Meer steekpartijen onder jongeren
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Wo Jan 08, 2020 4:20 pm Reageer met quote

De laatste tijd valt op een toename van steekpartijen onder met name jongeren.
De dodelijke steekpartij in Drachten is de zoveelste op rij. De burgemeester daar pleit voor een landelijk verbod van zakmessen. In de eigen gemeente komt sowieso een verbod.

"De 16-jarige Roan uit Drachten, die op 22 december bij het café Pietje Bel in zijn woonplaats is neergestoken, is maandagochtend vroeg overleden. Dat bevestigt het Openbaar Ministerie (OM)"

https://nos.nl/l/2317788

https://www.ad.nl/zzzbinnenland/slachtoffer-16-steekpartij-drachten-overleden~aeeacf11/

Volgens criminoloog Jeroen van den Broek neemt onder jongeren het gebruik van wapens, waaronder ook messen, de laatste jaren toe echter wel degelijk toe. ,,Je ziet dat in bepaalde kringen het hebben van een wapen statusverhogend werkt. Een vuurwapen of mes op zak dragen voelt machtig. Nog stoerder is het als je dan ook gebruikt.’’

Een landelijk verbod van steekwapens invoeren en in in hoeverre zijn ouders aanspreekbaar?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27512
Wo Jan 08, 2020 5:40 pm Reageer met quote

Bij mijn weten tot ze achttien zijn. Al zal het verschillen of ze 17 of 7 jaar zijn.
Ik denk dat veel van dat soort jongeren wel meer dan overdadig voeding krijgen maar dat de opvoeding totaal vergeten wordt.
Voor mij wordt de samenleving steeds ziekelijker en gewelddadiger. Ik vind dat een veel groter probleem dan dat eeuwige stikstofverhaal...

Faber quisque fortunae suae

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Wo Jan 08, 2020 6:09 pm Reageer met quote

Afgelopen week zag ik een documentaire hoe de jeugd opgehitst wordt om te steken of wat dan ook.
Het was op tv maar kan het even niet terug vinden.
Het is overgewaaid vanuit Amerika/Engeland.
Filmpjes op de muziek van rappers en daar wordt er op in gespeeld en de jeugd vind dat mooi.
Vreselijk dat men dat op hitst!!

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 08, 2020 6:25 pm Reageer met quote

Overal en iedereen op steekwapens controleren zonder concrete verdenking zal wellicht niet haalbaar zijn maar in uitgaansgebieden zou een verbod op het bezitten van messen mogelijk moeten zijn en daarbij preventief fouilleren.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 400
Wo Jan 08, 2020 6:28 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Afgelopen week zag ik een documentaire hoe de jeugd opgehitst wordt om te steken of wat dan ook.
Filmpjes op de muziek van rappers en daar wordt er op in gespeeld en de jeugd vind dat mooi.

Knife-crime is de naam van deze krankzinnige bezigheid .
Drills is ook een benaming er voor . zie link daar vind je via een link filmpjes .

https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2019/11/steekpartijen-en-drugs-kweekvijver-criminaliteit-is-het-onderwijs-720736/

theDon.1

Superlid
Superlid
Wo Jan 08, 2020 6:43 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
theDon schreef:

Knife-crime is de naam van deze krankzinnige bezigheid .
Drills is ook een benaming er voor . zie link daar vind je via een link filmpjes .

https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2019/11/steekpartijen-en-drugs-kweekvijver-criminaliteit-is-het-onderwijs-720736/

Bedankt voor de link!
De documentaire, die ik zag, ging daar over met levende beelden van de groepen die aan het rappen waren.

Een filmpje op Youtube.nl klikkie

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Wo Jan 08, 2020 7:52 pm Reageer met quote

de jeugd van tegenwoordig krijgt wel voeding (overigens nog slechte ook) maar helaas geen opvoeding, schijnt in sommige subculturen aan de school te worden overgelaten en dat lijkt mij geen goede zaak.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Wo Jan 08, 2020 8:01 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
de jeugd van tegenwoordig krijgt wel voeding (overigens nog slechte ook) maar helaas geen opvoeding, schijnt in sommige subculturen aan de school te worden overgelaten en dat lijkt mij geen goede zaak.

Dat zei men ook al toen wij jong waren Laughing

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Wo Jan 08, 2020 8:05 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Ron1.1 schreef:

'Onze jeugd heeft tegenwoordig slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. (...) Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet in gezelschap en tiranniseren hun leraren.'

Socrates

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4989
Wo Jan 08, 2020 8:12 pm Reageer met quote

Dus Willemijn een taak voor de ouders lijkt me, te gek voor woorden wat er allemaal gebeurt!!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon.1

Superlid
Superlid
Wo Jan 08, 2020 8:13 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Ron1.1 schreef:

Maar wij staken geen mensen neer, gooide geen flesjes en blikjes of verpakkingen op straat, als mijn verlichting van mijn fiets niet werkte, kwam ik in de avond de straat niet op, enz.
Wij hadden nog respect voor oude mensen en stonden in de bus nog op, enz.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4375
Wo Jan 08, 2020 8:24 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Benneke schreef:
Ron1.1 schreef:

Maar wij staken geen mensen neer, gooide geen flesjes en blikjes of verpakkingen op straat, als mijn verlichting van mijn fiets niet werkte, kwam ik in de avond de straat niet op, enz.
Wij hadden nog respect voor oude mensen en stonden in de bus nog op, enz.

ja, de jeugd was in jouw tijd voorbeeldig, en vast en zeker jijzelf was dat, geen twijfel aan mogelijk

Quote:
Nozem is een Nederlands woord dat werd geďntroduceerd in 1955. Hiermee werd een destijds nieuw type jongeling aangeduid: zelfbewust en vaak agressief, gekleed in spijkerbroek en leren jack en uitgedost met vetkuif, onverschillig hangend op zijn bromfiets voor de snackbar. In het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands wordt het woord omschreven als 'probleemjongere, opstandige jongere'.[1]

Inhoud
1 Jeugdcultuur
2 Oorsprong van het woord nozem
3 Dijkers en Pleiners
3.1 Confrontaties
4 De jeugd in het geding
5 Varia
6 Externe links
Jeugdcultuur
De nozem is een eerste voorbeeld van wat later jeugdcultuur zal gaan heten. Voor het eerst gaan grote groepen jongeren uit de arbeidersklasse beschikken over eigen geld. De muziek die in de Verenigde Staten voor deze doelgroep wordt gemaakt, de rock-'n-roll, komt ook in Europa beschikbaar via films, grammofoonplaten en Radio Luxembourg.

Nozems verstoren twee minuten stilte tijdens de Dodenherdenking (1962)
Verveling en groepsgedrag van de nozems in de grote steden leiden niet zelden tot vandalisme en geweld. Het woord krijgt dan ook steeds meer een negatieve lading.

Al in 1955 maken de Nederlandse journalist Jan Vrijman en de fotograaf Ed van der Elsken een serie reportages voor het weekblad Vrij Nederland met als titel De nozems van de Nieuwendijk.[2] In 1958 schrijft Louis Paul Boon de reportage Op zoek naar de nozems.[3] "Gij interesseert u aan de jeugd? Het schijnt een nieuw spel te zijn. Iedereen interesseert zich aan ons, ik zou weleens willen weten waarom?" laat hij een nozem zich afvragen.

De latere Groningse jeugdpsychiater Gerrit Mik publiceerde in 1960 een boekje Onze nozems[4] en promoveerde in 1965 op het proefschrift Dissociaal gedrag bij jongens in de puberteit.

Ook in 1965 promoveerde de latere criminoloog Wouter Buikhuisen op het proefschrift Achtergronden van nozemgedrag.[5] In zijn studie introduceert hij de term provo. Daarna raakt het begrip nozem in onbruik doordat de jeugdcultuur andere vormen en gedaanten aanneemt.

wiki

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 08, 2020 8:33 pm Reageer met quote

Het verschil met vroeger is er terdege wel wat dit soort geweldsdaden betreft en daar gaat dit topic over. Steekpartijen kwamen in mijn jeugd niet of nauwelijks voor. In tegenstelling tot vandaag de dag, waar het bij jongeren een trend lijkt te zijn.
Dat er van overheidswege wordt nagedacht over een verbod zegt genoeg.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Wo Jan 08, 2020 8:35 pm Reageer met quote

ik herinner mij nog het "schoonvegen" van de Dam door mariniers. Ik dit dit nog goed want ik was er zelf bij !!!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Jan 08, 2020 8:37 pm Reageer met quote

Ik weet nog wel dat het schering en inslag was in de kroeg vroeger dat de een of andere driftkop die teveel gezopen had een bierglas kapot sloeg om iemand mee te lijf te gaan.
Hoor je niet meer over

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Wo Jan 08, 2020 8:38 pm Reageer met quote

Een deel van de rapscene heeft slechts teksten over geld, drugs, geweld, sex en zijn zeer vrouwonvriendelijk. Geweld wordt verheerlijkt en de clips liegen er niet om. Ik zou zeggen: bekijk eens een paar van die filmpjes, je houdt je hart vast!
Dat er voor gewaarschuwd wordt verbaast mij niet.

https://bit.ly/39Mxnj7

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Jan 08, 2020 8:51 pm Reageer met quote

In onze jeugd was het helemaal niet mogelijk aan steekwapens te komen, die mochten en konden ook nergens verkocht worden. Dat is nu wel even anders, hier bv bij een leger-dumpzaak even verderop, de meest gruwelijke messen in de etalage, met lemmet van 20-30 cm lang, zal er morgen een fotootje van maken.
Hoe dat mogelijk is....

Benneke?

vb: https://www.dumpstore.nl/index.php?main_page=index&cPath=220_234&zenid=04bsq7i27nleb6ksmjokt9t6r4

Laatst aangepast door NicolaasP op Wo Jan 08, 2020 9:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27512
Wo Jan 08, 2020 8:57 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Ron1.1 schreef:

Dat zal best wel. Maar van het geweld van tegenwoordig was toen nog weinig sprake. Zelfs al had je een zakmes, dan nog haalde je het niet in je hoofd om er iemand mee neer te steken...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2608
Wo Jan 08, 2020 9:02 pm Reageer met quote

Geweld door jongeren is van alle tijden, enige wat me opvalt is dat het op jongere leeftijd gebeurd.

Vroeger kon je ook aan steekwapens komen, ik weet nog wel van mijn uitgaanstijd dat er ook gevochten werd en met messen werd gestoken.
Enige is misschien dat er nu meerdere soorten zijn bijgekomen.
Wapens zijn volgens mij ook van alle tijden.

Wat wel veranderd is, is dat alles makkelijker verkrijgbaar is.

En wat die vreselijke jongeren betreft...............wie heeft die opgevoed? Dat zijn toch onze eigen kinderen en kleinkinderen die de tegenwoordige jeugd hebben opgevoed?
En nog belangrijker, van wie kopen die jongeren de steekmessen en wapens? Wie zijn de importeurs van die wapens/steekmessen? De jeugd zelf? Dacht het niet, dat zijn de volwassenen die er goud geld mee verdienen..........................

En altijd maar weer dat de jeugd van nu zo slecht is en vroeger de jeugd zoveel beter was, klopt naar mijn idee van geen kant.

Daarmee zeg ik niet dat er niets aan de hand is, er is zeker iets aan de hand, maar om daar nu weer alleen de jeugd de schuld van te geven....................

Laatst aangepast door dagmar57 op Wo Jan 08, 2020 9:40 pm, in totaal 2 keer bewerkt

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Wo Jan 08, 2020 9:05 pm Reageer met quote

Ik zal de laatste zijn die zou beweren dat jongeren slecht zijn. Wel ligt er vandaag de dag meer gevaar op de loer.
En dat mogen ouders zich wel eens beter bewust van zijn.

Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie