Gematigde boeren slaan handen ineen
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Di Dec 24, 2019 12:04 pm Reageer met quote

Ze zijn boer, maar voelen ongemak bij blokkades van tractoren. Gematigde boeren verenigen zich daarom in de nieuwe ‘boerenraad’.
In deze tijd van boerenacties lijkt het alsof iedereen overal tégen is. Maar er zijn ook boeren die tegelijkertijd hard werken aan meer biodiversiteit en aan klimaatbestendige landbouw. Hun inspanningen zie je weinig terug in de media en bij de belangenorganisaties.
Initiatiefnemer van der Veer:“Ik denk dat er een toekomst is voor een natuurinclusieve, sociale landbouw mét verdienvermogen”, zegt hij. Datema en Van der Veer voelen ongemak bij de aanblik van de tractorblokkades van de afgelopen tijd. “Ik begrijp het ongenoegen en het gevoel van onmacht bij boeren”, zegt Datema. “Er ontstaan telkens nieuwe kwesties, zoals nu de stikstofcrisis. Maar het helpt volgens mij niet om boos rond te rijden op je tractor zonder duidelijk te weten wat je dan wél wilt.”

Eindelijk een tegengeluid uit dezelfde sector. Niks romantische hobbyboer met een paar koeien, maar boeren met visie op de toekomst. Mooi verhaal. Ze hebben mijn sympathie omdat alleen maar schreeuwen en kwaad zijn geen oplossing biedt.
De gematigde boeren slaan de handen ineen

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Di Dec 24, 2019 5:14 pm Reageer met quote

Ja, goed verhaal.
Brengt een beetje evenwicht in -en tegenwicht aan de situatie.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 486
Wo Dec 25, 2019 1:33 am Reageer met quote

Hun verhaal mag ook gehoord worden, niks mis mee maar let wel het is een relatief kleine groep die zonder de inbreng van de grote groep zeker niet gehoord wordt.

en laten we wel wezen, door deze manier van produceren zl er een ernstig tekort aan agrarische grond ontstaan omdat het rendement gewoon lager is.

maar laten we ook reeel zijn de boer die tonnen schuld heeft na investeringen zal zich blijven roeren en dat zijn er heel wat.

tonnen schuld op 1 boer is niet ongewoon 20 ha grond voor 175 boeren wel.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Wo Dec 25, 2019 1:49 am Reageer met quote

Ik las dat Schiphol weer een heel goed jaar had, groeit.
Straks gaat er weer heel veel vuurwerk in de lucht.
De auto's worden groter en groter en steeds meer.
Kijk eens hoe goederen verpakt worden, plastic in plastic.
biomassaverbrandingsovens meer en meer.

Mag allemaal, maar dan kun je toch niks van de boeren eisen? Dan toch beter stap voor stap iedereen minder.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4372
Wo Dec 25, 2019 12:13 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Ik las dat Schiphol weer een heel goed jaar had, groeit.
Straks gaat er weer heel veel vuurwerk in de lucht.
De auto's worden groter en groter en steeds meer.
Kijk eens hoe goederen verpakt worden, plastic in plastic.
biomassaverbrandingsovens meer en meer.

Mag allemaal, maar dan kun je toch niks van de boeren eisen? Dan toch beter stap voor stap iedereen minder.

Schiphol staat sterk ter discussie en zal ook niet onder maatregelen uit komen om stikstof en co2 uitstoot te verminderen; de auto's worden steeds vaker electrisch, electriciteit wordt steeds vaker duurzaam opgewekt. Verpakkingsmateriaal staat heel sterk in de aandacht, de verkoper op de markten mag gelukkig al geen plastic zakjes meer gebruiken, de klant neemt zijn eigen verpakking maar mee van huis, en zo zijn we aan alle kanten bezig.
Maar de boer die zo dramatisch verantwoordelijk is voor de stikstofemissie in ons land en miljarden vanuit Brussel opsoupeert bedoeld om zijn bedrijf aan te passen maar dat in veel gevallen eenvoudig verdomt...die moet buiten schot blijven?
Waarom?

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Wo Dec 25, 2019 2:51 pm Reageer met quote

Nee, Nicolaas, de boeren ook minderen. Ik ben toch al tegen megastallen. Ik wil de koeien, maar zeker ook varkens in de wei zien.

Maar ik vind het onredelijk om de boer drastisch aan de pakken en over de rest te vergaderen.
Ik neem zelf ook mijn eigen tasjes mee, dat doe ik al heel lang. Maar neem vlees, een plastic bakje, onderin een ilegkruisje, plasticje erboven op. Zoveel gedoe.
Ik heb voor de kerst ook een dingetje gekocht met verschillende kaasjes. Kaasjes zijn allmaal apart in plastic gepakt en het geheel weer in plastic, begrijp je, overdone.

Maar ik zag op tv iets moois. Een soort weegzakje, netje ofzo, daar kon je groenten in doen en hergebruiken.

Aan de andere kant.... papieren zakken worden weer bomen omgehakt. .. ben ik ook niet zo voor.

Moeilijk allemaal. Fijne dag verder, mooie dagen wens ik je.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 400
Wo Dec 25, 2019 2:58 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Maar de boer die zo dramatisch verantwoordelijk is voor de stikstofemissie in ons land en miljarden vanuit Brussel opsoupeert bedoeld om zijn bedrijf aan te passen maar dat in veel gevallen eenvoudig verdomt...die moet buiten schot blijven?
Waarom?

De boeren blijven niet buitenschot , die zijn al jaren bezig met het verminderen van de stikstof en ammoniak uitstoot .
Ga eens met de boeren praten en ga niet alleen af op wat je hoort en ziet in de media .

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 400
Wo Dec 25, 2019 3:00 pm Reageer met quote

annette49 schreef:

Maar ik zag op tv iets moois. Een soort weegzakje, netje ofzo, daar kon je groenten in doen en hergebruiken.

Aan de andere kant.... papieren zakken worden weer bomen omgehakt. .. ben ik ook niet zo voor.

Moeilijk allemaal. Fijne dag verder, mooie dagen wens ik je.

Die zakjes ( netjes ) zijn al een aantal maanden te koop bij de Jumbo en misschien al wel bij meer supermarkten.
De netjes bevallen mij prima .

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 486
Wo Dec 25, 2019 6:46 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
NicolaasP schreef:

Waarom?

De boeren blijven niet buitenschot , die zijn al jaren bezig met het verminderen van de stikstof en ammoniak uitstoot .
Ga eens met de boeren praten en ga niet alleen af op wat je hoort en ziet in de media .

helemaal eens, en dat bezig zijn heeft al ruim 40 % minder opgeleverd.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie