Meer steekpartijen onder jongeren
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Do Jan 09, 2020 8:57 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Een mes uit mijn keuken, waarmee ik vlees snij, is net zo dodelijk bij een steekpartij als messen, die mogelijk verboden zijn.
Dit soort vleesmessen, koop je gewoon bij Blokker of soortgelijke winkels.

Handhaven op verboden wapenbezit is net zo lastig als handhaven op vuurwerk, dat al ver voor de jaarwisseling door de jlujkeugd wordt afgestoken.

In mijn beleving is het de taak van de ouders om er op toe te zien wat hun kinderen doen en wat ze bij zich dragen.

Dit afschuiven op "De overheid" of op "De politie", lijkt mij een zwaktebod. Primair ligt deze taak bij de ouders.

Handhaven blijft altijd het heikele punt, is wel duidelijk.
Maar het is geen afschuiven op de politie. Daar waar de veiligheid van de burgerbevolking in het geding is is het de taak, de plicht en de verantwoordelijkheid van de overheid cq de politie handhavend op te treden om die veiligheid te waarborgen.

Wat betreft het erop toe zien wat kinderen doen, waar het gaat om de opvoeding is uiteraard de verantwoordelijkheid van de ouders maar dat is wat anders en zijn twee verschillende zaken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8129
Do Jan 09, 2020 10:27 pm Reageer met quote

Als veel ouders niet eens weten wat hun kinderen uitspoken of dat hun kinderen messen hebben en daarmee ook de straat op gaan, dan is daar nog veel te winnen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13329
Do Jan 09, 2020 10:35 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Als veel ouders niet eens weten wat hun kinderen uitspoken of dat hun kinderen messen hebben en daarmee ook de straat op gaan, dan is daar nog veel te winnen.

Dat is natuurlijk een ding maar dat ouders niet altijd weten wat hun kinderen uitspoken lijkt me niet iets van alleen deze tijd. Het zou wel goed zijn als ouders zich realiseren dat kinderen nog geen goed ontwikkeld normbesef hebben en dat geldt zeker ook voor de idolen die als voorbeeldmodellen fungeren voor de jeugd. Maar de veel te makkelijke verkrijgbaarheid van dergelijk wapentuig voor kinderen vind ik ook zorgelijk. Wie verkoopt (of verstrekt) er nou een mes met een lemmet van 60 cm aan een jochie van elf? Zo hoorde ik vanmiddag op mijn autoradiootje.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Vr Jan 10, 2020 4:16 pm Reageer met quote

Het zal vast voor een groot deel liggen aan de opvoeding, klopt, ouders weten vaak niet wat en waar hun kind uitspookt.
Daarnaast gamen veel jongeren waar veel geweld in voorkomt en denken ze dat dit buiten op straat ook te kunnen doen.
Ook hier ligt een taak voor de ouders.

En wanneer jongeren zich bedreigd voelen omdat veel leeftijdsgenoten met een mes op zak lopen gaan ze dit uit zelfverdediging ook maar doen, een soort van wapenwedloop.

Het wordt wel tijd dat er van overheidswege maatregelen komen, dit rijst de pan uit en kan zo niet langer.

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Vr Jan 10, 2020 5:22 pm Reageer met quote

Ik denk dat vele ouders niet weten wat de kinderen uitspoken gewoon omdat ze te druk zijn met hun cariėrre.
Kinderen de straat op en dan treffen ze groepjes aan soms uit een andere cultuur, die stoer zijn en met wapens lopen.
Dat trekt ze wel aan en zien die groepjes als helden.
Hun ouders zien daar niets van.

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 247
Vr Jan 10, 2020 5:33 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Ik denk dat vele ouders niet weten wat de kinderen uitspoken gewoon omdat ze te druk zijn met hun cariėrre.
Kinderen de straat op en dan treffen ze groepjes aan soms uit een andere cultuur, die stoer zijn en met wapens lopen.

Is het cultureel gebonden volgens jou?

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Vr Jan 10, 2020 7:14 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
luciaT schreef:
Ik zal de laatste zijn die zou beweren dat jongeren slecht zijn. Wel ligt er vandaag de dag meer gevaar op de loer.
En dat mogen ouders zich wel eens beter bewust van zijn.

Ik zal de laatste zijn om geweld te bagatelliseren. Het gaat echter niet om "de" jeugd, maar om enkele jongeren. Ik hecht nogal aan dat onderscheid.

Of het om enkele jongeren gaat betwijfel ik. Het is een trend zoals gezegd en steeds meer jongeren lopen met een mes op zak, waarschijnlijk omdat ze vinden dat zoiets stoer is of omdat ze zich sneller bedreigd voelen.
Het is niet voor niets dat de overheid zich beraadt over maatregelen.

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Vr Jan 10, 2020 7:19 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
theDon schreef:

Is het cultureel gebonden volgens jou?

Er zijn culturen waar het heel normaal is om een mes op zak te hebben, is niets nieuws.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Vr Jan 10, 2020 7:24 pm Reageer met quote

Lucia schreef:Ik zal de laatste zijn die zou beweren dat jongeren slecht zijn. Wel ligt er vandaag de dag meer gevaar op de loer.
En dat mogen ouders zich wel eens beter bewust van zijn.

Ik ben het met Lucia eens. Meer gevaar, meer verleiding en inderdaad denk ik die gewelddadige games en films.

Wij hadden vroeger ook idolen, Roy Rogers bv. Maar nu is het allemaal zo overdreven maar zijn het wel idolen van onze jonge mensen en zij doen die na zoals wij dat ook soms probeerden.

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Vr Jan 10, 2020 8:30 pm Reageer met quote

Mag ik een mes op zak hebben?

Dat is afhankelijk van het soort mes en de plaats waar je het bij je hebt.

Een zakmesje mag in de meeste gevallen wel, maar niet als je bijvoorbeeld in de kroeg, of in een voetbalstadion bent. Messen, zoals stiletto's, valmessen en vlindermessen zijn strikt verboden. Heb je een valmes, vlindermes of stiletto op zak, dan krijg je een boete.

https://www.vraaghetdepolitie.nl/wapens/messen/mag-ik-een-mes-op-zak-hebben.html

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Vr Jan 10, 2020 8:53 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Benneke schreef:
Ron1.1 schreef:
de jeugd van tegenwoordig krijgt wel voeding (overigens nog slechte ook) maar helaas geen opvoeding, schijnt in sommige subculturen aan de school te worden overgelaten en dat lijkt mij geen goede zaak.

Dat zei men ook al toen wij jong waren Laughing

'Onze jeugd heeft tegenwoordig slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. (...) Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet in gezelschap en tiranniseren hun leraren.'

Zou dat ook niet mede komen door grote aantal 1 oudergezinnen/samengestelde gezinnen?. Dat kan toch nooit goed zijn voor de ontwikkeling van die jongeren.

.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27508
Za Jan 11, 2020 12:37 pm Reageer met quote

Dat denk ik zelf ook. Maar ook omdat ouders in het algemeen geen tijd hebben, of stomweg geen zin hebben om hun kinderen de nodige opvoeding te geven. Vader zegt dat hij moet 'overwerken' en moeder heeft een verplicht uitje met 'de baas'...

Kinderen krijgen 25 euro en de huissleutel mee onder het motto; Amuseren jullie je maar en we zien elkaar wel weer een keer...

Het is ook niet verbazingwekkend dat de jeugdzorg het niet meer aankan...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2599
Za Jan 11, 2020 2:55 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Zou dat ook niet mede komen door grote aantal 1 oudergezinnen/samengestelde gezinnen?. Dat kan toch nooit goed zijn voor de ontwikkeling van die jongeren.

Tympaan schreef:

Kinderen krijgen 25 euro en de huissleutel mee onder het motto; Amuseren jullie je maar en we zien elkaar wel weer een keer...

Natuurlijk, weg met die 1 ouder en samengestelde gezinnen, back naar vroeger, met moeder achter het aanrecht en pa die het vlees op zondag snijdt, dan is alle ellende zo voorbij, want dat waren pas tijden, toen gebeurde er nooit wat, was het een voorbeeldige maatschappij en van die jongeren was er niet 1 die niet deugde.......................... Rolling Eyes

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4364
Za Jan 11, 2020 4:10 pm Reageer met quote

Ouders en ouderen hebben al minder zicht op waar (hun) kinderen mee bezig zijn. Dat is niet per se onverschilligheid van de kant van de ouder/oudere maar zal vaak te maken hebben met de veelal voor hen onzichtbare (sub-)cultuur waar (hun) kinderen in kunnen belanden, zich door aangetrokken voelen soms. Internet is wat dat betreft een jungle waar niemand de weg weet en niemand te traceren is.

Denk aan jouw situatie als kind. Je keek tv naar dezelfde programma's meestal met zijn allen, je ouders, je broers, je zussen, je vrienden en vriendinnen. Er was 1 krant in huis, een paar week,- of maandbladen.
Die lagen op de salontafel of in een krantenbak.

We wisten ongeveer waarmee we onszelf ophielden, de wereld was zo klein, zo overzichtelijk, zo volkomen analoog nog.

Dat is nu totaal anders. Met alle gevolgen van mogelijke vervreemding van elkaar van dien en uiteraard ook ontsporingen.
Door allerhande voze commercie waarmee dik aan kinderen verdiend kan worden, maar ook door andere verleiders/verleidingen die online op de loer liggen waarbij een heel scala aan motieven een rol kan spelen.

De jongere van nu is niet dommer of slechter dan de jongere die wij waren
En dat geldt natuurlijk net zo voor de ouder of oudere die wij nu zijn

Maar de wereld is ontzettend veel complexer geworden

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27508
Za Jan 11, 2020 4:31 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Natuurlijk, weg met die 1 ouder en samengestelde gezinnen, back naar vroeger, met moeder achter het aanrecht en pa die het vlees op zondag snijdt, dan is alle ellende zo voorbij, want dat waren pas tijden, toen gebeurde er nooit wat, was het een voorbeeldige maatschappij en van die jongeren was er niet 1 die niet deugde.......................... Rolling Eyes

Je kan zeggen wat je wil en iedereen kan en mag er zijn/haar eigen mening over hebben, maar je kan mij niet wijs maken dat het er in dat opzicht beter van geworden is voor de opvoeding van het kind met al die gespleten gezinnen met alle ruzies en verwarring van dien...

Het is natuurlijk niet voor niets dat de jeugdzorg aan alle kanten overloopt...

Faber quisque fortunae suae

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Za Jan 11, 2020 4:38 pm Reageer met quote

Dagmar, ik vind je reactie nogal overdreven.

Wat Tympaan en Nicolaas schrijven kan ik me toch meer in vinden.

Natuurlijk gebeurde er vroeger ook wel wat, maar als ik vanmorgen lees dat in Hellevoetsluis een ventje van 10 door twee tieners is geslagen en met mes bedreigd om centjes te geven, dan ben je toch wel met me eens dat dat niet gebeurde vroeger. Of heb jij andere ervaringen?

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Za Jan 11, 2020 4:39 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

De jongere van nu is niet dommer of slechter dan de jongere die wij waren
En dat geldt natuurlijk net zo voor de ouder of oudere die wij nu zijn

Maar de wereld is ontzettend veel complexer geworden

In beginsel is de jongere niet slechter dan toen. Dat buiten beschouwing gelaten, het laatste wat je zegt klopt ook.
Maar er is wel een groot verschil in gedrag en respect bijv.voor politie en hulpverleners, we hebben het onlangs weer mee kunnen maken met de jaarwisseling. In mijn tijd gebeurde ook wel het een of ander maar er was respect voor de politie en hulpverleners en we hadden niet massaal messen op zak, niet om een ander ermee te steken en niet om zelfverdediging.

Laatst aangepast door Ricko2.0 op Za Jan 11, 2020 4:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4364
Za Jan 11, 2020 4:40 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
dagmar57 schreef:

Je kan zeggen wat je wil en iedereen kan en mag er zijn/haar eigen mening over hebben, maar je kan mij niet wijs maken dat het er in dat opzicht beter van geworden is voor de opvoeding van het kind met al die gespleten gezinnen met alle ruzies en verwarring van dien...

Het is natuurlijk niet voor niets dat de jeugdzorg aan alle kanten overloopt...

Wie of wat geef je nu eigenlijk de schuld Tympaan? Je toonzetting doet dat althans voorkomen dat naar jouw opvatting iets of iemand duidelijk de schuld heeft aan bv echtscheidingen waar vervolgens weer (opnieuw naar jouw opvatting zoals het lijkt) alle andere ellende uit voortkomt.

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Za Jan 11, 2020 9:50 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Ouders en ouderen hebben al minder zicht op waar (hun) kinderen mee bezig zijn. Dat is niet per se onverschilligheid van de kant van de ouder/oudere maar zal vaak te maken hebben met de veelal voor hen onzichtbare (sub-)cultuur waar (hun) kinderen in kunnen belanden, zich door aangetrokken voelen soms. Internet is wat dat betreft een jungle waar niemand de weg weet en niemand te traceren is.

Het schijnt toch zo te zijn dat in sommige sub-culturen (Antilliaans-Surinaams-Arubaans) de biologische vaders zich niet altijd adequaat bekommeren om hun nazaten. Het aantal 1 oudergezinnen in dit metier is relatief hoog.

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 247
Zo Jan 12, 2020 3:58 am Reageer met quote

[quote="Ron1.1 schreef:

Het schijnt toch zo te zijn dat in sommige sub-culturen (Antilliaans-Surinaams-Arubaans) de biologische vaders zich niet altijd adequaat bekommeren om hun nazaten. Het aantal 1 oudergezinnen in dit metier is relatief hoog.[/quote]

Daarentegen zijn binnen deze culturen de familieverbanden heel hecht waardoor het kind vaak opgevoed worden door meerdere familieleden.

Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie