Coronavirus uitbraak, risico en ontstaan
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Volgende Plaats reactie

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 258
Ma Apr 13, 2020 6:16 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
https://bit.ly/34BDxjF
Willemijn, deze ?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4048
Ma Apr 13, 2020 6:22 pm Reageer met quote

Mijn link was goed hoor Thirza, de fout kwam niet bij mij vandaan. Inderdaad hetzelfde artikel. Ik vind het een huiveringwekkend verhaal.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Ma Apr 13, 2020 7:48 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Mogelijk een goede aanvulling op wat jij hier schrijft Barth,
is het artikel dat ik las in de Groene Amsterdammer.
Waar daar ook aandacht voor wordt gevraagd
is de invloed van het gedrag van de mens op de overdracht
van deze virussen. Door het verwoesten van de natuurlijke
leefomgeving, bijvoorbeeld door het kappen van regenwouden
of het veranderen van waterstromen " vernietigen we overal
dieren, schimmels, bomen en planten. Al die organismen
dragen unieke virussen met zich mee en door ze te vernietigen
stellen we hen in staat om zichzelf te ďreddenĒ door verder
te evolueren en menselijke virussen te worden".
Ik weet niet hoeveel waarheid ik moet hechten aan
deze theorie, maar het lijkt mij heel waarschijnlijk.
Het artikel is lang, maar zeker de moeite waard, vind ik.

Het is niet de schuld van de vleermuis

Dank voor je aanvulling Willemijn.
En.. een (naar mijn mening) goed geschreven artikel in de Groene.

Zo als het daar wordt beschreven, het bredere berhaal over de risicoís van uitbraken van besmettelijke ziektes, door de destructie van natuurlijke leefomgevingen. Zo ken ik het verhaal ook.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 489
Ma Apr 13, 2020 11:55 pm Reageer met quote

Het is voor mij simpel, om het even welk dier onze leefomgeving bedreigt dan moet het maar wijken.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Di Apr 14, 2020 12:23 am Reageer met quote

komt hier eigenlijk op neer: men weet het gewoon nog niet, wetenschappelijk is nog niets bewezen . Het blijft gokken en gissen.

barth.

Superlid
Superlid
Di Apr 14, 2020 2:20 am Reageer met quote

Ik ben geloof ik niet duidelijk geweest.

Als je de oerwouden kapt.
De natuurlijke habitat van dieren verwoest,
en vooral als je allerlei gevangen wilde dieren
op markten gaat verhandelen,
Allerlei verschillende soorten opgepakt bij elkaar in kooien.
Is de kans groot dat de virussen van die dieren gaan overspringen.
Via andere dieren op zoín markt uiteindelijk op de mens.
Of rechtstreeks van die dieren op de mens.
En dan dan heb je opeens een uitbraak van een besmettelijke ziekte.

Wat simpeler en bouder gezegd.

Bushmeat Hunting, Deforestation, and Prediction of Zoonotic Disease

Deforestation is leading to more infectious diseases in humans

De COVID-19 pandemie en het belang van een goed werkend ecosysteem
Quote:
In het onlangs uitgebrachte rapport De vernietiging van de natuur en de opkomst van pandemieŽn onderzocht WWF de oorzaken van de COVID-19 pandemie die onze planeet in zijn greep heeft. Het beschrijft het verband tussen de vernietiging van natuurlijke ecosystemen, de handel in wilde dieren en het verschijnen en verspreiden van besmettelijke ziekten die door dieren zijn overgebracht zoals COVID-19. Het rapport geeft ook aan hoe we de gezondheid van de mens beter kunnen beschermen door de biodiversiteit beter te beschermen.

barth.

Superlid
Superlid
Di Apr 14, 2020 3:22 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Het is voor mij simpel, om het even welk dier onze leefomgeving bedreigt dan moet het maar wijken.

Je draait het om, het gaat niet om ďonzeĒ leefomgeving die bedreigd wordt,
Maar om de leefomgeving van die dieren die bedreigd wordt. Door de mens.
Het gaat om de destructieve manier waarop de mens met de natuur omgaat.
Ontbossing, verwoesting van ecosystemen, overbejaging op - en handel in wilde dieren. Etc.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27519
Di Apr 14, 2020 9:41 am Reageer met quote

Kortom, er zijn veel te veel mensen. En dat wordt enkel maar erger en erger....

Faber quisque fortunae suae

YvanH

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 37
Di Apr 14, 2020 10:38 pm Reageer met quote

Ja, Tympaan, dat denk ik ook. Het is toch vraag en aanbod! Wat hoor je daar toch weinig over!

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 489
Di Apr 14, 2020 11:56 pm Reageer met quote

barth. schreef:
nandes57 schreef:

Je draait het om, het gaat niet om ďonzeĒ leefomgeving die bedreigd wordt,
Maar om de leefomgeving van die dieren die bedreigd wordt. Door de mens.
Het gaat om de destructieve manier waarop de mens met de natuur omgaat.
Ontbossing, verwoesting van ecosystemen, overbejaging op - en handel in wilde dieren. Etc.

de leefomgeving en hoe de mens hier mee omgaat heeft naar mijn mening weinig te maken met een besmetting, wel dat dieren die niet tot onze leefomgeving behoren hier in betrokken worden, bijv vleermuizen op een markt waar ook vele mensen zijn.

het virus zal niet reageren omdat er bos of oerwoud gekapt wordt ook niet omdt er minder insecten zijn of minder grotten.

breng je vleermuizen in de leefomgeving van de mens ( op de markt) dan kan ik me er iets bij voorstellen, alhoewel de andere kant van de zaak is dat dit misschien al honderden jaren gebeurd

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Wo Apr 15, 2020 10:21 am Reageer met quote

Het gaat niet om de grootte van de bevolking maar om hoe de mens omspringt met zijn omgeving, dus met de aarde. In dat opzicht onderschrijf ik wat barth. daarover schreef.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Apr 15, 2020 11:23 am Reageer met quote

Het gaat wel terdege om de grootte van de bevolking. Hoe meer mensen er zijn en hoe dichter men bij elkaar zit, hoe groter de kans op besmetting is.
En, hoe meer mensen er zijn hoe minder ruimte er voor de natuur overblijft. Hoe de mens omspringt met de aarde is ook afhankelijk van de ruimte en de mogelijkheden die er dan nog overblijven...

Daar hoef je toch geen geleerde voor te zijn, om dat te bedenken...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4381
Wo Apr 15, 2020 11:32 am Reageer met quote

update:

Het lijkt al waarschijnlijker dat het covid-19 virus daadwerkelijk ontsnapt is uit het lab voor virologie in Wuhan, in feite stapelen de aanwijzigingen zich op
zie washingtonpost

De vleermuissoort waarop covid-19 terug te voeren valt komt niet eens voor in de buurt van de markt, maar leeft in grotten 1.600 km daar vandaan, met deze soort uit die grotten had dit virologisch instituut experimenteel onderzoek uitgevoerd

Quote:
Wuhan lab Ďexperimented on bats from cave where coronavirus may have originatedí

https://metro.co.uk/2020/04/12/wuhan-lab-experimented-coronavirus-infected-bats-12546053/

wat voor implicaties dat zal kunnen gaan hebben...

dat is nu nog even niet aan de orde natuurlijk, de politiek heeft nu zijn handen vol aan de bestrijding van het virus en het zoveel mogelijk tegengaan en opknappen van alle economische schade die het aanricht

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2612
Wo Apr 15, 2020 11:32 am Reageer met quote

Quote:
Studie Harvard: elk kwartaal een lockdown om virus te bedwingen
Het Ďnieuwe normaalí is nog veel vreemder dan de meeste mensen denken. Zolang er geen vaccin is tegen corona, zullen we drie tot vier keer per jaar op slot moeten om Italiaanse toestanden te voorkomen. Landen doen er goed aan hun extra intensivecarebedden paraat te houden.
Nog zeker tot in 2024 moeten landen op hun hoede zijn dat het virus niet opeens weer in alle hevigheid de kop opsteekt.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/studie-harvard-elk-kwartaal-een-lockdown-om-virus-te-bedwingen~b8f6ec33/

Dat is geen prettig vooruitzicht, qua gezondheid niet, sociaal gezien niet en economisch gezien niet.

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Wo Apr 15, 2020 11:39 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het gaat wel terdege om de grootte van de bevolking. Hoe meer mensen er zijn en hoe dichter men bij elkaar zit, hoe groter de kans op besmetting is.
En, hoe meer mensen er zijn hoe minder ruimte er voor de natuur overblijft. Hoe de mens omspringt met de aarde is ook afhankelijk van de ruimte en de mogelijkheden die er dan nog overblijven...

Daar hoef je toch geen geleerde voor te zijn, om dat te bedenken...

Je draait het volgens mij om. Als de mens op de goede manier met de natuur om zou gaan zouden deze pandemieŽn waarschijnlijk niet voor komen.
Het is nog al makkelijk om alles dat fout gaat in de wereld te wijten aan overbevolking.
Voor sommigen lijkt dat hun stokpaardje te zijn dat telkens weer van stal gehaald wordt.

Laatst aangepast door ThirzaR op Wo Apr 15, 2020 11:41 am, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13341
Wo Apr 15, 2020 11:39 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Dat kun je natuurlijk blijven constateren maar daar draag je geen oplossing mee aan. We zullen vanuit de huidige situatie oplossingen moeten vinden. Of vind je dat die gevonden moeten worden in het op korte termijn elimineren van het merendeel van de wereldbevolking?

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Apr 15, 2020 3:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2612
Wo Apr 15, 2020 12:11 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
Als de mens op de goede manier met de natuur om zou gaan zouden deze pandemieŽn waarschijnlijk niet voor komen.

PandemieŽn zijn van alle tijden.
Natuurlijk is de invloed van de mens hiervan een mede oorzaak, maar ook toen er minder mensen waren en de invloed op de natuur stukken minder, kwamen pandemieŽn voor.
Om de mens nu alleen de schuld te geven van alle pandemieŽn lijkt me ook niet reŽel, ziekten van virussen en bacteriŽn zijn van alle tijden.
https://www.emerce.nl/nieuws/infographic-geschiedenis-pandemie

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Apr 15, 2020 12:27 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Dat kun je natuurlijk blijven constateren maar daar draag je geef oplossing mee aan. We zullen vanuit de huidige situatie oplossingen moeten vinden. Of vind je dat die gevonden moeten worden in het op korte termijn elimineren van het merendeel van de wereldbevolking?

Net zo min als dat jij het weet, weet ik ook geen oplossing op de korte termijn. En er is nog wel een verschil tussen het op korte termijn elimineren van de wereldbevolking en het huidige maar raak blijven voortplanten van diezelfde wereldbevolking tot de hele aarde er van krioelt.

Maar als jij een echte oplossing hebt, laat maar horen...

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Apr 15, 2020 12:38 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:

Voor sommigen lijkt dat hun stokpaardje te zijn dat telkens weer van stal gehaald wordt.

En dat zal ik ook wel blijven doen omdat dat in mijn ogen de hoofdoorzaak is van alle ellende in deze tijd. Het is aan een kind al duidelijk te maken dat voortdurende groei in een ruimte die niet meegroeit, vroeger of later altijd fout gaat...
Maar het schijnt bij sommige volwassenen maar niet te willen doordringen...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4048
Wo Apr 15, 2020 12:41 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
ThirzaR schreef:
Als de mens op de goede manier met de natuur om zou gaan zouden deze pandemieŽn waarschijnlijk niet voor komen.

PandemieŽn zijn van alle tijden.
Natuurlijk is de invloed van de mens hiervan een mede oorzaak, maar ook toen er minder mensen waren en de invloed op de natuur stukken minder, kwamen pandemieŽn voor.
Om de mens nu alleen de schuld te geven van alle pandemieŽn lijkt me ook niet reŽel, ziekten van virussen en bacteriŽn zijn van alle tijden.
https://www.emerce.nl/nieuws/infographic-geschiedenis-pandemie

EpidemieŽn zijn van alle tijden, maar om tot een pandemie te worden zal er een zekere snelheid van verspreiding wereldwijd moeten zijn. Toen mensen nog slechts te voet reisden zal een virusuitbraak niet tot een pandemie hebben geleid. Of zoals ik las: Ebola reisde per auto, corona per vliegtuig. Maar volgens mij lopen er twee dingen doorelkaar: de oorzaak van een besmetting met een virus en de snelheid van de verspreiding daarvan. Op beide heeft de mens wel degelijk invloed.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pagina 14 van 15 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Volgende

Plaats reactie