EU subsidie levert bijna niks op voor biodiversiteit
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4048
Wo Feb 19, 2020 2:20 pm Reageer met quote

Vrijwel tegelijkertijd met het zoveelste boerenprotest tegen het stikstofbeleid staat er in de Volkskrant een onderzoek van deze krant en wetenschappers van de Wageningen Universiteit waarin wordt vastgesteld dat de 2 miljard EU subsidies voor het vergroenen van de landbouw nauwelijks iets hebben opgeleverd voor de natuur en biodiversiteit De conclusies worden onderschreven door de Europese Rekenkamer.

De feiten
- Europa geeft jaarlijks 59 miljard uit aan landbouwsubsidies, 36 procent uit het EU-budget. Dat is 115 euro per EU-burger, jong en oud.
- Nederlandse boeren ontvingen de afgelopen zes jaar bijna 2 miljard euro voor vergroening.
- In regio’s die de meeste EU-subsidies kregen, bleek de biodiversiteit het laagst.
- De grootste boeren ontvangen de meeste subsidie. Koeienboeren slepen meer dan de helft (406 miljoen euro) in de wacht.
- Volgens de Europese Rekenkamer is het vergroeningsbeleid vooral mislukt door het gebrek aan controleerbare doelen.

In 2014 voegde de EU naast het bedrag voor inkomenssteun een nieuwe doelstelling toe: vergroening. Eenderde van het budget voor inkomenssteun aan boeren (75 procent van de totale landbouwuitgaven) werd daarvoor gereserveerd. Bovenop hun hectaresubsidie (in Nederland 260 euro per hectare) konden boeren die een bijdrage leverden aan natuurbehoud een extra vergroeningspremie krijgen (115 euro per hectare in Nederland).
Om daarvoor in aanmerking te komen, moesten boeren aan drie voorwaarden voldoen: gewasrotatie, het onderhouden van permanent grasland en het inrichten van zogenoemde Ecologische Focusgebieden (EFA’s) waar wilde flora en fauna kunnen gedijen.

De eerste twee voorwaarden stelden niet zo veel voor, daar doen de meeste boeren vanzelf al aan. Maar de EFA’s hielden een belofte in: die moesten leiden tot een ecologische agrarische hoofdstructuur van bloemrijke akkerranden, houtwallen en faunarijke slootkanten op het boerenland.
Daarvoor moesten boeren een deel van hun land (5 procent volgens de laatste plannen) opofferen. Toen dat duidelijk werd, brak de pleuris uit. ‘Zo gauw je aan de verdiensten van de landbouw komt, raakt iedereen in paniek.’ Er kwam een boerenlobby op gang om de opzet van EFA’s te saboteren.

Onder druk van boeren is dat laatste punt in Nederland afgezwakt door een motie van ChristenUnie-Kamerlid Dik-Faber, die werd gesteund door CDA en VVD. Daardoor zouden boeren per saldo bijna niks extra hoeven te doen.
Volgens de aangenomen motie volstond het als boeren na de oogst vanggewassen of groenbemesters op hun land zouden inzaaien. Die zorgen voor verbetering van de bodem en nemen nitraat (stikstof) op.
Een loze maatregel, want veel boeren doen dat al en voor de natuur heeft het geen enkele zin. ‘Het werd er op een vrijdagmiddag doorheen gejast. Vlak voor het reces. De meeste Kamerleden hadden geen idee waarvoor ze stemden.’

Reactie LTO
Volgens boerenbelangenorganisatie LTO Nederland heeft het vergroeningsbeleid "wel degelijk een positieve impact", maar die bewering wordt in de krant niet nader toegelicht. Volgens Brenninkmeijer is de impact zeer beperkt. "Er zijn natuurlijk boeren die wel enorm hebben ingezet op vergroening, en die op een goede manier hebben bijgedragen aan biodiversiteit, maar over het geheel genomen is er geen reden om te concluderen dat het positief heeft uitgewerkt."

Het valt me steeds weer op dat er een enorme discrepantie is tussen wat de boeren beweren en de feiten die de wetenschap op tafel legt. Wat hebben subsidies voor zin als er geen controle is op de effecten? Hoe is het mogelijk dat de boeren miljarden subsidie mogen opstrijken en de regering toestaat dat er niet aan de voorwaarden wordt voldaan?
Geen wonder dat de boeren weer met veel machtsvertoon met hun tractoren in Den Haag staan: resultaten uit het verleden bieden volgens hen vast garanties voor de toekomst. Den Haag vreest de toorn van de boeren, zoveel is wel duidelijk. En ondertussen wordt er weer vergaderd over de Europese begroting met nog ambitieuzere groene plannen.
Weggegooid geld dus. Behalve voor de boer dan, die protesteert nog wel even door. Kassa!

Hoe de groene landbouwambities van de EU verwaterden

Vergroeningsbeleid EU levert bijna niks op voor biodiversiteit

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 330
Wo Feb 19, 2020 3:54 pm Reageer met quote

Met boerenslimheid viel blijkbaar veel geld te verdienen.
Nu manoeuvreren de boeren zichzelf langzaam maar zeker richting afvalputje en verdomhoekje. Dat tractorengedoe blijft niet leuk.
Gelukkig zijn er ook boeren die wel openstaan voor verandering.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13341
Wo Feb 19, 2020 6:30 pm Reageer met quote

Laten we de goeden niet te na spreken, want die zijn er vast en zeker, maar mijn beeld van boeren als luxe uitkeringstrekkers wordt keer op keer bevestigd. Laat eindelijk eens duidelijk worden wat de kosten en de baten zijn van de landbouwsector en stem daar het beleid op af in plaats van op de eisen van de lobby's, of erger, van dat extreemrechtse trekkertuig FDF dat zijn belangrijkste gereedschap als wapen inzet om te intimideren in plaats van er op een eerlijke manier geld mee te verdienen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 489
Do Feb 20, 2020 1:43 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Laten we de goeden niet te na spreken, want die zijn er vast en zeker, maar mijn beeld van boeren als luxe uitkeringstrekkers wordt keer op keer bevestigd. Laat eindelijk eens duidelijk worden wat de kosten en de baten zijn van de landbouwsector en stem daar het beleid op af in plaats van op de eisen van de lobby's, of erger, van dat extreemrechtse trekkertuig FDF dat zijn belangrijkste gereedschap als wapen inzet om te intimideren in plaats van er op een eerlijke manier geld mee te verdienen.

luxe uitkeringstrekkers, extreem rechts trekkertuig, intimideren, oneerlijk geld verdienen..........

Nou nou Kees je durft nogal, en dan ook nog eens zonder een degelijke onderbouwing, je zou je kapot moeten schamen om zulke uitsprken te doen over een beroepsgroep die gewoon werkt voor zijn geld.

durf jij de vergelijking aan met jou beroepsgroep, de zorg, en de staking met al zijn impact voor de bevolking.
Ik zou er als ik jou was nog even goed over nadenken.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 401
Do Feb 20, 2020 2:31 am Reageer met quote

Nandes zijn reactie begrijp ik heel goed .

Zo gauw je aan de verdiensten van de landbouw komt, raakt iedereen in paniek. paniek wil ik het noemen maar wel een zorg erbij .

De regels die van hogerhand zijn opgelegd waren vaak regels wat de boeren geld heeft gekost en ook niet zo'n klein beetje.
Voor de oogst en de melk krijgen ze maar weinig bijv . in de winkel kost een liter melk ( A merk ) ongeveer € 1.20 , de veehouder krijgt er plusminus €0 ,33 voor .
Denk niet dat de boeren zo'n riant inkomen hebben dat hebben ze zeker niet .

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27520
Do Feb 20, 2020 11:23 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

Nou nou Kees je durft nogal, en dan ook nog eens zonder een degelijke onderbouwing, je zou je kapot moeten schamen om zulke uitsprken te doen over een beroepsgroep die gewoon werkt voor zijn geld.

durf jij de vergelijking aan met jou beroepsgroep, de zorg, en de staking met al zijn impact voor de bevolking.

Hoef ik niets meer aan toe te voegen.

Iedereen heeft het recht om te protesteren, dus ook de boeren.

Alsof de medische wereld zo'n frisse bedoening is....

Faber quisque fortunae suae

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 182
Do Feb 20, 2020 11:34 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Alsof de medische wereld zo'n frisse bedoening is....

Ik zie dat niemand hier ontkennen, maar het ging hier over de boeren.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Feb 20, 2020 11:56 am Reageer met quote

Het gaat er om dat één beroepsgroep onevenredig de grond in geboord wordt...

Dŕt is het kwalijke van het verhaal...

Dat er in vrijwel elke beroepsgroep wel eens wat mis is, weet ik ook wel...

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4989
Do Feb 20, 2020 12:25 pm Reageer met quote

Misschien moet Kees eens een half jaar stage gaan lopen bij een boerenbedrijf, dan komt hij wel terug op zijn woorden zoals" luxe uitkeringstrekkers"!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4381
Do Feb 20, 2020 1:12 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

- Europa geeft jaarlijks 59 miljard uit aan landbouwsubsidies, 36 procent uit het EU-budget. Dat is 115 euro per EU-burger, jong en oud.
- Nederlandse boeren ontvingen de afgelopen zes jaar bijna 2 miljard euro voor vergroening.
- In regio’s die de meeste EU-subsidies kregen, bleek de biodiversiteit het laagst.
- De grootste boeren ontvangen de meeste subsidie. Koeienboeren slepen meer dan de helft (406 miljoen euro) in de wacht.
- Volgens de Europese Rekenkamer is het vergroeningsbeleid vooral mislukt door het gebrek aan controleerbare doelen.

Wat hebben subsidies voor zin als er geen controle is op de effecten? Hoe is het mogelijk dat de boeren miljarden subsidie mogen opstrijken en de regering toestaat dat er niet aan de voorwaarden wordt voldaan?
Geen wonder dat de boeren weer met veel machtsvertoon met hun tractoren in Den Haag staan: resultaten uit het verleden bieden volgens hen vast garanties voor de toekomst. Den Haag vreest de toorn van de boeren, zoveel is wel duidelijk. En ondertussen wordt er weer vergaderd over de Europese begroting met nog ambitieuzere groene plannen.
Weggegooid geld dus. Behalve voor de boer dan, die protesteert nog wel even door. Kassa!

Hoe de groene landbouwambities van de EU verwaterden

Vergroeningsbeleid EU levert bijna niks op voor biodiversiteit

Hierboven wordt het beeld van een ondoordacht beleid geschetst waar boeren zowel de profiteurs als het slachtoffer van zijn.

Wanneer er erg gemakkelijk misbruik gemaakt kan worden van subsidie, dan gebeurt dat ook.
Wanneer dat vervolgens heel vervelende consequenties krijgt: veel boeren blijken een achterstand te hebben opgelopen mbt modernisering/aanpassing van hun bedrijf ivm de vergroening waar zij het geld van opgesoupeerd hebben (klaarblijkelijk) voor andere zaken. Dan wordt er natuurlijk moord en brand geschreeuwd.
Dat is niet terecht.

Maar de hoofdschuldige is hier Den Haag die NOOIT over de afgelopen zes jaar die miljarden had mogen verstrekken aan de boeren zonder condities in te stellen waaronder Den Haag zich van een doelgericht GEBRUIK van dat geld verzekerd kon voelen. Er was geen enkel toezicht, geen enkele controle. Dat had nooit zo mogen gebeuren.

Alleen is er dus nu een klein groepje boeren dat net als de FvD het Nederlandse volk zand in de ogen wil strooien met dat moord-en-brand geschreeuw. Huichelarij van de kant van dat groepje boeren en ophitsing, ontregelen, desinformatie verspreiden, 'de Haagse elite' als 'de vijand van het volk', de 'beul' van de boeren afschilderen van de kant van jullie-hebben-mij-nodig, alleen-ik-kan-jullie-nog-redden-Baudet.

En de boeren begrijpen dat politieke spelletje van Baudet goed

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4989
Do Feb 20, 2020 1:20 pm Reageer met quote

Daar ben ik het wel mee eens, Farmers defence gaat veel te ver en Forum springt daar handig op in, maar een deel van de boeren is het met FD niet eens en zijn daarom ook niet naar Den Haag gegaan!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4048
Do Feb 20, 2020 1:34 pm Reageer met quote

Helemaal met je eens Nicolaas. Het is onbegrijpelijk dat de Tweede Kamer zo makkelijk zwicht voor de eisen van de boerenlobby en toestaat dat er subsidies worden opgestreken zonder dat er aan de bijbehorende eisen wordt voldaan. En als dat al jarenlang succesvol gebeurt, dan ga je protesteren als het lijkt dat je er misschien deze keer niet mee weg gaat komen. De verhouding tussen wat de landbouwsector kost en wat het economisch oplevert is totaal zoek. Neem daarbij de milieu-aspecten en zaken als dierenwelzijn en het lijkt me de hoogste tijd om alles eens heel goed te bekijken en drastische veranderingen toe te passen. De eisen en de zorgen van de boeren zijn helder naar voren gebracht, nu is het tijd om met elkaar om de tafel te gaan. In de uitzending van Jinek gisteren bleek dat 64% van de boeren best op ander veevoer wil overstappen, dat 50% wil overstappen op kringlooplandbouw en dan 46% wel wil praten over een uitkoopregeling. Aanknopingspunten genoeg lijkt me.
Het begrip en de sympathie van de burger voor de boerenprotesten neemt in snel tempo af ( van 86% naar 46%) en dat komt niet in de laatste plaats door de acties van de FDF. Meer en meer ontpopt deze zich tot een eng radicaal-rechts clubje waar de meeste mensen, waaronder veel boeren, niets mee te maken willen hebben en die wel erg lonkt naar het FvD. Forum voor Democratie werpt zich op als behartiger van boerenbelangen, zeker nu traditionele boerenpartijen als CDA en CU in ongenade lijken te vallen. In de cirkel rond FDF duiken ook partijen op als het extreem-rechtse Voorpost. Die organisatie zei woensdag mee te protesteren.

Lees en huiver:

Radicale boeren gijzelen het stikstofdebat
Hoe Farmers Defence Force zijn strijders mobiliseert

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Feb 20, 2020 2:01 pm Reageer met quote

Natuurlijk heeft iedereen het recht om te demonstreren. Dus, stel je een aantal Nederlanders voor die zich al jaren ernstig gediscrimineerd voelen. Dat mag conform de wet en een aantal internationale en Europese mensenrechtenverdragen niet. Lijkt me geen irreëel beeld. Ze roeren zich wekenlang flink, trekken vergelijkingen van hun situatie met de Holocaust, blokkeren langdurig een aantal snelwegen, scanderen antidemocratische leuzen, verwijzend naar verboden politieke organisaties, beuken deuren van provinciehuizen in en richten andere grote vernielingen aan. Ze bedreigen gericht politici met niet mis te verstane verwensingen tot de dood aan toe en intimideren iedereen die het niet met hen eens is. Eenvoudige vraag: zou jij deze Nederlanders steunen? Zo ja, hoeveel procent van de Nederlanders denk je dit te zullen doen?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Feb 20, 2020 2:03 pm Reageer met quote

redone schreef:
Misschien moet Kees eens een half jaar stage gaan lopen bij een boerenbedrijf, dan komt hij wel terug op zijn woorden zoals" luxe uitkeringstrekkers"!

Ik doe mee aan deze discussie dus ik zou het op prijs stellen als je tegen in plaats van over me sprak.

Mag ik zelf kiezen op wat voor soort boerenbedrijf? Overigens heb ik jarenlang mensen uit de stront en andersoortige shit geholpen dus ik ben wel iets gewend, durf ik te beweren.

Laatst aangepast door Keesvi op Do Feb 20, 2020 2:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Feb 20, 2020 2:11 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

Ik durf best te benoemen wat iedereen kan zien. Daar heb ik over nagedacht en ik zal dat blijven doen. Ook voor jou wat stof tot nadenken:

Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.
Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
Toch goed dat er een God is.

Gerard Reve, 1 mrt. 2015

(de laatste zin van dit gedicht wordt soms weggelaten. Begrijpelijk, maar die heb ik toch maar laten staan, speciaal voor de confessionelen die gaandeweg meer heulen met extreem-rechts, zoals FDF)

Laatst aangepast door Keesvi op Do Feb 20, 2020 2:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Feb 20, 2020 2:18 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
De regels die van hogerhand zijn opgelegd waren vaak regels wat de boeren geld heeft gekost en ook niet zo'n klein beetje.
Voor de oogst en de melk krijgen ze maar weinig bijv . in de winkel kost een liter melk ( A merk ) ongeveer € 1.20 , de veehouder krijgt er plusminus €0 ,33 voor .
Denk niet dat de boeren zo'n riant inkomen hebben dat hebben ze zeker niet .

Bedoel je met 'wat de boeren geld kost' dat er voor de exorbitante subsidies die naar de landbouwsector gaan tegenprestaties worden verwacht?

Het inkomen van boeren wordt, even generaliserend, niet zozeer bepaald door de prijzen van hun producten maar vooral door de inkomens- en andere toelagen die veelal door het aantal hectares van hun bedrijven worden bepaald. Hoe meer hectares een bedrijf bevat, des te groter de invloed van die toelagen/subsidies.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Do Feb 20, 2020 2:44 pm Reageer met quote

Quote:
Wat hebben subsidies voor zin als er geen controle is op de effecten?

Lijkt mij dé hamvraag.

Ik onderschrijf wat Kees en Nicolaas hier eerder over schreven.
Mijn steun, (voor wat het waard is), is richting de boeren weg.

Vanzelfsprekend kunnen de boeren waar fatsoenlijk mee gesproken kan worden en die ik hun best zie doen om verantwoord en biologisch te boeren wel rekenen op mijn steun (opnieuw voor wat het waard is)

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Feb 20, 2020 2:53 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
nandes57 schreef:

Ik durf best te benoemen wat iedereen kan zien. Daar heb ik over nagedacht en ik zal dat blijven doen. Ook voor jou wat stof tot nadenken:

Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.
Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
Toch goed dat er een God is.

Gerard Reve, 1 mrt. 2015

(de laatste zin van dit gedicht wordt soms weggelaten. Begrijpelijk, maar die heb ik toch maar laten staan, speciaal voor de confessionelen die gaandeweg meer heulen met extreem-rechts, zoals FDF)

Dat is precies waarom er af en toe gedemonstreerd zal moeten worden. Dus ook door boeren...

Want die Zuster Immaculata zal door haar zwijgen nooit meer dan het minimumloon krijgen en er ook nog meer dan het normale aantal uren voor moeten werken...

Overigens voor mij eens te meer een bewijs dat er helemaal geen god bestaat, maar dat even terzijde...

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Feb 20, 2020 3:27 pm Reageer met quote

Met degenen die vinden dat we niet moeten generaliseren door alle boeren over één kam te scheren ben ik het onmiddellijk eens en ook met degenen die vinden dat het landbouwbeleid van de afgelopen driekwart eeuw een desastreuze rol heeft gespeeld. In het naoorlogse Nederland stond de voedselproductie op de voorgrond. Dat hebben veel kleine boeren moeten bekopen maar leidde op de duur tot melkplassen, vlees- en boterbergen. Laten we bedenken dat momenteel het grootste deel van de productie naar het buitenland gaat en echt niet voor onze eigen consumptie bedoeld, laat staan nodig is. Maar laat ook volstrekt duidelijk zijn dat al vijftig jaar wordt onderkend dat de landbouw grote milieuproblemen veroorzaakt, met name door CO2, stikstof en pesticiden. Het gaat tot op de dag van vandaag door. Buitenstedelijk Nederland ziet er nog tamelijk groen uit maar dat is bedrieglijk. De vogelstand gaat dramatisch achteruit en waar is de tijd gebleven dat op zomerdagen de voorruit van de auto onder de platgeslagen insecten zat na een rit door landelijk Nederland?

Natuurlijk begrijp ik heel goed dat de boeren een fatsoenlijk bestaan willen en iets terug willen zien voor hun harde werken. Maar ik mis bij degenen met de grootste trekkers en de grootste monden de geringste bereidheid om te accepteren dat er grote milieuproblemen door de landbouw worden veroorzaakt terwijl ze daar wel tegemoetkomingen voor hebben opgestreken en daar zo goed als niets voor hebben teruggedaan met een uitgemergelde natuurlijke flora en fauna tot gevolg. Zeer bedenkelijk vind ik ook de rol van de politiek die keer op keer verzuimd heeft de werkelijkheid onder ogen te zien en daar een consequent beleid op te zetten. Nee, dat beleid werd 'uitgevoerd' door de boeren(zonen) zelf, wat mij betreft met Henk Bleeker in de bedenkelijke hoofdrol:
Trouw 17 oktober 2019 schreef:
De Haagse politiek doet in die periode (2011) een noodgreep: de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Volgens bedenkers het ei van Columbus: het gaat ervoor zorgen dat boeren gewoon kunnen blijven boeren, bouwers kunnen blijven bouwen en dat de door stikstof gepijnigde flora en fauna ook nog eens opknapt. Een typisch Haagse win-win-situatie.

De PAS is weliswaar geen brouwsel van Bleker zelf, maar zeker wel een plan naar zijn boerenhart. Bleker – zelf woont hij op een boerderij in het Oost-Groningse Vlagtwedde – maakt er met zijn vele werkbezoeken aan het boerenland en bezuinigingen op beschermde natuur geen geheim van dat hij boerenbedrijvigheid boven natuurbescherming stelt. Gaat dit plan door, dan kan zijn boerenachterban weer ongestoord aan de slag.

Ik wil geenszins alle agrariërs over één kam scheren. Maar de weg zoals nu blijven bewandelen is heilloos en kan in feite al heel lang niet meer. Dat geldt voor een groot aantal agrariërs maar ook voor een aantal belangenorganisaties, zoals het Mesdag Zuivelfonds waarin Jan Cees Vogelaar een bedenkelijke rol speelt:
NRC 19 februari 2020 schreef:
Vogelaar – oud-melkveehouder en zelfbenoemd ‘oliemannetje’ van het vorig jaar opgerichte Landbouw Collectief – is aanjager van argwaan die in boerenland steeds sterker wordt: de cijfers over stikstof deugen niet. Volgens hen is de landbouw lang niet zo’n grote stikstofboosdoener als het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), belast met de monitoring van stikstofneerslag, berekende.

Deze donderdag krijgt de cijferdiscussie een nieuwe impuls. In Nieuwspoort presenteert het zogeheten Mesdagfonds, onder voorzitterschap van Vogelaar, langverwachte herberekeningen van stikstofuitstoot. Op basis van RIVM-data, die onlangs vrijgegeven werden.

We zullen zien wat dat rapport oplevert. In het gunstigste geval vele maanden vertraging, vrees ik.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Feb 20, 2020 4:00 pm Reageer met quote

Bijgaand artikel gaat over de boeren waar mijn kritiek zich vooral op richt:
FD schreef:
De leiders van het boerenprotest ontvangen ieder jaarlijks tienduizenden euro's landbouwsubsidie van de Europese Unie. Een derde bestaat uit subsidie voor milieu- en klimaatvriendelijke landbouwmaatregelen. Opmerkelijk, aangezien boerenactiegroepen fel ageren tegen het milieu- en natuurbeleid én tegen de subsidiegever.
De subsidies komen naar voren na onderzoek van het FD in de databank van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), dat de subsidies registreert en uitkeert. Het gaat om bedrijven van bestuurders van de actiegroep Farmers Defence Force (FDF), de activistische boerenstichting Agrifacts en het Mesdag-Zuivelfonds.

Zo ontving het bedrijf van FDF-voorzitter Mark van den Oever €25.593 in 2018. De bedrijven van medebestuurder Jeroen van Maanen en penningmeester Daniëlle Hekman kregen €42.050 respectievelijk €20.922. Het bedrijf Natuurkoe van vicevoorzitter Jos Ubels kreeg €169.102 uitbetaald.
De EU verplicht lidstaten de betaalde subsidies te publiceren. In Nederland doet de RVO dat op zijn website. Deze data zijn openbaar. Aanleiding voor het FD om in de Europese landbouwsubsidies te duiken, is de politieke discussie in de Europese Unie over het toekomstig landbouwbeleid.
Actieleiders Farmers Defence Force krijgen ook veel subsidie uit Brussel

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie