Nederlanders voelen zich steeds veiliger
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13335
Ma Mrt 02, 2020 6:21 pm Reageer met quote

Je zou het meer dan eens niet zo gauw zeggen maar Nederlanders voelen zich steeds minder onveilig.

Ik denk dat we een verkeerde indruk krijgen doordat extreem-rechts een veel te groot platform toebedeeld krijgt in de media, zowel de main stream als de sociale. Dus mooi dat dit eens objectief in kaart gebracht wordt!

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 400
Ma Mrt 02, 2020 7:15 pm Reageer met quote

Ik denk dat dit ook erg afhangt van waar je in Nederland woont .

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27509
Ma Mrt 02, 2020 7:24 pm Reageer met quote

En hoe je woont. En wat je conditie is. En wat voor 'n buren je hebt...

Voor mij is er geen vaste formule voor het begrip 'veilig voelen'

Faber quisque fortunae suae

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 404
Ma Mrt 02, 2020 10:38 pm Reageer met quote

Quote:

Voor mij is er geen vaste formule voor het begrip 'veilig voelen'

Voor mij ook niet. Ik herken mezelf niet in deze 'stelling' van het CBS en heb in het algemeen zeker wel gevoelens van onveiligheid, vooral nu vandaag het in- en intrieste proces voor de nabestaanden, tegen Gökmen T is begonnen.

Plan(t) the future

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Ma Mrt 02, 2020 11:28 pm Reageer met quote

dit is en zeer abstract begrip, hoe wou je dit meten ???

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 02, 2020 11:30 pm Reageer met quote

Gevoel van veiligheid is uiteindelijk subjectief. Toen ik ooit mijn regionale dagblad inruilde voor een nationaal exemplaar voelde ik me meteen een stuk veiliger omdat me de lokale pagina met de enigszins regelmatige woninginbraken en dagelijkse vernielinkjes door de baldadige jeugd niet meer onder de ogen kwamen. Dat stemde me tot nadenken over deze materie waardoor ik er een wat mathematischer instelling op na ging houden.

Wat is precies de kans dat je veiligheid wordt aangetast en in hoeverre? Ik bedoel, de kans kan klein zijn maar als die je leven kost is de impact wel dusdanig groot om maatregelen ter voorkoming te treffen. Bijvoorbeeld bij brand in je woning, zoals in die andere discussie die ik vandaag startte. Als de kans groter is maar de aantasting van je integriteit minimaal, bijvoorbeeld een scheldpartij op straat, is het dan wel de moeite waard om je bang te laten maken en moet je dan wel zoveel investeren om zoiets kleins te voorkomen?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mrt 03, 2020 11:17 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Ik denk dat het ook heel persoonlijk is. Elk mens heeft zo zijn/haar eigen angsten. De één is vooral bang voor brand en de ander is juist bang voor inbrekers. De één zal zijn huis dan ook anders beschermen dan de ander. En zo zijn er wel meer verschillen. Sommigen zijn bang als ze alleen op
straat lopen. Anderen voelen zich juist onprettig tussen grote menigten..
Mensen zullen altijd verschillend reageren. Zie enkel maar het coronavirus. De één begint te hamsteren, koopt een berg mondkapjes en zou het liefst in een maanpak lopen en de ander denkt meer; het waait wel weer over....

Daarom hecht ik ook niet zoveel waarde aan die gemiddelden...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4366
Di Mrt 03, 2020 11:52 am Reageer met quote

Stel nou dat het onderzoek had uitgewezen en de titel van dit topic zou hebben geluid: Nederlanders voelen zich steeds ONVEILIGER

Waren we dan diezelfde reacties tegengekomen:

Quote:

Quote:
Sommigen zijn bang als ze alleen op
straat lopen. Anderen voelen zich juist onprettig tussen grote menigten..
Mensen zullen altijd verschillend reageren.
Daarom hecht ik ook niet zoveel waarde aan die gemiddelden...

van diezelfde mensen? Laughing

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mrt 03, 2020 12:09 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

van diezelfde mensen? Laughing

??

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 404
Di Mrt 03, 2020 12:32 pm Reageer met quote

Behalve dat mensen verschillend (zullen) reageren, weet ik uit ervaring dat er natuurlijk ook een verschil zit tussen het veiligheidsgevoel van mannen en dat van vrouwen.

Plan(t) the future

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2602
Di Mrt 03, 2020 9:14 pm Reageer met quote

Gevoel van veiligheid heeft vooral te maken met je eigen leefomgeving.
Datgene wat voor onveilig gevoel geeft is b.v. inbraken, geweld in je eigen leefomgeving.

Ook blijken er misvattingen te zijn over die veiligheid.
B.v. het idee leeft vaak dat ouderen zich onveiliger voelen als jongeren, maar volgens het onderzoek is dat dus niet zo. Jongeren voelen zich vaker onveilig als ouderen.

En vrouwen voelen zich vaker onveilig maar mannen blijken vaker slachtoffer te misdrijven.
Jongeren scoren op alle fronten het slechts, ze voelen zich (naar blijkt terecht) het onveiligst en zijn ook het vaakst slachtoffer van delicten.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5041546/veiligheid-nederlanders-gevoel-ouderen-man-vrouw-cbs-cijfers

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Wo Mrt 04, 2020 3:54 pm Reageer met quote

En dan heb je nog het verschil tussen reële en irreële angsten. Mensen voelen zich soms onveilig vanwege een gevaar waarop statistisch gesproken zeer weinig kans is. Verder zijn er ook gewoon mensen die nogal bang zijn uitgevallen en mensen die niet zo snel van hun stuk zijn te brengen. Persoonlijk voel ik me buitengewoon veilig in dit land en denk ook dat het één van de veiligste plekken op aarde is. Ik ben benieuwd waar het gevoel van onveiligheid vandaan komt en hoe realistisch die angst is. Leven houdt per definitie risico in toch?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Ma Mrt 09, 2020 3:25 pm Reageer met quote

sommige mensen worden al bang (al of niet terecht) van jongeren die met capuchons op lopen terwijl daar het weer geen aanleiding toe geeft.
Hebben ze soms wat te verbergen ?????

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mrt 09, 2020 3:31 pm Reageer met quote

Vroeger hadden jassen ook wel capuchons maar dan was je juist een 'mietje' als je dat ding opzette, zelfs al gaf het weer er wel wel aanleiding toe...

Het blijft een rare, dolle, dwaze wereld...

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Ma Mrt 09, 2020 4:46 pm Reageer met quote

kijk eens naar "Opsporing Verzocht " e.e.a. capuchons bij het boevengilde

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 09, 2020 10:12 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Je bedoelt waarschijnlijk dat we ons een stuk veiliger voelen als we niet meer naar dergelijke tv kijken? Daar zit absoluut iets in! Zoiets suggereerde ik overigens al een paar berichten geleden.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Ma Mrt 09, 2020 10:54 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ron1.1 schreef:

Je bedoelt waarschijnlijk dat we ons een stuk veiliger voelen als we niet meer naar dergelijke tv kijken? Daar zit absoluut iets in! Zoiets suggereerde ik overigens al een paar berichten geleden.

steek je k.. (hoofd) maar in het zand

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 09, 2020 11:37 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
steek je k.. (hoofd) maar in het zand

Je creëert je eigen wereld. Je noemt het maar zoals jij wilt maar ik geef de voorkeur aan mijn wereldbeeld waarin gelukkig heel veel positiefs voorkomt. Ik heb het vermoeden dat je, bewust of onbewust, jouw beeld graag bevestigd wilt zien met je mediakeuze. Een mogelijke ondertitel van het topic zou "Heb je je gevoel van veiligheid niet grotendeels zelf in de hand?" kunnen zijn.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mrt 10, 2020 11:44 am Reageer met quote

Natuurlijk kun je al het nieuws vermijden, zowel regionaal als landelijk als mondiaal. En er schijnen mensen te zijn die dat ook inderdaad doen.
Maar daar wordt de wereld natuurlijk niet veiliger mee en ik zie dat inderdaad als struisvogelpolitiek.
Daarnaast vind ik het regionale nieuws minstens net zo belangrijk als het mondiale nieuws. Aan dat mondiale nieuws kan ik niet veel veranderen. Maar als ik verneem via het plaatselijke krantje dat er een inbrekersbende actief is, kan ik wellicht wat maatregelen nemen om de potentiele schade te beperken en mijn eigen veiligheid te vergroten...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4366
Di Mrt 10, 2020 1:12 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Natuurlijk kun je al het nieuws vermijden, zowel regionaal als landelijk als mondiaal. En er schijnen mensen te zijn die dat ook inderdaad doen.

en de cirkel is rond Smile

Da capo

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/1576016/nederlanders-voelen-zich-steeds-minder-onveilig.html

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie