De stem van de vergrijzende samenleving over de toekomst
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Zo Dec 15, 2019 9:42 pm Reageer met quote

Tympaan, dan gaan ze klagen over de jongeren Laughing

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Zo Dec 15, 2019 10:07 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
annette49 schreef:

Als je iets maar lang genoeg herhaald neemt het een vaste plek in.

En dat is precies wat je steeds meer om je heen ziet gebeuren. Ouderen als oud vuil zien waar je toch niets meer aan hebt. En totaal onrendabel zijn en alleen nog maar geld kosten Het beangstigde is dat veel ouderen er zich ook naar gaan gedragen. Ze durven nauwelijks meer de straat op...

Kennelijk vergeten die jongeren dat ze ook eens oud zullen zijn...

Willen ze dan ook zo behandeld worden..??

Ik heb nog nooit de indruk gekregen dat ouderen als oud vuil worden behandeld.....
Als ik in het winkelcentrum loop, zie ik toch nog heel wat ouderen rond lopen.

Ik ben echt benieuwd waar jij dat steeds meer ziet gebeuren Tympaan.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Zo Dec 15, 2019 10:41 pm Reageer met quote

Een ook al niet zo vrolijke, maar wel gangbare prognose is verder dat de jongere werkenden, die de lasten moeten dragen, dus minder te besteden zullen hebben en dat dat de economische groei zal remmen. De generatie die het allemaal moet betalen zal waarschijnlijk geneigd zijn het aantal kinderen te beperken. Daardoor zal de trend veel ouderen, weinig jongeren op langere termijn ook nog eens doorzetten. Dat laatste fenomeen wordt wel met de term 'demografische fuik' of 'demografische val' aangeduid.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27511
Zo Dec 15, 2019 10:42 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Ik ben echt benieuwd waar jij dat steeds meer ziet gebeuren Tympaan.

Kom op, Benneke. jij lijkt mij wel de man die het nieuws een beetje volgt. Het gaat er niet zozeer om wat er in het winkelcentrum gebeurt. Daar loop je alleen maar doorheen, doet je boodschappen en gaat weer naar huis. Daar gebeurt dus verder niets, tenzij je de pech hebt tegen een paar dronken idioten aan te lopen.

Het gaat er met name om hoe de overheid over ouderen denkt. En dan hoor je maar weinig positiefs. Kosten maar veel te veel geld, hebben veel te veel zorg nodig en lopen enkel maar in de weg. Ze zeggen dat heel omfloerst, met veel mooie woorden om het zoveel mogelijk te verdoezelen. Ze zeggen heel voorzichtig dat ouderen eigenlijk niet meer zoveel zorg nodig hebben en het een beetje zonde is om daar veel medische aandacht aan te besteden.

Maar bij mij voelt het aan als: Kunnen we die ouwe zooi maar niet beter ruimen...

Faber quisque fortunae suae

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Zo Dec 15, 2019 11:16 pm Reageer met quote

Zo ongeveer Tympaan?

Oudere bij Groenlinks of D66 dokter

Dag mevrouw en dag meneer
Doet uw lichaam nog zon zeer
Zal ik u dan pillen geven?
Gelijk maar voor het hele leven
Alleen maar om de pijn te stillen
Genezen moet u niet meer willen
Hebben we geen geld meer voor
Maar maken het wel pijnloos hoor
En weest u verder maar niet bang
Het gaat snel, u leeft niet lang
Want al klinkt het nu wat zuur
U bent oud en dus te duur
We willen echt niet meer proberen
U een keer te opereren
Ik raad u aan om met uw klachten
Gewoon de dood maar af te wachten
Ik geef u duidelijk te verstaan
Met uw leven ist gedaan
En dit blijft tussen U en mij
t Is beter voor de maatschappij
Ja, het scheelt zo echt miljoenen
Voor de zorg en op pensioenen
Voor U is t een centje van een fluit
Neem pillen in en ga t leven uit
Vergeet je oogjes niet dicht te doen
Rust snel in vrede met D66 en Links Groen.

Annette

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 11:24 pm Reageer met quote

Inderdaad. Zoiets...

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Zo Dec 15, 2019 11:52 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:
Wat ben jij aan het doen voor de volgende generatie ???

Heb je pen en papier bij de hand? Slechts enkele voorbeeldjes. Ik maak even geen onderscheid tussen uitvindingen en innovaties:
    Zelfrijdende auto
    Smartphone
    3D-printen
    Evidence Based Medicine
    Immunologie (belangrijk voor o.a. preventie en behandeling van kanker en diabetes)
    Weefselcultuur (kweken van weefsels buiten het menselijk lichaam)
    The Ocean Cleanup
    WIFI (NL uitvinding)
    Bluetooth (NL uitvinding)
Je snapt dat de jongeman die dit lijstje moeiteloos uit zijn mouw schudde een daverend applaus kreeg van zowel leeftijdsgenoten als ouderen.

Ik denk Kees dat je het niet helemaal begrijpt.
De student beticht de oude man dat hij primitief geleefd heeft.
De student suggereert dat hij wel leeft met al die apparaten.
Dat is het verschil maar wat doet die student voor de volgende generatie?
De oude man heeft wel dingen gedaan, uitgevonden voor de volgende generatie.
Nu kan je wel zeggen de elec. auto maar dat is geen uitvinding want de auto bestond al lang alleen is hij veranderd.
Overigens bestond er al in 1910 een elec. aangedreven auto!
Maarja je kan het lezen zoals je wilt net zoals Willemijn!

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2607
Ma Dec 16, 2019 2:45 am Reageer met quote

virgo schreef:

Een belangrijk democratisch beginsel is de gelijkwaardigheid van alle burgers. Dat is de rechtvaardiging voor het principe van one man, one vote.
Nicolaas, jij pleit voor leeftijdsdiscriminatie door ouderen ongelijkwaardig te maken aan jongeren. Jij beschouwt in jouw eerder bijdragen ouderen als onvolwaardige burgers. Hun stem telt maar gedeeltelijk mee; er hoeft met hun minder rekening te worden gehouden.
Het gif dat ouderen er minder toe doen heeft zich in jou genesteld. Je vindt het een goed idee dat jouw en mijn stem minder waard zijn, puur en alleen op grond van het feit dat we bij de ouderen horen. Wat zullen jongeren blij zijn als ouderen zich vrijwillig degraderen tot tweederangsburgers.
Gelukkig kan jouw voorstel geen doorgang vinden want het is tegen de wet.

Nicolaas zegt nergens dat ouderen onvolwaardige burgers zijn, dat is jouw interpretatie.
Nicolaas zegt alleen dat het evenwicht tussen jongeren en ouderen ernstig verstoord is door de vergrijzing en of er daarom geen andere manier moet komen om dat evenwicht bij politieke en maatschappelijke keuzes meer in evenwicht te brengen.
Zo gek is die vraag niet, een situatie als deze is wereldwijd nog nooit voorgekomen, een veranderde situatie vraagt om andere oplossingen toch?
Normaliter is door de eeuwen heen de verhouding jongeren-ouderen altijd redelijk in evenwicht geweest, nu is dat niet meer zo voor het eerst in de geschiedenis.
Hoe moet het dan volgens jou met de jongeren? Zij moeten zich de aankomende 50 jaar maar ondergeschikt maken aan de vele vergrijsde ouderen?
En vergeet niet , dit probleem speelt in het hele Westen, niet enkel in Nederland.

Ook je opmerking dat jongeren dan maar meer moeten stemmen gaat niet meer op, ze zullen al gaan ze allemaal stemmen nergens ooit nog een meerderheid bij halen, simpelweg omdat er altijd de komende 50 jaar meer stemgerechtigde ouderen zijn. Waar blijf je dan met je gelijkwaardigheid qua democratisch beginsel?

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 329
Ma Dec 16, 2019 3:41 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ook je opmerking dat jongeren dan maar meer moeten stemmen gaat niet meer op, ze zullen al gaan ze allemaal stemmen nergens ooit nog een meerderheid bij halen, simpelweg omdat er altijd de komende 50 jaar meer stemgerechtigde ouderen zijn. Waar blijf je dan met je gelijkwaardigheid qua democratisch beginsel?

Dagmar, misschien kun je eens opzoeken wat het woord gelijkwaardigheid betekent in de context van het begrip stemrecht.
Lees daarna de laatste zin van jouw bijdrage hierboven nog eens over en barst daarna, met het schaamrood op je kaken, in huilen uit.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Dec 16, 2019 11:39 am Reageer met quote

Het verbaast mij hogelijk dat mensen, die z ernstig met 'discriminatie' bezig zijn dat ze zelfs zwarte piet verschrikkelijk vinden, nu plotseling wel voor discriminatie zijn....

Omdat het nu toevallig even niet goed uitkomt om tegen discriminatie te zijn...??

Waarmee maar weer bewezen is dat iedereen alles maar beweert zoals het in zijn/haar straatje te pas komt...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Ma Dec 16, 2019 12:09 pm Reageer met quote

Wat mij vooral verbaast is de contradictie in de beweringen. Enerzijds wordt er gesteld dat de politiek ouderen om zeep wil helpen en aan de kant dat ouderen teveel naar hun eigen belang kijken. Beiden lijkt me nogal overdreven. Ik voel me absoluut niet opzij gezet in deze maatschappij dus het beeld van het arme, genegeerde oudje is me totaal vreemd en lijkt me behoorlijk overtrokken. Zo'n slecht land is Nederland niet om oud in te worden. Dat er minder oog is voor de toekomstige generatie blijkt wel uit bijvoorbeeld de laatste klimaatconferentie waar vooral in het nu wordt gedacht en ook uit discussies hier waar de hakken in het zand gaat wanneer er maatregelen worden geopperd ten behoeve van het milieu.
Het eigenbelang voorop is een menselijke eigenschap, maar als je probeert vanaf een afstand te kijken naar de bevolkingssamenstelling zie je dat er inderdaad iets aan de hand is dat er eerder nooit was. Daarop inspelen is slechts een teken van goed leiderschap, aangezien regeren nog altijd vooruitzien is. En daaraan ontbreekt het inderdaad. Discriminatie is in dit verband totaal niet aan de orde, verantwoordelijkheid nemen wl. Vanwaar de vrees om zaken te benoemen? Los van de vraag rond het stemmen, de verhouding oudere-jongere is scheef en anders dan eerder in de geschiedenis. Dat jongeren zich daar zorgen over maken ( alsmede sommige ouderen, waaronder ik) is logisch lijkt me. En vanuit die zorg denk je na over mogelijke oplossingen. Zo gek is dat niet.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Laatst aangepast door WillemijnF op Ma Dec 16, 2019 12:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4374
Ma Dec 16, 2019 12:14 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
virgo schreef:

Een belangrijk democratisch beginsel is de gelijkwaardigheid van alle burgers. Dat is de rechtvaardiging voor het principe van one man, one vote.
Nicolaas, jij pleit voor leeftijdsdiscriminatie door ouderen ongelijkwaardig te maken aan jongeren. Jij beschouwt in jouw eerder bijdragen ouderen als onvolwaardige burgers. Hun stem telt maar gedeeltelijk mee; er hoeft met hun minder rekening te worden gehouden.
Het gif dat ouderen er minder toe doen heeft zich in jou genesteld. Je vindt het een goed idee dat jouw en mijn stem minder waard zijn, puur en alleen op grond van het feit dat we bij de ouderen horen. Wat zullen jongeren blij zijn als ouderen zich vrijwillig degraderen tot tweederangsburgers.
Gelukkig kan jouw voorstel geen doorgang vinden want het is tegen de wet.

Nicolaas zegt nergens dat ouderen onvolwaardige burgers zijn, dat is jouw interpretatie.
Nicolaas zegt alleen dat het evenwicht tussen jongeren en ouderen ernstig verstoord is door de vergrijzing en of er daarom geen andere manier moet komen om dat evenwicht bij politieke en maatschappelijke keuzes meer in evenwicht te brengen.
Zo gek is die vraag niet, een situatie als deze is wereldwijd nog nooit voorgekomen, een veranderde situatie vraagt om andere oplossingen toch?
Normaliter is door de eeuwen heen de verhouding jongeren-ouderen altijd redelijk in evenwicht geweest, nu is dat niet meer zo voor het eerst in de geschiedenis.
Hoe moet het dan volgens jou met de jongeren? Zij moeten zich de aankomende 50 jaar maar ondergeschikt maken aan de vele vergrijsde ouderen?
En vergeet niet , dit probleem speelt in het hele Westen, niet enkel in Nederland.

Eigenlijk heeft Dagmar hierboven al het nodige weerwerk geleverd om een en ander recht te zetten, maar ik wil toch wel even mijn verbazing tot uitdrukking brengen hier Virgo.

Quote:
Het gif dat ouderen er minder toe doen heeft zich in jou genesteld.

Dit zijn echt heel erg misselijkmakende woorden die je mij hier in de mond legt. Ik snap dat niet, want we begrijpen elkaar meestal heel erg goed, maar hier lijkt het er toch echt veel op dat je mij opzettelijk (waarom?) misverstaan wilt.

Alle mensen zijn gelijkwaardig aan mekaar. Juist DAAROM behoren jongeren -een slinkende minderheidsgroep in onze samenleving- niet hun stem over HUN toekomst te verliezen aan een groeiende groep ouderen.

Hier laat ik het maar even bij, want ik heb eigenlijk niet veel zin meer hier nog meer woorden aan te wijden. Ik ben echt wel een beetje onthutst

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 16, 2019 12:19 pm Reageer met quote

Willemijn, kijk je wel eens naar Hendrik Groen? Vanavond is het er weer.

Eerst dacht ik: overdreven, maar toch als je leest en rondkijkt in bejaardencentra klopt het aardig. Jij zult een oudje zijn die wel voor zichzelf opkomt, en misschien ook nog niet eens heel oud. Maar iemand die minder assertief is en in verkeerde handen valt....

Maar hoe dan ook, iedere stem mag gehoord met evenveel recht en ouderen denken echt wel aan hun nageslacht en andersom hoort ook. Het is een SAMENleving.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Ma Dec 16, 2019 12:25 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Willemijn, kijk je wel eens naar Hendrik Groen? Vanavond is het er weer.

Eerst dacht ik: overdreven, maar toch als je leest en rondkijkt in bejaardencentra klopt het aardig. Jij zult een oudje zijn die wel voor zichzelf opkomt, en misschien ook nog niet eens heel oud. Maar iemand die minder assertief is en in verkeerde handen valt....

Maar hoe dan ook, iedere stem mag gehoord met evenveel recht en ouderen denken echt wel aan hun nageslacht en andersom hoort ook. Het is een SAMENleving.

Ja laten we een televisieserie maatgevend laten zijn over wat de waarheid is. Heerlijke serie, leuke boeken ook. Maar wel overdreven, wat mag want het is bedoeld om te lachen.
Maar ik heb jaren in een verzorgingshuis doorgebracht toen mijn schoonmoeder daar zat en zij was er zeer gelukkiklg. Het lijkt wel een hotel, zei ze steeds. Ook geen moordende Groenlinksdokters tegengekomen overigens. Deze facebookwaarheden laat ik dan ook maar passeren.Het grootste schrikbeeld van die serie is voor mij het idee om de hele dag tussen chagrijnige, kleinzielige leeftijdsgenoten te moeten zitten.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 16, 2019 1:30 pm Reageer met quote

Maar jij bent ook niet maatgevend, want ik heb mijn schoonmoeder ook bezocht in verzorgingshuis. Eerst hadden ze een leuk tehuis en toen kwamen de bezuinigingen. Em directeur die er een aantal tehuizen onder zijn beheer had, die je nooit zag want zat elders in een veel te duur kantoor.
Nachttoezicht werd minder en eigenlijk alles.
Een oude kinderloze tante van me lag in Humanitas dat alles behalve humaan was, die haar wilden laten "versterven". Of te wel uithongeren tot de dood er op volgt.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2607
Ma Dec 16, 2019 1:55 pm Reageer met quote

virgo schreef:

Dagmar, misschien kun je eens opzoeken wat het woord gelijkwaardigheid betekent in de context van het begrip stemrecht.
Lees daarna de laatste zin van jouw bijdrage hierboven nog eens over en barst daarna, met het schaamrood op je kaken, in huilen uit.

Het beginsel van gelijkwaardigheid in het stemrecht zit hem er in dat iedere burger van Nederland hetzelfde gelijkwaardige recht heeft om vanaf zijn 18e te stemmen en vrij is in de keuze op wie/wat men wil stemmen.
Dat wil echter niet zeggen dat de stem van iedere burger in Nederland evenveel politieke/maatschappelijke invloed/macht heeft.
Het beste voorbeeld hiervan is wel de man-vrouw verhouding, die is door de jaren heen redelijk evenwichtig en dit zou zich dan moeten vertalen in een gelijkwaardige politieke/maatschappelijke invloed van mannen en vrouwen. Dat is echter niet zo, zelfs nu anno 2019 niet.
En hoe groter het verschil in verhouding, hoe minder gelijkwaardigheid.
De invloed is groter van:
- wit t.o.v. zwart
- autochtoon t.o.v allochtoon
- heteroseksueel t.o.v. homoseksueel
-mensen zonder beperking t.o.v. mensen met een beperking
etc etc.

Dus in beginsel is het recht van iedereen hetzelfde, maar de invloed niet!
Dat heeft zeer zeker ook met verhoudingen t.o.v elkaar te maken.
Ouderen en jongeren hebben in beginsel dezelfde gelijkwaardigheid om hun stem uit te brengen, maar de invloed van hun stem is zeer zeker niet hetzelfde door de verschillende verhoudingen. Dus verhoudingen t.o.v elkaar doen de invloed van gelijkwaardigheid afnemen ook al hebben beiden hetzelfde gelijkwaardige stemrecht.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Dec 16, 2019 2:22 pm Reageer met quote

Het blijft natuurlijk totaal verkeerd om de stem van de n zwaarder of lichter te verklaren. Het slaat letterlijk nergens op. In tegendeel, het lijkt mij nogal logisch dat als een groep groter is dat er dan ook meer stemmen vandaan komen en dus en groter overwicht hebben. Anders zou een minderheid op een gegeven moment overwicht kunnen krijgen over een meerderheid en dat zou nog veel erger zijn.

Maar ten eerste zou je eerst een grens moeten stellen wanneer je 'oudere' en wanneer je 'jongere' bent. Want dat is naar mijn mening nogal een rekbare grens. Voor een 15jarige is iemand van 40 al stokoud. En voor een 80jarige is iemand van 60 nog 'lekker jong'....

En dan nog, wat voor een formule wil je gaan toepassen om de 'stemwaarde' van een persoon te berekenen....?

Benneke

Superlid
Superlid
Ma Dec 16, 2019 2:34 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

"En dan nog, wat voor een formule wil je gaan toepassen om de 'stemwaarde' van een persoon te berekenen....?"

Dat ben ik helemaal met je eens. Elke uitgebrachte stem is gelijkwaardig. Het mag niet uitmaken of dat de stem is van een 90 jarige of een 20 jarige stemmer.

Verder blijf ik van mening dat Nederland een prachtig land is om oud te worden. Alle doembeelden, die ik hier lees, zoals over groen links artsen, doen een glimlach op mijn gezicht verschijnen.
Zelfs nonsens kunnen grappig zijn zijn Laughing

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 16, 2019 2:44 pm Reageer met quote

Benneke, ooit waren het ook nonsens om te beweren dat de aarde rond was.
De verhalen van Jules Verne waren dingen die nooit zouden gebeuren.

Het is misschien nonsens om iets te snel tot nonsens te verklaren. Er is gemurmel om inderdaad de ouderen maar niet meer te helpen, dat weet je en eerst kwam het uit n partij en nu uit twee, het gemurmel wordt steeds harder en straks gewoon. Wat ik al schreef, herhaling doet iets met de geest. Ik herhaal het maar Smile
Bovendien mag ik, net als jij aan dichterlijke vrijheid doen.

Benneke

Superlid
Superlid
Ma Dec 16, 2019 2:54 pm Reageer met quote

Het blijft een verhaal dat iedere grond mist en in mijn beleving naar de prullenbak kan.
Natuurlijk mag je schrijven wat je wilt, maar niet iedereen zal dat voor zoete koek aannemen toch.... Laughing

Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk