‘Stoppen met gas zorgt juist voor méér CO2.
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Wo Feb 05, 2020 12:51 am Reageer met quote

Wil jullie dit even onder de aandacht brengen, heel interessant en duidelijk.
Ondanks dat ik niet meer mee discussieer, lijkt het mij wel gespreksstof voor jullie.
Groetjes.

Hoogleraar kraakt klimaatbeleid: ‘Stoppen met gas zorgt juist voor méér CO2’
INTERVIEWHet besluit om alle huizen van het gas af te halen is een grote fout van het kabinet, stelt hoogleraar energiesystemen David Smeulders. ,,De komende tien jaar zal het alleen maar leiden tot méér CO2-uitstoot. Aardgas is juist deel van de klimaatoplossing.’
Lees verder; klikkie

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 223
Wo Feb 05, 2020 12:56 am Reageer met quote

theDon schreef:
Wil jullie dit even onder de aandacht brengen, heel interessant en duidelijk.
Ondanks dat ik niet meer mee discussieer, lijkt het mij wel gespreksstof voor jullie.
Groetjes.

Hoogleraar kraakt klimaatbeleid: ‘Stoppen met gas zorgt juist voor méér CO2’
INTERVIEWHet besluit om alle huizen van het gas af te halen is een grote fout van het kabinet, stelt hoogleraar energiesystemen David Smeulders. ,,De komende tien jaar zal het alleen maar leiden tot méér CO2-uitstoot. Aardgas is juist deel van de klimaatoplossing.’
Lees verder; klikkie

Dus je verplicht ons om te discussiëren ergens over en blijft zelf weg van de discussie? Toe nou Don, discussieer dan zelf mee joh!

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18796
Wo Feb 05, 2020 1:02 am Reageer met quote

Konden we maar stoppen met dit krakkemikkige kabinet (zo denk ik dat ook het uitkopen van de boeren een dekmantel is om in de bouw en op andere terreinen meer stikstof uit te stoten)

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1360
Wo Feb 05, 2020 1:09 am Reageer met quote

dit is nu net wat ik al tyden probeer uit te leggen, zoek oplossingen die haalbaar en duurzaam zijn, niet een simpele oplossing die slehts op korte termijn soelaas biedt, zoals het halveren van de veestapel, of biomassa inzetten

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2335
Wo Feb 05, 2020 5:22 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
dit is nu net wat ik al tyden probeer uit te leggen, zoek oplossingen die haalbaar en duurzaam zijn, niet een simpele oplossing die slehts op korte termijn soelaas biedt, zoals het halveren van de veestapel, of biomassa inzetten

Maar wat is de oplossing voor de aardbevingen in Groningen?
Hoe wordt de veiligheid van de Groningers gegarandeerd.
Dat speelt bij het besluit om de gaswinning daar af te bouwen.

Het Staatstoezicht op de Mijnen, heeft de regering geadviseerd daarin.
En wel om de gaswinning daar af te bouwen.
https://www.sodm.nl/onderwerpen/aardbevingen-groningen

En ja dat heeft wel consequenties, n.l. Dat er minder Aardgas uit Groningen beschikbaar zal zijn.

Uiteraard speelt het uitfaseren van de fossiele brandstoffen ook een rol, maar als die Aardbevingen in Groningen er niet waren geweest, dan waren de prioriteiten anders geweest, en was er langer aan het aardgas vast gehouden. Dan had het uitfaseren van steenkool en olie de prioriteit gehad boven het stoppen met aardgas.

Bij het nu van het Aardgas afstappen gaat het vooral over de Aardbevingen in Groningen.

Overstappen op het winnen van schaliegas, winning daarvan (fracking) in andere delen van het land heeft altijd veel weerstand gehad.
Hoe zou je het vinden als er gaswinning zou komen in de buurt waar je zelf woont? Met Een kleine kans op aardbevingen? En mogelijk vervuiling?
Dat laatste vraag ik meer in het algemeen.

De wiite gebieden zijn nog onbekend, maar daar zijn wel opsporingsvergunningen. Ik weet zelf dat in het witte gebied ten zuiden van de lijn Oss- Hillegom op een paar km diepte de Posidonia schalie ligt. Dat is een olie en gas houdende laag van ongeveer 183 miljoen jaar geleden, (vroege Jura) Een zwarte laag vol met fossielen. En wat met een marine massa extinctie door een zuurstofloze Liaszee te maken heeft ten gevolge van een global warming event in die tijd.
De massa uitsterving is bekend als de Toarcian turnover, en was qua grootte de 7e grootste massa uitsterving. Dat is zo‘n laag die interessant is voor geologen die op zoek zijn naar Olie en gas.

En dan is er ook het Geverik laagpakket waar gas uit gewonnen kan worden.

Als we toch weer gas willen winnen, misschien is het dan een goed idee om de Groningers nu een beetje te ontzien (want die hebben nu wel hun portie gehad) en andere delen van het land ook eens te laten schudden. Evil or Very Mad

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6004
Wo Feb 05, 2020 11:11 am Reageer met quote

Ja, ook ik vraag me af wie de gaswinning in zijn achtertuin wil.
De stap om af te zien van Nederlands gas is een ingrijpende, maar ook een noodzakelijke. Uiteindelijk zul je, zo erkent ook deze wetenschapper, af moeten van fossiele brandstoffen. Als je al miljarden zou investeren in nieuwe gaswinning dan blijft overeind staan dat er óók nog geïnvesteerd moet worden in het zoeken naar alternatieve energiebronnen. Het is slechts uitstel, dure uitstel. Ook Duitsland zal uiteindelijk weer van het gas af moeten. Bovendien is in mijn opinie Russisch gas helemaal geen optie. Geopolitiek niet ( wie wil afhankelijk zijn van Poetin? ) maar ook milieutechnisch niet want de gaswinning in Rusland is uitermate vervuilend.( De productie van olie en gas heeft ernstige gevolgen voor het fragiele ecosysteem van de toendra. Een van de grote klimaatproblemen daar is het affakkelen van gas. Dit is barbaars en verspillend. Omdat de installaties gebrekkig zijn, wordt gas eenvoudig verbrand en uitgestoten in de atmosfeer, ter vermeerdering van de broeikasgassen. Volgens de Wereldbank is Rusland de wereldleider bij het produceren van uitstoot door gasvlammen.
Op het schiereiland Jamal zijn ongeveer 1.500 van zulke affakkelvlammen. Helaas ondernemen de nationale Russische autoriteiten niets tegen de milieumisdaden van Gazprom. En van de boetes en waarschuwingen door de plaatselijke overheid trekt Gazprom zich niets aan. Volgens onderzoekers van het Carbon Disclosure Project (CDP) is Gazprom nu de op een na grootste producent van broeikasgassen ter wereld) Alleen komt de rekening van de uitstoot niet op het bordje van Duitsland omdat de vervuiling niet daar plaatsvindt, dus zij kunnen Europa mooi laten zien hoe zij de doelstellingen halen..Tja..
Wij Russen betalen de prijs voor jullie schone gas

Dat de overheid beter kan investeren in het energiezuiniger maken van woningen ondersteun ik, maar gebeurt ook al.
Zelf ontvangen wij binnenkort €1400 terug aan subsidie voor de energiebesparende maatregelen die wij onlangs hebben genomen. Natuurlijk was de investering fors, maar de energierekening daalt ook en bovendien worden er hele aantrekkelijke leningen aangeboden door de lage rente, waardoor per saldo wij per maand nauwelijks meer betalen maar wel profiteren van een comfortabel en warm, energiezuinig huis. Als je je erin verdiept zie je dat er veel mogelijk is. Er zijn ook financieringsmogelijkheden waarbij de aanpassingen in je huis worden afbetaald met de bezuiniging oo je energieregeling. Je betaalt dus niets meer dan je al doet. Dat de burher op verschrikkelijk hoge kostrn wordt verhaald valt dus, op dit moment, nogal mee. Er is veel mogelijk! Binnenkort komt er namens de gemeente een milieuambtenaar ook nog een meting doen om te kijken welke verdere maatregelen wij nog zouden kunnen nemen. Die meting en dat advies is gratis. De overheid zit dus zeker niet stil. Ga gewoon eens informeren.
Wat het uiteindelijk ook wordt, welke energiebron de doorslag gaat geven, je huis energiezuiniger maken is in alle gevallen aan te raden. Ook woningbouwverenigingen investeren steeds vaker in energiezuinige oplossingen. Mijn vriendin heeft hr++.glas gekregen én zonnepanelen, de huur bleef gelijk, maar haar energierekening daalde! Mooi toch?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1683
Wo Feb 05, 2020 2:02 pm Reageer met quote

dat wij van het gas af moeten op termijn is wel duidelijk maar alleen dan als er goede en even dure alternatieven zijn en die zijn er momenteel nog niet.

barth.

Superlid
Superlid
Wo Feb 05, 2020 5:52 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ja, ook ik vraag me af wie de gaswinning in zijn achtertuin wil.
De stap om af te zien van Nederlands gas is een ingrijpende, maar ook een noodzakelijke. Uiteindelijk zul je, zo erkent ook deze wetenschapper, af moeten van fossiele brandstoffen. Als je al miljarden zou investeren in nieuwe gaswinning dan blijft overeind staan dat er óók nog geïnvesteerd moet worden in het zoeken naar alternatieve energiebronnen. Het is slechts uitstel, dure uitstel. Ook Duitsland zal uiteindelijk weer van het gas af moeten. Bovendien is in mijn opinie Russisch gas helemaal geen optie. Geopolitiek niet ( wie wil afhankelijk zijn van Poetin? ) maar ook milieutechnisch niet want de gaswinning in Rusland is uitermate vervuilend.( De productie van olie en gas heeft ernstige gevolgen voor het fragiele ecosysteem van de toendra. Een van de grote klimaatproblemen daar is het affakkelen van gas. Dit is barbaars en verspillend. Omdat de installaties gebrekkig zijn, wordt gas eenvoudig verbrand en uitgestoten in de atmosfeer, ter vermeerdering van de broeikasgassen. Volgens de Wereldbank is Rusland de wereldleider bij het produceren van uitstoot door gasvlammen.
Op het schiereiland Jamal zijn ongeveer 1.500 van zulke affakkelvlammen. Helaas ondernemen de nationale Russische autoriteiten niets tegen de milieumisdaden van Gazprom. En van de boetes en waarschuwingen door de plaatselijke overheid trekt Gazprom zich niets aan. Volgens onderzoekers van het Carbon Disclosure Project (CDP) is Gazprom nu de op een na grootste producent van broeikasgassen ter wereld) Alleen komt de rekening van de uitstoot niet op het bordje van Duitsland omdat de vervuiling niet daar plaatsvindt, dus zij kunnen Europa mooi laten zien hoe zij de doelstellingen halen..Tja..
Wij Russen betalen de prijs voor jullie schone gas

Tja, Russisch gas..... Misschien dat we er niet aan ontkomen dat we daarvan ook wat moeten importeren, zolang we gas willen blijven gebruiken.
Ook al zijn we er om verschillende redenen niet blij mee als dat zou moeten.
Krijg je ook sancties van De Amerikanen, want die willen niet dat West Europa afhankelijk wordt van Russisch Gas. De Amerikanen proberen het realiseren van de pijplijn, de Nord Stream 2 pijplijn, te saboteren.
De Amerikanen willen liever dat we vloeibaar Gas uit Amerika gaan importeren. Dat nog los van de andere bezwaren die je terecht noemt met betrekking tot Russisch Gas. Het is een „dirty business“. Gazprom is berucht. Maar de Amerikaanse olie- en gas maatschapijen zijn denk ik ook berucht.

Quote:

Dat de overheid beter kan investeren in het energiezuiniger maken van woningen ondersteun ik, maar gebeurt ook al.

Denk ik ook. Energiezuiniger maken van woningen moet voorop staan. En de ontwikkeling van alternatieven voor het stoken op gas zijn denk ik ook urgent.

Quote:
Zelf ontvangen wij binnenkort €1400 terug aan subsidie voor de energiebesparende maatregelen die wij onlangs hebben genomen. Natuurlijk was de investering fors, maar de energierekening daalt ook en bovendien worden er hele aantrekkelijke leningen aangeboden door de lage rente, waardoor per saldo wij per maand nauwelijks meer betalen maar wel profiteren van een comfortabel en warm, energiezuinig huis. Als je je erin verdiept zie je dat er veel mogelijk is. Er zijn ook financieringsmogelijkheden waarbij de aanpassingen in je huis worden afbetaald met de bezuiniging oo je energieregeling. Je betaalt dus niets meer dan je al doet. Dat de burher op verschrikkelijk hoge kostrn wordt verhaald valt dus, op dit moment, nogal mee. Er is veel mogelijk! Binnenkort komt er namens de gemeente een milieuambtenaar ook nog een meting doen om te kijken welke verdere maatregelen wij nog zouden kunnen nemen. Die meting en dat advies is gratis. De overheid zit dus zeker niet stil. Ga gewoon eens informeren.
Wat het uiteindelijk ook wordt, welke energiebron de doorslag gaat geven, je huis energiezuiniger maken is in alle gevallen aan te raden. Ook woningbouwverenigingen investeren steeds vaker in energiezuinige oplossingen. Mijn vriendin heeft hr++.glas gekregen én zonnepanelen, de huur bleef gelijk, maar haar energierekening daalde! Mooi toch?

barth.

Superlid
Superlid
Wo Feb 05, 2020 6:07 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
dat wij van het gas af moeten op termijn is wel duidelijk maar alleen dan als er goede en even dure alternatieven zijn en die zijn er momenteel nog niet.

Het is denk ik gemakkelijk gezegd, maar waar wil je het gas vandaan halen? In Groningen gaat de productie steeds minder worden. En de productie op de Noordzee die wordt ook steeds minder. Dat laatste niet door politieke beslissingen, maar omdat het Gas daar langzaam op raakt.

Het gas zal denk ik in stapjes steeds duurder en duurder worden. Door schaarste en marktwerking.
Zo goedkoop als het lange tijd was, die tijd is vrees ik voorgoed voorbij.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Wo Feb 05, 2020 7:36 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Ron1.1 schreef:

Het is denk ik gemakkelijk gezegd, maar waar wil je het gas vandaan halen? In Groningen gaat de productie steeds minder worden. En de productie op de Noordzee die wordt ook steeds minder. Dat laatste niet door politieke beslissingen, maar omdat het Gas daar langzaam op raakt.

Het gas zal denk ik in stapjes steeds duurder en duurder worden. Door schaarste en marktwerking.
Zo goedkoop als het lange tijd was, die tijd is vrees ik voorgoed voorbij.

waar haalt duitsland zijn gas dan vandaan ??

Greet---Gribou. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 887
Wo Feb 05, 2020 9:37 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

waar haalt duitsland zijn gas dan vandaan ??
...... dat kan je lezen via bijgevoegde link .

https://duitslandinstituut.nl/artikel/32472/groningse-gaskraan-dicht-dit-gebeurt-er-in-duitsland

Ron1.1

Superlid
Superlid
Wo Feb 05, 2020 9:54 pm Reageer met quote

uit Rusland en Noorwegen, kunnen wij toch ook ????

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6299
Wo Feb 05, 2020 10:02 pm Reageer met quote

Het overstappen van olie op gas is voor Duitsland een stap in de goede richting. Maar is wel een kortetermijnoplossing en te weinig ambitieus.
Beter om gas als warmtebron over te slaan en in te zetten op isolatie en echt duurzame bronnen.

waarom-nederland-ervan-af-wil-en-duitsland-juist-overstapt

Het is 2020, pas 2050 zou Nederland overgestapt moeten zijn, bv op warmtepompen, bv op electriceit via zonne-energie en windenergie. In de Noordzee worden gigantische windmolenparken aangelegd, zonnepanelen worden al voordeliger en leveren al meer rendement. Het gaat allemaal zo bliksemsnel en we hebben zoveel tijd..

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Greet---Gribou. 1

Stamgast
Stamgast
Wo Feb 05, 2020 10:13 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Dat gebeurt nu ook al op kleine schaal , alleen dat is hoog calorisch gas en daar is jou cv ketel en gasfornuis niet geschikt voor die werken op laagcalorisch gas . Het gas wat uit het Groninger gasveld komt is laagcalorisch .

Ron1.1

Superlid
Superlid
Wo Feb 05, 2020 10:19 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
Ron1.1 schreef:

Dat gebeurt nu ook al op kleine schaal , alleen dat is hoog calorisch gas en daar is jou cv ketel en gasfornuis niet geschikt voor die werken op laagcalorisch gas . Het gas wat uit het Groninger gasveld komt is laagcalorisch .

Langzaam met ombouwen beginnen zou ik zeggen.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Wo Feb 05, 2020 10:19 pm Reageer met quote

Sommige mensen hebben een regendouche en zweren daarbij. Een enorm energie verbruikend snufje dat vooral leuk is om op feestjes mee op te scheppen. Totdat de gasrekening komt… Veel mensen zijn nog lang niet klaar om energie te besparen. En dáár gaat dit uiteindelijk allemaal over.
Het is vrij simpel: Een goede warmtepompinstallatie is alleen effectief als je een goed geïsoleerde woning hebt. Zo niet, dan zit de beste investering in het goed isoleren van je woning en daarna pas in een warmtepompinstallatie.
Zolang er aardgas is, blijft dát de goedkoopste oplossing voor CV én warmwater…
Een warmtepomp is niet veel anders dan een omgekeerde airco. Die airco’s worden al tientallen jaren geproduceerd voor voornamelijk warmere landen. Dus vergeet a.u.b. dat de warmtepomp nog veel goedkoop gaat worden als we allemaal overgaan op de warmtepomp…

Greet---Gribou. 1

Stamgast
Stamgast
Wo Feb 05, 2020 10:22 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Het is 2020, pas 2050 zou Nederland overgestapt moeten zijn, bv op warmtepompen, bv op electriceit via zonne-energie en windenergie. In de Noordzee worden gigantische windmolenparken aangelegd, zonnepanelen worden al voordeliger en leveren al meer rendement. Het gaat allemaal zo bliksemsnel en we hebben zoveel tijd..

Tot 2050 is inderdaad nog een lange tijd , tot 2022 niet , en dat is het jaar dat in Groningen de gas kraan dicht gaat ( hiep hiep hoera ) dus zullen ze nog wel gas moeten importeren want dan zijn ze nog niet zover dat wind en zonne energie voldoende opleveren .

Ron1.1

Superlid
Superlid
Wo Feb 05, 2020 10:26 pm Reageer met quote

ik verwacht ook een lagere gasafekening,ik gebruik mijn airco in de winterperiode als bijverwarming.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1360
Wo Feb 05, 2020 11:25 pm Reageer met quote

barth. schreef:
nandes57 schreef:

Maar wat is de oplossing voor de aardbevingen in Groningen?
Hoe wordt de veiligheid van de Groningers gegarandeerd.
Dat speelt bij het besluit om de gaswinning daar af te bouwen.

Het Staatstoezicht op de Mijnen, heeft de regering geadviseerd daarin.
En wel om de gaswinning daar af te bouwen.
https://www.sodm.nl/onderwerpen/aardbevingen-groningen

En ja dat heeft wel consequenties, n.l. Dat er minder Aardgas uit Groningen beschikbaar zal zijn.

Uiteraard speelt het uitfaseren van de fossiele brandstoffen ook een rol, maar als die Aardbevingen in Groningen er niet waren geweest, dan waren de prioriteiten anders geweest, en was er langer aan het aardgas vast gehouden. Dan had het uitfaseren van steenkool en olie de prioriteit gehad boven het stoppen met aardgas.

Bij het nu van het Aardgas afstappen gaat het vooral over de Aardbevingen in Groningen.

Overstappen op het winnen van schaliegas, winning daarvan (fracking) in andere delen van het land heeft altijd veel weerstand gehad.
Hoe zou je het vinden als er gaswinning zou komen in de buurt waar je zelf woont? Met Een kleine kans op aardbevingen? En mogelijk vervuiling?
Dat laatste vraag ik meer in het algemeen.

stoppen met het winnen van gas in Groningen vindt ik volledig te rehtvaardigen, geen discussie.

het uitfaseren van fossiele brandstoffen moet doorgaan al was het alleen maar omdat het eindig is en te vervuilend is.

schaliegas is wat mij betreft geen optie.

duurzame energie wind en zonne energie (zelf doe ik mee met 16 panelen)
maar ik vindt dat je ook zou moeten onderzoeken of kernenergie een verantwoordt alternatief is, wat mij betreft wel.
en ja die mag bij mij in de buurt geplaatst worden.

barth.

Superlid
Superlid
Do Feb 06, 2020 12:30 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Gribou---Greet schreef:
Ron1.1 schreef:

Langzaam met ombouwen beginnen zou ik zeggen.

Nederland importeert al hoogcalorisch gas uit Noorwegen, in 2017 ging het om 21 miljard kuub. maar dat gas wordt niet voor de Nederlandse huishoudens gebruikt. ( wel in de industrie ).
Noorwegen kan ook niet meer gas naar Nederland (of Duitsland) exporteren dan zij nu doen. Zitten aan hun max wat betreft de gas export.

Maar in Zuidbroek wordt nu een stikstoffabriek gebouwd die geimporteerd hoogcalorisch gas moet omzetten naar pseudo-Gronings gas. (Laagcalorisch gas voor het gasnet voor de huishoudens.) Stikstof toevoeging is daarbij belangrijk. Die nieuwe fabriek wordt operationeel in 2022.
Dus dan in 2022 wordt geimporteerd Gas beschikbaar gemaakt voor huishoudens.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie