niet: mijn huis verwarmt mij maar ik verwarm mijn huis
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5888
Wo Feb 26, 2020 2:16 pm Reageer met quote

en niet: de lamp geeft mij licht, maar ik geef de lamp licht

wat is dat voor cryptische onzin

Vraag: Wie zou het nou níet leuk vinden om (bv) een hometrainer te hebben niet zozeer voor je conditie maar voor je comfort, om stroom mee op te wekken, met je eigen sowieso al erg gezonde inspanning ervoor te kunnen zorgen je eigen licht/warmte in huis op te kunnen wekken (voor een gedeelte)

Al vele jaren vraag ik me af waarom zo'n instrument (een hometrainer is maar een paradigma) nog niet ontwikkeld is

Wat me opnieuw op dit idee bracht is 'oorlogswinter' van Jan Terlouw waarin de knijpkat zo'n bijzondere rol speelt

Stel je nu in deze tijd eens een knijpkat voor met een ledlampje dat om zo veel minder energie vraagt. 1 keer knijpen zou hoeveel uren licht op kunnen leveren...? Ook dit gewoon maar als paradigma, om op voort te kunnen borduren hier, een beetje over te brainstormen voor wie daar zin in heeft

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 478
Wo Feb 26, 2020 5:33 pm Reageer met quote

Even voor de duidelijkheid.
Gebruik je het woord paradigma hier in de betekenis van voorbeeld of in de betekenis van grondhouding, zienswijze?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5888
Do Feb 27, 2020 1:22 pm Reageer met quote

Als voorbeeld.
Zo'n hometrainer blijkt al ontworpen te zijn -een uur 'fietsen' zou voor 24 u electriciteit opwekken voor een huis/huishouden-, net als een knijpkat met led-licht (die inderdaad veel efficiënter dan de oorspronkelijke).
Dit soort instrumenten zullen vast nog stukken verbeterd kunnen worden, en de grondgedachte zal nog vele andere toepassingen kunnen vinden.
Je zou in de sfeer van de fitness kunnen blijven en een apparaat voor power-lifting kunnen ontwikkelen waarmee de body-builder thuis of in de fitness een batterij oplaadt. Zoals er bij een knijpbeweging via energie-overdracht een batterij opgeladen wordt zal dat ook mogelijk zijn wanneer een omhooggetild gewicht van zeg 40 kg naar beneden komt. Denk aan de gewichten van een staand uurwerk.

Het nuttige met het aangename verenigen.
En hoe stoer zal het niet zijn voor menige macho om op zijn werk te kunnen pochen dat hij de voorgaande avond voor een hele week stroom heeft gejogd, gepowerlift, ge-whatever.

Kinderen die thuis van school komen mogen best even computeren, maar ze hebben computers die als een knijpkat werken. Je zult ze zelf van stroom moeten voorzien, je zult moeten bewegen.

In die geest dus. Je blijft fit, kan 'prestaties' leveren waar anderen u tegen zullen zeggen, kinder-obesitas bestaat niet meer, vrouwen hebben en behouden allemaal een killer-body, spaart hopen geld uit, je kunt per dag je stroombehoefte/capaciteit bepalen en hoeft nauwelijks nog of helemaal niet meer afhankelijk te zijn van een energiebedrijf/abonnement.
Klinkt natuurlijk allemaal te mooi om waar te zijn. Dus waar zit(ten) hier de denkfout(en)?

Ik ben volkomen a-technisch maar er zijn dacht ik drie principes te onderscheiden:

beweging->batterij->stroomverbruikend apparaat
beweging->dynamo->idem
beweging/kracht->via bv raderwerk->apparaatwerking (bv een trapnaaimachine, traporgel, staand uurwerk)

hefboomwerking https://nl.wikipedia.org/wiki/Hefboom zou ook nog bij allerlei systemen/methodes om zelf energie op te wekken gebruikt kunnen worden, een fitness-apparaat met hefboomwerking zou de energie-opbrengst kunnen verveelvoudigen

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie