De stem van de vergrijzende samenleving over de toekomst
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29317
Zo Dec 15, 2019 12:34 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

...En ja jongeren zijn in de minderheid en zonder migratie wordt dat nog veel erger, dus het is helemaal niet zo gek dat ouderen hierdoor het politieke klimaat gaan bepalen de aankomende decennia.
Het is dan ook niet zo gek dat het aannemelijk is dat jongeren veel minder te zeggen krijgen hierdoor over het politiek klimaat.
En ik vind dat best zorgelijk, jongeren zijn de toekomst en het is vooral HUN toekomst waar ze minder zeggenschap over hebben als er zoveel ouderen zijn door de vergrijzing....

En juist die massa-immigratie gaat het grootste drama van de toekomst worden. Want is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat die jongeren uit al die buitenlanden eens de ouderen van de toekomst zijn. Dat al deze mensen met dezelfde kwalen en problemen zitten als de ouderen van nu. Dat je dan het probleem van de "vergrijzing' (het woord alleen al) in het kwadraat hebt....
Nog los van het gegeven dat je met het stimuleren van die immigratie de verhouding jongeren/ouderen in die buitenlanden verstoort. Maar dat schijnt niemand te interesseren. De ouderen en zieken daar mogen blijkbaar wel creperen. Als mijn billen maar gewassen worden, is blijkbaar het adagium.

We zullen moeten wennen aan een bepaalde min of meer vaste verhouding tussen ouderen en jongeren. Dat is nu eenmaal een onvermijdelijk gegeven. We moeten enkel eens ophouden met die waanzinnige groeiobsessie. Het alsmaar meer en het alsmaar groter.

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5340
Zo Dec 15, 2019 1:11 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
dagmar57 schreef:

...En ja jongeren zijn in de minderheid en zonder migratie wordt dat nog veel erger, dus het is helemaal niet zo gek dat ouderen hierdoor het politieke klimaat gaan bepalen de aankomende decennia.
Het is dan ook niet zo gek dat het aannemelijk is dat jongeren veel minder te zeggen krijgen hierdoor over het politiek klimaat.
En ik vind dat best zorgelijk, jongeren zijn de toekomst en het is vooral HUN toekomst waar ze minder zeggenschap over hebben als er zoveel ouderen zijn door de vergrijzing....

En juist die massa-immigratie gaat het grootste drama van de toekomst worden. Want is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat die jongeren uit al die buitenlanden eens de ouderen van de toekomst zijn. Dat al deze mensen met dezelfde kwalen en problemen zitten als de ouderen van nu. Dat je dan het probleem van de "vergrijzing' (het woord alleen al) in het kwadraat hebt....
Nog los van het gegeven dat je met het stimuleren van die immigratie de verhouding jongeren/ouderen in die buitenlanden verstoort. Maar dat schijnt niemand te interesseren. De ouderen en zieken daar mogen blijkbaar wel creperen. Als mijn billen maar gewassen worden, is blijkbaar het adagium.

We zullen moeten wennen aan een bepaalde min of meer vaste verhouding tussen ouderen en jongeren. Dat is nu eenmaal een onvermijdelijk gegeven. We moeten enkel eens ophouden met die waanzinnige groeiobsessie. Het alsmaar meer en het alsmaar groter.

De opwarming van de aarde zal alleen maar meer immigratie tot gevolg hebben. Klimaatvluchtelingen van een omvang waar de huidige immigratie een lachertje bij zal zijn. Maar nogal wat leeftijdsgenoten vinden de klimaatmaatregelen te ver gaan en protesteren zelfs tegen de max snelheid van 100 km/u. Dan heeft Nicolaas toch wel weer een punt.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 1:33 pm Reageer met quote

Het teveel aan mensen is juist het gevolg van de opwarming van de aarde. Of beter gezegd, de vernieling van de aarde. Het verplaatsen van het teveel heeft natuurlijk geen zin. Het werkt alleen maar onlusten en opstanden in de hand. Cru gezien kan je dat ook als een oplossing zien. Als al die mensen elkaar uiteindelijk naar de keel vliegen daalt de overpopulatie uiteindelijk ook wel weer..

Als dŕt jouw oplossing is...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 1:45 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het teveel aan mensen is juist het gevolg van de opwarming van de aarde. Of beter gezegd, de vernieling van de aarde. Het verplaatsen van het teveel heeft natuurlijk geen zin. Het werkt alleen maar onlusten en opstanden in de hand. Cru gezien kan je dat ook als een oplossing zien. Als al die mensen elkaar uiteindelijk naar de keel vliegen daalt de overpopulatie uiteindelijk ook wel weer..

Als dŕt jouw oplossing is...

Waar zeg ik dat dat mijn oplossing is? Bizarre conclusie. Die mensen wordt niet gevraagd om te komen, die mensen gaan zélf bewegen. Wat moet je anders als je land onder water loopt of juist volledig uitdroogt? Hele volkeren zullen gaan bewegen. Je eerste zin klopt niet helemaal, het is andersom. De opwarming van de aarde is het gevolg van de leefwijze van met name de westerse mens. Maar ik neem aan dat je dat ook bedoelt.
En met die complete volksverhuizingen krijgen mn de komende generaties te maken.
"Madrid" heeft me wat dat betreft niet bepaald hoopvoller gemaakt.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3523
Zo Dec 15, 2019 1:51 pm Reageer met quote

Nicolaas wordt hier weggezet nu als iemand die ouderen als oud vuil behandeld.
Dat is geheel onterecht!
Hij haalt een probleem aan waar de wereld nog nooit mee is geconfronteerd, een vergrijzing van deze omvang en hij durft dat te benoemen, dat is alleen maar heel eerlijk!
Mensen voelen zich hier alleen maar aangevallen omdat ze tot die vergrijsde generatie behoren. Ik behoor daar ook toe en voel me hier helemaal niet door aangevallen of weggezet als iemand die ouderen "iets" vind wat wel bij het afval kan.
De ouderen van nu weten helemaal niet hoe het toekomstperspectief er uit gaat zien voor jongeren omdat deze situatie nog NOOIT is voorgevallen, het is daarom helemaal niet gek of gemeen om het daar eens over te hebben, over een samenleving waar de ouderen het voor het zeggen hebben, want natuurlijk heeft dat heel veel invloed op de toekomst van jongeren en ouderen denken heus niet enkel aan het toekomstperspectief van jongeren bij hun keuzes, ze nemen ook hun eigen belang, die anders is als die van jongeren, mee.
Dus als er meer ouderen zijn als jongeren bij belangrijke keuzes van een land, dan kan iemand die redelijk kan nadenken wel begrijpen dat de invloed van jongeren op hun toekomst stukken minder zal worden!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 2:06 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Dat is geheel onterecht!
Hij haalt een probleem aan waar de wereld nog nooit mee is geconfronteerd, een vergrijzing van deze omvang en hij durft dat te benoemen, dat is alleen maar heel eerlijk!
Mensen voelen zich hier alleen maar aangevallen omdat ze tot die vergrijsde generatie behoren. Ik behoor daar ook toe en voel me hier helemaal niet door aangevallen of weggezet als iemand die ouderen "iets" vind wat wel bij het afval kan.
De ouderen van nu weten helemaal niet hoe het toekomstperspectief er uit gaat zien voor jongeren omdat deze situatie nog NOOIT is voorgevallen, het is daarom helemaal niet gek of gemeen om het daar eens over te hebben, over een samenleving waar de ouderen het voor het zeggen hebben, want natuurlijk heeft dat heel veel invloed op de toekomst van jongeren en ouderen denken heus niet enkel aan het toekomstperspectief van jongeren bij hun keuzes, ze nemen ook hun eigen belang, die anders is als die van jongeren, mee.
Dus als er meer ouderen zijn als jongeren bij belangrijke keuzes van een land, dan kan iemand die redelijk kan nadenken wel begrijpen dat de invloed van jongeren op hun toekomst stukken minder zal worden!

Ik zie wel in wat je bedoelt, maar Virgo heeft ook wel een punt ( er vanuit gaand dat de cijfers kloppen) als hij stelt dat jongeren dan maar moeten beginnen met massaal hun stem uit te brengen, dus gebruik te maken van hun stemrecht. En dan vooral ook te stemmen op partijen die inzetten op hun toekomst. Neem dan ook de verantwoordelijkheid daarvoor.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 2:38 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Waar zeg ik dat dat mijn oplossing is? Bizarre conclusie. Die mensen wordt niet gevraagd om te komen, die mensen gaan zélf bewegen. Wat moet je anders als je land onder water loopt of juist volledig uitdroogt? Hele volkeren zullen gaan bewegen. Je eerste zin klopt niet helemaal, het is andersom. De opwarming van de aarde is het gevolg van de leefwijze van met name de westerse mens. Maar ik neem aan dat je dat ook bedoelt.
En met die complete volksverhuizingen krijgen mn de komende generaties te maken.

Mijn zin klopt wel terdege en het is precies zoals ik het bedoel. Enkel en alleen de mens is verantwoordelijk voor het vernielen van de aarde en de daardoor veroorzaakte schade. Die mensen moeten niet gaan bewegen maar zullen moeten zorgen dat hun woongebieden wel bewoonbaar blijven. Weglopen heeft geen zin en lost niets op...

Hoe dat zal moeten is een andere vraag. Ik denk dat het westen daar veel meer in zal moeten investeren, al was het maar uit eigenbelang om die volksverhuizingen te voorkomen.
Maar allemaal op een kluitje gaan zitten en dan toch maar doorgaan met blijven vermenigvuldigen is zeker niet de goede weg...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 2:46 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Mijn zin klopt wel terdege en het is precies zoals ik het bedoel. Enkel en alleen de mens is verantwoordelijk voor het vernielen van de aarde en de daardoor veroorzaakte schade. Die mensen moeten niet gaan bewegen maar zullen moeten zorgen dat hun woongebieden wel bewoonbaar blijven. Weglopen heeft geen zin en lost niets op...

Hoe dat zal moeten is een andere vraag. Ik denk dat het westen daar veel meer in zal moeten investeren, al was het maar uit eigenbelang om die volksverhuizingen te voorkomen.
Maar allemaal op een kluitje gaan zitten en dan toch maar doorgaan met blijven vermenigvuldigen is zeker niet de goede weg...

Je zei dit: Het teveel aan mensen is juist het gevolg van de opwarming van de aarde.
Dat moet zijn: de opwarming van de aarde is het gevolg van teveel mensen.
Anders begrijp ik je niet.
Je kunt wel stellen dat mensen niet moeten gaan bewegen, het feit is dat mensen het dóen. Als jouw huis in brand staat kan ik wel vinden dat je erin moet blijven zitten, maar dat ga je echt niet doen. Dát is de situatie en zolang landen weigeren verregaande maatregelen te treffen (zie Madrid) kun je op je vingers natellen dat dit gaat gebeuren.

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 3:20 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik zie wel in wat je bedoelt, maar Virgo heeft ook wel een punt ( er vanuit gaand dat de cijfers kloppen) als hij stelt dat jongeren dan maar moeten beginnen met massaal hun stem uit te brengen, dus gebruik te maken van hun stemrecht. En dan vooral ook te stemmen op partijen die inzetten op hun toekomst. Neem dan ook de verantwoordelijkheid daarvoor.

De opkomst blijkt veel hoger bij jongeren dan media de wereld in geslingerd hebben.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/britse-jongeren-kwamen-niet-opdagen-bij-brexit-referendum~b75e9262/

Helemaal betrouwbaar zal die brexit uitslag van hoeveel procent jongeren er gestemd hebben wel nooit worden, maar het blijkt nu wel dat die 36% ook maar natte vinger werk is geweest.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 3:30 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:

De opkomst blijkt veel hoger bij jongeren dan media de wereld in geslingerd hebben.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/britse-jongeren-kwamen-niet-opdagen-bij-brexit-referendum~b75e9262/

Helemaal betrouwbaar zal die brexit uitslag van hoeveel procent jongeren er gestemd hebben wel nooit worden, maar het blijkt nu wel dat die 36% ook maar natte vinger werk is geweest.

Ik doelde meer op de opkomst tijdens de laatste Tweede Kamer verkiezingen.
Ik wil de cijfers wel opzoeken, maar op dit moment heb ik geen computer bij de hand.
Maar ik vind wel dat we, voordat je nadenkt over een "lager gewicht" voor een stem van een oudere, je eerst van jongeren mag verwachten dat ze zelf gaan stemmen. Het moet niet zo zijn dat er naar lapmiddelen moet worden gegrepen als degene voor wie je dat zou willen doen zelf niet de verantwoordelijkheid neemt om gebruik te maken van zijn stemrecht. Meepraten over beleid begint bij je stemrecht.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 3:45 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Je zei dit: Het teveel aan mensen is juist het gevolg van de opwarming van de aarde.
Dat moet zijn: de opwarming van de aarde is het gevolg van teveel mensen.
Anders begrijp ik je niet.

Taalkundig bezien zul je best gelijk hebben. Mijn literaire gaven zijn wellicht wat minder ontwikkeld dan de jouwe en dat geef ik onmiddellijk toe..
Dat je het niet zou begrijpen lijkt mij wat minder waarschijnlijk...Very Happy
Quote:

Je kunt wel stellen dat mensen niet moeten gaan bewegen, het feit is dat mensen het dóen. Als jouw huis in brand staat kan ik wel vinden dat je erin moet blijven zitten, maar dat ga je echt niet doen. Dát is de situatie en zolang landen weigeren verregaande maatregelen te treffen (zie Madrid) kun je op je vingers natellen dat dit gaat gebeuren.

Als mijn huis in brand staat en ik zie geen kans om het zelf te blussen, zal ik het zeker verlaten. Maar zodra het vuur geblust is zal ik zo snel mogelijk terugkeren, de schade (laten) herstellen en verder in mijn eigen huis blijven wonen. Dan dring ik niet bij de buurman naar binnen, eis ik niet dat hij een plek voor bij vrijmaakt en mij de rest van mijn leven onder zijn dak neemt....

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 3:58 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik doelde meer op de opkomst tijdens de laatste Tweede Kamer verkiezingen.
Ik wil de cijfers wel opzoeken, maar op dit moment heb ik geen computer bij de hand.
Maar ik vind wel dat we, voordat je nadenkt over een "lager gewicht" voor een stem van een oudere, je eerst van jongeren mag verwachten dat ze zelf gaan stemmen. Het moet niet zo zijn dat er naar lapmiddelen moet worden gegrepen als degene voor wie je dat zou willen doen zelf niet de verantwoordelijkheid neemt om gebruik te maken van zijn stemrecht. Meepraten over beleid begint bij je stemrecht.

Het blijkt dat jongeren andere belangen zien.
Nationaal is de opkomst niet hoog, maar bij de Europese verkiezingen waren jongeren degene die het meest stemden.
Jongeren zien dus internationale samenwerking en Europa als heel belangrijk, terwijl ouderen nationaal belangrijker vinden. Dat zegt iets over de kijk op toekomstperspectief toch?

Quote:

Een van de duidelijkste signalen voor de lage betrokkenheid van jongeren is
hun lage opkomst bij verkiezingen. De opkomst onder jongeren tussen de 18
en met 24 ligt bij de meeste verkiezingen beduidend lager dan die onder andere leeftijdscategorieën. Volgens onderzoeksbureau IPSOS lag het opkomstpercentage onder 18 tot 24-jarigen bij de Tweede Kamer verkiezingen van 2017
op 66 procent (algemene opkomst 82 procent), bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 op 50 procent (algemene opkomst 55 procent), en bij de provinciale statenverkiezingen op 52 procent (algemene opkomst 56 procent) (zie
figuur 1).6 De enige verkiezingen die een uitzondering vormen op deze regel
zijn de Europese Parlementsverkiezingen, waarbij in 2014 de opkomst op 27
procent lag, terwijl 40 procent van de jongeren ging stemmen in deze verkiezingen. Voor andere verkiezingen bestaat er dus een kloof tussen jongeren en ouderen waar het hu opkomst bij verkiezingen betreft.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/Uploads/2019/6/Jong-geleerd-oud-gedaan-Adviesrapport-201906.pdf

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14885
Zo Dec 15, 2019 4:00 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maar zodra het vuur geblust is zal ik zo snel mogelijk terugkeren, de schade (laten) herstellen en verder in mijn eigen huis blijven wonen.

Het gaat niet om een brandje blussen, de schade herstellen en overgaan tot de orde van de dag maar om blijvende schade. Overstromingen en langdurige droogte zij nu al aan de orde van de dag en nemen exponentieel toe. Als jij daar waar je woont niet meer kunt overleven blijf je er dan net zo luchthartig gewoon zitten?

Mogelijk heb ik het over het hoofd gezien maar die jongeren hebben we nu al maar zeker ook straks heel hard nodig om voor ons te zorgen. Natuurlijk hoeven ouderen zichzelf niet weg te cijferen maar wat is er mis met solidariteit? Dat moet echter wel van weerskanten komen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 335
Zo Dec 15, 2019 4:31 pm Reageer met quote

Ik heb eigenlijk het gevoel dat jong en oud tegen elkaar opgezet worden en dat andere dingen daardoor niet zo belicht hoeven te worden.

We hebben het enthousiasme en de kracht van de jongeren nodig, zoals zij onze ervaringen en inzichten nodig hebben.

Ik weet nog hoe de media helemaal uit zijn dak ging toen Lubbers premier werd, de jongste ooit en blababla.

Mijn vader schudde zijn hoofd en zei: ik hoop dat het goed gaat. Hij zal van goede wil zijn, hij heeft bestuurlijke ervaring maar levenservaring?

En toen kwam de greep in de pensioenpotten. Want toekomst was nog ver weg. Zijn toekomst... en geld zat om een risico te lopen. Maar voor de gewone mens?

Wat nu, als hij dat niet had gedaan? Zouden we dan ook dit gezeur hebben gehad?

En zo zie ik meer. Neem Wouter Bos met gratis kinderopvang. Ieder weldenkend mens weet toch dat iemand gaat betalen. Het hoe fout liep het.

Als de overheid het alsmaar heeft over de vergrijzing, de grijze golf, wat we allemaal kosten, dat we de pensioenen opeten enz enz. Logisch dat veel jongeren het gaan geloven en ons als last zien

Of die jongeren echt zo graag Europa willen betwijfel ik. Je hoort een bepaald slag jongeren. Maar hoor je ook die vele dakloze jongeren? Zij die niet aan een huis kunnen komen? Geen werk kunnen vinden?

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 4:46 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Mogelijk heb ik het over het hoofd gezien maar die jongeren hebben we nu al maar zeker ook straks heel hard nodig om voor ons te zorgen. Natuurlijk hoeven ouderen zichzelf niet weg te cijferen maar wat is er mis met solidariteit? Dat moet echter wel van weerskanten komen.

Natuurlijk zijn er jongeren nodig. en die zullen er (gelukkig) ook altijd zijn.
Maar je zal toch eens tot een stabiel evenwicht moeten komen. En dat zal je nooit bereiken door jongeren uit andere landen weg te halen want dan blijf je die verhouding maar scheeftrekken, zowel in de landen waar ze vandaan komen als hier. Want nogmaals die jongeren worden ook weer oud. En dan zijn er misschien geen landen meer waar je dan nog een groter aantal jongeren uit zou moeten halen. Het blijft dus een heilloze weg....

Dat er meer begrip tussen jongeren en ouderen zou moeten zijn, ben ik het helemaal mee eens. Maar dan zal die overheid ook eens moeten ophouden om ouderen enkel maar als nutteloze ballast te kenmerken...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5615
Zo Dec 15, 2019 4:48 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Ik heb eigenlijk het gevoel dat jong en oud tegen elkaar opgezet worden

Emoties weer...

Gewoon even rustig blijven ademhalen

We bevinden ons in een tijdsgewricht waarin een sterk groeiende meerderheid ouderen de toekomst van een gestaag afnemende minderheid jongeren bepalen, die die toekomst alleen maar mee zal maken.

Die ouderen kennen niet alleen andere belangen, maar ook een conform hun leeftijd andere mentaliteit en andere positie binnen de samenleving.

Dat heeft consequenties, vooral voor de jongeren

Wanneer het leeftijds-getij -de verhouding tussen ouderen-jongeren- verloopt (zich enorm wijzigt) zou men de bakens moeten verzetten.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5615
Zo Dec 15, 2019 4:53 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Dat is geheel onterecht!

Dank Dagmar, dit is precies waarom het gaat

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 335
Zo Dec 15, 2019 5:36 pm Reageer met quote

Nicolaas schreef: Die ouderen kennen niet alleen andere belangen, maar ook een conform hun leeftijd andere mentaliteit en andere positie binnen de samenleving.

Dat is aangepraat Nicolaas. We hebben allemaal dezelfde behoeften. Voedsel, kleding, warmte, dak boven je hoofd en aandacht.

De rest is aangepraat. Kijk ik in mijn buurtje dan wonen er links en rechts en verderop jongeren in een grote eengezinswoning, anderen met een kindje. Dat gun ik ze van harte en mijn beide jonge buurtjes aan beide zijden zijn heel prettig. Maar dan zie je tegelijkertijd berichten dat jonge mensen geen start kunnen maken. Dat is tegenstrijdig en zij die het inderdaad niet kunnen denken dan dat het door ouderen komt, door die eenzijdige berichtgeving.
Het grote probleem dat statushouders, asielzoekers voorrang krijgen op een mooie huurwoning blijft zo onderbelicht. Ouderen zijn de bliksemafleider.

Kijk naar de zorg, ik ben niet vaak ziek geweest in mijn jonge jaren en durf het nu haast niet te doen Smile Voor je het weet heb je een groenlinksdokter of d66 arts die op je inpraten en je om zeep helpen op legale wijze.
Jongeren lezen dag aan dag hoe duur WIJ zijn.

Als je iets maar lang genoeg herhaald neemt het een vaste plek in.

En niet meer zo raar reageren Nicolaas, met rustig ademhalen en emoties. Gewoon mijn mening ook verdragen.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 437
Zo Dec 15, 2019 7:07 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
annette49 schreef:
Ik heb eigenlijk het gevoel dat jong en oud tegen elkaar opgezet worden

Emoties weer...

Gewoon even rustig blijven ademhalen

We bevinden ons in een tijdsgewricht waarin een sterk groeiende meerderheid ouderen de toekomst van een gestaag afnemende minderheid jongeren bepalen, die die toekomst alleen maar mee zal maken.

Die ouderen kennen niet alleen andere belangen, maar ook een conform hun leeftijd andere mentaliteit en andere positie binnen de samenleving.

Dat heeft consequenties, vooral voor de jongeren

Wanneer het leeftijds-getij -de verhouding tussen ouderen-jongeren- verloopt (zich enorm wijzigt) zou men de bakens moeten verzetten.

Een belangrijk democratisch beginsel is de gelijkwaardigheid van alle burgers. Dat is de rechtvaardiging voor het principe van one man, one vote.
Nicolaas, jij pleit voor leeftijdsdiscriminatie door ouderen ongelijkwaardig te maken aan jongeren. Jij beschouwt in jouw eerder bijdragen ouderen als onvolwaardige burgers. Hun stem telt maar gedeeltelijk mee; er hoeft met hun minder rekening te worden gehouden.
Het gif dat ouderen er minder toe doen heeft zich in jou genesteld. Je vindt het een goed idee dat jouw en mijn stem minder waard zijn, puur en alleen op grond van het feit dat we bij de ouderen horen. Wat zullen jongeren blij zijn als ouderen zich vrijwillig degraderen tot tweederangsburgers.
Gelukkig kan jouw voorstel geen doorgang vinden want het is tegen de wet.
Mensen bij het onderwerp stemrecht opdelen in groepen en de ene groep een volwaardige plaats geven in de samenleving en de andere niet, heet in gewoon Nederlands discriminatie. Ik kende jou niet als iemand die daar een voorstander van is. Blijkbaar kunnen opvattingen veranderen.
Waarom wil jij een belangrijk democratisch beginsel opdoeken? Dat is toch spelen met vuur.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 7:55 pm Reageer met quote

annette49 schreef:

Als je iets maar lang genoeg herhaald neemt het een vaste plek in.

En dat is precies wat je steeds meer om je heen ziet gebeuren. Ouderen als oud vuil zien waar je toch niets meer aan hebt. En totaal onrendabel zijn en alleen nog maar geld kosten Het beangstigde is dat veel ouderen er zich ook naar gaan gedragen. Ze durven nauwelijks meer de straat op...

Kennelijk vergeten die jongeren dat ze ook eens oud zullen zijn...

Willen ze dan ook zo behandeld worden..??

Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk