Asielzoekerscentra hebben geen ruimte meer
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4043
Do Okt 31, 2019 7:34 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
En toch blijf ik erbij dat er minder mensen in Nederland zouden moeten wonen. In ieder geval dat het er niet nog meer zouden moeten worden. Temeer omdat Nederland toch al een postzegel is, wereldwijd gezien. En toch al het hoogste inwoneraantal per vierkante kilometer heeft.
Dat dat iets is wat niet "even snel" te regelen valt, begrijp ik ook wel. Maar op dit moment denkt men er zelfs niet eens over na en sluit men liever de ogen voor dit opkomende probleem.

Enfin, we zullen ons er in moeten berusten dat we het op dit punt niet eens zullen gaan worden. Het zij zo...

Nederland is dichtbevolkt dat klopt. hoewel we qua bevolkingsdichtheid niet op de 1e ( zoals jij beweert) maar op de 29e plaats wereldwijd staan. Maar er wonen hier veel mensen, dat betwist ik niet. Echter niet elke regio is dichtbevolkt. Waar in de Randstad 1000 mensen per km² wonen, zijn dat er in enkele andere regio's nog geen 200.Daarom zou je die relatief dunbevolkte regio's aantrekkelijker moeten maken. En nee, we hoeven niet naar landelijk 1000 mensen per km², maar als je uitgaat van de Veluwe, met 12% bebouwde oppervlakte en een bevolkingsdichtheid van 370 mensen per km² en je zou dat als norm nemen voor de dunbevolkte regio's, zou je met gemak nog 2 miljoen mensen kunnen opnemen zonder de Randstad verder te belasten. Dus... nu niet zeggen dat ik Nederland wil volstorten met beton, want dat is niet het beeld dat ik heb bij de Veluwe, jij wel?

Nee hoor, Nederland is niet vol. Kijk maar naar deze berekening.

Ik zeg daarbij niet dat ik vind dat we nog wel 2 miljoen mensen erbij kunnen hebben, maar wel dat "vol" een relatief begrip is. Jij ervaart in het dunbevolkte gebied waar jij woont Nederland voller, dan ik in het westen. Het is dus ook een kwestie van "mindset".
In mijn ogen liggen er dus mogelijkheden in het aantrekkelijker maken van die dunbevolkte regio's, zonder deze vol te bouwen. Want 12% van de beschikbare grond bestemmen voor woningbouw lijkt me nog steeds heel plezierig wonen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27508
Do Okt 31, 2019 7:59 pm Reageer met quote

Je kan het mooi vertellen en de getalletjes zullen best wel kloppen. Maar ik zou niet weten waarom gebieden aantrekkelijker zouden worden naarmate ze dichter bevolkt zijn. Daarbij, mensen willen niet alleen wonen maar ook recreëren. Goed, niet iedereen zal daarvoor stilte en rust nodig hebben maar het is toch wel fijn als het er is.

Maar ook als je die twee miljoen mensen erbij hebt, eens komt het moment dat het echt te veel wordt. En dan zal men toch andere keuzes moeten gaan maken dan maar eindeloos doorbouwen. Want we willen ook nog zo graag de natuur behouden....
Is daar trouwens niet die stikstofellende om begonnen...?

Faber quisque fortunae suae

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 401
Do Okt 31, 2019 8:30 pm Reageer met quote

Quote:

In mijn ogen liggen er dus mogelijkheden in het aantrekkelijker
maken van die dunbevolkte regio's, zonder deze vol te bouwen.

Immigranten wonen vooral in de steden.
Immigranten van de eerste generatie die zich tussen 1 januari
2015 en 1 oktober 2019 in Nederland vestigden en hier nog
ingeschreven staan, wonen naar verhouding vaak in en om de
grote steden. Ook in studentensteden, zoals Groningen en
Wageningen, wonen relatief veel immigranten.

Eerste-generatie-immigranten met een achtergrond in de Europese
Unie wonen relatief vaak in Noord-Brabant en Noord-
Limburg, in de Flevopolder en in het Westland. Immigranten van
buiten de EU zijn behalve in de steden ook oververtegenwoordigd
in gemeenten met een asielzoekerscentrum, zoals Westerwolde
en Cranendonck. In deze gemeenten wonen twee keer zo veel
immigranten per inwoner als gemiddeld in Nederland.

Een specificatie van het CBS: KLIK

Plan(t) the future

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Okt 31, 2019 8:33 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Je kan het mooi vertellen en de getalletjes zullen best wel kloppen. Maar ik zou niet weten waarom gebieden aantrekkelijker zouden worden naarmate ze dichter bevolkt zijn. Daarbij, mensen willen niet alleen wonen maar ook recreëren. Goed, niet iedereen zal daarvoor stilte en rust nodig hebben maar het is toch wel fijn als het er is.

Maar ook als je die twee miljoen mensen erbij hebt, eens komt het moment dat het echt te veel wordt. En dan zal men toch andere keuzes moeten gaan maken dan maar eindeloos doorbouwen. Want we willen ook nog zo graag de natuur behouden....
Is daar trouwens niet die stikstofellende om begonnen...?

Als je 12% bebouwt blijft er 88% over voor landschap, de gewenste stilte en rust. Dat is de situatie op de Veluwe. Hoezo dichtbebouwd? Die indruk heb ik niet van de Veluwe, ondanks de wat grotere plaatsen Apeldoorn en Ede. Het hele punt is het topiconderwerp over volle azc's en het tekort aan woningen. Dat is dus in mijn ogen op te lossen als je niet alle druk op de Randstad zet.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Okt 31, 2019 8:47 pm Reageer met quote

Blijft dat je dat niet eindeloos kan doorzetten....

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Vr Nov 01, 2019 11:45 pm Reageer met quote

Quote:
Dat is dus in mijn ogen op te lossen als je niet alle druk op de Randstad zet.

Wellicht niet het gehele probleem maar inderdaad ook in mijn optiek een groot / niet te verwaarlozen deel.

Quote:

Maar betekent evenmin dat je er dan maar niet aan zou moeten beginnen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13329
Za Nov 02, 2019 2:08 am Reageer met quote

Inderdaad, we zitten nu met een probleem waar nu oplossingen voor moeten komen. Anticiperen op toekomstige ontwikkelingen lijkt me een heel ander verhaal, dus ook een andere discussie.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Nov 02, 2019 12:21 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Quote:

Juist wel. Want als je er eenmaal aan begonnen bent komt er blijkbaar geen einde meer aan. Zie enkel maar de maar niet eindigende migranteninstroom. Men kan nu eenmaal niet alle ellende in de wereld oplossen door alle kansarmen maar in Nederland toe te laten...

Daar is dit postzegeltje veel te klein en al veel te vol voor...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Nov 02, 2019 1:34 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Hizhi.o schreef:

Quote:

Juist wel. Want als je er eenmaal aan begonnen bent komt er blijkbaar geen einde meer aan. Zie enkel maar de maar niet eindigende migranteninstroom. Men kan nu eenmaal niet alle ellende in de wereld oplossen door alle kansarmen maar in Nederland toe te laten...

Daar is dit postzegeltje veel te klein en al veel te vol voor...

Daarom zou er een EU beleid gevoerd moeten worden dat krimpgebieden gaat aanwijzen als nieuwe vestigingsplaats voor migranten. Naast een bovengrens aan wat je kunt opvangen is er ook een kritische ondergrens. Te weinig inwoners zorgt voor tekorten op allerlei terreinen. Hele gebieden in Europese landen lopen leeg omdat met name de jongeren wegtrekken. Dat probleem is minstens zo groot. Als je in dergelijke oplossingen denkt en de honderden miljarden die nu worden gepompt in het tegenhouden van migranten en het betalen van schurken als Erdogan inzet om die gebieden te ontwikkelen met behulp van migranten help je de landen binnen de EU én maak je een einde aan onmenselijke toestanden in de kampen. Tegenhouden kun je nooit, dat blijkt wel, ga dan eens andersom denken. In mogelijkheden.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Nov 02, 2019 2:03 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Daarom zou er een EU beleid gevoerd moeten worden dat krimpgebieden gaat aanwijzen als nieuwe vestigingsplaats voor migranten. Naast een bovengrens aan wat je kunt opvangen is er ook een kritische ondergrens. Te weinig inwoners zorgt voor tekorten op allerlei terreinen. Hele gebieden in Europese landen lopen leeg omdat met name de jongeren wegtrekken. Dat probleem is minstens zo groot. Als je in dergelijke oplossingen denkt en de honderden miljarden die nu worden gepompt in het tegenhouden van migranten en het betalen van schurken als Erdogan inzet om die gebieden te ontwikkelen met behulp van migranten help je de landen binnen de EU én maak je een einde aan onmenselijke toestanden in de kampen. Tegenhouden kun je nooit, dat blijkt wel, ga dan eens andersom denken. In mogelijkheden.

Het zal je niets verbazen dat ik daar absoluut op tegen ben. Ik denk zelfs dat dat de grootste fout is die je kunt maken. Ten eerste is er geen werk. Uiteraard zijn er ook geen voldoende woningen. En zelfs al zou dat wel zo zijn dan zou je hele 'buitenlandse' enclaves krijgen waar hele eigen wetten en regels gaan gelden en waar Nederlanders met bosjes tegelijk zullen vluchten. Verplaatsing van ellende dus. Juist die kluitvorming is funest. Dat was al wel duidelijk in de oude, goedkope wijken in de steden waar men juist voor verspreiding pleit. Dan moet je die domme fout niet herhalen in de rest van het land.

Dat kan ik moeilijk "andersom denken" noemen. Ik vind het meer een herhaling van fouten....

Laatst aangepast door Tympaan op Za Nov 02, 2019 2:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Nov 02, 2019 2:17 pm Reageer met quote

Ik denk niet dat je enclaves moet vormen. Ik bedoel dat je moet kijken wáár bevolkingsgroei wenselijk is en daar actief een beleid moet voeren. Overal zijn er mensen nodig. Ik zie geen enkele andere oplossing, want steeds grotere kampen en hogere hekken dat lost zeker niks op en maakt ook nog dat we kwetsbaar zijn voor chantage door figuren als Erdogan. Los van het feit dat het miljarden kost die veel nuttiger kunnen worden ingezet. Niet voor tegenhouden, maar voor zinvolle integratie. Ik heb het nadrukkelijk over Europa, niet alleen over Nederland. Europa vergrijst in een hoog tempo en de problemen die daarbij komen laten zich raden. Denk dan proactief. Maar als je een beter plan hebt mag je het zeggen

Laatst aangepast door WillemijnF op Za Nov 02, 2019 2:21 pm, in totaal 2 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4364
Za Nov 02, 2019 2:17 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik zeg daarbij niet dat ik vind dat we nog wel 2 miljoen mensen erbij kunnen hebben, maar wel dat "vol" een relatief begrip is. Jij ervaart in het dunbevolkte gebied waar jij woont Nederland voller, dan ik in het westen. Het is dus ook een kwestie van "mindset".
In mijn ogen liggen er dus mogelijkheden in het aantrekkelijker maken van die dunbevolkte regio's, zonder deze vol te bouwen. Want 12% van de beschikbare grond bestemmen voor woningbouw lijkt me nog steeds heel plezierig wonen.

Nederland 'vol' noemen heeft met een buitengewoon subjectieve perceptie te maken.
Een land, een gebied objectief 'vol' noemen betekent in mijn ogen dat de economie geen groei van de populatie meer verdragen kan, of dat we elkaar fysiek aan het verdringen zijn.
Welnu, onze economie draait als een tierelier en willen we geen ernstige neergang meemaken en hier de handen aan de ploeg kunnen houden bij de vergrijzing en geboortekrimp alhier zal blijvende migratie heel hard nodig zijn.
Fysiek: ik trein regelmatig van Amsterdam Centraal naar Sint Agatha bij Cuijk en verbaas me er iedere keer over hoe kaal en leeg ons landje is. Al dat eentonige kale levenloze weideland, waar is dat toch goed voor....een ware horror vacui overvalt me altijd bij die treinrit dwars door Nederland.
En mag ik ook nog even opmerken dat mensen juist in de dichtstbevolkte kernen WILLEN wonen. Kennelijk hebben we daar helemaal geen probleem mee, integendeel.

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie

Laatst aangepast door NicolaasP op Za Nov 02, 2019 3:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Nov 02, 2019 2:25 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik denk niet dat je enclaves moet vormen. Ik bedoel dat je moet kijken wáár bevolkingsgroei wenselijk is en daar actief een beleid moet voeren. Overal zijn er mensen nodig. Ik zie geen enkele andere oplossing, want steeds grotere kampen en hogere hekken dat lost zeker niks op en maakt ook nog dat we kwetsbaar zijn voor chantage door figuren als Erdogan. Los van het feit dat het miljarden kost die veel nuttiger kunnen worden ingezet. Niet voor tegenhouden, maar voor zinvolle integratie. Maar als je een beter plan hebt mag je het zeggen

Ik blijf er gewoon bij dat je de problemen daar zal moeten oplossen zodat mensen niet meer hoeven, zelfs niet meer willen emigreren. Bevrijdt een deel van de regio van hun misdadige regimes en stel het gebied onder curatele. Zorg dat de mensen daar een normaal leven kunnen leiden...
Zal ook wel miljarden gaan kosten maar dan ben je naar mijn idee op een zinnige en 'duurzame' manier bezig.

Jouw idee is een absoluut heilloze weg omdat je te allen tijde tegen een grens aan zal lopen..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Nov 02, 2019 4:43 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:
Ik denk niet dat je enclaves moet vormen. Ik bedoel dat je moet kijken wáár bevolkingsgroei wenselijk is en daar actief een beleid moet voeren. Overal zijn er mensen nodig. Ik zie geen enkele andere oplossing, want steeds grotere kampen en hogere hekken dat lost zeker niks op en maakt ook nog dat we kwetsbaar zijn voor chantage door figuren als Erdogan. Los van het feit dat het miljarden kost die veel nuttiger kunnen worden ingezet. Niet voor tegenhouden, maar voor zinvolle integratie. Maar als je een beter plan hebt mag je het zeggen

Ik blijf er gewoon bij dat je de problemen daar zal moeten oplossen zodat mensen niet meer hoeven, zelfs niet meer willen emigreren. Bevrijdt een deel van de regio van hun misdadige regimes en stel het gebied onder curatele. Zorg dat de mensen daar een normaal leven kunnen leiden...
Zal ook wel miljarden gaan kosten maar dan ben je naar mijn idee op een zinnige en 'duurzame' manier bezig.

Jouw idee is een absoluut heilloze weg omdat je te allen tijde tegen een grens aan zal lopen..

Dat zeg je nu wel, maar bepaald consequent ben je daar ook niet in. De vluchtelingenstroom van nu is maar een fractie van wat ons te wachten staat aan vluchtelingen ten gevolge van de klimaatverandering. Echter, als het gaat om maatregelen om dit te voorkomen of te vertragen zet je ook je hakken in het zand omdat de gewone burger weer moet gaan betalen en het allemaal te snel gaat. De gewone Nederlander wel te verstaan, want de grootste prijs betaalt met elders.
Door de hele geschiedenis zijn mensen, hele volkeren gemigreerd. Dat hou je niet tegen, hoeveel muren je ook bouwt. Ingrijpen in andere regeringen om je eigen democratie en economie op te dringen is ook niet bepaald eenvoudig, hoe zie je dat voor je?
In de jaren vijftig en zestig emigreerden ook vele Nederlanders voor een beter bestaan elders. Velen slaagden daarin, sommigen keerden terug. Kijk wat je nodig hebt, Europabreed, aan arbeidskrachten en voer daar beleid op. Alles beter dan de uitzichtloze situatie van nu. Daarnaast is er niets op tegen andere landen te helpen uiteraard.. én is het noodzakelijk uiterst serieus maatregelen te nemen tegen de klimaatverandering. De tijden zijn echt veranderd en het westen krijgt nu de rekening gepresenteerd van jarenlange politiek van uitbuiten, produceren en consumeren. Het is niet anders, deze pil zullen we moeten doorslikken.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Nov 02, 2019 5:04 pm Reageer met quote

Allemaal leuk en aardig maar 'vroeger' valt niet te vergelijken met tegenwoordig. Inderdaad waren er vroeger ook grote volksverhuizingen maar toen was de wereld nog "groot" en waren er nog enorme grote gebieden die ongerept en vrijwel onbewoond waren. Die tijden zijn al lang voorbij en tegenwoordig wordt elke enigszins bewoonbare plek al bezet door mensen.
En inderdaad, in de vijftiger en zestiger jaren kon men bijna gratis naar landen als Australië en Nieuwzeeland emigreren. Trouwens, deels omdat men toen al zag dat Nederland al aardig vol begon te worden. En in die landen was nog voldoende ruimte en waren ze nog volop in ontwikkeling. Maar zelfs daar zitten ze niet meer om immigranten te wachten. Dus je hebt gelijk, de tijden veranderen.
Laat onverlet dat Nederland niet oneindig maar kansarme immigranten kan opnemen En dat de problemen toch echt daar in de regio zal moeten opgelost.
Dat er in het verleden dingen ontzettend zijn fout gegaan, gezien door de ogen van nu, kan ik nog wel met je eens zijn. Maar die zijn nu eenmaal niet meer terug te draaien.
En ik voel mij absoluut niet schuldig aan zaken die mijn voorouders eventueel mogelijkerwijs wel eens verkeerd gedaan zouden kunnen hebben...

Zij zijn er, dus ik ben er in ieder geval niet rijk van geworden...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Nov 02, 2019 5:40 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Allemaal leuk en aardig maar 'vroeger' valt niet te vergelijken met tegenwoordig. Inderdaad waren er vroeger ook grote volksverhuizingen maar toen was de wereld nog "groot" en waren er nog enorme grote gebieden die ongerept en vrijwel onbewoond waren. Die tijden zijn al lang voorbij en tegenwoordig wordt elke enigszins bewoonbare plek al bezet door mensen.
En inderdaad, in de vijftiger en zestiger jaren kon men bijna gratis naar landen als Australië en Nieuwzeeland emigreren. Trouwens, deels omdat men toen al zag dat Nederland al aardig vol begon te worden. En in die landen was nog voldoende ruimte en waren ze nog volop in ontwikkeling. Maar zelfs daar zitten ze niet meer om immigranten te wachten. Dus je hebt gelijk, de tijden veranderen.
Laat onverlet dat Nederland niet oneindig maar kansarme immigranten kan opnemen En dat de problemen toch echt daar in de regio zal moeten opgelost.
Dat er in het verleden dingen ontzettend zijn fout gegaan, gezien door de ogen van nu, kan ik nog wel met je eens zijn. Maar die zijn nu eenmaal niet meer terug te draaien.
En ik voel mij absoluut niet schuldig aan zaken die mijn voorouders eventueel mogelijkerwijs wel eens verkeerd gedaan zouden kunnen hebben...

Zij zijn er, dus ik ben er in ieder geval niet rijk van geworden...

En hoe denk je dan over de kansrijke immigranten, waar ik op doel?
Je hoeft je niet schuldig te voelen, maar je bent het wel, net als ik. Daarvoor hoef je niet naar je voorouders te kijken, maar naar je eigen consumentengedrag. Dat is allemaal niet zo bewust gegaan, maar is wel een feit. Het kon niet op.
En rijk ben je er wel degelijk van geworden. Of hoe noem je het dat je zeker weet dat je vandaag en morgen te eten hebt? Dat je een warm en veilig onderkomen hebt? Dat er zorg is als je het nodig hebt? Dat je kunt gaan slapen zonder de angst dat je vannacht van je bed wordt gelicht? Dat noem jij vast geen rijkdom, dat noem je normaal.
Maar dat is het niet en iemand die dat allemaal ook wil voor zichzelf en zijn gezin is geen crimineel of een kansloze immigrant.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Nov 02, 2019 7:30 pm Reageer met quote

Kansrijke immigranten kunnen op de normale, legale weg immigreren. net zo goed als dat Nederlandse emigranten kunnen emigreren. Maar dan moet dat 'ontvangende land' de immigrant wel de gewenste ruimte en toekomst kunnen bieden. En moet een land ook "nee" kunnen zeggen als dat niet mogelijk is.
Ik heb dus niets tegen een 'normale' immigratie/emigratie.

Dat het begrip 'rijk' relatief is, weet ik ook wel. Maar ik vind het zinloos om Nederland, of een ander Europees land, te vergelijken met een derdewereldland.
Want dan kan ik ook wel zeggen: waarom lossen die burgers van die beroerde landen niet zelf hun problemen op. Waarom schoppen ze hun verdorven overheden niet van de troon en bouwen ze zelf een betere en eerlijker samenleving op. Heeft Europa door de eeuwen heen ook moeten doen.

En inderdaad, Ik vind de situatie in Nederland 'normaal', al valt er best wel wat aan bij te punten. Ik gun iedereen dezelfde omstandigheden. Maar dat kun je niet oplossen door alles en iedereen maar in Nederland en Europa toe te laten...

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie