De stem van de vergrijzende samenleving over de toekomst
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 335
Ma Dec 16, 2019 3:06 pm Reageer met quote

Och Benneke, gelukkig denken velen er anders over dan jij.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Ma Dec 16, 2019 3:11 pm Reageer met quote

een metafoor/analogie, iedereen mag er van vinden wat hij/zij wil, maar dit is mijn beeld een beetje bij dit onderwerp:

We hebben een grote torenflat die door 3000 mensen bewoond wordt. Een oude torenflat die wel redelijk goed bijgehouden is, maar de laatste jaren zijn er meer en meer moderniseringen/aanpassingen nodig om de woonvoorzieningen in goede staat te houden. Moderniseren en aanpassingen die zeer urgent zijn en zeer ingrijpend, want zelfs het fundament, zelfs het dak, de liften, alles is aan renovatie toe.
De jonge gezinnen die goed verdienen willen daar graag geld in steken, want dat is in hun eigen belang. Zij hebben daar zelf het rendement straks van. Ze voelen zich ten zeerste bij betrokken bij de bestaande en dreigende mankementen aan hun woning, de flat waar zij graag hun hele verdere leven in willen verblijven (een andere optie is er nauwelijks).
Binnen het geheel van de bewoners zijn de ouderen, de 60/70/80/90 plussers de afgelopen decennia een steeds grotere groep gaan vormen en hebben over het algemeen niet zo heel erg veel op met bv een herstel van het fundament, de vervanging van het gas, de andere verwarming, het aanbrengen van zonnepanelen..., hoezeer dat ook nodig is, maar al die veranderingen, al die overlast.... en wat gaat dat allemaal kosten. Al die heisa hopen zij zich begrijpelijkerwijs graag te kunnen besparen.
Een en ander brengt aldus met zich mee dat de jonge gezinnen en jonge alleenstaanden behoorlijk gefrustreerd dreigen te worden in hun strevingen de noodzakelijke aanpassingen en herstelwerkzaamheden door te voeren. Zij zien natuurlijk ook tegen de kosten op, en al die veranderingen die doorgevoerd moeten worden, het werk, de overlast, de onrust die dat zal geven, en natuurlijk onzekerheden...gaat het allemaal wel goed uitpakken. Maar is er een keus?
Zij zullen het toch echt nog zo'n 30-80 jaar uit moeten zien te houden in deze torenflat.
Hebben de ouderen een keus? Ach...voor hen loopt het allemaal zo'n vaart niet meer, 'het zal mijn tijd wel uithouden'.

De sarcastische commentaren hierop zullen wel niet van de lucht zijn nadat ik dit geplaatst heb, en dat is prima. Maar ik denk dat ik met dit beeld misschien toch een ietsje verduidelijkt zal hebben om welke problematiek het hier mijns inziens draait.

Natuurlijk zijn er ouderen geweldig betrokken bij de wereld van morgen, de wereld op de langere termijn die zij misschien niet of zelfs onmogelijk nog mee zullen maken.
En zo zijn er ook jongeren die de klimaatveranderingen, duurzaamheid, de energietransitie, mondiale samenwerking geen hol zal interesseren, of zelfs daartegen ageren, het allemaal voor een zootje flauwekul of zelfs 'voor onze ondergang' houden zoals de jongerenbeweging van de FvD wanneer ze Baudet werkelijk geloven.

Maar dit zijn toch een beetje de uitzonderingen op de regel vrees ik...

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3194
Ma Dec 16, 2019 3:31 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het blijft natuurlijk totaal verkeerd om de stem van de één zwaarder of lichter te verklaren. Het slaat letterlijk nergens op. In tegendeel, het lijkt mij nogal logisch dat als een groep groter is dat er dan ook meer stemmen vandaan komen en dus en groter overwicht hebben. Anders zou een minderheid op een gegeven moment overwicht kunnen krijgen over een meerderheid en dat zou nog veel erger zijn.

Maar ten eerste zou je eerst een grens moeten stellen wanneer je 'oudere' en wanneer je 'jongere' bent. Want dat is naar mijn mening nogal een rekbare grens. Voor een 15jarige is iemand van 40 al stokoud. En voor een 80jarige is iemand van 60 nog 'lekker jong'....

En dan nog, wat voor een formule wil je gaan toepassen om de 'stemwaarde' van een persoon te berekenen....?

Ik heb nergens gezegd dat de stem van de een lichter of zwaarder moet wegen bij het stemrecht, ik heb alleen verklaard dat er door verschil in verhoudingen ongelijkheid ontstaat.
Ik er voorstander van dat door de nieuwe nog nooit voortkomende ontstane situatie door de enorme vergrijzing die er nu al is en die de komende tientallen jaren alleen nog toe zal nemen en die grote politieke en maatschappelijk gevolgen zal hebben, met name voor jongeren, eens een goede lange termijnvisie moet komen hoe hiermee om te gaan in politiek en maatschappelijk opzicht.
En ik vind dat ouderen gemakkelijk voorbijgaan aan de enorme problematiek die jongeren op hun dak krijgen (als wij er allang niet meer zijn en zelf die gevolgen niet hoeven te dragen) en dan denken dat het via stemrecht wel gelijkwaardig zal verlopen.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8239
Ma Dec 16, 2019 3:35 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Och Benneke, gelukkig denken velen er anders over dan jij.

Ik vermoed dan dat jij daar één van bent.
Maar een vraag:

Hoe weetje dat artsen, die ouderen laten verhongeren op Groen links stemmen of op D66?

Als je palliatieve zorg bedoelt, is dat natuurlijk een heel ander verhaal, dat is in mijn ogen afgestemd op de wens van de ongeneeslijke zieke mens.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 16, 2019 3:45 pm Reageer met quote

Benneke, omdat mij dat gevraagd werd toen mijn kinderloze oude tante in Humanitas lag, in rotterdam Zuid.

Mijn nichtje ging er iedere dag heen, dan stond het eten bij mijn tante maar ze nam er niet van zei de verpleegster. Ze wil niet.
Benneke, ZE KON NIET, ze had geen kracht om zelf te eten.
Mijn nichtje ging haar voeren en ze at WEL. Toen ging nicht aarbeien halen in de keuken, want de anderen hadden dat ook als toetje. Maar het was al verdeeld, want zij nam toch nooit.

Later ben ik met nichtje bij de dokter geroepen en hij stelde die vraag: Mogen we haar laten versterven?
Nee, dat mocht niet, onmenselijk vind ik.

Toen vroeg hij, mag dan wel haar medicijn weg?
Wat voor medicijn?
Om haar hart te versterken.

Tja, dan sta je gek te kijken. Hartversterker, geen voedsel geven toen ze nog wilde en dan versterven?

Zo is er meer dat niet jofel is Benneke,

Het gedichtje gaat over artsen die wel op die twee partijen stemmen. Er kennelijk achter staan. Vele anderen gelukkig niet.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28645
Ma Dec 16, 2019 4:00 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik heb nergens gezegd dat de stem van de een lichter of zwaarder moet wegen bij het stemrecht, ik heb alleen verklaard dat er door verschil in verhoudingen ongelijkheid ontstaat.

Die ongelijkheid heeft altijd al bestaan en zal ook altijd wel blijven bestaan. Er zijn altijd grotere groepen en kleinere groepen geweest. Wat is daar nu plotseling zo vreemd aan.
Quote:

Ik er voorstander van dat door de nieuwe nog nooit voortkomende ontstane situatie door de enorme vergrijzing die er nu al is en die de komende tientallen jaren alleen nog toe zal nemen en die grote politieke en maatschappelijk gevolgen zal hebben, met name voor jongeren, eens een goede lange termijnvisie moet komen hoe hiermee om te gaan in politiek en maatschappelijk opzicht.

Ik ben het mee eens dat er een dat er een lange termijnvisie moet zijn om met die veranderende verhoudingen om te gaan. Want wen er maar aan, op de lange termijn zullen er verhoudingsgewijs steeds meer ouderen zijn in verhouding tot jongeren. Maar dan moet dat wel op een positieve manier gebeuren en geen tegenstellingen gaan scheppen waarbij de ouderen als het afval van de samenleving gezien wordt.
Quote:

En ik vind dat ouderen gemakkelijk voorbijgaan aan de enorme problematiek die jongeren op hun dak krijgen (als wij er allang niet meer zijn en zelf die gevolgen niet hoeven te dragen) en dan denken dat het via stemrecht wel gelijkwaardig zal verlopen.

Nogmaals maar weer, die jongeren van vandaag zijn de ouderen van morgen En dan zal hetzelfde probleem zich wederom voordoen, maar dan op een veel grotere schaal. En zullen die jongeren ook weer lopen griepen op al die ouderen die maar een nutteloze belasting zijn voor die maatschappij.
Het is het lot van de mensheid dat de opvolgende generatie het puin van de vorige generatie moet opruimen. Maar ook profiteert van de goede en nuttige zaken die de vorige generatie heeft opgeleverd.

En dat zal nooit veranderen, denk ik zelf...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Ma Dec 16, 2019 4:21 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
dagmar57 schreef:

Die ongelijkheid heeft altijd al bestaan en zal ook altijd wel blijven bestaan. Er zijn altijd grotere groepen en kleinere groepen geweest. Wat is daar nu plotseling zo vreemd aan.

De vergrijzing -en daarmee toenemend ongelijke verhouding van navenant kort levende ouderen tov navenant langer levende jongeren- is uniek in de menselijke geschiedenis, volkomen uniek. Net als de grootscheepse veranderingen die NU doorgevoerd moeten worden voor de langere duur(zaamheid) en bewoonbaarheid van onze huidige omgeving (Umwelt) dat zijn

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergrijzing

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Dec 16, 2019 4:33 pm Reageer met quote

En wat dan nog....
De mens leeft langer en dat is natuurlijk geen verrassing. En al jaren bekend. Het is geen natuurramp die plotseling over ons heen komt. het is Het gevolg van betere en gezondere leefomstandigheden en dat is al jaren aan de gang...

Er zullen wat zaken veranderen, dat is zeker. Maar dat zal dan toch niet op de huidige manier moeten gebeuren...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4604
Ma Dec 16, 2019 7:22 pm Reageer met quote

annette49 schreef:

Het gedichtje gaat over artsen die wel op die twee partijen stemmen. Er kennelijk achter staan. Vele anderen gelukkig niet.

Het rijmelarijtje is ontsproten aan jouw (enigszins kwaadaardige) fantasie. Met het grootste gemak kan ik hier iets vergelijkbaars plaatsen over artsen die PVV of FvD stemmen en derhalve gewetenloos moslims om zeep helpen. Gelukkig zijn we slim genoeg om slechts schouderophalend kennis te nemen van jouw schepping, de dwaasheid ten top. Althans de slimmeren onder ons.
Laughing

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 16, 2019 7:29 pm Reageer met quote

Slimmeriken Willemijn? Nou, dat is jou mening dan. Gelukkig heeft daar ook iedereen een mening over. Maar... ik vind jou antwoord getuigen van kwaadaardigheid en zeker niet verdraagzaam, maar ik zal het verdragen.

Benneke

Superlid
Superlid
Ma Dec 16, 2019 8:01 pm Reageer met quote

Annette schreef:

"Het gedichtje gaat over artsen die wel op die twee partijen stemmen. Er kennelijk achter staan. Vele anderen gelukkig niet."

Dat gebeurt dan kennelijk in jouw fantasiewereld Annette, daar mag je uiteraard een gedichtje over schrijven, maar ga me nu niet vertellen dat, buiten de palliatieve zorg, dit de praktijk is van artsen, die op bepaalde partijen stemmen....

Het blijven voor mij nonsens, waar ik slecht een meewarig glimlachje voor over heb.
Je gebruikt eigenlijk een zelf geschreven gedichtje als bron voor je bewering... Ja zo lust ik er nog wel een paar.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 16, 2019 8:15 pm Reageer met quote

Nou Benneke, gelukkig zijn jouw gedichtjes allemaal heel waarheidsgetrouw en ernstig en práchtig enz enz.

Jij zou eens wat meer de schijn op je moeten laden om oppervlakkig te lijken. Smile

Maar weet je wat, jij en Willemijn mogen helemaal gelijk hebben hoor. En neem nog een hapje citroen en een slokje azijn en glimlach nog maar eens, hoewel....

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Dec 16, 2019 8:17 pm Reageer met quote

Men kan er lacherig over doen. Maar ik blijf er bij dat de overheid zich in het algemeen niet positief uitlaat over ouderen En ze vooral als een hinderlijke kostenpost zien. Daar wordt maar al te vaak op gewezen in elk willekeurig nieuwsprogramma. En dat veel ouderen zich dat aantrekken.

Nee, persoonlijk heb ik er ook niet veel last van. Maar dat is puur geluk omdat ik qua gezondheid nog vrijwel alles kan en mag. veel ouderen hebben dat geluk niet en zijn afhankelijk van voorzieningen die telkens weer opnieuw uitbezuinigd worden. Allemaal onder het motto dat het te duur is. Er is zogenaamd geen geld voor...

En als er dan beweerd wordt dat het zo goed met de economie gaat en als je dan ziet waar wel geld aan wordt uitgegeven, aan zaken waar je op z'n zachts gezegd zo je vraagtekens bij kan hebben, is het niet vreemd dat veel bejaarden zich verwaarloosd en in steek gelaten voelen..

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Dec 16, 2019 8:20 pm Reageer met quote

annette49 schreef:

Maar weet je wat, jij en Willemijn mogen helemaal gelijk hebben hoor. En neem nog een hapje citroen en een slokje azijn en glimlach nog maar eens, hoewel....

Dan springen de scheuren in hun gezichten, vrees ik...

Benneke

Superlid
Superlid
Ma Dec 16, 2019 8:39 pm Reageer met quote

Annette schreef:

"Maar weet je wat, jij en Willemijn mogen helemaal gelijk hebben hoor. En neem nog een hapje citroen en een slokje azijn en glimlach nog maar eens, hoewel..."

Wat een zure reactie Annette, waarschijnlijk een compensatie voor het feit dat je geen bron kan vermelden voor jouw beweringen over artsen, die uit kostenoverwegingen oude zieke mensen maar laten versterven en dan nog specifiek artsen, die stemmen op Groen links of D66....

Maar misschien laat de volgende limerick jou weer glimlachen:

DE AZIJNPISSER

Een forumdeelneemster uit lisse
Zei ik kan me misschien vergissen
Wat Benneke schrijft
Heeft niks om het lijf
Of ben ik nu azijn aan 't pissen

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 16, 2019 10:38 pm Reageer met quote

Goed nalezen Benneke.
Er was een mooie discussie ook al was niet iedereen het met elkaar eens.

Ik haalde het voorbeeld aan van Hendrik Groen en Willemijn smaalt erover dat dát niet maatgevend is, want het is grappig bedoeld.

Dan doe ik een gedichtje, zoals jij ook vaak doet. Waar jij het niet mee eens bent, zoals mensen het ook niet altijd met jou eens zullen zijn.

Maar dan ga jij dreinen, en afbreken enz. Kortom jij maakt ruzie.

Ik zal er niet op in gaan, maar waarom doe jij zo je best om de sfeer te verpesten? Maar als je er van op knapt, wel, ga door mijn beste.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Dec 17, 2019 12:52 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
annette49 schreef:

Dan springen de scheuren in hun gezichten, vrees ik...

... aldus ons lachebekje Laughing

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Dec 17, 2019 12:54 am Reageer met quote

annette49 schreef:
Goed nalezen Benneke.
Er was een mooie discussie ook al was niet iedereen het met elkaar eens.

Ik haalde het voorbeeld aan van Hendrik Groen en Willemijn smaalt erover dat dát niet maatgevend is, want het is grappig bedoeld.

Dan doe ik een gedichtje, zoals jij ook vaak doet. Waar jij het niet mee eens bent, zoals mensen het ook niet altijd met jou eens zullen zijn.

Maar dan ga jij dreinen, en afbreken enz. Kortom jij maakt ruzie.

Ik zal er niet op in gaan, maar waarom doe jij zo je best om de sfeer te verpesten? Maar als je er van op knapt, wel, ga door mijn beste.

Hou toch op, je probeert op hele doorzichtige wijze iets te suggereren onder het mom van een gedichtje. En dan de pijlen richten op mensen die je doorzien. Lekker bezig Annette. Maar what's new.
Maar je hebt het weer voorelkaar hoor. Topic om zeep geholpen, zoals altijd als het lastig voor je wordt. Gefeliciteerd.

Laatst aangepast door WillemijnF op Di Dec 17, 2019 12:57 am, in totaal 2 keer bewerkt

Benneke

Superlid
Superlid
Di Dec 17, 2019 12:56 am Reageer met quote

Als je niet tegen kritische opmerkingen kan Annette, dan is het misschien niet handig om aan een discussie mee te doen.
Wat jij als jij als dreinen en afbreken beschouwt zijn hele normale vragen en opmerkingen.

Jij schreef over een handelswijze van artsen, die zich thuis voelen bij de door jou genoemde partijen, dat is toch uit de lucht gegrepen. Je kan, wat je daar over schreef, op geen enkele wijze waar maken.

Dat ik dat nonsnen vons, is mijn goed recht. Dat heeft niets te maken met dreinen of afbreken.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1049
Di Dec 17, 2019 12:57 am Reageer met quote

..

..

Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk