zijn groeit snel, stelt Te Gader vast. “André Hazes jr., Gers Pardoel, Geert Wilders. Er is geen houden meer aan. En dan denk je: nou en, maar dit zijn superverspreiders. Ze komen met heel veel mensen in contact en maken dus nog veel meer mensen viroloog. Als we deze epidemie het hoofd willen bieden, moeten we beginnen met hen volledig van de buitenwereld te isoleren.”

Aantal virologen in Nederland gestegen naar 12 miljoen

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Do Mrt 19, 2020 7:59 pm Reageer met quote

Moet je alles wel weten??

Ik las net : https://www.scientias.nl/het-nieuwe-coronavirus-waar-komt-het-vandaan-en-waar-gaat-het-naartoe/

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Mrt 19, 2020 8:03 pm Reageer met quote

Daar staat helemaal niets nieuws in, alleen wat we maanden geleden al wisten. Waarom plaats je deze link?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Do Mrt 19, 2020 9:04 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Daar staat helemaal niets nieuws in, alleen wat we maanden geleden al wisten. Waarom plaats je deze link?

Wellicht ten overvloede, maar niet iedereen heeft de tijd om alles te lezen NicolaasP

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Mrt 19, 2020 9:30 pm Reageer met quote

Maar wat viel jou bv op in dat artikel waar je naar linkt? Je schrijft nogal omineus: "moet je wel alles weten?" Wat las je dat je zo'n zorg baart?

Veel lees ik echt niet op het gebied van covid-19. Wat in dat stuk waar je naar verwijst staat hebben we ook via de reguliere nieuwsvoorziening op radio en tv tot ons gekregen, al vele malen

Overigens, de afweging die Rutte maken moet, zo ongelooflijk moeilijk:

Quote:
‘Niet in paniek raken’
Crisisexpert Ira Helsloot vindt een lockdown een slecht plan. ‘De gevolgen voor de economie, en daarmee de volksgezondheid, zullen dan op de lange termijn vele malen groter zijn dan de gezondheidswinst die je misschien op korte termijn boekt in de coronacrisis’, zegt de hoogleraar besturen van veiligheid aan de Radboud Universiteit. Want door zo’n drastische maatregel zal de economie in een nog zwaardere recessie belanden, waarvan Nederland nog jaren last heeft.

‘Dat betekent dat er minder geld zal zijn voor volksgezondheid en ook arme mensen nog minder kunnen uitgeven aan hun gezondheid’, aldus Helsloot. ‘Nu al bestaat er een groot verschil in de levensverwachting van mensen op bijstandsniveau versus mensen met een modaal inkomen – dat bedraagt tien gezonde levensjaren.’

Hij waarschuwt dat mensen niet te zeer in paniek moeten raken over het stijgend aantal coronadoden. ‘Dat is natuurlijk heel erg voor de betrokkenen en nabestaanden’, aldus Helsloot. ‘Maar een gewone zware griep leidt in Nederland jaarlijks ook tot 2.500 doden. De cijfers doen een gelijke letaliteit (maat voor de sterfte, red.) vermoeden en een dubbele besmettelijkheid, dus zal dat aantal nu ongeveer verdubbelen tot 5.000. Het is onvermijdelijk dat de teller dus nog enige tijd zal doorlopen*. Het is niet leuk, maar we moeten wel enige nuchterheid bewaren in deze crisis.’

lockdown...

* ik hoor Wilders al schreeuwen: "Rutte offert mensenlevens op aan de economie, hij heeft bloed aan zijn handen, hij gaat over lijken om zijn vrindjes bij Shell voor een financiële optater te behoeden" enz

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13341
Do Mrt 19, 2020 10:50 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik heb gisteren het hele debat gevolgd en Rutte heeft antwoord op al deze vragen gegeven. Iedereen moet kritisch kijken...
etc, lees anders maar terug.
Ik sluit me hier bij aan. Ter aanvulling heb ik begrip voor het aftreden van minister Bruins. Ik snap dat de afgelopen tijd slopend voor hem moet zijn geweest maar verstandig dat hij het stokje overgeeft en niet gaat schipperen met zijn eigen en onze gezondheid. Gezondheidszorg is zijn vakgebied niet en een crisis op dit gebied vergt vaardigheden die je in huis moet hebben.

Als zorgprofessional kan ik niet anders dan me baseren op het oordeel van wetenschappers op dit gebied, zoals de virologen en epidemiologen van het RIVM en de GGD, en de door hen of op basis van hun bevindingen ontwikkelde voorschriften en protocollen. Tot nu toe is mijn indruk dat het landsbestuur het beleid hier ook op baseert. Terecht omdat die wetenschap in ons land op een hoog peil staat en echt niet blind is voor wat er buiten de landsgrenzen aan de hand is.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17781
Vr Mrt 20, 2020 12:14 am Reageer met quote

De beweegruimte inperken...
Waarom het gevaar opzoeken terwijl bekend is dat er in bepaalde regio's 'iets' speelt?

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2612
Vr Mrt 20, 2020 1:54 am Reageer met quote

Quote:
Maar de gemakzucht waarmee er over een dodelijk virus wordt gesproken is bizar!

Dit is natuurlijk gewoon een mening , die je brengt alsof dit waar is.
(onder deze opmerking zeg je pas wat je persoonlijke mening is)
We hebben in Nederland de meest hoogwaardige zorg van de wereld en je doet nu net alsof onze hoogwaardige deskundigen een dodelijk virus afdoen met gemakzucht. Dat is natuurlijk niet waar!

Quote:
Ik wordt misselijk van berichtgeving uit Nederland waarbij kritisch geluid de mond wordt gesnoerd.

Dit ook niet waar, we hechten in dit land alleen niet aan figuren die voor eigen politiek gewin kritiek leveren in een landcrisis van ongekende omvang. Wat niet let dat deze politieke voormannen (en anderen) wel hun mening mogen zeggen hierover, wat ook gebeurd in Kamerdebatten/krant/tv.

Quote:
Nederland wordt wakker!!!!!

Omdat Nederland een ander beleid volgt, wil dat niet zeggen dat dit een slecht beleid is.
Misschien volgt hier nog een totale lock down en misschien niet, maar ik als burger heb het volste vertrouwen in de hoogwaardige deskundigen in dit land die de regering hierover adviseren!!!!!!
En niemand op de wereld weet nog wat er gebeurd als ergens de lock down opgeheven wordt, want dat is nog nergens gebeurd, dus valt nu simpelweg niet te zeggen of dit de beste maatregel is.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Zo Mrt 22, 2020 2:35 am Reageer met quote

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat we een situatie zoals die nu is in Italië en in Spanje uit alle macht moeten voorkomen.

Ikzelf blijf zoveel mogelijk thuis. Ik besef heel goed dat ik tot de risicogroep behoor en dat het voor mezelf belangrijk is om te voorkomen dat ik het virus oploop. En vooral niet zal oplopen op een moment dat de zorg overweldigd gaat worden

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1084
Zo Mrt 22, 2020 2:51 am Reageer met quote

Als ik zie hou sommige mensen zich gedragen in het Vondelpark, het strand en andere plaatsen kan komen we in de buurt van het moment dat de politie maar eens moet gaan handhaven. Alles verbieden op een afstand van 2 meter en bij overtreding een boete van, laten we zeggen, 2000 euro.

DAN is het straatbeeld binnen 24 uur totaal veranderd. In moeilijke tijden zijn soms harde maatregelen nodig !

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 489
Zo Mrt 22, 2020 2:59 am Reageer met quote

je ziet overal artikelen opduiken waar mensen zich niet aan de voorschriften houden, bijv het bij elkaar staan na een strandwandeling voor een viskraam staan.
Helemaal fout natuurlijk, maar stel nu dat iedereen voor de volle 100 % voldoet aan de voorschriften van het rivm, dan zouden er feitelijk ook geen besmettingen meer plaats moeten vinden.
Dat zou dan ook weer zijn doel voorbij schieten lijkt mij.
gegeven is dat bijna iedereen besmet raakt maar in een geleidelijk tempo zodat eea is te behappen voor de zorg.

Het lijkt mij dat de gekozen weg door het bestuur in overleg met de wetenschap de goede weg is, maar geen garantie biedt voor de toekomst.
lastig lastig

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 258
Zo Mrt 29, 2020 1:49 am Reageer met quote

Het aanscherpen van de regels wat nu gebeurd is lijkt me een goede zet. Helaas houdt niet iedereen er zich aan en hopelijk komt er genoeg controle op. Zo merk ik nogal verschil tussen de ene wijk en de andere in de plaats waar ik woon.
Mijn partner behoort tot de risicogroep dus los van de A.H. senioren uurtje waar ze nu zelf soms gebruik van maakt, haal ik ook wat boodschappen.

Gelukkig is hier een tuin waar je wat in kunt werken en genieten van bloemen die nu uitkomen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13341
Zo Mrt 29, 2020 1:59 am Reageer met quote

Voor de risicogroepen lijkt het me goed om besmetting zo ver mogelijk uit te stellen als die onontkoombaar is. Voorkomen is beter dan genezen maar als behandelen nodig is dan liever met ervaring en de benodigde capaciteit.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 258
Zo Mrt 29, 2020 2:14 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Voor de risicogroepen lijkt het me goed om besmetting zo ver mogelijk uit te stellen als die onontkoombaar is. Voorkomen is beter dan genezen maar als behandelen nodig is dan liever met ervaring en de benodigde capaciteit.

Ben ik met je eens. Natuurlijk zou ze helemaal binnen kunnen blijven, maar kiest om af en toe zelf een boodschap te doen. Ook uit noodzaak soms. Boodschappendiensten zijn soms overvol en men kan niet 2 a 3 weken wachten op boodschappen.

Er zijn al aardig wat dingen weggevallen, geen fysiotherapie op het ogenblik, geen huisbezoeken, geen pedicure (medisch). Het lijkt niet veel maar de onderlinge contacten waren belangrijk.
Het dubben, wel of geen thuiszorg laten komen b.v.

Het is integrerend om te lezen hoe copd patiënten daarmee omgaan.
De angst bij velen dat als ze nu hulp weigeren dat ze later misschien geen hulp meer krijgen, want ze hadden het toch ook zonder gered. Veel stress bij deze doelgroep.

Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Plaats reactie