Rookmelders in alle huizen verplicht
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13341
Ma Mrt 02, 2020 6:45 pm Reageer met quote

Sinds jaar en dag heb ik al meerdere rookmelders in mijn huis geďnstalleerd. Ik ben me, vind ik, vrij goed bewust van de gevaren van brand, op zich al eng genoeg, maar vooral van de dodelijkheid van rook bij brand. Vlaanderen loopt al een stap op ons voor met een verplichting: Rookmelders vanaf Nieuwjaar verplicht in élke Vlaamse woning (artikel bevat ook nuttige tips). Ik vraag me af hoe die verplichting wettelijk geregeld gaat worden. Staan er sancties op het niet voldoen aan deze verplichting? Hoe gaan verzekeraars ermee om?

NOS schreef:
In alle huizen moet op elke verdieping een rookmelder komen te hangen. Sinds 2003 geldt die verplichting al voor nieuwbouwhuizen, maar minister Knops wil dat uitbreiden: ook alle etages van bestaande huizen moeten een rookmelder krijgen.

Knops onderstreept dat de meeste slachtoffers van brand vallen door het inademen van rook. "Rookmelders redden dus mensenlevens." De minister verwijst naar onderzoek van TNO. Daaruit blijkt dat rookmelders in alle woningen het risico verminderen dat mensen door een brand om het leven komen.

Om de verplichting in te voeren, moet het bouwbesluit worden aangepast. De wijziging gaat pas in op 1 juli 2022: op die manier krijgen huiseigenaren de tijd om zich op de maatregel voor te bereiden.

Lees verder: Rookmelders in alle huizen verplicht

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 401
Ma Mrt 02, 2020 7:11 pm Reageer met quote

Heel goed plan om in iedere woning rookmelders te plaatsen .
In nieuwbouw is dat al verplicht .
Ik heb sinds vorig jaar ook rookmelders in huis , cadeau gekregen van de brandweer en een verzekeraar , omdat wij hier in het appartementen complex een grote brand hebben gehad kregen wij deze als eerste , de overige woningen in de buurt krijgen ze ook nog , dit is een actie van de brandweer en de verzekeraar .

'k vermoed dat verzekeraars dit wets voorstel toejuichen.

Laatst aangepast door Gribou---Greet op Ma Mrt 02, 2020 8:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Ma Mrt 02, 2020 7:25 pm Reageer met quote

In mijn huisje (van de woningbouwvereniging) zat al een rookmelder, maar eerlijk gezegd heb hem gedemonteerd na de laatste keer dat hij midden in de nacht weer eens een hels kabaal ging maken wat in de hele buurt te horen is. Ik was het even zat, de keren dat hij afging terwijl er niets aan de hand was. En vooral zat omdat dat midden in de nacht gebeurde.

Nou speelt daarbij ook dat overal in mijn huis wel een deur naar buiten is. Het is een klein 2 kamer woninkje met 4 buitendeuren. Ik ben dus altijd een paar meter van een buitendeur verwijderd. Sowieso heeft elk vertrek mistens 2 deuren. De woonkamer 4 deuren, de slaapkamer en de hal 3 deuren, de badkamer en keuken en berging 2 deuren. Ik kan niet opgesloten raken. Laughing

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Ma Mrt 02, 2020 8:22 pm Reageer met quote

@ Barth

Dat je het afgaan van de rookmelder om niks even zat was dat begrijp ik , maar je zal er vermoedelijk niet aan ontkomen als het wettelijk verplicht wordt .
Om te voorkomen dat de rookmelder voor niks afgaat heb ik de volgende raad gekregen :

Stof de rookmelder 1 keer per maand af met een vochtige doek en maak de melder 2 keer per jaar van binnen en buiten schoon met een stofzuiger.

En volgens de expert die er bij was toen ze de rookmelders hier geplaatst hebben ontbreekt het onderhoud er aan nog wel eens .

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2973
Ma Mrt 02, 2020 8:23 pm Reageer met quote

Een goed ding.
Wij hebben altijd al rookmelders gehad.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 108258
Ma Mrt 02, 2020 8:24 pm Reageer met quote

Ja, bij mij ging ook midden in de nacht die melder af omdat de batterij leeg was, de eerste keer wist ik niet waar dat geluid vandaan kwam....ik dacht dat er een muis onder mijn bed zat te piepen. Dus de andere dag door een van de buren hersteld want ik ga niet meer op een ladder staan op mijn leeftijd. En na verloop van tijd gebeurde het weer midden in de nacht.Toen heb ik dat ding eraf laten halen. toch vraag ik mij af als je bijv. niet thuis bent en er breekt brand uit, dan regeert niemand in je omving, tenzij ze vlammen zien natuurlijk, maar dan is het te laat voor de inboedel.
want toen (gelukkig loosalarm) midden in de nacht dat ding stond te loeien, reageerde ook niemand. En waarom hangt dat ding zo hoog, zodat sommige ouderen er niet bij kunnen. Als ie aan de muur had gehangen, had ik zelf de batterij kunnen wisselen.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Ma Mrt 02, 2020 8:42 pm Reageer met quote

Waarom rookmelders zo belangrijk zijn :

Als er ’s nachts brand uitbreekt in uw huis, is dat enorm gevaarlijk. U wordt namelijk niet wakker van rooklucht. En rook bevat veel giftige gassen waardoor u al binnen enkele minuten bewusteloos kunt raken.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27519
Ma Mrt 02, 2020 8:51 pm Reageer met quote

Wij hebben alleen in de slaapkamer een rookmelder. Als zo'n oude boerderij in de fik vliegt is er toch niets meer te redden.
Maar gelukkig is alles op de begane grond en hebben de ramen lage vensterbanken..

Faber quisque fortunae suae

barth.

Superlid
Superlid
Ma Mrt 02, 2020 8:51 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
@ Barth

Dat je het afgaan van de rookmelder om niks even zat was dat begrijp ik , maar je zal er vermoedelijk niet aan ontkomen als het wettelijk verplicht wordt .
Om te voorkomen dat de rookmelder voor niks afgaat heb ik de volgende raad gekregen :

Stof de rookmelder 1 keer per maand af met een vochtige doek en maak de melder 2 keer per jaar van binnen en buiten schoon met een stofzuiger.

En volgens de expert die er bij was toen ze de rookmelders hier geplaatst hebben ontbreekt het onderhoud er aan nog wel eens .

Dank je voor het advies, Greet

Maar het werd me echt te lastig. Net zoals bij Elvira moet ik ook een ladder erbij halen, of op een stoel gaan staan om dan boven mijn hoofd dat ding eraf te halen, of weer te monteren. En die laatste keer midden in de nacht, toen dat ding tot 2 keer toe zo begon te gillen dat het op 100 meter afstand nog te horen was, viel ik dus bijna van die stoel met mijn slaperige kop en die stress.
Hij ging me ook te vaak af als ik alleen maar in de keuken iets aan het bakken was. Het gaf me teveel stress elke keer.
En... ik heb hem natuurlijk nog steeds liggen, dus als het wettelijk verplicht zou worden, dan kan ik hem weer monteren.

elvira

Superlid
Superlid
Ma Mrt 02, 2020 9:11 pm Reageer met quote

Dat begrijp ik best Gribou, maar als dat ding midden in de nacht gaat piepen omdat de batterijen leeg is, is het ook geen pretje als je er zelf niet bij kan vanwege dat ie te hoog hangt. Nu heb ik er een die zowel op lichtnet als op batterij kan. Ik weet niet of ie ook alleen op lichtnet kan blijven aangesloten?

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Ma Mrt 02, 2020 9:25 pm Reageer met quote

@ Barth en Elvira

Rookmelders zijn niet allemaal gelijk .

Ik heb er een die waar ik een knop in kan drukken en het is stil , die knop kan ik indrukken met een stok dus kan gewoon op de grond blijven staan .
En er zit een batterij in die 10 jaar mee gaat .
Misschien een idee om zo een aan te schaffen als de woningbouw vereniging ze niet plaatst .

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4381
Ma Mrt 02, 2020 11:51 pm Reageer met quote

Zo'n type heb ik ook, waarbij je met een druk op de knop voorop het geluid meteen af kunt zetten (en kunt testen). Had hem donderdag besteld bij Praxis en vrijdagmorgen werd hij al bezorgd. Twee stuks in 1 pak. Meen dat ik 17.50 ervoor betaald heb (8.75 per stuk dus). Merk Alecto

goed beoordeeld door brandpreventiewinkel

2 stuks 17.99

Misschien nog een handige link: https://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/test-rookmelders

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie

Laatst aangepast door NicolaasP op Di Mrt 03, 2020 12:01 am, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 02, 2020 11:56 pm Reageer met quote

Van mij ook dank voor je zeer bruikbare tips, Greet!
Gribou---Greet schreef:
Als er ’s nachts brand uitbreekt in uw huis, is dat enorm gevaarlijk. U wordt namelijk niet wakker van rooklucht. En rook bevat veel giftige gassen waardoor u al binnen enkele minuten bewusteloos kunt raken.

Daar sla je wat mij betreft de spijker mee op zijn kop. Rook is de gevaarlijkste factor en kan je in je slaap bedwelmen voor je iets in de gaten hebt. Ik kan met een klein trapje vrij goed bij die melders en zo'n 9-volts batterijtje is makkelijk te vervangen. Je andere punt van aandacht onderschrijf ik ook: de kwaliteit van de melders(s), die nogal uiteen kan lopen met navenante prijskaartjes. In wat grotere woningen is het aan te bevelen om meerdere melders aan te brengen, bij voorkeur gekoppeld, zodat je het alarm ook hoort als je in een uithoek van je woning bent en in tenminste een melder per verdieping. Die gekoppelde melders heb ik nu nog niet maar dat project staat op mijn to-do-lijst voor het lopende jaar. In de keuken kun je overigens het beste een hittemelder ophangen om lawaai te voorkomen bij ieder gebakken eitje of biefstukje. Ook op stoom reageren veel rookgasmelders, zeker als ze niet goed schoon zijn. Dus kijk uit dat je ze niet te dicht bij de badkamerdeur plaatst.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

barth.

Superlid
Superlid
Ma Mrt 02, 2020 11:58 pm Reageer met quote

@greet

Ik heb er zo een van de woningbouwvereniging

Dat kleine rechthoekje is bij mij ook een (wat klein) knopje die ik met een stok kan indrukken om hem uit te zetten. Maar ik vond het een bezwaar als ik dat moest doen als ik s’avonds heel laat nog even een biefstukje aan het bakken was. Wat enkele keren gebeurde.

En toen hij midden in de nacht begon af te gaan, omdat het batterijtje kennelijk leger werd. Ging hij na een korte tijd later wéér af, nadat ik hem daarvoor met een stok had uitgedrukt. Toen was de enige remedie om hem stil te krijgen om hem eraf te halen en het batterijtje eruit te halen.
Dat ik daarvoor midden in de nacht op een stoel moest gaan staan en boven mijn hoofd dat ding los moest maken, en toen bijna mijn evenwicht verloor.... Dat was voor mij toen even de druppel.

Ik vind dat zo’n ding gemakkelijk uit te zetten moet zijn, en ook gemakkelijk tijdelijk even helemaal uit te schakelen moet zijn (!)
Ook dat de gevoeligheid instelbaar moet zijn.
Maar vooral dat iemand in een senioren woninkje niet midden in de nacht halsbrekende toeren moet uithalen om een batterijtje te verwisselen, omdat dat dan de enige mogelijkheid is om hem stil te krijgen.

Uiteraard kan ik me voorstellen dat (in andere huizen) zo’n rookmelder een veiligheid biedt. Zie ik wel het nut ervan in. Maar in mijn huisje was het een schijnveiligheid die te vaak enkel onrust en stress gaf.
Daarom die persoonlijke keuze om hem er voorlopig af te houden.

Maar die rookmelders lijken me dus wel belangrijk als je b.v. in een huis woont waar je op een bovenverdieping slaapt, i.p.v. Op de begane grond met een buitendeur op 2 meter afstand.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Di Mrt 03, 2020 1:49 am Reageer met quote

@ Barth

Maar in mijn huisje was het een schijnveiligheid die te vaak enkel onrust en stress gaf........... schijnveiligheid is het zeker niet , ook bij jou gaat het om VEILIGHEID . Het is namelijk zo dat je van de rooklucht niet wakker wordt daarom een rookmelder die met z'n geluid je wel wakker krijgt .

Je zou eens bij de woningbouw vereniging ter rade kunnen gaan en hun je probleem met de rookmelder vertellen .
Misschien hebben zij er wel een oplossing voor .

Als ik lees dat tijdens een biefstukje bakken de rookmelder afgaat dan vermoed ik dat de rookmelder te dicht bij de keuken is geplaatst.
Ik heb dus een rookmelder waarin een batterijtje zit die 10 jaar meegaat , wie weet werken ze bij jou woningbouw vereniging daar ook wel mee nu.

Interessante site :

https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/rookmelder[url]

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Di Mrt 03, 2020 1:54 am Reageer met quote

@ Keesvi

Inderdaad belangrijk om op elke verdieping rookmelders te plaatsen .
Wij kregen er dus twee cadeau van de brandweer en een verzekeraar , maar wel werd de raad gegeven om er ook een bij de meterkast op te hangen .

barth.

Superlid
Superlid
Di Mrt 03, 2020 5:40 am Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
...ook bij jou gaat het om VEILIGHEID .

(Ik krijg veel te veel aandacht Wink Maar dat heb ik natuurlijk zelf over me afgeroepen. )

Quote:

Je zou eens bij de woningbouw vereniging ter rade kunnen gaan en hun je probleem met de rookmelder vertellen .
Misschien hebben zij er wel een oplossing voor .

Als ik lees dat tijdens een biefstukje bakken de rookmelder afgaat dan vermoed ik dat de rookmelder te dicht bij de keuken is geplaatst.

Ja ik weet wel wat hun oplossing is. Zij hebben het aanvankelijk goed gedaan, maar ik heb zelf die deur tussen keuken en woonkamer eruit gehaald om wat meer ruimte te hebben en gemakkelijk heen en weer te kunnen lopen.
(Vier deuren in een woonkamer van 20 m2 is echt “een heeeelehoop deur” voor een kleine woonkamer. )
Hun oplossing: “Deur weer terugplaatsen!”. Ik hou me stil. Embarassed

elvira

Superlid
Superlid
Di Mrt 03, 2020 9:19 am Reageer met quote

Bedankt voor de tip! Alleen vraag ik me af of zo’n rookmelder hier kan plaatsen omdat alle rookmelders in ons flat van de verhuurder zijn en behalve op batterij ook op lichtnet aangesloten zijn. Maar ik kan allicht bij de verhuurder informeren.
Met de huidige melder moet je inderdaad halsbrekende toeren uithalen om dat ding stil te krijgen door hem met kracht open te draaien. voor jongeren misschien geen probleem, maar voor ouderen wel.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Di Mrt 03, 2020 1:55 pm Reageer met quote

nu het straks toch verplicht wordt waarom dan geen Koolmonoxidemelders al dan niet gecombineerd met een rookmelder.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mrt 03, 2020 3:53 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
nu het straks toch verplicht wordt waarom dan geen Koolmonoxidemelders al dan niet gecombineerd met een rookmelder.

Op zich een goeie vraag maar hangt dat niet af van de kans op koolmonoxide? Voor zover ik kan overzien is de enige mogelijke bron daarvan in mijn huis de gaskookplaat.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie