Coronavirus uitbraak, risico en ontstaan
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15  Volgende Plaats reactie

Aquarel

Superlid
Superlid
Antw.: 2595
Wo Apr 01, 2020 4:43 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Quote:
De eerste coronapatiënten krijgen deze week plasma met antistoffen toegediend, in de hoop dat deze behandeling helpt om sneller te herstellen van het coronavirus.
Internist-infectioloog Bart Rijnders gaat nu met zijn collega kijken of het plasma met antistoffen van hen geschikt kan zijn als geneesmiddel. Bij mensen is dat nog niet zeker, maar heel recent onderzoek in het Erasmus MC laat zien dat apen antistoffen maken die het virus uitschakelen.

Quote:
Vrouwen kunnen niet helpen, omdat plasma van een vrouwelijke donor meer kans op heel erg zeldzame, maar ernstige bijwerkingen. Vandaar dat alleen mannen zich kunnen aanmelden.

https://www.parool.nl/nederland/eerste-coronapatienten-krijgen-plasma-met-antistoffen~b66ea7d5/
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5075976/zieke-coronapatienten-krijgen-antistoffen-van-genezen-mensen

Best wel spannend of dit gaat werken.

Ja daar ben ik ook heel benieuwd naar !

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Aquarel

Superlid
Superlid
Antw.: 2595
Do Apr 09, 2020 3:36 pm Reageer met quote

In New York sterven 800 mensen per dag. In de wijken staan overal koelvrachtauto's, in hun containers worden de lijken bewaard tot ze kunnen worden begraven 0f gecremeerd.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Do Apr 09, 2020 7:11 pm Reageer met quote

het verhaal over immuniteit schijnt toch niet helemaal waar te zijn.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27520
Do Apr 09, 2020 7:42 pm Reageer met quote

Het verbaasde mij ook wel enigszins. We zijn toch niet helemaal immuun voor allerlei soorten "gewone" griep...

Maar hoe het precies werkt weet ik ook niet...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13341
Do Apr 09, 2020 9:57 pm Reageer met quote

Het verhaal over immuniteit is geen wiskunde, of misschien toch wel een beetje, kansberekening met factoren die langzamerhand duidelijker worden.

Het lijkt erop dat de 'viral load', de mate waarin je aan het virus bent blootgesteld, en de ziekte hebt opgelopen, een rol speelt bij de mate van resistentie. Ik ga daar even niet technisch op in maar het is wel een soort van duivels dilemma.

Al dat contact vermijden volgens de regels die nu gelden, en daar sta ik radicaal achter, vermijdt niet helemaal het risico van besmetting en ziekte maar als het je overkomt, als je besmet en ziek wordt, betekent niet dat je per definitie een latere opleving van dat virus overleeft, even wat zwart-wit gesteld, omdat er geen 100% immuniteit gegarandeerd is. Als je ziek wordt van een forse confrontatie met het virus, bijvoorbeeld met een duidelijk zieke Covid-19 patiënt, is voor nu een behoorlijk risico maar als je het overleeft heb je veel meer, maar ook niet voor 100%, een grote kans dat je gedekt bent voor de toekomst, althans wat dit virus betreft, en als het zich niet muteert, etc. etc.

Je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt. Zojuist een interessant artikel gelezen over de rol van een grotere of kleinere longembolie als complicatie van Covid-19. Wat moet je met dergelijke kennis? Toch maar vertrouwen op wat het RIVM adviseert, dunkt mij. En verder vertrouwen op je gezonde verstand en de expertise van de huisarts die sinds jaar en dag laagdrempelig bereikbaar is voor vragen en noodzakelijke zorg.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4381
Zo Apr 12, 2020 1:33 pm Reageer met quote

Over het ontstaan van Covid-19. Vandaag werd dit gepubliceerd

Quote:
The US National Institutes of Health, a government agency, awarded a $3.7million research grant to the Wuhan Institute of Virology to study coronavirus transmission. The lab (pictured left) is the center of several conspiracy theories that suggest it is the original source of the coronavirus outbreak. Sequencing of the COVID-19 genome has traced it back to bats found in Yunnan caves but it was first thought to have transferred to humans at an animal market in Wuhan. The revelation that the Wuhan Institute was experimenting on bats from the area already known to be the source of COVID-19 - and doing so with American money - has sparked further fears that the lab, and not the market, is the original outbreak source. The lab is located just 20 miles from the market (pictured right).

Geen idee of het een hoax is, bron is 'the Daily Mail'.

https://www.dailymail.co.uk/home/index.html

wanneer het klopt zou Covid-19 dus het gevolg van een gemaakte fout bij door de VS gesubsidieerd in Wuhan uitgevoerd laboratorium-onderzoek zijn

Stel je de reactie van Trump eens voor op de journalist die hem daarover een vraag stelt

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 258
Zo Apr 12, 2020 1:54 pm Reageer met quote

[quote="NicolaasP"]Over het ontstaan van Covid-19. Vandaag werd dit gepubliceerd

Quote:
The US National Institutes of Health, a government agency, awarded a $3.7million research grant to the Wuhan Institute of Virology to study coronavirus transmission. The lab (pictured left) is the center of several conspiracy theories that suggest it is the original source of the coronavirus outbreak. Sequencing of the COVID-19 genome has traced it back to bats found in Yunnan caves but it was first thought to have transferred to humans at an animal market in Wuhan. The revelation that the Wuhan Institute was experimenting on bats from the area already known to be the source of COVID-19 - and doing so with American money - has sparked further fears that the lab, and not the market, is the original outbreak source. The lab is located just 20 miles from the market (pictured right).

Ik denk dat je uit mag gaan van een hoax.

Lees hier:

Complottheorieën in de VS: is het virus een biologisch wapen van Bill Gates?
https://bit.ly/2yUkvtc

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Zo Apr 12, 2020 2:00 pm Reageer met quote

Dit soort, naar mij mening, indianenverhalen, doen met nog veel meer complottheorieën de ronde op facebook en dat soort media.
Er worden al zendmasten in de brand gestoken, omdat dat ook de oorzaak van de corona epidemie zou kunnen zijn.

Ik had jou toch wat hoger ingeschat Klaas.....

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Apr 12, 2020 2:00 pm Reageer met quote

Thirza, de Nederlandse vertaling er nog even bij

Quote:
De Amerikaanse National Institutes of Health, een overheidsinstantie, heeft een onderzoekssubsidie ​​van $ 3,7 miljoen toegekend aan het Wuhan Institute of Virology om de transmissie van coronavirus te bestuderen. Het lab (links afgebeeld) is het centrum van verschillende complottheorieën die suggereren dat het de oorspronkelijke bron is van de uitbraak van het coronavirus. De sequentiebepaling van het COVID-19-genoom is terug te voeren op vleermuizen in Yunnan-grotten, maar er werd eerst gedacht dat het op mensen was overgedragen op een dierenmarkt in Wuhan. De onthulling dat het Wuhan Institute experimenteerde met vleermuizen uit het gebied waarvan al bekend is dat ze de bron zijn van COVID-19 - en dat met Amerikaans geld - heeft de vrees doen toenemen dat het laboratorium en niet de markt de oorspronkelijke bron van uitbraken is. Het lab bevindt zich op slechts 20 mijl van de markt (foto rechts).

Het is niet zo dat in dit bericht moedwil, enigerlei van boze opzet gesuggereerd wordt

Geen enkele sprake van een 'complottheorie'

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Zo Apr 12, 2020 3:29 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Quote:
De Amerikaanse National Institutes of Health, een overheidsinstantie, heeft een onderzoekssubsidie ​​van $ 3,7 miljoen toegekend aan het Wuhan Institute of Virology om de transmissie van coronavirus te bestuderen. Het lab (links afgebeeld) is het centrum van verschillende complottheorieën die suggereren dat het de oorspronkelijke bron is van de uitbraak van het coronavirus. De sequentiebepaling van het COVID-19-genoom is terug te voeren op vleermuizen in Yunnan-grotten, maar er werd eerst gedacht dat het op mensen was overgedragen op een dierenmarkt in Wuhan. De onthulling dat het Wuhan Institute experimenteerde met vleermuizen uit het gebied waarvan al bekend is dat ze de bron zijn van COVID-19 - en dat met Amerikaans geld - heeft de vrees doen toenemen dat het laboratorium en niet de markt de oorspronkelijke bron van uitbraken is. Het lab bevindt zich op slechts 20 mijl van de markt (foto rechts).

Het is niet zo dat in dit bericht moedwil, enigerlei van boze opzet gesuggereerd wordt

Wel degelijk een complottheorie, Nicolaas, de kwaadwillige “suggestie” dat een laboratorium (en niet de markt) de oorspronkelijk bron van de uitbraak is. Suggestieve misinformatie van the daily mail, ik kijk er niet van op.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27520
Zo Apr 12, 2020 9:52 pm Reageer met quote

Waarom ben jij er zo zeker van dat het een complottheorie is, Barth.
Hoe kan jij of ik weten dat het 100% niet uit dat, of een ander laboratorium komt? Wie weet wat er allemaal geëxperimenteerd wordt in duistere laboratoria in landen mat een bedenkelijk regime. Of in 'gewone' landen...?

Ik ben ook geen voorstander van allerlei complottheorieën. Maar ik zou het ook niet voor 100% durven uitsluiten.

Overigens heb ik geen idee in hoeverre men een virus kan ontwerpen en maken. Of kan manipuleren of omvormen...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Apr 12, 2020 9:59 pm Reageer met quote

barth. schreef:
NicolaasP schreef:

Quote:

Wel degelijk een complottheorie, Nicolaas, de kwaadwillige “suggestie” dat een laboratorium (en niet de markt) de oorspronkelijk bron van de uitbraak is. Suggestieve misinformatie van the daily mail, ik kijk er niet van op.

De Daily Mail heeft een zeer ongunstige reputatie, dus ik twijfel ook serieus aan de waarheid van het gegeven bericht.

Maar toch zie ik dit:

Quote:
De onthulling dat het Wuhan Institute experimenteerde met vleermuizen uit het gebied waarvan al bekend is dat ze de bron zijn van COVID-19 - en dat met Amerikaans geld - heeft de vrees doen toenemen dat het laboratorium en niet de markt de oorspronkelijke bron van uitbraken is.

niet als een mogelijk 'complot', maar als een mogelijk buitengewoon onfortuinlijk ongeluk, waarvan -gesteld dat dit ongeluk inderdaad plaats zou hebben gehad- de brokkenmaker(s) geweldige spijt zal/zullen hebben

De berichten waar Thirza aan refereert over moedwillige ontwikkeling en verspreiding van Covid-19 die gaan over complotten.

Het is ocverigens niet alleen de Daily Mirror die met een artikel komt waarin de vrees wordt uitgesproken dat Covid-19 wel eens een laboratorium-ongeluk kan zijn.
[url=https://www.google.com/search?rlz=1C1CHZL_nlNL698NL698&sxsrf=ALeKk03kDhFjfN9zB6sF3rNOzLplc1-JDw%3A1586715246113&ei=blqTXs62BrSBi-gP_ve8wAE&q=Wuhan+Institute+experiments++COVID-19++lab&oq=Wuhan+Institute+experiments++COVID-19++lab&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIFCCEQoAFKCggXEgYxMi0xMTZKCAgYEgQxMi0xULxZWM2sC2DwswtoAHAAeAmAAWmIAWmSAQMwLjGYAUigAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwjOper0vuPoAhW0wAIHHf47DxgQ4dUDCAw&uact=5]
andere bronnen, maak zelf een keuze[/url]

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Apr 12, 2020 10:22 pm Reageer met quote

aj....dit is dus zeer beslist een ongeluk
terwijl ik -zie boven- zo mijn best gedaan had de url in te korten met een simpele verwijzing

nog eens: maak zelf een keus

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 489
Ma Apr 13, 2020 12:36 am Reageer met quote

In laboratoria worden proeven gedaan met virussen ook met corona virussen, zelfs met syntetisch nagemaakte virussen en ook in Nederland, dus zover kan het verhaal kloppen.
dat eea betaald zou worden met Amerikaanse steun zou me niet verbazen.

zijn onderzoeken die gepububliceerd worden door niet wetenschappelijke media minder betrouwbaar, volgens mij niet perse.

zou een laboratorium open en eerlijk naar buiten treden met een misser als deze? ik denk van niet.

de handel en consumptie van vleermuizen vindt mogelijk al honderden jaren plaats dus een besmetting in deze omvang zou dan best al eerder zijn opgetreden lijkt mij.

complottheorien moeten door wetenschappelijke instituten simpel te zijn weerleggen lijkt mij.

zaken wegzetten als complotten vindt ik soms wel erg makkelijk en staat "anders denken"ook in de weg

barth.

Superlid
Superlid
Ma Apr 13, 2020 2:17 am Reageer met quote

@nicolaas
Ik kan even niet quoten, door de te lange link.

Maar, zo werkt het dus niet
”de vrees bestaat dat ....” is dus geen bewijs, maar een suggestie, een insinuatie. Maakt het nog geen feit.

En verwijzen met een lijst van google search, met bronnen als the DailyMail, the Sun, en the Mirror,
zo werkt het ook niet. Tante Betje stijl.

Bij zoiets wil ik liever wetenschappelijke bronnen.
Of wetenschapsjournalistieke bronnen. (Van journalisten die genoeg
kennis hebben om wetenschappelijke artikelen te kunnen lezen.)
Zoals:
(sciencedaily) “COVID-19 coronavirus epidemic has a natural origin”
Met als summary:
Quote:
An analysis of public genome sequence data from SARS-CoV-2 and related viruses
found no evidence that the virus was made in a laboratory or otherwise engineered.

Met onderaan een bronverwijzing naar een wetenschappelijk artikel in Nature Medicine:
The proximal origin of SARS-CoV-2

Of uit jouw lijst de keuze:
(the Scientist) “ Theory that Coronavirus Escaped from a Lab Lacks Evidence”

De engelstalige wikipedia is ook heel betrouwbaar en volledig
Daar is een pagina:
Misinformation related to the 2019–20 coronavirus pandemic
Waarin alle conspiracy theories één voor één worden behandeld.
Daar is o.a. ook een hoofdstuk: “Accidental Leakage”.
Daar wordt deze misinformatie behandeld.

barth.

Superlid
Superlid
Ma Apr 13, 2020 5:42 am Reageer met quote

Hieronder een voorbeeld hoe een virus ziekte opeens kan overspringen
van dieren (die het natuurlijke reservoir voor het virus zijn) naar andere
dieren en naar de mens.

Het virus moet zich eerst muteren, voordat het kan overspringen naar
andere diersoorten (die het virus niet natuurlijk bij zich dragen),
en tenslotte naar de mens kan overspringen.
En bij mensen een epidemie kan veroorzaken.

De term voor een ziektes die Mensen kunnen oplopen door dierlijke
virussen is een Zoönose. Of eigenlijk is dat een meer algemene
term voor ziektes die van dieren op de mens worden overgedragen.
Kan behalve over virussen ook over bacteriën gaan die van dieren op de
mens worden overgedragen. (B.v. Q-koorts, wat van besmette schapen en
geiten afkomt, en waar het om een bacterie gaat.)
Rabiës (hondsdolheid) is natuurlijk ook een heel bekende zoönose,
veroorzaakt door het Lyssavirus.

In de afbeelding hieronder gaat het om het Ebola virus.

Voor veel virussen zijn vleermuizen een natuurlijk reservoir.

Bij de SARS uitbraak indertijd is het virus vanaf vleermuizen via een soort
civetkatten (Loewaks) op de mens overgesprongen.

Bij de MERS uitbraak indertijd is het virus vanaf vleermuizen via kamelen
op de mens overgesprongen.

Bij Covid-19 is het nog onduidelijk via welk ander dier het virus vanaf
vleermuizen op mensen is overgesprongen, of dat misschien het virus
rechtstreeks van vleermuizen op mensen is overgesprongen.

N.B. Het virus moet zich eerst muteren als het naar een heel andere
diiersoort of de mens kan overspringen. Het is niet standaard, dat
overspringen naar heel andere diersoorten.

HIV is ook een zoönose, het HiV virus is verwant (en waarschijnlijk
geëvolueerd vanuit) het SIV virus wat natuurlijk bij apen voorkomt.

Er zijn ook nog een heleboel andere Zoönosen.

Berucht voor het risico van uitbraken is de z.g.n. BushMeat handel
in Afrika, Waar wilde dieren voor consumptie verhandeld worden,
Maar dus ook dat soort handel in wilde dieren in China.
Daar zijn allerlei verschillende dieren bij elkaar, die op een natuurlijke
manier niet in elkaars nabijheid voorkomen.

Maar ook als wilde diersoorten in het nauw komen, of hun habitat wordt
vernietigd, (extinctie dreigt, of bij habitatverlies contacten geforceerd
worden tussen diersoorten die normaal elkaar mijden) kan er een risico
zijn dat virussen van de bedreigde diersoort naar andere diersoorten gaan
overspringen.

Dieren kunnen eigen virussen bij zich dragen, waar ze zelf niet ziek van
worden, maar waar andere diersoorten (die dat virus niet natuurlijk bij
zich dragen) wel ziek van kunnen worden. En daarbij is de mens ook een
diersoort.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4048
Ma Apr 13, 2020 6:01 pm Reageer met quote

Mogelijk een goede aanvulling op wat jij hier schrijft Barth, is het artikel dat ik las in de Groene Amsterdammer.
Waar daar ook aandacht voor wordt gevraagd is de invloed van het gedrag van de mens op de overdracht van deze virussen. Door het verwoesten van de natuurlijke leefomgeving, bijvoorbeeld door het kappen van regenwouden of het veranderen van waterstromen " vernietigen we overal dieren, schimmels, bomen en planten. Al die organismen dragen unieke virussen met zich mee en door ze te vernietigen stellen we hen in staat om zichzelf te “redden” door verder te evolueren en menselijke virussen te worden". Ik weet niet hoeveel waarheid ik moet hechten aan deze theorie, maar het lijkt mij heel waarschijnlijk. Het artikel is lang, maar zeker de moeite waard, vind ik.

Het is niet de schud van de vleermuis

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Apr 13, 2020 6:03 pm Reageer met quote

Sorry, er is ergens een te lange link geplaatst.
Wil het vorige verwijderen, maar gaat dus niet.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Apr 13, 2020 6:07 pm Reageer met quote

Mogelijk een goede aanvulling op wat jij hier schrijft Barth,
is het artikel dat ik las in de Groene Amsterdammer.
Waar daar ook aandacht voor wordt gevraagd
is de invloed van het gedrag van de mens op de overdracht
van deze virussen. Door het verwoesten van de natuurlijke
leefomgeving, bijvoorbeeld door het kappen van regenwouden
of het veranderen van waterstromen " vernietigen we overal
dieren, schimmels, bomen en planten. Al die organismen
dragen unieke virussen met zich mee en door ze te vernietigen
stellen we hen in staat om zichzelf te “redden” door verder
te evolueren en menselijke virussen te worden".
Ik weet niet hoeveel waarheid ik moet hechten aan
deze theorie, maar het lijkt mij heel waarschijnlijk.
Het artikel is lang, maar zeker de moeite waard, vind ik.

Het is niet de schuld van de vleermuis

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 258
Ma Apr 13, 2020 6:15 pm Reageer met quote

https://bit.ly/34BDxjF

Pagina 13 van 15 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15  Volgende

Plaats reactie