Consumentenbond: ‘vegaburgers zijn veel te zout’
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 796
Wo Feb 26, 2020 8:11 pm Reageer met quote

.
De Consumentenbond onderzocht 16 vleesvervangers en concludeert dat het zoutgehalte niet past in de schijf van vijf van het Voedingscentrum.

Misschien goed voor het milieu maar slecht voor je nieren.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13410
Wo Feb 26, 2020 8:38 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
.
De Consumentenbond onderzocht 16 vleesvervangers en concludeert dat het zoutgehalte niet past in de schijf van vijf van het Voedingscentrum.

Misschien goed voor het milieu maar slecht voor je nieren.

Zullen we maar geen bak ellende opentrekken over het zoutgehalte in vleesproducten? En misschien ook maar niet over alle andere schadelijke stoffen die erin verwerkt worden? Daar zou namelijk het verhoogde kankerrisico door het eten van rood vlees door veroorzaakt kunnen worden.

Vegetarisch koken is in de ogen van de meeste vegetariërs iets anders dan alleen maar het vlees te vervangen. Overigens is het heel goed te doen om zelf vleesvervangers te maken. Ik ben momenteel aan het experimenteren met seitan.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 439
Do Feb 27, 2020 12:30 pm Reageer met quote

Duidelijke en erg nuttige info Kees!
Wellicht kunnen we nog deze tips toevoegen.

PS: Als je een leuk en vooral smakelijk recept hebt bedacht met betrekking tot seitan (bij voorkeur zonder soja) wil je het dan met ons delen?

Plan(t) the future

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8138
Do Feb 27, 2020 3:02 pm Reageer met quote

Voor mij komt het vreemd over als mensen, die geen vlees willen eten, kennelijk de smaak van een stukje vlees niet willen missen en dan vleesvervangers gaan eten.

Zelf eten wij niet veel vlees. Het vlees dat wij eten is meestal onbewerkt, zodat we zelf kunnen bepalen wat voor kruiden of welke hoeveelheid zout er wordt bijgevoegd.

Vegaburgers en vleesvervangers komen bij ons ook niet op tafel. Liever wat minder vlees dan namaakvlees is mijn standpunt.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 190
Do Feb 27, 2020 3:10 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Voor mij komt het vreemd over als mensen, die geen vlees willen eten, kennelijk de smaak van een stukje vlees niet willen missen en dan vleesvervangers gaan eten.

Zelf eten wij niet veel vlees. Het vlees dat wij eten is meestal onbewerkt, zodat we zelf kunnen bepalen wat voor kruiden of welke hoeveelheid zout er wordt bijgevoegd.

Vegaburgers en vleesvervangers komen bij ons ook niet op tafel. Liever wat minder vlees dan namaakvlees is mijn standpunt.

Een vleesvervanger is voor mij iets dat van belang is om bijvoorbeeld voldoende eiwitten binnen te krijgen. Dat hoeft geen namaakvlees te zijn, zelfgemaakte burgers van peulvruchten zijn ook vleesvervangers. Althans ze vervangen de voedingsstoffen die in vlees zitten.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27594
Do Feb 27, 2020 3:39 pm Reageer met quote

Voorlopig houden we het nog maar bij een echt stukje vlees op z'n tijd.
Dat hoeven geen kilo's te zijn en het hoeft ook niet elke dag.
Maar namaak, daar beginnen we toch maar niet aan.

En als er geen vlees meer is, dan zien we wel weer verder..

Faber quisque fortunae suae

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 190
Do Feb 27, 2020 4:02 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

De smaak van b.v. een biefstukje goed klaargemaakt is heerlijk. Van een gehaktballetje ook. Ik zie geen enkele reden om dat te ontkennen als vegetariër. De reden waarom ik misschien een vleesvervanger zou willen is niet omdat ik de smaak van vlees vies vind maar omdat ik niet wil dat er een dier voor gedood wordt.
En voor vleesvervangers worden geen dieren gedood!

Soms krijg ik het idee dat vegetariërs zich moeten verantwoorden voor de keuzes die ze maken.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Feb 27, 2020 6:21 pm Reageer met quote

Het gaat mij ook niet om namaakvlees maar om primair te voldoen aan de eiwitbehoefte zonder vlees te eten, in ieder geval voorlopig minder. Dat kan bijvoorbeeld heel simpel met eieren en kaas als je die wel eet maar ook peulvruchten, paddenstoelen, soja, zeewier & noten leveren nuttige eiwitten, zeker als je ze slim combineert met andere voedingsmiddelen.

Seitan is, itt sojaproducten vrij makkelijk zelf te maken van bloem maar het is wel een klus om die net zo lang te spoelen tot je de gluten overhoudt. Ik heb het mezelf even een stuk makkelijker gemaakt door kant en klare gluten aan te schaffen, die vlot te verwerken zijn (pocheren of heel zachtjes koken) tot balletjes of groter naar snijdbare plakken en kleinere stukjes. De smaak heb je helemaal zelf in de hand met toevoegingen, zoals bouillon en kruiden. Zeker een prima product om te verwerken in rijst- en pastamaaltijden maar door de textuur dus ook als vleesvervanger. Recepten zoek ik vooral op het Internet maar als ik leuke dingen tegenkom dan deel ik die graag.

Ik zit overigens toch al even op het spoor van veel meer zelf maken omdat ik zo min mogelijk suiker wil gebruiken vanwege diabetes. Naast veel te veel zout zit er in kant en klaar spul en instant pakjes vaak enorm veel suiker.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8138
Do Feb 27, 2020 6:30 pm Reageer met quote

Kant en klare maaltijden uit een supermarkt, behoudens af en toe een bak mihoen eten wij eigenlijk nooit. Verse groente, rijst of aardappelen met een stukje vlees is de gebruikelijke warme maaltijd.
Zelf alles bereiden is ook niet zo veel werk.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2654
Do Feb 27, 2020 7:17 pm Reageer met quote

Ik eet regelmatig vega vlees bv.. sojagehakt, gebruik ik veel in roerbakschotels.
Dat doe ik niet eens in de 1e plaats voor het dierenleed, maar meer omdat ik veel vlees ongezond vind en dit een goede vervanger.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Do Feb 27, 2020 7:38 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:

Soms krijg ik het idee dat vegetariërs zich moeten verantwoorden voor de keuzes die ze maken.

*Zucht *, ik ben ook wel klaar hiermee en draai het nu om.
Wanneer men mij erover vraagt, laat ik vervolgens de vleeseters zelf uitleggen waarom ze (nog steeds) vlees eten. Laughing

Overigens is wat mij betreft ter aanvulling nodig vitamine B12 (zeker niet per se uit vlees) en in de winter vitamine D.
https://tinyurl.com/w9osmtu

Plan(t) the future

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4422
Vr Feb 28, 2020 12:52 pm Reageer met quote

In dit topic worden vegaburgers met kant-en-klare hamburgers vergeleken.
Kees wees er al op: de hamburger zal naar verhouding méér zout bevatten.

Imitatie vleesprodukten eten om vanwege het hoofdingrediënt soya extra eiwit binnen te krijgen, laat dat toch uit je hoofd beste Ron.

Wie lekker vlees wil eten koopt die toebereid vlees bolstaand van de vele toevoegingen om het op kleur en smaak te brengen bij de supermarkt? Dat koop je dan bij een goede slager en ga je lekker zelf kruiden, marineren enz.
En net zo doe je dat wanneer je lekker vegetarisch wilt eten, zonder kant-en-klaar imitatie-vleesprodukt.
Bovendien hoef je natuurlijk al helemaal niet naar de tofu of de kikkererwten te grijpen om een volwaardige vegetarische maaltijd te verkrijgen.
Maak eens lekkere rösti klaar, of tortilla, een pizza met kaas,ui en champignons, kappertjes, ui, knoflook, olijven, (gedroogde) tomaat enz, of Zaalouk (aubergine-tomaat gerecht), bruine-bonensoep, gebakken aubergineplakken, aardappelkoekjes, pannenkoek met noten, falafel...wie zich er een keer een beetje in verdiept zal gauw inzien het dat een maaltijd zonder vlees, en ook zonder een imitatie-vleesprodukt aan volstrekt niets hoeft te ontbreken. Niet qua smaak en niet qua voedingswaarde.

Het is de industrie die de consument wijs probeert te maken dat iemand die vegetarisch eten wil aangewezen is op imitatie-vlees. Daar wordt een gigantische winst op gemaakt want het is tofu dat door een schep smaakmakers erbij voor 3 a 4 keer de prijs van de naturel tofu verkocht wordt, die we sowieso niet nodig hebben, en anders veel voordeliger, lekkerder en gezonder zelf op smaak kunnen brengen.

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2654
Vr Feb 28, 2020 2:22 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Imitatie vleesprodukten eten om vanwege het hoofdingrediënt soya extra eiwit binnen te krijgen, laat dat toch uit je hoofd.

En net zo doe je dat wanneer je lekker vegetarisch wilt eten, zonder kant-en-klaar imitatie-vleesprodukt.

Waarom zou imitatie vlees niet een prima manier kunnen zijn om eiwit binnen te krijgen? Wat is daar mis mee?

Het is de industrie die de consument wijs probeert te maken dat iemand die vegetarisch eten wil aangewezen is op imitatie-vlees.
Het gaat er mensen zoals mij om, dat je minder vlees wilt eten, maar toch je eiwit wilt binnen krijgen.
Ik hou totaal niet van koken en besteed er zo min mogelijk tijd aan en dan zijn die vleesvervangers een prima alternatief wat mij betreft voor vlees en bijkomend voordeel is dat er geen dieren voor geslacht hoeven, dus minder dierenleed, dus 2 voordelen t.o.v. vlees.

En ik heb het eens opgezocht het verschil tussen beried/onbereid/biologisch/bewerkte vleesvervangers:
AH rulstukjes a 200 gram a 1.59 euro.
Ingrediënten: 94% gerehydrateerd soja-eiwit, natuurlijke aroma's, aroma, specerijen, zeezout, vitamine B12, ijzer.

Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.44g per 100 gram

Voedingswaarden
Deze waarden gelden voor het onbereide product.

Soort Per 100 Gram. RI*
Energie 565 kJ (135 kcal)
Vet 0.7 g
Waarvan verzadigd 0.1 g
Totaal onverzadigde vetzuren 0.6 g
Koolhydraten 8 g
Waarvan suikers 0.9 g
Voedingsvezel 6 g
Eiwitten 21 g
Zout 0.9 g
Vitamine B12 / Cyano-cobalamine 0.38 µg 15%
IJzer 2.1 mg 15%

AH biologische tofu a 375 gram a 1.49
Ingrediënten: water, 33% sojaboon*, vegetarisch stremsel.

Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0g per 100 gram

Voedingswaarden
Deze waarden gelden voor het onbereide product.

Soort Per 100 Gram.
Energie 525 kJ (125 kcal)
Vet 7.5 g
Waarvan verzadigd 1.5 g
Totaal onverzadigde vetzuren 6.5 g
Koolhydraten 1 g
Waarvan suikers 0.6 g
Voedingsvezel 0.9 g
Eiwitten 13 g
Zout 0.03 g

In de veg rul gehakt zit per 100 g meer zout, meer eiwit, iets meer zout, maar veel minder vet zowel verzadigd als onverzadigd, meer vezels.

Dus die kant en klare rulgehakt is helemaal niet ongezonder als de biologische tofu, minder vet en meer vezels en er zit toegevoegd B12 en ijzer aan toe, dus je krijgt alles binnen.

Kortom ik hoef me nergens voor te schamen als ik kant en klare vega rulgehakt van AH uit de supermarkt eet en ik word er qua gezondheid ook niet slechter van, het is beter als vlees en kan de test met biologische tofu best doorstaan qua gezondheid.

Het is helemaal niet dat ik vegetariër wil zijn, ik wil alleen minder vlees eten (en met mij velen) en dan zijn vleesvervangers wat mij betreft een prima alternatief.
En als je vleesvervangers vergelijkt met gewoon vlees dan kun je mijns inziens beter vleesvervangers eten als vlees, iets beter voor het milieu en heel veel dierenleed minder.

Maar ik merk dat ik toch in de verdediging schiet als ik niet als vegetariër bestempeld wil worden en kant en klare (vega)producten uit de supermarkt gebruik. Laughing

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4422
Vr Feb 28, 2020 10:05 pm Reageer met quote

Oke Dagmar, dat "gezonder" dat ik neem ik bij deze dan terug, en ik snap ook dat kant-en-klaar makkelijker is. Maar je bent met de gewone tofu véél voordeliger uit, en je kunt het net zo zout maken als je wilt, en dat zal wanneer je echt gezond wil eten betekenen: minder zout dan in het kant-en-klare produkt.
En je kunt het met zuivere specerijen en eventueel marineren verder van smaak voorzien.

Heb je het wel eens geprobeerd? Zoveel meer werk is dat absoluut niet vergeleken met dat vega-produkt, dobbelsteentjes snijden langzaam laten garen in de (rijst-)olie met bv alleen maar zout en wat knoflookpoeder, om de paar minuten even omscheppen. Na zo'n tien minuten zit er een krokant laagje omheen en heb je een lekkere -vergeef me dit gruwelijk modewoordje- bite

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 796
Ma Mrt 09, 2020 10:57 pm Reageer met quote

.
.

,
,

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 09, 2020 11:18 pm Reageer met quote

Om even serieus in te gaan op je 'geleende' onzin, Ron: waarom en van wie zou dat niet mogen?

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 09, 2020 11:45 pm Reageer met quote

O ja, nog een aardige tip. Vlees eten schijnt helemaal niet zo bevorderlijk voor je erectie te zijn Smile:

Wie minder vlees eet, loopt minder risico op ziekten als kanker, diabetes-2, of een beroerte. Zelfs voor de erectie zou het beter zijn.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27594
Di Mrt 10, 2020 11:33 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
O ja, nog een aardige tip. Vlees eten schijnt helemaal niet zo bevorderlijk voor je erectie te zijn Smile:

Wie minder vlees eet, loopt minder risico op ziekten als kanker, diabetes-2, of een beroerte. Zelfs voor de erectie zou het beter zijn.

"Zelfs voor de erectie zou het beter zijn"....

Laughing Laughing Laughing

Wat men al niet aan argumenten verzint om je van het vlees eten af te helpen....

Maar goed, als een erectie het hoogste doel in je leven is, kan je het overwegen...

Very Happy

Faber quisque fortunae suae

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2976
Di Mrt 10, 2020 5:28 pm Reageer met quote

Gisteren boerenkool gegeten en omdat ik nog nooit een vleesvervanger heb gegeten dacht ik laat ik eens een vegan rookworst proberen.
Maar ik had ook een echte rookworst van de slager er bij.
Nou zeg wat een smaak verschil als men ze naast elkaar proeft,
nee voor mij geen vegan rookworst meer.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Di Mrt 10, 2020 8:18 pm Reageer met quote

Ik hoop dat we het in ieder geval met elkaar eens kunnen zijn dat het pijnlijke en soms hartverscheurende gesol met dieren afgelopen moet zijn.

Plan(t) the future

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie