HAMSTERWOEDE
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Vr Mrt 20, 2020 4:35 pm Reageer met quote

Toch te zot dat we niet mogen hamsteren van het kabinet en tegelijkertijd adviseren zij zo veel mogelijk thuis te blijven. Wat een logica!?

Thuis blijven maar niet hamsteren... 'Kabinet geeft dubbele boodschap'
Wie boodschappen inslaat, hoeft minder vaak naar de supermarkt en geeft daarmee gehoor aan de oproep om minder onder elkaar te zijn. Wel zo sociaal toch? Of juist asociaal, zoals velen het hamsteren bestempelen? Veel mensen vallen vooral over het woord 'hamsteren', wat negatief klinkt. En wat bijna niemand doet, blijkt uit een poll onder ruim 6000 mensen: ze kopen gewoon 1 of 2 stuks extra in.

Bij de Jumbo mogen de ouderen tussen 07:30 uur en 08:30 uur inkopen doen ter bescherming van hunzelf.
De meeste ouderen liggen dan nog op 1 oor en als ze hun steunkousen moeten aantrekken mogen ze wel om 05:00 uur opstaan.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Vr Mrt 20, 2020 4:53 pm Reageer met quote

Je kan elke actie of maatregel wel negatief benaderen en er een beetje zuur commentaar op leveren, maar wordt er niets aan acties ondernomen, dan zal je commentaar nog zuur blijken te zijn, vermoed ik.
Roeien met de riemen, die voorhanden zijn en een keertje niet zo zeuren, lijkt mij veel beter.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4366
Vr Mrt 20, 2020 5:03 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Bij de Jumbo mogen de ouderen tussen 07:30 uur en 08:30 uur inkopen doen ter bescherming van hunzelf.

itt tot bovenstaand trolbericht

Quote:
Onder andere in het Zuid-Hollandse Nieuwkoop en in het Utrechtse Spakenburg hebben Jumbowinkels een tijdslot voor ouderen.

Voorrang verlenen
Jumbo weigert andere klanten niet de toegang, maar vraagt aan hen om 65-plussers voorrang te geven. In Nieuwkoop kunnen senioren sinds gisteren van 07:30 tot 09:00 uur terecht. In Spakenburg gaan de deuren een half uurtje later open.

In het Brabantse Schijndel is een Plus-supermarkt die in de ochtend een ouderenuurtje heeft ingevoerd.

Ouderen kunnen ieder moment in alle supermarkten terecht, maar tussen 7.30 en 9.00 proberen enkele supermarkten de (voor corona extra kwetsbare groep) ouderen voorrang te geven boven minder kwetsbare groepen

ps "hamsteren" is niet 1 of 2 extra artikelen kopen, hamsteren is 50 wc rollen inslaan op een moment dat iemand thuis daar al een normale voorraad van had, laten we zeggen 5 a 10

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27509
Vr Mrt 20, 2020 5:42 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Je kan elke actie of maatregel wel negatief benaderen en er een beetje zuur commentaar op leveren, maar wordt er niets aan acties ondernomen, dan zal je commentaar nog zuur blijken te zijn, vermoed ik.
Roeien met de riemen, die voorhanden zijn en een keertje niet zo zeuren, lijkt mij veel beter.

Ik zou niet weten waarom het commentaar "zuur" is.
Ik vind ook niet dat dat tijdstip nu zo gunstig gekozen is. Half acht in de morgen in de winkel zijn is inderdaad nogal vroeg voor een bejaarde die verder de hele dag moet binnenblijven en dan niets meer te doen heeft omdat hij/zij niets meer kan, juist vanwege de ouderdom. Na tienen lijkt mij dan toch wel iets sympathieker..

En het is inderdaad tegenstrijdig om te zeggen dat je zo weinig mogelijk uit de deur moet gaan en tegelijkertijd te zeggen dat je niet hamsteren moet.

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Vr Mrt 20, 2020 6:21 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Benneke schreef:

Ik zou niet weten waarom het commentaar "zuur" is.
Ik vind ook niet dat dat tijdstip nu zo gunstig gekozen is. Half acht in de morgen in de winkel zijn is inderdaad nogal vroeg voor een bejaarde die verder de hele dag moet binnenblijven en dan niets meer te doen heeft omdat hij/zij niets meer kan, juist vanwege de ouderdom. Na tienen lijkt mij dan toch wel iets sympathieker..

En het is inderdaad tegenstrijdig om te zeggen dat je zo weinig mogelijk uit de deur moet gaan en tegelijkertijd te zeggen dat je niet hamsteren moet.

Het is niet goed of het deugt niet h? Aan alle kanten proberen goedwillende mensen manieren te vinden om knelpunten op te lossen en behulpzaam te zijn. Net nog de jongen bij de kassa van onze AH een grote bos bloemen gegeven. Z kun je je ook opstellen. Ouderen mogen gewoon de hele dag boodschappen doen, maar er wordt een extra mogelijkheid geboden en dat dat niet midden op de dag kan snapt iedereen, als je even nadenkt. Moet je dan de andere klanten de winkel uitwerken? Bovendien worden op dit moment veel winkels ook 's nachts bevoorraad, zodat degene die vroeg komt ook niet misgrijpt. Allemaal extra werk voor de mensen in die branche. Probeer de inspanningen eens te waarderen, zou ik zeggen. Het is zo makkelijk oordelen vanuit je luie stoel.
En dat met hamsteren niet wordt bedoeld dat je niet voor een paar dagen boodschappen in huis mag halen begrijp jij ook wel. Het gaat bij hamsteren om het opbouwen van onnodige grote voorraden zonder daarbij rekening te houden met een ander. Of zoals iemand van de voedselbank zei: Wij krijgen nauwelijks nog aanvoer van verse producten omdat anderen vijf bloemkolen kopen en er aan het einde van de week drie weggooien.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Mrt 20, 2020 7:23 pm Reageer met quote

Wind je toch niet zo op...
Ik heb toch niet beweerd dat ouderen niet meer buiten 'hun' uren naar de winkel mogen...? En ik zal toch wel mogen beweren dat vroeg in de ochtend geen ideale tijd is om ouderen uit te nodigen..? En ik beweer ook niet dat anderen dan de winkel moeten uitvluchten...

Maar ik durf zomaar te beweren dat verplicht thuisblijven en niet mogen hamsteren tegenstrijdig zijn aan elkaar.

Dat van die luie stoel laat ik maar voor jouw rekening. Paniekreactie, denk ik dan maar...

Ik weet dat jouw mening volgens jezelf de enige echte ware mening is, maar ik neem toch maar de vrijheid om daar anders te over denken...

En ik zeg daar geen sorry bij...

Benneke

Superlid
Superlid
Vr Mrt 20, 2020 7:43 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

"Ik zou niet weten waarom het commentaar "zuur" is. "

Dat is natuurlijk een kwestie van interpretatie Tympaan, verder schreef je:

"Maar ik durf zomaar te beweren dat verplicht thuisblijven en niet mogen hamsteren tegenstrijdig zijn aan elkaar.'

Wanneer en waar moet in Nederland iemand verplicht thuis blijven?
Ook in de landemn waar een z..g. "Lock down" is, mag de bevolking de deur uit om de dagelijkse boodschappen te halen.
hamsteren en alleen maar aan je zelf denken is, in mijn beleving,in crisistijd gewoon a-sociaal.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Mrt 20, 2020 8:38 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Wind je toch niet zo op...
Ik heb toch niet beweerd dat ouderen niet meer buiten 'hun' uren naar de winkel mogen...? En ik zal toch wel mogen beweren dat vroeg in de ochtend geen ideale tijd is om ouderen uit te nodigen..? En ik beweer ook niet dat anderen dan de winkel moeten uitvluchten...

Maar ik durf zomaar te beweren dat verplicht thuisblijven en niet mogen hamsteren tegenstrijdig zijn aan elkaar.

Dat van die luie stoel laat ik maar voor jouw rekening. Paniekreactie, denk ik dan maar...

Ik weet dat jouw mening volgens jezelf de enige echte ware mening is, maar ik neem toch maar de vrijheid om daar anders te over denken...

En ik zeg daar geen sorry bij...

Bedankt voor de feedback Tympaan en ik zeg je oprecht dat ik elke dag leer van de manier waarop jij op je eigen bescheiden wijze jouw mening naar voren brengt wetend dat deze absoluut nit de enige echte ware is. Laughing
Als het exclusieve 'ouderenuurtje" op een comfortabel tijdstip, midden op de dag plaats zou vinden, hoe ga je dan om met de lege schappen en wat doe je met de andere mensen die boodschappen doen op dat moment?
En misschien dan geen luie stoel, maar wel iets van : de beste stuurlui..?

Mogelijk wordt er geen of weinig gebruik gemaakt van de gegeven mogelijkheid, die trouwens ook in andere landen is ingevoerd, maar op zijn minst verdient de poging om rekening te houden met de kennelijke behoefte van sommige ouderen onze waardering. Op alles kritiek geven is z makkelijk en verdienen de mensen niet die zoveel werk verzetten. Volgens mijn eigen bescheiden mening dan.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Mrt 20, 2020 8:41 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Tympaan schreef:

"Ik zou niet weten waarom het commentaar "zuur" is. "

Dat is natuurlijk een kwestie van interpretatie Tympaan.

Prima. mijn interpretatie is enkel maar een andere..

verder schreef je:

"Maar ik durf zomaar te beweren dat verplicht thuisblijven en niet mogen hamsteren tegenstrijdig zijn aan elkaar.'

Wanneer en waar moet in Nederland iemand verplicht thuis blijven?
Ook in de landemn waar een z..g. "Lock down" is, mag de bevolking de deur uit om de dagelijkse boodschappen te halen.
hamsteren en alleen maar aan je zelf denken is, in mijn beleving,in crisistijd gewoon a-sociaal.

Andere zin dan. Als aanbevolen wordt om zoveel mogelijk thuis te blijven kun je kiezen om dat voor twee weken te doen of toch om de dag boodschappen te doen. Het moge duidelijk zijn dat als je voor veertien dagen voedsel koopt, dat je dan meer zal moeten inslaan dan wanneer je om de dag inkopen doet.

In het eerste geval voldoe je aan het verzoek om zo weinig buiten te komen. Maar dan ben je asociaal omdat je hamstert...

In het tweede geval hamster je niet. Maar ben je fout bezig omdat je vaker op straat bent en meer mensen in de winkel ontmoet dan wenselijk is....

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Mrt 20, 2020 8:46 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

de beste stuurlui..?

Laughing Laughing Laughing

Ben je er zelf ook niet zo eentje.... Very Happy

Maar ik neem voorzichtigheidshalve maar aan dat ook jij niet de wijsheid in pacht hebt..

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4366
Vr Mrt 20, 2020 9:05 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Half acht in de morgen in de winkel zijn is inderdaad nogal vroeg voor een bejaarde die verder de hele dag moet binnenblijven

Tympaan schreef:

ouderen mogen de hele dag iedere winkel in die open is, daar geldt geen enkele beperking voor

en iedereen mag kopen wat hij/zij nodig heeft, wanneer je voor een week boodschappen wil doen, dan sla je voor een week in, geldt ook geen enkele beperking voor.

hamsteren is voor maanden aan levensmiddelen/gebruiksartikelen inslaan zonder dat daar enige noodzaak toe bestaat, waartoe mensen enkel uit angst voor een denkbeeldige situatie waarin niets meer te krijgen zou zijn in de winkels overgaan.

wanneer jij voor een week wc-papier in huis wilt halen, prima hoor, heb je aan een 4 rolletjes meer dan genoeg neem ik aan.
wanneer je je winkelkarretje er helemaal mee vol gooit, dn ben je aan het hamsteren. en dat zie je mensen doen. dat is volstrekt onnodig en buitengewoon asociaal

en ook mag je naar buiten zoveel als je maar wilt. je mag de hele dag in het park zitten, of lekker fietsen, of door een mooi bos slenteren, genieten van al het uitbottende groen en het eerste lentegezang, niemand zal je dat kwalijk nemen, integendeel, dat valt alleen maar aan te moedigen, bouw je weerstand mee op, en het bezorgt je vast een beter humeur Very Happy

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 400
Za Mrt 21, 2020 3:26 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:

en ook mag je naar buiten zoveel als je maar wilt. je mag de hele dag in het park zitten, of lekker fietsen, of door een mooi bos slenteren, genieten van al het uitbottende groen en het eerste lentegezang, niemand zal je dat kwalijk nemen, integendeel, dat valt alleen maar aan te moedigen, bouw je weerstand mee op, en het bezorgt je vast een beter humeur Very Happy

1 heel belangrijk iets vergeet je hier bij te vermelden en dat is : Hou anderhalve meter afstand van elkaar , helaas is deze regel nog iets wat men vergeet ? of is het nonchalance , niet doordrongen van de noodzaak van deze regel ?

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mrt 21, 2020 10:56 am Reageer met quote

Anderhalve meter in een bos of park zal niet zo'n probleem zijn. Ruimte genoeg, doorgaans. Maar in een klein supermarktje wordt dat al lastiger. Dan zijn de gangpaden nauwelijks anderhalve meter en passen de karretjes maar net langs elkaar...
Stel dat het een echte verplichting wordt. Hoe zit dat eigenlijk met partners en kinderen?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Mrt 21, 2020 1:01 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Anderhalve meter in een bos of park zal niet zo'n probleem zijn. Ruimte genoeg, doorgaans. Maar in een klein supermarktje wordt dat al lastiger. Dan zijn de gangpaden nauwelijks anderhalve meter en passen de karretjes maar net langs elkaar...
Stel dat het een echte verplichting wordt. Hoe zit dat eigenlijk met partners en kinderen?

Voor een verplichting heb je de meet-politie nodig. Hebben wij dat als volwassenen nodig, zo'n verplichting? Iedereen wt dat dit een heel serieus te nemen maatregel is en ik vind dat je mag verwachten dat iedereen deze in acht neemt. Verbeeld jezelf dat je drager en dus verspreider van het virus bent, dan weet je vanzelf wat je doen staat.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mrt 21, 2020 1:22 pm Reageer met quote

Ik zei natuurlijk niet voor niets: stel dat.
En je weet net zo goed als ik dat niet alle volwassenen even serieus zijn als het om maatregelen gaat die goed en belangrijk zijn.
Als dat zo zou zijn dan hadden we ook niet zoveel verkeersongelukken, om maar een voorbeeldje te noemen. En hadden we ook geen verkeerspolitie nodig. Want aan de wegen en/of de auto's op zich ligt het niet.

Dus ik ga er niet zomaar vanuit dat "iedereen vanzelf wel weet wat hem/haar te doen staat...

Het gaat nu even niet om jouw of mijn gedrag...

Benneke

Superlid
Superlid
Za Mrt 21, 2020 1:29 pm Reageer met quote

Als iedereen op zijn eigen gedrag let, lijkt mij dat voldoende. Zonodig kan je ook iemand aanspreken over zijn gedrag, dat lijkt mij ook niet zo lastig.
het gaat er om dat we als samenleving ons zo veel als mogelijk aan de regels houden.

Situaties als : "Stel dat.. of stel dit... Lijken mij meer van theoretische aard.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Mrt 21, 2020 1:33 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik zei natuurlijk niet voor niets: stel dat.
En je weet net zo goed als ik dat niet alle volwassenen even serieus zijn als het om maatregelen gaat die goed en belangrijk zijn.
Als dat zo zou zijn dan hadden we ook niet zoveel verkeersongelukken, om maar een voorbeeldje te noemen. En hadden we ook geen verkeerspolitie nodig. Want aan de wegen en/of de auto's op zich ligt het niet.

Dus ik ga er niet zomaar vanuit dat "iedereen vanzelf wel weet wat hem/haar te doen staat...

Het gaat nu even niet om jouw of mijn gedrag...

Het enige gedrag waarover je controle hebt, is dat van jezelf. Hoogstens kun je anderen op hun gedrag aanspreken. Maar ook als 75% zich aan de regels houdt is het verschil al evident, zo wijzen cijfers uit.

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 108104
Za Mrt 21, 2020 1:47 pm Reageer met quote

De winkels hebben een uurtje voor de ouderen ingelast, maar ikzelf vind dat erg vroeg... natuurlijk heb je altijd vroege vogels onder de ouderen....
Maar gisterenmiddag zag ik toch wat ouderen van ongeveer mijn leeftijd lopen in de supermarkt. Tja, een uurtje op een andere tijdstip zou welkom zijn denk ik. Bij de Jumbo was er gisteren genoeg te krijgen, behalve verse groenten dat was te weinig, of misschien al weg? Echt hamsteren doe ik niet, maar wat je lang kan bewaren neem ik daar eentje extra mee, zodat je minder naar de winkel hoef te gaan. Ook het hele centrum doorkruisen Voor de gezelligheid is dat er helaas niet meer bij. Maar ik vraag mij af kunnen mensen die je in een seconden voorbij lopen je dan besmet raken?

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mrt 21, 2020 2:16 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Situaties als : "Stel dat.. of stel dit... Lijken mij meer van theoretische aard.

Ja, en... Wat is daar mis mee...?

Een discussieforum is bedoeld om te discussiren en niet om een rijtje feiten op te dreunen en instemmend ja en amen te knikken, dacht ik..

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mrt 21, 2020 2:25 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

...Maar ook als 75% zich aan de regels houdt is het verschil al evident, zo wijzen cijfers uit.

Tja, zo kun je het ook bekijken. Maar ook dat is er een uit de 'stel dat' reeks...

Want wat als het maar 50% blijkt te zijn? Of als het in de loop van de tijd langzaam van 75% naar 25% afglijdt...?

Mensen zijn in het begin best welwillend. Maar op den duur zal het steeds meer een belasting gaan worden...

Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie