Meer steekpartijen onder jongeren
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Wo Jan 08, 2020 9:44 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Geweld door jongeren is van alle tijden, enige wat me opvalt is dat het op jongere leeftijd gebeurd.

Vroeger kon je ook aan steekwapens komen, ik weet nog wel van mijn uitgaanstijd dat er ook gevochten werd en met messen werd gestoken.
Enige is misschien dat er nu meerdere soorten zijn bijgekomen.
Wapens zijn volgens mij ook van alle tijden.

Wat wel veranderd is, is dat alles makkelijker verkrijgbaar is.

En wat die vreselijke jongeren betreft...............wie heeft die opgevoed? Dat zijn toch onze eigen kinderen en kleinkinderen die de tegenwoordige jeugd hebben opgevoed?
En nog belangrijker, van wie kopen die jongeren de steekmessen en wapens? Wie zijn de importeurs van die wapens/steekmessen? De jeugd zelf? Dacht het niet, dat zijn de volwassenen die er goud geld mee verdienen..........................

En altijd maar weer dat de jeugd van nu zo slecht is en vroeger de jeugd zoveel beter was, klopt naar mijn idee van geen kant.

Daarmee zeg ik niet dat er niets aan de hand is, er is zeker iets aan de hand, maar om daar nu weer alleen de jeugd de schuld van te geven....................

Er is onder jongeren een trend gaande wat betreft de toename van het aantal steekpartijen. Een aanmerkelijk verschil met vroeger.
En ja wie is aan te wijzen als schuldige? De jongere zelf, de ouders, de maatschappij? Zeg het maar.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4051
Wo Jan 08, 2020 9:47 pm Reageer met quote

luciaT schreef:
Ik zal de laatste zijn die zou beweren dat jongeren slecht zijn. Wel ligt er vandaag de dag meer gevaar op de loer.
En dat mogen ouders zich wel eens beter bewust van zijn.

Ik zal de laatste zijn om geweld te bagatelliseren. Het gaat echter niet om "de" jeugd, maar om enkele jongeren. Ik hecht nogal aan dat onderscheid.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Do Jan 09, 2020 12:32 am Reageer met quote

Nu lees ik hier weer over de nozems dat die zo gevaarlijk waren???
Toen had je ook de Sjorsjes en die met de nozems waren elkaars tegen polen.
Als we toen herrie met elkaar hadden, sloegen we elkaar op de bek met de vuist.
Dat durven de lafbekken van tegenwoordig niet meer, nee er moet een mes en als het even kan een pistool bij komen.
Wij haalden het niet in ons hoofd om ouderen te beroven of bij hun in te breken.
Ik was vroeger ook geen lievertje en een vechtpartijtje was op zich best wel eens leuk maar wel eerlijk.
Na afloop was het een schouderklopje en we gingen een pilsje drinken.
Ik denk ook dat het mee speelt dat er andere culturen bij gekomen zijn en waar je mee omgaat.....?
Bij ons zijn er momenteel heel veel berovingen op stille fietspaden dat men jongeren op de fiets de weg verspert en dat de jongeren alles af kan geven onder bedreiging van een mes.
Dat gebeurde in onze tijd écht niet en als het wel gebeurde, lokten we het uit en was de rover er nog niet klaar mee.
Maargoed, er is wel wat veranderd maar zeker niet in het voordeel!!

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Do Jan 09, 2020 2:23 pm Reageer met quote

Dat jongeren dergelijke zware misdaden begaan zou veel meer aan dacht moeten hebben. In de politiek en op scholen. Steekpartijen zijn haast aan de orde van de dag. Vroeger gebruikte je een zakmes in de verste verte niet om er iemand mee neer te steken, wel om bijvoorbeeld takken mee te snijden.

Blijft ook de vraag in hoeverre de opvoeding een rol speelt. Ouders horen m.i. op de hoogte te zijn wat hun kind uitspookt en hoe die zich gedraagt.

2 november, Spijkenisse: een 14-jarige jongen wordt neergestoken na een ruzie. De verdachte is 13 jaar oud.
16 december, Hoofddorp: bij een pinautomaat wordt een 64-jarige man doodgestoken. De verdachten zijn twee 15-jarigen.
22 december, Drachten: een 15-jarige jongen wordt neergestoken. De twee opgepakte verdachten zijn 14 en 15 jaar oud. Het slachtoffer, Roan, overlijdt een dag na zijn 16e verjaardag. Zijn uitvaart is vandaag.
4 januari, Hoorn: een 12-jarige jongen wordt na een ruzie neergestoken bij een hotel. Een 12-jarige jongen meldt zich als verdachte bij de politie.

Dit is slechts een kleine selectie uit het aantal incidenten van de afgelopen drie maanden

Het probleem bij de kern aanpakken en dus een verbod op alle steekwapens.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Do Jan 09, 2020 2:41 pm Reageer met quote

Ricko, die 13 jarige steker was al bekend bij politie. Dat is zo zorgelijk en jammer, dat dit in veel gevallen zo is.

Zoals een moeder van het vorige slachtoffer zei: de dader geeft een schreeuw om hulp af.

Ja, het is een kind en ergens ging iets mis. Hoe kun je dit oplossen? Jeugdzorg heb je geen fluit aan, psychiaters zijn overspannen of beginnen voor zichzelf. Ondertussen raakt zo'n knul steeds dieper in het drijfzand en lopen anderen gevaar.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2616
Do Jan 09, 2020 3:38 pm Reageer met quote

Ricko2.0 schreef:

Er is al een verbod op steekwapens.
https://www.politie.nl/themas/wapens.html
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-wetgeving.htm

Dat er een verbod is wil niet zeggen dat mensen zich daar aan houden.
Er is ook een verbod op vuurwapens, nou gezien alle afrekeningen en schietincidenten kun je wel concluderen dat een verbod niet zegt dat die wapens dan niet meer gebruikt worden.

Enige wat mijn inziens helpt is meer investeren in het tegengaan van de de mogelijkheid om er aan te komen, maar zolang er aan te verdienen valt zal dat niet eenvoudig zijn.

En wat ook zou helpen is dat mensen zich weer meer bemoeien met wat er in het straatbeeld gebeurd, jongeren (maar niet alleen jongeren maar iedereen die zich misdraagt) aan spreken op hun gedrag en niet allemaal de andere kant op kijken of alleen met een mobieltje filmen wat er gebeurd in plaats van een slachtoffer te hulp te schieten.

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Do Jan 09, 2020 3:45 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ricko2.0 schreef:

Er is al een verbod op steekwapens.
https://www.politie.nl/themas/wapens.html
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-wetgeving.htm

Dat er een verbod is wil niet zeggen dat mensen zich daar aan houden.
Er is ook een verbod op vuurwapens, nou gezien alle afrekeningen en schietincidenten kun je wel concluderen dat een verbod niet zegt dat die wapens dan niet meer gebruikt worden.

Enige wat mijn inziens helpt is meer investeren in het tegengaan van de de mogelijkheid om er aan te komen, maar zolang er aan te verdienen valt zal dat niet eenvoudig zijn.

En wat ook zou helpen is dat mensen zich weer meer bemoeien met wat er in het straatbeeld gebeurd, jongeren (maar niet alleen jongeren maar iedereen die zich misdraagt) aan spreken op hun gedrag en niet allemaal de andere kant op kijken of alleen met een mobieltje filmen wat er gebeurd in plaats van een slachtoffer te hulp te schieten.

Er is geen verbod op zakmessen en daar gaan steekpartijen door jongeren vaak over. Naar aanleiding van de vele steekpartijen met zakmessen wordt er door politici en burgemeesters nagedacht over een algeheel verbod hier op.

Preventief fouilleren wordt daarbij genoemd.

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Jan 09, 2020 3:55 pm Reageer met quote

Ricko2.0 schreef:

Er is geen verbod op zakmessen en daar gaan steekpartijen door jongeren vaak over. Naar aanleiding van de vele steekpartijen met zakmessen wordt er door politici en burgemeesters nagedacht over een algeheel verbod hier op.

Heb nergens kunnen vinden dat die incidenten over zakmessen gaan toch?
Er zijn echt meer soorten (verboden) messen die je in je jas of broekzak mee kunt nemen, behalve een gewoon zakmes.

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Do Jan 09, 2020 4:29 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ricko2.0 schreef:

Heb nergens kunnen vinden dat die incidenten over zakmessen gaan toch?
Er zijn echt meer soorten (verboden) messen die je in je jas of broekzak mee kunt nemen, behalve een gewoon zakmes.

In zijn algemeenheid betreft het dus steekpartijen, echter bij jongeren is vaak sprake van steken met een zakmes wat ook in de geplaatste linken impliciet wordt genoemd.
Inklapbare messen met één snijkant met een totale lengte tot 28 centimeter zijn niet verboden waaronder dus zakmessen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Jan 09, 2020 5:03 pm Reageer met quote

Ricko2.0 schreef:

In zijn algemeenheid betreft het dus steekpartijen, echter bij jongeren is vaak sprake van steken met een zakmes wat ook in de geplaatste linken impliciet wordt genoemd.

In alle artikelen wordt enkel benoemd dat het om messen gaat, nergens wordt specifiek vermeld om wat voor mes het gaat, tenminste ik heb het nergens gelezen, maar misschien lees ik niet goed Very Happy.

In principe kun je natuurlijk zo goed als met ieder beetje scherp mes iemand omleggen, maar ik heb het vermoeden dat met name het illegale messenbezit is toegenomen onder jongeren.

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Do Jan 09, 2020 5:14 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ricko2.0 schreef:

In alle artikelen wordt enkel benoemd dat het om messen gaat, nergens wordt specifiek vermeld om wat voor mes het gaat, tenminste ik heb het nergens gelezen, maar misschien lees ik niet goed Very Happy.

In principe kun je natuurlijk zo goed als met ieder beetje scherp mes iemand omleggen, maar ik heb het vermoeden dat met name het illegale messenbezit is toegenomen onder jongeren.

Omdat het om messen gaat kun je daartoe zakmessen onder rekenen toch, anders had er wel bij gestaan behalve zakmessen, lijkt me volstrekt duidelijk.

https://nos.nl/artikel/2317788-jonge-verdachten-dodelijke-steekpartij-drachten-maand-langer-vast.html

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Jan 09, 2020 5:19 pm Reageer met quote

Ricko2.0 schreef:

Omdat het om messen gaat kun je daartoe zakmessen onder rekenen toch, anders had er wel bij gestaan behalve zakmessen, lijkt me volstrekt duidelijk.

Zakmessen vallen inderdaad onder messen, daar heb je helemaal gelijk in Very Happy

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Do Jan 09, 2020 5:35 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ricko2.0 schreef:

Zakmessen vallen inderdaad onder messen, daar heb je helemaal gelijk in Very Happy

Zakmessen mag je gewoon bij je hebben mits ze aan een aantal eisen voldoen. klikkie
Ik heb altijd een zakmes bij mij wat aan de normen voldoet.
Waarom ik het bij mij heb gewoon voor noodgevallen.
Ik heb een keer een hond ermee kunnen redden omdat hij met zijn riem verstrikt zat tussen doornstruiken.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Do Jan 09, 2020 5:39 pm Reageer met quote

Nicolaas maakte een nieuw topic over hetzelfde onderwerp, Wapens voor jongeren en op welke sites je die kunt kopen.

Mijn reactie:

Als je bij zo'n site koopt ben je misschien te achterhalen.

Maar gewoon bij de Dump, kun je hele respectabele angstaanjagende messen kopen.

En, floep, even over de grens van Duitsland, Frankrijk of België daar zijn winkels waar je van alles kunt aanschaffen.

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Do Jan 09, 2020 5:53 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Nicolaas maakte een nieuw topic over hetzelfde onderwerp, Wapens voor jongeren en op welke sites je die kunt kopen.

Mijn reactie:

Als je bij zo'n site koopt ben je misschien te achterhalen.

Maar gewoon bij de Dump, kun je hele respectabele angstaanjagende messen kopen.

En, floep, even over de grens van Duitsland, Frankrijk of België daar zijn winkels waar je van alles kunt aanschaffen.

Is net als bij het verkrijgen van illegaal vuurwerk Annette, wanneer er een verbod op komt zal daar op gecontroleerd moeten worden.
Vooral in uitgaansgebieden op steekwapens controleren en preventief fouilleren zal prioriteit moeten hebben om te beginnen.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Do Jan 09, 2020 6:04 pm Reageer met quote

Open grenzen blijven voor ellende zorgen

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27522
Do Jan 09, 2020 6:47 pm Reageer met quote

Volgens mij gaat het meer om de mentaliteit dan het mes als zodanig. Het lijkt er meer op dat men steeds minder moeite heeft om iemand te vermoorden die toevallig in de weg staat. Dat is het echte probleem.

Het wapen doet er minder toe. Met een "stoer" potsierlijk Rambo-mes of een zakmes, het gaat het net zo goed. Maar ook een priem, een beitel of een scherp geslepen schroevendraaier voldoen prima...

Kun je dat allemaal verbieden..? En hoe dacht je dat te handhaven met het huidige tekort aan politiemensen..?

Faber quisque fortunae suae

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Do Jan 09, 2020 7:10 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Kun je dat allemaal verbieden..? En hoe dacht je dat te handhaven met het huidige tekort aan politiemensen..?

Ook al zul je verboden wapenbezit nooit geheel kunnen uitbannen, net als illegaal vuurwerk of te hard rijden, mobiel bellen of zonder licht rijden, een verbod op steekwapens kan betekenen dat de politie in ieder geval handhavend kan optreden, desnoods of eventueel met hulp van een Boa. Niets doen is erger en geen optie.
Of heb jij een ander idee daar over?

https://www.dvhn.nl/groningen/Oldambt-meer-grip-op-steekwapens-25195414.html

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27522
Do Jan 09, 2020 8:20 pm Reageer met quote

O, laat daar geen misverstand over bestaan. Ik ben altijd al voor keiharde handhaving en een grotere pakkans geweest. Want als je dat niet doet, dan hebben wetten en regels ook weinig zin.

Maar helaas laat de praktijk zien dat het daarmee (die handhaving) maar bedroevend gesteld is. En dat wordt nog erger als er nog meer te handhaven is. Voeg daarbij de belachelijke strafjes en dan denk ik dat het vechten tegen de bierkaai is..

Faber quisque fortunae suae

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Do Jan 09, 2020 8:36 pm Reageer met quote

Een mes uit mijn keuken, waarmee ik vlees snij, is net zo dodelijk bij een steekpartij als messen, die mogelijk verboden zijn.
Dit soort vleesmessen, koop je gewoon bij Blokker of soortgelijke winkels.

Handhaven op verboden wapenbezit is net zo lastig als handhaven op vuurwerk, dat al ver voor de jaarwisseling door de jeugd wordt afgestoken.

In mijn beleving is het de taak van de ouders om er op toe te zien wat hun kinderen doen en wat ze bij zich dragen.

Dit afschuiven op "De overheid" of op "De politie", lijkt mij een zwaktebod. Primair ligt deze taak bij de ouders.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie