Autoloze zondag en snelheid onderuit.
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Volgende Plaats reactie

Maandelijkse autoloze zondag goed idee?
Ja
56%
 56%  [ 13 ]
Nee
43%
 43%  [ 10 ]
Weet niet
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 23

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Di Nov 05, 2019 12:45 pm Reageer met quote

Het kabinet bekijkt of een maandelijkse autoloze zondag een oplossing is voor de stikstofcrisis. Ook een algemene snelheidsverlaging op alle snelwegen naar 100 kilometer per uur is een maatregel die het kabinet op dit moment onderzoekt.

https://www.ad.nl/politiek/autoloze-zondag-serieuze-optie-door-stikstofcrisis~a8635a13/

In de jaren zeventig bleek dit ook vrijwel geen problemen op te leveren, mensen die de auto voor hun werk nodig hadden konden toen een ontheffing aanvragen.

Wat betreft de senlheidsverlaging: Uit onderzoek door Peil.nl blijkt dat de meeste Nederlanders zich kunnen vinden in een snelheidsverlaging naar 100 kilometer per uur. Van alle kiezers is 52 procent voor en 42 procent tegen. Onder VVD-kiezers is 27 procent voor, onder CDA-kiezers is het 39 procent en onder D66-kiezers steunt maar liefst 89 procent een snelheidsverlaging.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27513
Di Nov 05, 2019 1:14 pm Reageer met quote

Autoloze zondag lijkt mij weinig zinvol. Want dan maak je dat ritje wel zaterdag, of op een andere dag.
Daardoor krijg je ook nog meer filevorming op de andere dagen.
En honderd km/h ? Als ik het percentage zie van de tijd dat ik daadwerkelijk 130 kan rijden en het deel dat ik toch al niet boven die honderd uitkom omdat het stomweg niet anders kan, dan betwijfel ik of daar nu de grote winst inzit...
En eerst wegen bouwen waar je wel 200km/h kan rijden en auto's bouwen die pas prettig rijden als ze 150 gaan, is toch ook waanzin...

Dan moeten we maar weer terug naar de smalle, bochtige dijkweggetjes. Dat had dan tenminste nog enige charme...

Faber quisque fortunae suae

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Di Nov 05, 2019 1:37 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Autoloze zondag lijkt mij weinig zinvol. Want dan maak je dat ritje wel zaterdag, of op een andere dag.

Ik denk dat veel ritjes op de zondag niet werk gerelateerd zijn, veelal betreft het bezoekjes afleggen of bedoeld als recreatief dus dat wordt niet op andere dagen ingehaald wanneer men werkt.
Nader onderzoek zal moeten uitwijzen wat het daadwerkelijk oplevert.
Het lijkt me overigens wel een stukje rust geven in de toch al gehaaste tijd waarin we leven, wat dat betreft lijkt het me wel een uitproberen waard.
Maar voor en tegenstanders zul je houden.

“Volgens een voorlopige berekening van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zou een verlaging van de maximumsnelheid stikstofruimte voor zo’n 75.000 woningen bieden. Een maandelijkse autoloze zondag zou de doorgang van bepaalde bouwprojecten betekenen. In totaal zijn er zo’n twintig stikstofbesparende maatregelen die door het kabinet worden onderzocht”

Laatst aangepast door Ricko2.0 op Di Nov 05, 2019 3:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Nov 05, 2019 3:31 pm Reageer met quote

Ricko2.0 schreef:
Tympaan schreef:

Ik denk dat veel ritjes op de zondag niet werk gerelateerd zijn, veelal betreft het bezoekjes afleggen of bedoeld als recreatief dus dat wordt niet op andere dagen ingehaald wanneer men werkt.

Maar vaak zijn dit soort bezoekjes meer bedoeld om bijvoorbeeld ouders in verzorgingshuizen te bezoeken of dergelijke. Het zou dan weer sneu zijn als die mensen daardoor geen bezoek meer zouden krijgen..
Quote:
Nader onderzoek zal moeten uitwijzen wat het daadwerkelijk oplevert.
Het lijkt me overigens wel een stukje rust geven in de toch al gehaaste tijd waarin we leven, wat dat betreft lijkt het me wel een uitproberen waard.

Als dŕt het motief zou zijn zou ik er nog wel iets voor voelen. Die 24-uurs economie is naar mijn idee toch al veel te ver doorgeslagen...
Quote:
Maar voor en tegenstanders zul je houden.

Dat is een ding wat zeker is...

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17774
Di Nov 05, 2019 6:23 pm Reageer met quote

Een vliegtuigloze zondag lijkt me dan ook veel beter, wereldwijd...

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Di Nov 05, 2019 6:40 pm Reageer met quote

Wat is het soms lastig om je over iets uit te moeten spreken. 😏

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019/11/klaas-dijkhoff-sust-de-boel-groenlinksers-kunnen-vrijwillig-100-gaan-rijden-dat-zie-ik-ze-alleen-nog-niet-doen/

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Nov 05, 2019 7:11 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:

Dat zou inderdaad een veel beter idee zijn...
...En veel meer effect opleveren, denk ik...

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Di Nov 05, 2019 7:39 pm Reageer met quote

Dat zet inderdaad zoden aan de dijk.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

douwe

Superlid
Superlid
Antw.: 11403
Di Nov 05, 2019 8:50 pm Reageer met quote

ik ga voor 130 -> 120
120 km/u -> 100
denk dat daarmee al veel gewonnen gaat worden + extra controles en dat brengt dan nog weer meer geld in de kas.

Het is juni. Maar dit blijft even tussen mei en juli.

BIBI259

Superlid
Superlid
Antw.: 1014
Di Nov 05, 2019 10:38 pm Reageer met quote

en gaan onze buurlanden er dan ook aan mee doen,of trekken we een vacuum grens?????

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4376
Di Nov 05, 2019 10:56 pm Reageer met quote

Wij hebben hier in Nederland lokaal een groot stikstofprobleem Bibi, wanneer wij daar hier lokaal iets aan proberen te doen hebben wij hier lokaal profijt van. Minder astma, minder copd enz enz

https://www.longfonds.nl/nieuws/longfonds-na-commissie-remkes-vergeet-vooral-onze-longen-niet

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie

Laatst aangepast door NicolaasP op Di Nov 05, 2019 10:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Di Nov 05, 2019 10:57 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:

Dat zet geen zoden aan de dijk als we dit bericht van het RIVM mogen geloven:

"Cijfers van het RIVM laten zien dat de landbouw verantwoordelijk is voor ongeveer 40 procent van de schadelijke neerslag van stikstof in de daarvoor gevoelige natuurgebieden. Wim van der Maas van het RIVM vertelt dat het Nederlandse vliegverkeer zorgt voor ongeveer 0,1 procent van de stikstof die neerslaat in stikstofgevoelige natuurgebieden"

Iets anders:
Jongeren van D66 willen zelfs een maximumsnelheid van 90 km per uur.
https://www.trouw.nl/politiek/d66-jongeren-willen-maximumsnelheid-van-90-km-u~b9eebc3d/

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Wo Nov 06, 2019 12:09 am Reageer met quote

Snelheid verminderen, heeft geen zin vwb stikstof uit stoot.
Als ik van mijn woonplaats naar bv Leeuwarden rijd, doe ik dat in 1˝ uur met een snelheid van bv 130 km/u.
Als ik dat doe met een snelheid van 100 km/u, doe ik er 2˝ uur over.
Met 130 km, draait mijn motor 1˝ uur en met 100 km/u draait hij 2˝ uur.
Wat is de winst.....ik vrees dat die nog meer vervuilt!
Om er verder technisch op in te gaan heeft geen zin hier op het forum.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 486
Wo Nov 06, 2019 12:27 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Wij hebben hier in Nederland lokaal een groot stikstofprobleem Bibi, wanneer wij daar hier lokaal iets aan proberen te doen hebben wij hier lokaal profijt van. Minder astma, minder copd enz enz

https://www.longfonds.nl/nieuws/longfonds-na-commissie-remkes-vergeet-vooral-onze-longen-niet

Om mensen met longproblemen te helpen moet het gaan over stikstofdioxide en niet stikstof.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 329
Wo Nov 06, 2019 3:35 am Reageer met quote

theDon schreef:
Als ik van mijn woonplaats naar bv Leeuwarden rijd, doe ik dat in 1˝ uur met een snelheid van bv 130 km/u.

TheDon, jij als technisch mens tankt natuurlijk altijd voor 25 euro, zodat je kunt zeggen: voor mij wordt de benzine nooit duurder.
Vergeef het me als wat ik zeg technisch niet klopt.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Nov 06, 2019 12:24 pm Reageer met quote

Ricko2.0 schreef:

….Iets anders:
https://www.trouw.nl/politiek/d66-jongeren-willen-maximumsnelheid-van-90-km-u~b9eebc3d/

Laughing Laughing

Totdat ze zelf een auto hebben....

Dan kunnen we beter maar weer paard en wagen invoeren...Hebben we ook die dure asfaltwegen niet meer nodig...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4045
Wo Nov 06, 2019 4:41 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Meneer de techneut, de stikstofuitstoot heeft niet zozeer te maken met de tijd dat je over de afstand doet maar met het verbruik van de auto. Hoe harder je rijdt, des te meer je verbruikt en hoe meer je uitstoot. De uitstoot is gerelateerd aan de hoeveelheid brandstof die je verbruikt en die is over de genoemde afstand groter bij 130 km/u dan bij 100 km/u.
Verder reken je ook niet best want over de genoemde afstand (160 km) zou het verschil in tijd tussen 130 km/u en 100 km/u niet een uur maar slechts 24 minuten bedragen. Dat is theorie, want in werkelijkheid rijd je met 100 km/u doorgaans veel constanter dan met 130km/u waarbij je veel vaker moet afremmen en weer optrekken. Ook dat zorgt trouwens voor meer verbruik. Dus in mijn ogen gaat jouw hele berekening mank.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Laatst aangepast door WillemijnF op Wo Nov 06, 2019 5:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4376
Wo Nov 06, 2019 4:57 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
NicolaasP schreef:

Om mensen met longproblemen te helpen moet het gaan over stikstofdioxide en niet stikstof.

Quote:
Stikstofdioxide
Stikstofdioxide (NO2) is een gas dat in Nederland voor het grootste gedeelte door het verkeer wordt geproduceerd. Het is daarom een belangrijke indicator voor de luchtvervuiling door verkeer. Blootstelling aan stikstofdioxide (NO2) hangt samen met een verminderde longfunctie, een toename van luchtwegklachten en astma-aanvallen en een verhoogde gevoeligheid voor infecties.

https://www.atlasleefomgeving.nl/meer-weten/lucht/stikstofdioxide

(zie ook de kaarten die de concentraties aangeven)

De autoloze zondag zou gelet op het bovenstaande dus een prima maatregel zijn om de schade die stikstofdioxide aan de natuur en aan onze gezondheid toebrengt te beperken.

Heeft men het over iets heel anders wanneer men het over een autoloze zondag ivm door oa het verkeer geproduceerde stikstofconcentraties in ons land verminderen praat, gaat dat niet over stikstofdioxide, zijn dat twee verschillende dingen naar jouw idee Nandes?

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4045
Wo Nov 06, 2019 5:18 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ricko2.0 schreef:

….Iets anders:

Laughing Laughing

Totdat ze zelf een auto hebben....

Dan kunnen we beter maar weer paard en wagen invoeren...Hebben we ook die dure asfaltwegen niet meer nodig...

90 km/u is volgens mij de meest zuinige en efficiëntste snelheid, dus ik begrijp die uitspraak wel. De uitspraak van jou begrijp ik dan weer niet want jij veronderstelt dat mensen met een auto daarop tegen zouden zijn. Ik rijd auto en zou het prima vinden, dus die vlieger gaat niet op. En ik rijd regelmatig grotere afstanden. Maar in ons kleine landje is de tijdwinst die je boekt bij hogere snelheden maar zeer beperkt.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Nov 06, 2019 7:12 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

90 km/u is volgens mij de meest zuinige en efficiëntste snelheid, dus ik begrijp die uitspraak wel. De uitspraak van jou begrijp ik dan weer niet want jij veronderstelt dat mensen met een auto daarop tegen zouden zijn. Ik rijd auto en zou het prima vinden, dus die vlieger gaat niet op. En ik rijd regelmatig grotere afstanden. Maar in ons kleine landje is de tijdwinst die je boekt bij hogere snelheden maar zeer beperkt.

Jij vindt het prima om 90km/h te rijden en dat is uiteraard je goed recht. Maar dat wil niet zeggen dat een ander dat ook maar prettig moet vinden. De meningen zullen daar heel verschillend over zijn. Ik heb een tijd lang regelmatig van Noordoost Groningen naar Den haag en Rotterdam moeten rijden, soms 's morgens heel vroeg en soms 's avonds vrij laat en ik zou er niet aan moeten denken om die hele rit 90km te moeten rijden.
Nu maakt het voor mij persoonlijk niet zoveel meer uit omdat die periode wel achter de rug is. En als we naar Venlo gaan, gaan we wel via Duitsland.
Trouwens, iedereen die vindt dat hij/zij 90km/h moet rijden kan dat zonder meer doen...
Ik zie het maar weinig gebeuren...

Pagina 1 van 13 Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Volgende

Plaats reactie