EU subsidie levert bijna niks op voor biodiversiteit
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Do Feb 20, 2020 4:09 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
(...)
Deze donderdag krijgt de cijferdiscussie een nieuwe impuls. In Nieuwspoort presenteert het zogeheten Mesdagfonds, onder voorzitterschap van Vogelaar, langverwachte herberekeningen van stikstofuitstoot. Op basis van RIVM-data, die onlangs vrijgegeven werden.

We zullen zien wat dat rapport oplevert. In het gunstigste geval vele maanden vertraging, vrees ik.[/quote]

In ieder geval ontkent de UvA al dat de cijfers die worden gepresenteerd zijn gebaseerd op onderzoek door de UvA:

Uitgelekt-stikstofonderzoek-Mesdag-Zuivelfonds-niet-gebaseerd-op-cijfers-van-Universiteit-van-Amsterdam

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2602
Do Feb 20, 2020 5:07 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Het inkomen van boeren wordt, even generaliserend, niet zozeer bepaald door de prijzen van hun producten maar vooral door de inkomens- en andere toelagen die veelal door het aantal hectares van hun bedrijven worden bepaald. Hoe meer hectares een bedrijf bevat, des te groter de invloed van die toelagen/subsidies.

Het was natuurlijk zo dat boeren in den beginne niet meer van hun producten konden leven omdat de ze door verschillende oorzaken hele lage prijzen kregen voor hun producten.
Hierdoor moest er schaalvergroting plaatsvinden, zowel qua landbouw als veeteelt en zo begon de bio industrie en namen de subsidies toe en die verhouding schaalvergroting-subsidie is totaal uit de hand gelopen.

Dat er teveel aan subsidies is uitgekeerd zonder goede controle kun je de politiek (zowel internationaal als nationaal) en ook de boeren zelf wel aanrekenen.

Om echter boeren te benoemen als luxe uitkeringstrekkers of extreem
rechts trekkertuig etc. is natuurlijk ook niet de gehele waarheid en zo zet je een gehele beroepsgroep ten onrechte weg als kwaadwillende individuen. Enige nuance lijkt me wel op zijn plaats.

In plaats enkel de boeren de schuld te geven, lijkt het me meer "de schuld" van de gehele kijk van politiek en samenleving op landbouw door de jaren heen en het daarbij behorende beleid en de verstrekking van de daaraan gekoppelde subsidies.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Feb 20, 2020 5:20 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:

Het inkomen van boeren wordt, even generaliserend, niet zozeer bepaald door de prijzen van hun producten maar vooral door de inkomens- en andere toelagen die veelal door het aantal hectares van hun bedrijven worden bepaald. Hoe meer hectares een bedrijf bevat, des te groter de invloed van die toelagen/subsidies.

Het was natuurlijk zo dat boeren in den beginne niet meer van hun producten konden leven omdat de ze door verschillende oorzaken hele lage prijzen kregen voor hun producten.

Hierdoor moest er schaalvergroting plaatsvinden, zowel qua landbouw als veeteelt en zo begon de bio industrie en namen de subsidies toe en die verhouding schaalvergroting-subsidie is totaal uit de hand gelopen.

Dit is ook niet helemaal juist. Bij de start van de EU was alles erop gericht om de voedselproductie te verhogen. Dat gebeurde aan de hand van een stelsel van garantieprijzen, importheffingen en exportpremies.
Dat resulteerde in boterbergen en melkplassen, overproductie dus. Dat beleid moest worden aangepast en dat werd het stelsel van inkomenssteun, gebaseerd op grondbezit, m.a.w. een bedrag per hectare grond.

En dan kun je je afvragen of schaalvergroting niet een manier is geweest om zoveel mogelijk geld van de EU uitgekeerd te krijgen. Een soort perverse prikkel. Feit is dat de grootste boeren het meeste profiteren van de EU steun.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Do Feb 20, 2020 7:57 pm Reageer met quote

dat wij voldoende en gevarieerd voedsel kunnen kopen tegen een lage prijs is heel wat waard.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13335
Do Feb 20, 2020 8:26 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
dat wij voldoende en gevarieerd voedsel kunnen kopen tegen een lage prijs is heel wat waard.

Fijn! Daarmee pleit je namelijk voor meer biodiversiteit in de landbouw en voor NL in de EU.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Feb 20, 2020 8:34 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Iedereen heeft het recht om te protesteren

Je hebt meerdere malen iets anders beweerd dus chapeau voor je voortschrijdende inzicht!
Quote:
Alsof de medische wereld zo'n frisse bedoening is....

Ik kan me nauwelijks smeriger werk voorstellen, zowel letterlijk, zoals ik al vermeldde, als in meer overdrachtelijke zin. En voor zeer velen nog laagbetaald ook waar nauwelijks actie tegen gevoerd wordt en nooit de boel helemaal platgelegd wordt door stakingen. Laat staan vernielingen aangericht of intimidatie.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Do Feb 20, 2020 10:40 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ron1.1 schreef:

Fijn! Daarmee pleit je namelijk voor meer biodiversiteit in de landbouw en voor NL in de EU.

Voor mij is de biodiversiteit in NL voldoende.

Laatst aangepast door Ron1.1 op Za Feb 22, 2020 3:42 pm, in totaal 2 keer bewerkt

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 486
Vr Feb 21, 2020 12:30 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Iedereen heeft het recht om te protesteren

Je hebt meerdere malen iets anders beweerd dus chapeau voor je voortschrijdende inzicht!
Quote:
Alsof de medische wereld zo'n frisse bedoening is....

Ik kan me nauwelijks smeriger werk voorstellen, zowel letterlijk, zoals ik al vermeldde, als in meer overdrachtelijke zin. En voor zeer velen nog laagbetaald ook waar nauwelijks actie tegen gevoerd wordt en nooit de boel helemaal platgelegd wordt door stakingen. Laat staan vernielingen aangericht of intimidatie.

veel respect voor de zorg.(punt)

maar breek me de bek niet open over "niet helemaal platleggen" patienten met een gebroken heup 4 dagen laten liggen wegens de staking ...................

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 486
Vr Feb 21, 2020 12:47 am Reageer met quote

De indruk wordt gewekt alsof alle subsidies rechtstreeks bij het besteedbaar inkomen vd boer terecht komen.
Er wordt niet gesproken over de lasten die er vaak tegenover staan.
voorbeeld een boer mag zijn weiland binnen de 8 meter van een natuurgebied niet bemesten, dat zijn minder inkomsten.

maar ook, de meeste subsidie's zijn gericht op energiebesparing, verduurzaming en innovatie, maar ook kikkerpoelen, een kikkerpoel levert niets op.
het in stand houden van hakhoutbosjes, investeringen tav diervriendelijkheid.

wat de discussie nog verder vertroebeld is dat het gehele pfas probleem ook maar even bij de boer op het bord wordt gelegd, en dat terwijl het een hele andere achtergrond heeft.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27509
Vr Feb 21, 2020 11:34 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

...Ik kan me nauwelijks smeriger werk voorstellen, zowel letterlijk, zoals ik al vermeldde, als in meer overdrachtelijke zin. En voor zeer velen nog laagbetaald ook waar nauwelijks actie tegen gevoerd wordt en nooit de boel helemaal platgelegd wordt door stakingen. Laat staan vernielingen aangericht of intimidatie.

Zeg je tegen mij niet altijd dat ik niet moet overdrijven...??

Doe het dan zelf ook niet. Boeren hebben nooit "de boel helemaal plat gelegd door stakingen" en met die vernielingen valt het ook nog wel mee. Er is ergens een hekje omver gereden en er is een deur beschadigd. Vergeleken bij de jaarlijkse collectieve waanzin tijdens oud en nieuw stelt dat nu niet zoveel voor.

En ook als er medisch personeel staakt zijn daar anderen van de dupe. En dat zijn dan zieke mensen die daar last van hebben maar er helemaal niets tegen kunnen doen. terwijl je bij een blokkade altijd nog wel een ander weggetje kan vinden of kan besluiten daar uit de buurt te blijven...

Waar het mij enkel maar om gaat is dat er één beroepsgroep onevenredig wordt afstraft terwijl andere bedrijven gespaard worden of zelfs worden aangemoedigd om zich in Nederland te vestigen...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Feb 22, 2020 1:58 am Reageer met quote

Inmiddels is wel duidelijk dat het Mesdag Zuivelfonds van een foutieve meting is uitgegaan door wateroppervlaktes, waar we er in NL nogal wat van hebben, mee te rekenen. De berekeningen van het RIVM, de landbouw is verantwoordelijk voor 45% van de stikstofuitstoot, blijft dus gewoon staan. Dat is heel vervelend voor de boeren, die zich dus gewoon voor de gek laten houden door hun eigen organisaties, maar ze doen er verstandiger aan zich gewoon neer te leggen bij de feiten en met die in acht genomen over oplossingen te onderhandelen.

Bron: De alternatieve stikstofcijfers van boeren: rekenfout of niet?

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 400
Za Feb 22, 2020 2:26 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Inmiddels is wel duidelijk dat het Mesdag Zuivelfonds van een foutieve meting is uitgegaan door wateroppervlaktes, waar we er in NL nogal wat van hebben, mee te rekenen. De berekeningen van het RIVM, de landbouw is verantwoordelijk voor 45% van de stikstofuitstoot, blijft dus gewoon staan. Dat is heel vervelend voor de boeren, die zich dus gewoon voor de gek laten houden door hun eigen organisaties, maar ze doen er verstandiger aan zich gewoon neer te leggen bij de feiten en met die in acht genomen over oplossingen te onderhandelen.

Bron: De alternatieve stikstofcijfers van boeren: rekenfout of niet?

Volgens het artikel wat ik lees via de bijgevoegde link is het nog niet voor de 100 % zeker dat het RIVM gelijk heeft , er staat waarschijnlijk heeft de RIVM gelijk .
Dat de boeren het percentage in twijfel trokken snap ik wel , inzage kregen ze niet , pas na de gang naar de rechter .
Jammer dat de acties van Farmers Defence Force de boeren in een negatief daglicht zetten , het is maar een klein gedeelte van de boeren die er zo over denken , vele anderen zijn al bezig , ja al voor dat dit stikstof probleem ter tafel kwam om de koers te veranderen, helaas lees je daar niets over in de media , maar als ik hier om me heen kijk en zie wat er al veranderd is aan de bedrijfsvoering van akkerbouwers en veetelers dan is dat veel .
Akkerranden met bloemen , weiland dat pas laat gemaaid wordt om de vogels de gelegenheid te geven om daar te broeden en de kleintjes groot te brengen , kikkerpoeltjes ( zoals Nandes ook al noemde ) en zo kan ik nog wel even doorgaan zie ik hier meer en meer .
' k Vind het heel jammer dat er zo over de boeren gesproken wordt nog altijd . Het zijn mensen die hard werken , die meer uren per dag werken dan menig ander .

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Feb 22, 2020 2:54 am Reageer met quote

Ik denk dat je er rustig vanuit kunt gaan dat de cijfers van het RIVM kloppen. Het is een gerespecteerd instituut dat wetenschappelijke onderzoekers in dienst heeft die heel goed weten waar het over gaat.

Het is nooit mijn bedoeling geweest om alle boeren over één kam te scheren en het is niet de eerste keer dat ik daar volstrekt duidelijk over ben. Maar het doorschieten van de acties van de FDF, de intimidatie en het persoonlijk bedreigen van politici en bestuurders schieten me het verkeerde keelgat in. Ik weet heel goed dat er hard gewerkt wordt in de agrarische sector maar ik weet net zo goed dat er enorme verschillen in inkomen zijn en dat grosso modo de boeren met een riant inkomen, en die zijn er absoluut, uit opbrengsten en niet de laatste plaats subsidies, het meeste vervuilen. Maar ik weet ook heel goed dat er soms geld bij moet om de producten te slijten aan de winkelbedrijven.

Verder is het landbouwbeleid er heel lang een geweest zonder visie, vaag, vaak halfslachtig en niet gericht op de gewenste resultaten maar om doelgroepen tevreden te houden. Dat is gewoon puur slecht beleid.

Dat er door een aantal boeren inspanningen zijn verricht om de natuur in stand te houden geloof ik graag en sterker, ik zie dat ook heus wel, letterlijk. Maar is het voldoende? Er zou zo'n 5% van de bestaande landbouwgrond voor nodig zijn. Is dat gerealiseerd? Ik noemde de dramatische achteruitgang van de insecten- en vogelstand al. Nou, zonder insecten, en daar dreigt het naartoe te gaan, kun je het menselijk leven ook zo goed als afschrijven. Helaas zijn al die inspanningen gewoon niet voldoende, een druppel op een gloeiende plaat. Dat is gewoon te meten en nog helemaal niet zo moeilijk ook. En dat is ook iets wat me mateloos ergert, het naast zich neerleggen van de vele alarmerende berichten die gewoon op feiten gebaseerd zijn.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 400
Za Feb 22, 2020 3:47 am Reageer met quote

[quote="Keesvi" En dat is ook iets wat me mateloos ergert, het naast zich neerleggen van de vele alarmerende berichten die gewoon op feiten gebaseerd zijn.[/quote]

En deze opmerking is iets waar ik me aan erger , oke er zullen boeren zijn die dit naast zich neerleggen maar velen niet.
De achteruitgang van insecten ligt niet alleen bij de boeren , dit ligt ook aan de vele mensen die een onderhouds vrije tuin hebben , een tuin dus zonder planten en bomen .

foto : zomers zie ik dit heel veel , voor mij genieten , voor de insecten heel fijn .

foto 2 ,
en de vogels zijn ook blij met hun broedplek , zolang er geen mensen zijn die denken dat ze vrij het land op kunnen gaan om foto's te maken , wat een brutaliteit , je hoort niet op het land van een ander te komen .

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Feb 22, 2020 11:22 am Reageer met quote

Dat er insecten verloren gaan is natuurlijk niet alleen de boeren te verwijten, zoals Gribou---Greet al aanstipte.
We laten de bevolking alsmaar uitbreiden. We bouwen steden die bijna steriel zijn door het vele glas en staalgebruik. Alles zo glad en zo strak mogelijk. Steden die alsmaar groter worden, juist door die bevolkingstoename. Steden waar je nergens meer een braakliggend stukje grond vindt met wat verwilderde struiken en planten (En waar je als kind zo heerlijk kon grasduinen...) Je vindt hooguit nog eens een strak aangeharkt plantsoentje. En tuinen die voor 90% betegeld zijn. Want je zou eens een uurtje met je tuin bezig moeten zijn....
Hier kan geen insect zich meer handhaven want we spuiten en boenen de boel ook nog eens om de haverklap schoon...

Wat dat betreft kun je wel naar elke Nederlander wijzen.

En is en blijft het fout om enkel maar weer naar die boeren te wijzen...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Feb 22, 2020 3:13 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dat er insecten verloren gaan is natuurlijk niet alleen de boeren te verwijten, zoals Gribou---Greet al aanstipte.
We laten de bevolking alsmaar uitbreiden. We bouwen steden die bijna steriel zijn door het vele glas en staalgebruik. Alles zo glad en zo strak mogelijk. Steden die alsmaar groter worden, juist door die bevolkingstoename. Steden waar je nergens meer een braakliggend stukje grond vindt met wat verwilderde struiken en planten (En waar je als kind zo heerlijk kon grasduinen...) Je vindt hooguit nog eens een strak aangeharkt plantsoentje. En tuinen die voor 90% betegeld zijn. Want je zou eens een uurtje met je tuin bezig moeten zijn....
Hier kan geen insect zich meer handhaven want we spuiten en boenen de boel ook nog eens om de haverklap schoon...

Wat dat betreft kun je wel naar elke Nederlander wijzen.

En is en blijft het fout om enkel maar weer naar die boeren te wijzen...

Volgens mij dwalen we een beetje af. Het topic gaat erover dat er subsidies worden opgestreken zonder dat daar de vereiste inspanning tegenover staat. Miljarden. Ik krijg vooralsnog nog geen subsidie voor het verwijderen van de tegels uit mijn tuin, toch? En ik denk ook niet dat ik ermee wegkom als ik, mocht zulks het geval zijn, gewoon nalaat. Wat denk je zelf?
Je kunt er van alles bijslepen maar het gaat hier over aan de landbouw verstrekte subsidies volgens mij.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4366
Za Feb 22, 2020 3:13 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

We laten de bevolking alsmaar uitbreiden. We bouwen steden die bijna steriel zijn door het vele glas en staalgebruik.

Dat in de afgelopen 5 decennia 75% van de insecten verdwenen is in landen als Duitsland en Nederland dat komt door bevolkingstoename en verstedelijking?

Niet door...ehm laat ik eens wat noemen....landbouwgif, monocultuur, stikstof? Maar doordat 'we de bevolking alsmaar laten uitbreiden' Tympaan?

onze landbouwgrond is zo dood als een pier

landbouwgif desastreus voor bijen en de rest van de wereld

insektengif

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/insectenapocalyps-80-procent-minder-dode-insecten-op-voorruit :

Quote:
Uit Deens onderzoek blijkt dat het aantal insecten dat in de zomer dood op een autoruit eindigt, tussen 1997 en 2017 met 80 procent is afgenomen. Vogels die leven van insecten, hebben het daardoor ook zwaar. Zo hield de krimp van de zwaluwenpopulatie gelijke tred met de afname van het aantal insecten.

In het Engelse Kent stelden onderzoekers met behulp van een zogeheten ‘splatometer’ vast dat er vorig jaar de helft minder insecten uiteenspatten op auto’s dan in 2004. Om er zeker van te zijn dat een en ander niets te maken heeft met het ontwerp van nieuwe, aerodynamische auto’s, reden de wetenschappers ook rond met oude wagens. Opmerkelijk: moderne auto’s raken net iets meer insecten dan oudere voertuigen.

Ook bij andere onderzoeken is de afgelopen jaren vast komen te staan dat de insectenpopulaties wereldwijd achteruitgaan. Het gebruik van pesticiden, de klimaatcrisis, lichtvervuiling en de monocultuur van de moderne landbouw worden genoemd als redenen voor de insectenapocalyps.

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Feb 22, 2020 3:32 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Volgens mij dwalen we een beetje af. Het topic gaat erover dat er subsidies worden opgestreken zonder dat daar de vereiste inspanning tegenover staat. Miljarden. Ik krijg vooralsnog nog geen subsidie voor het verwijderen van de tegels uit mijn tuin, toch? En ik denk ook niet dat ik ermee wegkom als ik, mocht zulks het geval zijn, gewoon nalaat. Wat denk je zelf?
Je kunt er van alles bijslepen maar het gaat hier over aan de landbouw verstrekte subsidies volgens mij.

Het gaat er om dat er altijd maar weer naar de boeren gekeken wordt. Er wordt voor van alles en nog wat subsidies verstrekt, soms voor de in mijn ogen grootst mogelijke onzin. Ik ben sowieso tegen al die subsidieregelingen.
Maar ik durf zomaar te stellen dat de gemiddelde burger wel subsidie zou krijgen voor het verwijderen van de tegels, en er zou geen controle op zijn, er net zo goed misbruik van zou maken. Boeren zijn ook net mensen..
De schuld van al die duistere geldstromen ligt dus bij de overheid. Die creëren al die stromen. En de gewone burger accepteert het allemaal en maakt er misbruik van als hij de kans krijgt...

De gelegenheid maakt de dief, geldt ook hier...

Nogmaals, het gaat niet aan om de boeren overal de schuld van te geven..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Feb 22, 2020 4:03 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Het gaat er om dat er altijd maar weer naar de boeren gekeken wordt. Er wordt voor van alles en nog wat subsidies verstrekt, soms voor de in mijn ogen grootst mogelijke onzin. Ik ben sowieso tegen al die subsidieregelingen.
Maar ik durf zomaar te stellen dat de gemiddelde burger wel subsidie zou krijgen voor het verwijderen van de tegels, en er zou geen controle op zijn, er net zo goed misbruik van zou maken. Boeren zijn ook net mensen..
De schuld van al die duistere geldstromen ligt dus bij de overheid. Die creëren al die stromen. En de gewone burger accepteert het allemaal en maakt er misbruik van als hij de kans krijgt...

De gelegenheid maakt de dief, geldt ook hier...

Nogmaals, het gaat niet aan om de boeren overal de schuld van te geven..

Als jij tegen al die subsidieregelingen bent krijg je zéker de boeren niet achter je. Zou best interessant zijn om te berekenen waar de landbouw blijft zonder die miljarden die er jaarlijks worden ingestopt. Misschien is dŕt wel de oplossing.
Ik ben overigens ook van mening dat de schuld ligt bij het gebrek aan controle en het handige samenspel tussen bepaalde politieke parijen en de landbouworganisaties om de EU een poot uit te draaien met een dikke middelvinger naar het milieu.

Overigens is het onzin om in een topic dat gáát over deze subsidie aan te voeren dat de boeren overal de schuld van krijgen. Dat klinkt een beetje zielig, jankerig. Zo van zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk ( calimero). Als er een topic wordt geopend over onterecht verstrekte zorggelden aan zorgbureaus hoor ik je nooit zeggen dat zorgbureaus altijd de schuld krijgen. Maar de boeren staan boven de wet? Dat vinden sommige boeren zelf ook. Maar ik vind dat een rare manier van met twee maten meten.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Feb 22, 2020 4:35 pm Reageer met quote

Dat kun jij allemaal wel jankerig vinden en dat zal mij ook verder worst zijn. En ik hoef ook niet per se de boeren achter mij te krijgen. En van mij mogen ze inderdaad al die subsidies afschaffen. Een bedrijf of instelling die zichzelf niet kan bedruipen heeft in mijn ogen ook geen bestaansrecht meer.
Maar dan moet je natuurlijk ook niet zaniken als de voedselprijzen hoger worden en dat de boeren ook geen behoefte meer hebben aan broedplekjes en kikkerpoeltjes en al dies meer zij...

Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie