Klimaatdemonstranten ontvangen geld
Het Grand Café
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Di Okt 15, 2019 11:19 am Reageer met quote

Hoe komt Extinction Rebellion dan aan geld?

De klimaatdemonstranten van Extinction Rebellion betalen een deel van hun demonstranten om de straat op te gaan. Dat heeft een woordvoerder van de activistische organisatie in de Nederlandse krant De Telegraaf toegegeven.
“Voor een beperkt aantal demonstranten in Nederland gebeurt dat”, verklaarde woordvoerder Egbert Bron. Hij noemde het een vrijwilligersvergoeding. “Om hoeveel personen het gaat, weet ik niet. Het gaat niet om grote bedragen. Zo’n 170 euro per maand”, aldus Bron.

Extinction Rebellion betaalt demonstranten in Nederland https://www.hln.be/nieuws/buitenland/extinction-rebellion-betaalt-demonstranten-in-nederland~a7791b66/ via @HLN_BE

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27512
Di Okt 15, 2019 11:26 am Reageer met quote

Klimaatdemonstrant als beroep..??

Ach ja, het is zo gek niet of het kan nog gekker...

Uiteindelijk gaat alles enkel maar om geld, blijkt maar weer. Een mooie bijverdienste en dagbesteding als je toch in de WW zit...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Di Okt 15, 2019 12:29 pm Reageer met quote

Nou en? Er zijn heel veel organisaties die een vrijwilligersvergoeding betalen aan mensen die zich veel uren inzetten voor het organiseren van activiteiten. Heb ik de Telegraaf nooit over gehoord. Waarom zouden ze daar nu wel aandacht aan schenken?
Tja..

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2608
Di Okt 15, 2019 12:46 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Nou en? Er zijn heel veel organisaties die een vrijwilligersvergoeding betalen aan mensen die zich veel uren inzetten voor het organiseren van activiteiten. Heb ik de Telegraaf nooit over gehoord. Waarom zouden ze daar nu wel aandacht aan schenken?
Tja..

Het verschil zit hem er in, dat vrijwilligers vergoedingen er normaliter niet zijn voor activiteiten waarbij de wet wordt overtreden, in het algemeen zijn vrijwilligersvergoedingen voor maatschappelijk ondersteunde activiteiten waarbij de wet niet wordt overtreden.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Okt 15, 2019 1:00 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:
Tja..

Het verschil zit hem er in, dat vrijwilligers vergoedingen er normaliter niet zijn voor activiteiten waarbij de wet wordt overtreden, in het algemeen zijn vrijwilligersvergoedingen voor maatschappelijk ondersteunde activiteiten waarbij de wet niet wordt overtreden.

Elke organisatie zonder winstoogmerk mag iemand een vrijwilligersvergoeding geven. Ik kan me voorstellen dat iemand veel tijd besteedt aan een organisatie als Extinction Rebellion. Voor het overtreden van de wet is iedereen zelf aansprakelijk, dat heeft niets te maken met die vergoeding. Als de vergoeding onrechtmatig is, dan moet er maar iemand naar de rechter stappen. Voorlopig houd ik het erop dat de Telegraaf heel erg op zoek is naar een stok om een hen onwelgevallige beweging mee te slaan. En alle beetjes helpen hè? Ik heb het zelf niet gelezen, maar welke maat chocoladeletter gebruikte ze deze keer voor dit wereldschokkende nieuws? Prutkrant.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4375
Di Okt 15, 2019 1:09 pm Reageer met quote

Het is misschien niet helemaal correct om meteen op andere gevallen te wijzen, maar toch vraag ik me af of hier niet iets heel normaals aan de gang is wanneer we bv weten dat ook de boeren met hun protest met vele duizenden gesponsord worden:

Quote:
Duizenden euro’s
Slachthuisgigant Vion (omzet 4,6 miljard euro), met een productielocatie in Apeldoorn, droeg duizenden euro’s bij aan de protestdag. Joost Belt van veevoerdergigant De Heus wil alleen kwijt dat het in zijn geval gaat om een bedrag ‘met minimaal vijf getallen. Het is substantieel’.

Veevoederbedrijf ForFarmers uit Lochem betaalde de kosten van een communicatiebureau dat de dag in goede banen moest leiden. ,,Wij willen naast onze klanten staan’’, zegt Carolien Vogelzang van ForFarmers (omzet: 2,4 miljard euro).

https://www.gelderlander.nl/home/veevoederreus-en-slachthuisgigant-betalen-duizenden-euro-s-aan-boerenprotest~ab590468/

Dan lijkt me dit toch niet zo gek:

Quote:
Volgens Born gaat het daarbij om mensen die veel tijd steken in de organisatie van het klimaatprotest en inkomsten mislopen omdat zij opdrachten laten schieten of vrij moeten nemen van hun werk. Zij ondertekenen daarvoor een vrijwilligerscontract met Extinction Rebellion. Tot nu toe hebben vier mensen zo’n contract ondertekend. ‘Mensen moeten wel aangeven dat zij het geld echt nodig hebben’, aldus Born.

Voor de financiering van de acties haalt Extinction Rebellion geld op via crowdfunding. Daarmee is inmiddels ruim 34 duizend euro opgebracht.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/extinction-rebellion-betaalt-enkele-vrijwilligers~b790d2ed/

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Di Okt 15, 2019 1:22 pm Reageer met quote

Als je hun site bekijkt dan ziet het er keurig netjes geregeld uit allemaal.
Vragen netjes vergoeding van 7 euro voor de maaltijden gedurende de dag, slaapzakken zijn geregeld, alcohol verboden.

Ik vind het er zoals gezegd zeer professioneel en niets ondergronds geregeld uitzien.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Di Okt 15, 2019 1:25 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Het is misschien niet helemaal correct om meteen op andere gevallen te wijzen, [....]

Nee, dat is niet correct, je hebt zelf ook een hekel aan een rookgordijn.

En ik weet ook niet of het echt helemaal te vergelijken is, dus kan je het m.i beter achterwege laten . Surprised

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Okt 15, 2019 1:31 pm Reageer met quote

Ach, spijkers op laag water zoeken is ook een manier om bij te dragen aan een schonere omgeving, alhoewel mierenneukerij wel weer buitengewoon dieronvriendelijk is. In ieder geval is deze "onthulling" van zulk gewicht dat het het nieuws over Syrië mag verdringen. Volgens de Telegraaf dan.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Okt 15, 2019 1:36 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
NicolaasP schreef:
Het is misschien niet helemaal correct om meteen op andere gevallen te wijzen, [....]

En ik weet ook niet of het echt helemaal te vergelijken is, dus kan je het m.i beter achterwege laten . Surprised

Vind ik ook. Straks komt er weer iemand achter dat die boer die de deur van het provinciehuis van Groningen aan splinters reed iemand heeft betaald om die dag zijn bedrijf te leiden. Wordt een onverkwikkelijke discussie dan.
Het geven van een vrijwilligersvergoeding is volkomen legaal. Dat je de doelstelling van een organisatie niet steunt doet daar niks aan af. Er krijgen soms ook mensen een vrijwilligersvergoeding voor hun werk bij de voetbalclub. Ik heb weinig met voetbal, maar vind het helemaal oké.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Di Okt 15, 2019 1:47 pm Reageer met quote

De berichtgeving van de Telegraaf: dat Born heeft 'toegegeven', alsof er iets gebeurde dat niet in de haak was. Zo suggestief! Walgelijk soort berichtgeving!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4375
Di Okt 15, 2019 2:29 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
NicolaasP schreef:

Hangt van de invalshoek af nmi. Ik wilde hier niet vingertje wijzen maar een mm ander geval aanhalen om mee aan te tonen dat een vergoeding bij een demonstratie misschien wel heel normaal is, heel gangbaar. In beide gevallen oke.

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 15, 2019 2:54 pm Reageer met quote

Nou, dan heb ik nog aardig wat geld tegoed Smile Ik demonstreer ook voor het milieu. Voor redding van bomen, en stadsdieren.
Nog nooit een cent gezien hiervoor, maar.. ook nooit om gevraagd en zal dat ook nooit doen.

Mijn vraag is echter, hoe komt Extinction Rebellion aan geld om demonstranten te betalen. Follow the Money.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Okt 15, 2019 3:02 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Elke organisatie zonder winstoogmerk mag iemand een vrijwilligersvergoeding geven. Ik kan me voorstellen dat iemand veel tijd besteedt aan een organisatie als Extinction Rebellion. Voor het overtreden van de wet is iedereen zelf aansprakelijk, dat heeft niets te maken met die vergoeding. Als de vergoeding onrechtmatig is, dan moet er maar iemand naar de rechter stappen.

Ik heb geloof ik de verkeerde indruk gewekt, ik bedoelde niet dat de vergoeding juridisch onrechtmatig is.

Laatst aangepast door dagmar57 op Di Okt 15, 2019 3:12 pm, in totaal 2 keer bewerkt

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 15, 2019 3:03 pm Reageer met quote

Wie zijn de ‘klimaatrebellen’ van Extinction Rebellion?
Een paar honderd activisten blokkeerden maandagochtend het verkeer in Amsterdam. Uit naam van Extinction Rebellion. „Als protesteren niet meer helpt, moet je burgerlijk ongehoorzaam zijn.”

Ach, denk ik, een beetje ongehoorzaam mag van mij wel hoor. Maar ze hadden een plek op de Dam en daar is het druk, dus waarom dan het verkeer zo hinderen. Dat vind ik dan minder.

Ik kan in veel dingen het met hun eens zijn hoor, begrijp me goed. Ik ben voor een schonere wereld, beter evenwicht in de natuur. Ik denk niet echter dat wij het klimaat beïnvloeden zo zeer, maar wel de vervuiling.

Maar blijf binnen je kaders, probeer dat in ieder geval.

Wie zijn de ‘klimaatrebellen’ van Extinction Rebellion? https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/07/wie-zijn-de-klimaatrebellen-van-extinction-rebellion-a3975866

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Okt 15, 2019 3:04 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Mijn vraag is echter, hoe komt Extinction Rebellion aan geld om demonstranten te betalen. Follow the Money.

Nou, geheel rechtmatig, door giften en crowdfunding.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 15, 2019 3:22 pm Reageer met quote

How Extinction Rebellion climate change zealots - including a baronet's Cambridge-educated granddaughter - are paid £400 a week to bring mayhem to our streets

400 per week????

Extinction Rebellion files reveal climate zealots are paid £400-a-week https://mol.im/a/7566515 via @MailOnline

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 15, 2019 4:02 pm Reageer met quote

Een recensie in de Britse Daily Mail laat zien dat de Extinction Rebellion beweging activisten tot het equivalent van 500 euro per week betaalt om zijn protesten te organiseren. Een van degenen die een dergelijke betaling heeft ontvangen is Tamsin Omond, links activist en kleinzoon van de baronet Sir Thomas Lees.

https://fenixx.org/index.php/2019/10/13/klimaatactivisten-worden-betaald-om-te-demonstreren/

Je moet het maar weten te vinden Mad

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Okt 15, 2019 4:08 pm Reageer met quote

luciaT schreef:
Een recensie in de Britse Daily Mail laat zien dat de Extinction Rebellion beweging activisten tot het equivalent van 500 euro per week betaalt om zijn protesten te organiseren. Een van degenen die een dergelijke betaling heeft ontvangen is Tamsin Omond, links activist en kleinzoon van de baronet Sir Thomas Lees.

https://fenixx.org/index.php/2019/10/13/klimaatactivisten-worden-betaald-om-te-demonstreren/

Je moet het maar weten te vinden Mad

Laughing Laughing Ja je moet toch wat als je het hele internet afstruint naar een berichtje dat mogelijk linkse activisten in een kwaad daglicht stelt. We hebben nu dus talrijke moorden door rechtsextremisten, maar.... een enkele linkse activist krijgt volkomen legitiem betaald voor zijn of haar vrijwilligerswerk. Ook erg, toch? Even erg eigenlijk. Of misschien wel erger? Wat vind jij?
Eigenlijk is het bericht niet eens waard om op te reageren. Wat een non-nieuws. Doe ik ook maar niet meer.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 15, 2019 4:16 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Eigenlijk is het bericht niet eens waard om op te reageren. Wat een non-nieuws.

Kijk dit is wat ik noem een goede recensie! Laughing

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie