Mijn probleem is dat ik Joods ben
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 412
Do Jan 23, 2020 8:26 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Virgo, kun je mij precies vertellen wat de Palestijnen dan al die tijd is aangedaan?

Annette, je weet net zo goed als ik wat er in de joods-palestijnse kwestie over en weer beweerd wordt.
Ik ken het land IsraŽl goed, heb o.a. in het land zelf twee weken lang studiedagen gevolgd over de relatie IsraŽl-Palestina. Beide partijen stellen elkaar in een kwaad daglicht. Wat ik IsraŽl kwalijk neem is dat het land afscheid lijkt te hebben genomen van de tweestaten-oplossing en niet meer wil horen van het `Land voor Vrede`-principe.
Het conflict is heilloos en er is voorlopig geen licht aan het eind van de tunnel. Alleen de VS kan IsraŽl op andere gedachten brengen, maar Amerika heeft IsraŽl als vooruitgeschoven post nodig om zijn invloed in het Midden-Oosten te behouden. Pas over een jaar of twintig, dertig, na diverse intifadaīs komt er misschien een begin van een oplossing.
Wellicht dat Iran gaat heulen met China om samen de tanende macht van Amerika in het Midden-Oosten te breken en IsraŽl te isoleren.
We zullen het allemaal straks vanuit den hemel gadeslaan.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 335
Do Jan 23, 2020 8:39 pm Reageer met quote

Virgo, je schreef: Beide partijen stellen elkaar in een kwaad daglicht.

Mee eens, maar die twee staten oplossing:? Ja, dat is vele malen aangeboden maar het zijn de Arabieren die weigeren Virgo. In 1937 stelden de Britten deze voor het eerst voor, gevolgd door de Verenigde Naties in 1947: een Arabische en een Joodse staat naast elkaar. Echter, het bestaansrecht van een Joodse staat wordt nog steeds ontkend.
Door deze afwijzing van een Joodse staat verwierpen de Palestijnen keer op keer de tweestatenoplossing; ook in 1967, 2000, 2001, 2008 en 2014. IsraŽl accepteerde iedere keer de internationale voorstellen juist wel.

In 2014 kwam de PA niet eens op de vergadering en het zou ook weinig zin hebben, want hij is geen gekozen staatshoofd meer. Hij werd gekozen tot 2009, maar weigert verkiezingen uit te schrijven.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Do Jan 23, 2020 9:11 pm Reageer met quote

Het beginsel van het zionisme zoals eind 19e eeuw ontstaan is de vestiging van Europese Joodse mensen in Palestina, een hen volkomen vreemd land waar voornamelijk arabieren woonden.
Na veel terreur (tegen Engelsen en Arabieren/Palestijnen) en massale illegale immigratie in het Engels mandaatgebied Palestina zwichtte het door de 2e WO moe- en armgestreden Engeland (waardoor het ook uit India vluchtte met alle rampzalige gevolgen aldaar van dien) en werd een deel werd de helft van Palestina aan de zionisten toegekend die aldaar direct honderdduizenden Palestijnen verjoegen of vermoorden en honderden Palestijnse dorpen verwoestten, met de grond gelijkmaakten, dan wel de achtergelaten huizen innamen.

Daarna is het nooit meer goed gekomen. Maar het beginsel van het zionisme was denk ik al een heel erg fout voornemen. Dat vonden vele Joodse mensen dadelijk al, in Europa maar ook binnen de Joodse gemeenschap Ūn Palestina/IsraŽl, vanaf de eerste immigratie tot nu aan toe. Het moest en moet mogelijk zijn samen met de Palestijnen te leven in plaats van hen te verjagen, hun land op te eisen vonden en vinden velen. Een voorbeeld is Jacob IsraŽl de Haan. Hij werd net als later de IsraŽlische president Rabin die eveneens een vreedzaam samenleven met Arabieren/Palestijnen voorstond vermoord door een zionistische terreurgroep. Ook nu maak je geen enkele kans wanneer je de Palestijnen eigen en/of gelijke rechten zou willen toekennen. Dat is volstrekt niet de bedoeling binnen de zionistische politieke setting

Dat zionisme keuren heel veel Joodse mensen af.

Lees hier wat Evelien Gans over dit onderwerp zegt: https://nl.wikipedia.org/wiki/Antizionisme

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie