Asielzoekerscentra hebben geen ruimte meer
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Wo Okt 30, 2019 1:02 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Hizhi.o schreef:

..Ik wens ook eigenlijk niet te geloven de onze industrie alleen maar bestaat uit genoemde grote vervuilers. Leuk voorbeeldje maar niet meer dan dat denk ik.

Ik heb ook nergens beweerd dat er enkel maar vervuilende grootindustrieŽn in Nederland zijn. Vandaar dat ik het ook over de kleine bedrijven had als fietsenmakers, bakkers, winkels enz. had.

Dat klopt, maar ik wilde het toch graag nog even gezegd hebben voor de duidelijkheid.

Maar die grootvervuilers zijn er wel en die moet je dus juist niet vlakbij de bewoonde gebieden hebben om redenen die ik al eerder noemde.

Dat klopt ook, dus in dit geval is het goed dat daar de leegstand van woningen niet is en dat degenen die er wel in de buurt wonen aan de bel blijven trekken wanneer de vervuiling steeds meer last gaat geven. Die mensen dienen gehoord te worden dat is buiten kijf.

En ik maak bezwaar tegen het sfeertje dat boeren maar onnodige lastpakken zijn die enkel maar veel te veel grond in beslag nemen. En tegen het idee dat je heel Nederland maar helemaal vol moet pletteren met nog meer woningen en nog meer mensen. Eens zal dat toch eens een keer moeten ophouden...
Want zoals al vaker gezegd, eeuwige groei in een ruimte die niet meegroeit is ten ene male onmogelijk...

In mijn optiek creŽren de boeren op dit moment zelf dat sfeertje en ik vind ze op dat punt ook meer lastpakken dan ik ooit had kunnen bedenken.
Staan schreeuwen dat ze met meer zijn, sterker en nooit opgepakt kunnen worden anders zullen ze wel eens laten zien hoe ze de opgepakten kunnen bevrijden en met een trekker dan naar binnen zullen rijden op de plek waar die personen zitten doet me behoorlijk denken aan de spaghettiwesterns die ik vroeger zag. En nou snap ik wel dat dit allemaal in emotie gebeurt, maar het sfeertje wat ze daarmee creŽren komt hen niet ten goede.

Feit blijft dat ongeveer 80% van hun productie de grens over gaat, dat een heel aantal boeren wil stoppen maar er de financiŽle middelen niet voor heeft en dat Nederland met een allesomvattend probleem zit.

Daarnaast vind ik het tť gemakkelijk om te beweren dat we niet alles vol moeten bouwen als je zelf lekker warm met je billen bij je eigen haard zit. En je kunt veroorloven dat dit op een plek is waar je de ruimte hebt.
Voor de mensen die in een stad wonen is alles in hun omgeving al vol en die kunnen vaak helemaal geen andere kant uit.

Er is best nog wel een weg te vinden naar waar gebouwd kan worden en hoe dit te doen, op een manier die voor iedereen leefbaar blijft.

Let wel: Ik ontzeg niemand zijn of haar mening vanwege het feit dat zelf lekker gewoond wordt, edoch ik ben ook van mening dat enige nuance op z'n plaats blijft, gehangen aan het feit dat er een groot woning tekort is en dat dit opgelost moet worden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Wo Okt 30, 2019 1:39 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
(.. ) En tegen het idee dat je heel Nederland maar helemaal vol moet pletteren met nog meer woningen en nog meer mensen. Eens zal dat toch eens een keer moeten ophouden...
Want zoals al vaker gezegd, eeuwige groei in een ruimte die niet meegroeit is ten ene male onmogelijk...

Tegen het volpletteren met mensen kun je weinig doen, tenzij je kinderen verplicht laat steriliseren of zo.
Een belangrijke reden van de woningnood is ook dat we met minder mensen in een woning wonen dan in de jaren zestig. Gezinnen zijn anders samengesteld, er zijn meer echtscheidingen, senioren bewonen vaak met zijn tweetjes of alleen een woning met meerdere slaapkamers, er zijn nogal wat mensen met een tweede huis dat niet het hele jaar wordt bewoond etc. Je zult het, vrees ik dan ook, nooit helemaal oplossen. Maar een beleid dat vooral inzet op sociale woningbouw en ook meer relatief kleine woningen voor een- of tweepersoonshuishoudens zou raadzaam zijn. Als je kijkt naar het aantal vierkante meters dat je als Nederlander inneemt voor bewoning zijn er nogal grote verschillen, denk ik. Deze zomer nog had ik bijna een half uur nodig om rond een landgoed te fietsen. Dan denk ik ook: onteigenen die hap en woningen bouwen. Prachtige omgeving ook nog. Laughing

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27511
Wo Okt 30, 2019 1:54 pm Reageer met quote

Ik merk het al, ik zou absoluut niet in jouw "ideale" wereld willen leven. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee dat er verschillen zijn. Integendeel, ik gruwel bij de gedachte aan de gelijkvormigheid en het minimalisme waar jij kennelijk zo'n voorstander van bent.
Bedenk wel dat als dat landgoed verdwenen is en vervangen door alweer een betonnen stapelplaats voor zoveel mogelijk mensen, dat die mooie omgeving dan zeker geen mooie omgeving meer is. En als je dat met heel Nederland wil doen vraag ik mij af wat voor 'n horrorwereld je wil creŽren voor je kleinkinderen...

Faber quisque fortunae suae

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Okt 30, 2019 2:01 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

...Let wel: Ik ontzeg niemand zijn of haar mening vanwege het feit dat zelf lekker gewoond wordt, edoch ik ben ook van mening dat enige nuance op z'n plaats blijft, gehangen aan het feit dat er een groot woning tekort is en dat dit opgelost moet worden.

Maar dat kun je ook oplossen op andere manieren. Bijvoorbeeld door eens een rem te zetten op die als maar voortdurende massa-immigratie die maar niet lijkt op te houden...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Okt 30, 2019 2:06 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik merk het al, ik zou absoluut niet in jouw "ideale" wereld willen leven. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee dat er verschillen zijn. Integendeel, ik gruwel bij de gedachte aan de gelijkvormigheid en het minimalisme waar jij kennelijk zo'n voorstander van bent.
Bedenk wel dat als dat landgoed verdwenen is en vervangen door alweer een betonnen stapelplaats voor zoveel mogelijk mensen, dat die mooie omgeving dan zeker geen mooie omgeving meer is. En als je dat met heel Nederland wil doen vraag ik mij af wat voor 'n horrorwereld je wil creŽren voor je kleinkinderen...

Tja, weer is de middenweg zoek he Tympaan? Ik plaatste duidelijk een smiley, maar die is je ontgaan. Maar een landgoed van vele vierkante kilometers voor een enkel echtpaar kun je best asociaal noemen als je in zo'n dichtbevolkt land woont. Genieten van al dat groen voor de gewone burger is er niet bij, want er staat een fraai doch degelijk hek omheen. Daar heb ik dan zo mijn gedachten bij, op een zonnige zomermiddag op de fiets.. Een voorstel voor onteigenen lijkt me wel erg leuk, al is het maar vanwege al die Rolls Royces op het Malieveld.
Er is ruimte zat in Nederland, blijf ik van mening. Er zou veel meer in de regio moeten worden gekeken. Naast het geklaag over de volle steden, is er ook gesteun over verdwijnende voorzieningen (openbaar vervoer, onderwijs, bibliotheek, theater) in de regio vanwege het teruglopende inwonertal. Dan zie ik toch kansen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Laatst aangepast door WillemijnF op Wo Okt 30, 2019 2:33 pm, in totaal 2 keer bewerkt

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Okt 30, 2019 2:11 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Hizhi.o schreef:

...Let wel: Ik ontzeg niemand zijn of haar mening vanwege het feit dat zelf lekker gewoond wordt, edoch ik ben ook van mening dat enige nuance op z'n plaats blijft, gehangen aan het feit dat er een groot woning tekort is en dat dit opgelost moet worden.

Maar dat kun je ook oplossen op andere manieren. Bijvoorbeeld door eens een rem te zetten op die als maar voortdurende massa-immigratie die maar niet lijkt op te houden...

Geen buitenlander meer binnenlaten en alle problemen zijn opgelost? Even afgezien van de internationale veplichtingen die we hebben? Hoe zeker ben je van dit ei van Columbus? En wie ga je de schuld geven als dit niet de oplossing blijkt?

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13335
Wo Okt 30, 2019 2:41 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
En ik maak bezwaar tegen het sfeertje dat boeren maar onnodige lastpakken zijn die enkel maar veel te veel grond in beslag nemen. En tegen het idee dat je heel Nederland maar helemaal vol moet pletteren met nog meer woningen en nog meer mensen.

Eenzijdig met een vingertje in een bepaalde richting wijzen is natuurlijk niet terecht maar dat hele landbouwbeleid stinkt natuurlijk al een aantal jaren, letterlijk en figuurlijk. Op de keper beschouwd wordt er door de landbouw geen voedsel geproduceerd maar vernietigd, omdat een groot deel bestemd is voor veevoer, voor de vlees- en melkproductie waarvan de opbrengsten ook nog eens grotendeels geŽxporteerd worden. Dat kan wat mij betreft best wel minder en uiteraard moet dat op een manier waarop individuele boeren er niet onder hoeven te lijden. Maar die grootschalige landbouw heeft weinig tot niets meer met natuur te maken. Ja, de kleur is groen maar daar heb je dan ook alles mee gezegd. Verder is het juist vernietiging van de natuur. Dan kun je er net zo goed huizen voor in de plaats neerzetten. Die zijn nu eenmaal nodig om de huidige bevolking een fatsoenlijk en betaalbaar onderdak te bezorgen. Terug de baarmoeder in kun je wel willen maar dat is nu eenmaal geen optie. Smile

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Okt 30, 2019 11:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Okt 30, 2019 4:05 pm Reageer met quote

Je kan nu wel zo tegen de grootschaligheid zijn, maar ik vind dat nogal inconsequent als je daarnaast wel accepteert dat andere bedrijven in andere beroepsgroepen wel tot waanzinnig grote organisaties kunnen uitdijen. De landbouw mag dan letterlijk wel stinken maar ik ben er van overtuigd dat bedrijven als Shell en Unilever in figuurlijke zin nog veel harder stinken. En nog veel grotere schade veroorzaken...
En willen 'we' niet met z'n allen die schaalvergroting... Gaan we niet allemaal liever naar een grootgrutter dan naar het zaakje om de hoek..?

Want daardoor hebben we de kleinschaligheid om zeep geholpen. Enkel om een paar centen te besparen...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Okt 30, 2019 4:48 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Tuurlijk is ook dat een stevig onderdeel van de algehele problematiek.
het mag absoluut gezegd.
En ben het met je eens dat er gekeken moet hoe het anders kan.
Maar zoals gezegd, we zitten ook aan afspraken vast en daarnaast zou ik me persoonlijk als individu kapot schamen als we geen gastvrijheid meer zouden bieden aan hen die werkelijk alles kwijt zijn.

Wij zijn in het verleden ook geholpen.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Okt 30, 2019 4:57 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
[....]

Want daardoor hebben we de kleinschaligheid om zeep geholpen. Enkel om een paar centen te besparen...

Niet alleen om centen te besparen denk ik. Het was onderdeel van de trend die toen in is gezet.
Verankerd in hoe we keken naar de samenleving en waarvan we dachten dat we het allemaal goed hadden verzonnen.

Ik denk niet dat we terug kunnen naar hoe het was, we kunnen wel kijken hoe we dingen nu alsnog zouden kunnen rechtzetten, want scheef is het gegaan.
We zijn doorgeschoten in....... ja, waarin eigenlijk.... hebzucht; gemak; gebrek aan toekomstvisie?? Wie t weet mag t zeggen.

Om een voorbeeldje te geven. Ik zat gisteren naar een uitzending te kijken waarin het ging over de verspilling in de zorg. En wat schetst mijn verbazing. Een chirurg in opleiding kwam met het fantastische idee om niet meer alles weg te gooien maar om te kijken wat hergebruikt kon worden na bijvoorbeeld operaties.

Ik moest me even afschudden, buiten het feit dat ik het geweldig vind dat er ideeŽn komen, echt top, bedacht ik me dat hier precies benoemd werd hoe het 45 jaar geleden (in mijn pleegtijd)ging.
De operatiewas naar de wasserette en daarna gesteriliseerd. Alle materiaal opgehaald en met karretjes naar de sterilisator.
Het was nota bene een betaalde baan om alles met een klein locomotiefje op te halen in een sleep karretjes en vervolgens het bedienen van de sterilisatiemachinerie.

Nogmaals terug kunnen we niet, maar we kunnen denk ik wel kijken naar wat we niet helemaal juist hebben aangepakt en wat daarin bij te stellen is.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Okt 30, 2019 4:59 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
[...]
Er is ruimte zat in Nederland, blijf ik van mening. Er zou veel meer in de regio moeten worden gekeken. Naast het geklaag over de volle steden, is er ook gesteun over verdwijnende voorzieningen (openbaar vervoer, onderwijs, bibliotheek, theater) in de regio vanwege het teruglopende inwonertal. Dan zie ik toch kansen.

Die mening ben ik ook toegedaan.
Als voorzieningen wegens gebrek aan inwonertal moeten sluiten. Dan is het zaak een opening te zoeken in herverdeling.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4374
Wo Okt 30, 2019 5:03 pm Reageer met quote

De landbouw eist 54% van de oppervlakte van ons land op en draagt slechts 1.2% bij aan de economie (sec genomen de bedrijven die met de export te maken hebben van de landbouw en veeteeltprodukten brengen veel meer in het laatje maar ik denk niet dat ivm emissievoorschriften ed de export nog veel toekomst heeft).
Landbouw en veeteelt kunnen veel slimmer uitgevoerd worden, onder andere door ze op mekaar aan te laten sluiten (landbouwafval naar de veeteelt, veeteelt-mest naar de landbouw, waar de overheid nu ook een prioriteit van gemaakt heeft). De veeteelt is aan het afslanken en de landbouw wordt kleinschaliger, maar dat hoeft allerminst te betekenen dat de produkten ervan duurder worden. Meer efficiŽntie, gebruikmaking van nieuwe technologieŽn, bv verticale landbouw, verder duurzame energie wat zeker op den duur veel voordeliger zal uitpakken als het gebruik van de fossiele energie, en natuurlijk grootscheepse robotisering, zowel in de landbouw als veeteelt.

We bevinden ons in het nog prille begin van een geweldige technologische-ecologische revolutie

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Okt 30, 2019 5:41 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Als voorzieningen wegens gebrek aan inwonertal moeten sluiten. Dan is het zaak een opening te zoeken in herverdeling.

Die zogenaamde krimp wordt juist veroorzaakt door die schaalvergroting. Daardoor zijn de kleine, regionale bedrijven verdwenen. En daardoor zijn de mensen die daar werken meeverhuisd naar de locaties van die grote bedrijven.
Dat kun je niet meer oplossen met mensen weer min of meer verplicht te "herverdelen" (het idee alleen al).. Want dat zou betekenen dat er nog veel meer forensenverkeer zal zijn. En mensen willen niet twee of drie uur heen en twee of drie uur weer terug in de auto zitten om op hun werk te komen...

Wat verspilling betreft, kunnen we het nog wel eens worden. Dat zie je ook in de bouw. Als vroeger een gebouw gesloopt moest worden werd het simpelweg vergruisd met een stalen kogel van een ton en werd alles op de stort gegooid.Tegenwoordig wordt alles gedemonteerd en worden veel materialen en onderdelen weer hergebruikt. Dat valt alleen maar toe te juichen..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Okt 30, 2019 9:07 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Hizhi.o schreef:

Die zogenaamde krimp wordt juist veroorzaakt door die schaalvergroting. Daardoor zijn de kleine, regionale bedrijven verdwenen. En daardoor zijn de mensen die daar werken meeverhuisd naar de locaties van die grote bedrijven.
Dat kun je niet meer oplossen met mensen weer min of meer verplicht te "herverdelen" (het idee alleen al).. Want dat zou betekenen dat er nog veel meer forensenverkeer zal zijn. En mensen willen niet twee of drie uur heen en twee of drie uur weer terug in de auto zitten om op hun werk te komen...

Wat verspilling betreft, kunnen we het nog wel eens worden. Dat zie je ook in de bouw. Als vroeger een gebouw gesloopt moest worden werd het simpelweg vergruisd met een stalen kogel van een ton en werd alles op de stort gegooid.Tegenwoordig wordt alles gedemonteerd en worden veel materialen en onderdelen weer hergebruikt. Dat valt alleen maar toe te juichen..

Nee, ook het werk moet verhuizen. Er zijn industrieŽn zat die niet in de Randstad of Brabant hoeven te blijven. Tegenwoordig wordt er bijvoorbeeld steeds meer online gekocht. Dat betekent dat een bedrijf niet meer dicht bij de winkels hoeft te staan. Als je distributiecentra verspreid door het land neerzet, kunnen veel bedrijven gemakkelijk elders bestaan. Geen forensenverkeer, maar vnl goederenvervoer dus. En als er werk is, komen de mensen ook.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 486
Do Okt 31, 2019 12:43 am Reageer met quote

mensen willen nu eenmaal graag dicht bij elkaar wonen, kijk naar de randstad, men betaald er een vermogen om er te mogen wonen, kijk naar andere grote steden bijv hongkong.

nog zo'n eentje, "de landbouw draagt maar 1,2 % bij aan.
onzin natuurlijk, je moet wel alles meetellen, bijv de kassenbouwers de aannemers, de landbouwmachinemonteurs, de...... en de.....

het stikstofprobleem bestaat hieruit dat de biodiversiteit wordt aangetast.......... laat die nou de sinds de jaren negentig alleen maar steigende zijn (bron fd radio)

biobrandstof dat is het, de regering heeft er 13 miljard voor gereserveerd, nu komen ze erachter dat biobrandstof 20 % vervuilender is met co2 en fijnstof dan kolen........ kolen.

zij die het heftigst protesteren tegen allerlei boeren en dieren zaken bereiken feitelijk dat er meer megabedrijven komen.\
door al die protesten en acties wordt er regelgeving en wet voor gemaakt, dat is nou net iets waar de kleinere boer al helemaal niet meer mee uit de voeten kan en noodgedwongen moet stoppen of .......
de grotere bedrijven kunnen die financiele concequentie's veel beter behappen en verworden zo tot een mega

ik kan vaak niet snappen dat er over de prestatie's de opbrengst van boerend Nederland zo neerbuigend wordt gedaan, alsof het er niet toe doet, het zijn ook hardwerkende mensen, en dat kan je van lang niet iedereen zeggen.

de grootste instroom van mensen is nniet door vluchtelingen maar door (op dit moment) Polen je moet er toch niet aan denken dat zij ermee stoppen.......

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Okt 31, 2019 11:17 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Nee, ook het werk moet verhuizen. Er zijn industrieŽn zat die niet in de Randstad of Brabant hoeven te blijven. Tegenwoordig wordt er bijvoorbeeld steeds meer online gekocht. Dat betekent dat een bedrijf niet meer dicht bij de winkels hoeft te staan. Als je distributiecentra verspreid door het land neerzet, kunnen veel bedrijven gemakkelijk elders bestaan. Geen forensenverkeer, maar vnl goederenvervoer dus. En als er werk is, komen de mensen ook.

Volgens mij is een distributiecentrum juist een punt waar alles samenkomt en vanwaar producten worden verspreid over een bepaald gebied. Beetje afhankelijk van die producten is dat een enorme hal waar vrijwel alles geautomatiseerd is en dus maar een klein aantal mensen werken. Ik begrijp dus niet hoe je dat "over het land wil verspreiden" Het zal dus in ieder geval geen massale verhuizing van werknemers gaan veroorzaken...

Grote industrieŽn vestigen zich het liefst op plaatsen waar voldoende aan- en afvoermogelijkheden zijn zoals havens, vaarwegen en andere vormen van infrastructuur. Dat doen ze dus en ten gevolge daarvan ontstaan daar de grote steden omdat de werknemers nu eenmaal dichtbij hun werk willen wonen. Een 'natuurlijk' proces waarbij het ťťn het ander ondersteunt en beÔnvloedt. En dat is een proces dat je maar niet zomaar even overhoop kan gooien. Je kan bedrijven als Tata Steel niet in 12 stukken knippen en elke provincie een deel geven. Dat werkt natuurlijk voor geen meter...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Okt 31, 2019 1:43 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Volgens mij is een distributiecentrum juist een punt waar alles samenkomt en vanwaar producten worden verspreid over een bepaald gebied. Beetje afhankelijk van die producten is dat een enorme hal waar vrijwel alles geautomatiseerd is en dus maar een klein aantal mensen werken. Ik begrijp dus niet hoe je dat "over het land wil verspreiden" Het zal dus in ieder geval geen massale verhuizing van werknemers gaan veroorzaken...

Grote industrieŽn vestigen zich het liefst op plaatsen waar voldoende aan- en afvoermogelijkheden zijn zoals havens, vaarwegen en andere vormen van infrastructuur. Dat doen ze dus en ten gevolge daarvan ontstaan daar de grote steden omdat de werknemers nu eenmaal dichtbij hun werk willen wonen. Een 'natuurlijk' proces waarbij het ťťn het ander ondersteunt en beÔnvloedt. En dat is een proces dat je maar niet zomaar even overhoop kan gooien. Je kan bedrijven als Tata Steel niet in 12 stukken knippen en elke provincie een deel geven. Dat werkt natuurlijk voor geen meter...

Ik heb het niet over Tatasteel. Ik zei dat het voor bepaalde industrieŽn wel mogelijk is. Die distributiecentra zie ik op zichzelf niet als werkgelegenheidsobject, maar als de plaats waar de producten naartoe moeten. Als een elektrotechnisch bedrijf een apparaat produceert wat via internet wordt verkocht kan het net zo goed in Friesland zitten en het naar een distributiecentrum vervoeren vanwaar het landelijk wordt verspreid. Je hebt dan de hele infrastructuur van vaarwegen niet nodig. Dat zal niet voor elke industrie opgaan, maar voor meer dan nu gebeurt. Mijn punt is dat met wat ruimer, buiten de kaders denken door creatieve geesten het mogelijk moet zijn om werkgelegenheid en dus spreiding van woningen te realiseren. Met blijven zitten in: het was zo, dus het blijft zo, kom je er niet. Dat kan beter. Denken in mogelijkheden ipv moeilijkheden, mijn lijfspreuk. Geen problemen, maar uitdagingen. Dus waarom geen productieketen voor de meubelindustrie, de farmaceutische industrie, de kledingindustrie etc. opzetten in de provincie?

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Okt 31, 2019 3:47 pm Reageer met quote

Theoretisch is alles mogelijk. Maar de praktijk is nu eenmaal wat weerbarstiger. Geen enkel bedrijf gaat een fabriek, of wat dan ook, ergens midden in een weiland beginnen omdat jij dat zo lekker creatief of uitdagend vindt. Daar komen natuurlijk veel meer overwegingen bij kijken. Een van die overwegingen is uiteraard: hoeveel potentiŽle werknemers zijn er in de buurt en hoe bereik ik zoveel mogelijk klanten. En dan kom je toch al heel snel in of bij de grot steden terecht.

Wat jij wil is kennelijk weer terug naar de tijd van heel veel kleine bedrijfjes zoals het vroeger ooit eens was. Met veel handwerk en allemaal regio georiŽnteerd. Vergeet dat maar want die tijd komt echt niet meer terug...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Okt 31, 2019 3:59 pm Reageer met quote

Nee, dat begrijp je verkeerd. Mijn man werkte bijvoorbeeld voor een vestiging van een groot Amerikaans bedrijf. Die vestiging was in de Randstad maar had gemakkelijk ergens anders kunnen staan. Als je zegt dat een bedrijf kijkt naar potentiŽle werknemers, dan krijg je het kip en het ei verhaal. Een bedrijf trekt ook werknemers aan en dat is precies mijn punt. Zorg voor werk en de werknemers komen vanzelf, aangetrokken door goede en goedkopere woonruimte. Dan heb je de spreiding die je wilt.
Regeringsbeleid zal daar dan op gericht moeten zijn. Voordelige vestigingsvoorwaarden etc. Als de wil er is kan het volgens mij voor een deel van de industrie zeker. Nogmaals, denk in mogelijkheden ipv moeilijkheden. Je moet het wel willen zien natuurlijk. Als je blijft hangen in: er moeten minder mensen in Nederland wonen, dan weet je zťker dat je de problemen niet oplost. Want dat gaat niet gebeuren. Kun je natuurlijk blijven morren, maar ja. Regeren is vooruitzien en tijden veranderen nu eenmaal, altijd.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Okt 31, 2019 6:57 pm Reageer met quote

En toch blijf ik erbij dat er minder mensen in Nederland zouden moeten wonen. In ieder geval dat het er niet nog meer zouden moeten worden. Temeer omdat Nederland toch al een postzegel is, wereldwijd gezien. En toch al het hoogste inwoneraantal per vierkante kilometer heeft.
Dat dat iets is wat niet "even snel" te regelen valt, begrijp ik ook wel. Maar op dit moment denkt men er zelfs niet eens over na en sluit men liever de ogen voor dit opkomende probleem.

Enfin, we zullen ons er in moeten berusten dat we het op dit punt niet eens zullen gaan worden. Het zij zo...

Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie