TBS kliniek zo lek als een zeef
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 768
Ma Okt 07, 2019 9:51 pm Reageer met quote

Ik vraag mij af wat “begeleid verlof” eigenlijk inhoudt, omdat de delinquenten zomaar het hazenpad kunnen nemen. Het is de zoveelste van een lange reeks. Of, het zijn incapabele begeleiders, of de richtlijnen hiervoor zijn veel te soepel. Te triest voor woorden. Waarom doen ze niet gewoon een enkelbandje om bij TBS-ers? Of breng ze onder bewustzijn en breng zo’n track ‘n trace hondenchip op een geheim plekje aan onder de huid. (dit is mijn mening) OK, het is een keuze dat we het zo in NL hebben ingericht het heeft sterkte en zwakke punten, maar we moeten buitensporigheden wel aanpakken en niet a la Nederland steeds zeggen dat het wel meevalt als iets dergelijks gebeurt. en als iemand daadwerkelijk niet acuut gevaarlijk is en een laag risicoprofiel heeft, waarom is dan nu zijn naam en foto vrijgeven?

Zet me toch wel aan het denken....

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4051
Ma Okt 07, 2019 10:18 pm Reageer met quote

Er gaan zaken fout en dan wordt er onderzocht hoe het beter kan. Je zult nooit 100% garantie krijgen, maar je kunt wel proberen er zo dicht mogelijk bij te komen. En dat gebeurt dan ook:

Vijf klinieken starten eind dit jaar proef met enkelband tbs-patiënten

Onafhankelijk onderzoek naar ontsnappingen uit Nijmeegse tbs-kliniek

En als er zó op wordt geanticipeerd, dan vind ik dat we een systeem hebben waar we met zijn allen trots op mogen zijn.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13342
Ma Okt 07, 2019 10:18 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
OK, het is een keuze dat we het zo in NL hebben ingericht het heeft sterkte en zwakke punten, maar we moeten buitensporigheden wel aanpakken

Hoe dan? Ik ben benieuwd naar je voorstellen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Ma Okt 07, 2019 10:34 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ron1.1 schreef:
OK, het is een keuze dat we het zo in NL hebben ingericht het heeft sterkte en zwakke punten, maar we moeten buitensporigheden wel aanpakken

IK ben niet deskundig genoeg mbt TBS, daar hebben we toch professionals voor en die wil ik niet werkeloos maken.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Okt 07, 2019 11:03 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Keesvi schreef:
Ron1.1 schreef:

IK ben niet deskundig genoeg mbt TBS, daar hebben we toch professionals voor en die wil ik niet werkeloos maken.

Je hebt kritiek op die professionals die je desgevraagd geen handen en voeten kunt geven? Laten we het er maar op houden dat de beste stuurlui aan wal staan...

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Di Okt 08, 2019 12:00 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ron1.1 schreef:
Keesvi schreef:
Ron1.1 schreef:

Je hebt kritiek op die professionals die je desgevraagd geen handen en voeten kunt geven? Laten we het er maar op houden dat de beste stuurlui aan wal staan...

Dat is nog maar de vraag, de problemen die zich afspelen in tbs klinieken hebben te maken met personeelsgebrek en onvoldoende gekwalificeerd personeel zo kwam vast te staan naar aanleiding van de recent voorgekomen incidenten.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Di Okt 08, 2019 12:39 pm Reageer met quote

Het gaat in de berichtgeving over drie mannen, die zich hebben onttrokken aan de begeleiders tijdens hun verlof buiten de kliniek.
De titel van het onderwerp "TBS kliniek zo lek als een zeef" doet daar geen recht aan.
Deze drie veroordeelde mannen zijn dus niet ontvlucht uit de kliniek, zoals de titel van dit onderwerp doet geloven.
Dat er intern maatregelen zullen worden getroffen, laat zich raden. Dergelijke kwesties liggen nogal gevoelig bij veel mensen.

Mijn mening is dat dergelijke klinieken wel degelijk bijdragen aan de veiligheid.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 08, 2019 2:32 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ron1.1 schreef:
Keesvi schreef:
Ron1.1 schreef:

Omdat ik zelf toegeef onvoldoende kennis mbt het TBS gebeuren heb mag ik geen kritiek hebben, kom nou zeg , kunnen we dit forum wel gelijk opdoeken.

Laatst aangepast door Ron1.1 op Di Okt 08, 2019 2:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 08, 2019 2:34 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Het gaat in de berichtgeving over drie mannen, die zich hebben onttrokken aan de begeleiders tijdens hun verlof buiten de kliniek.
De titel van het onderwerp "TBS kliniek zo lek als een zeef" doet daar geen recht aan.
Deze drie veroordeelde mannen zijn dus niet ontvlucht uit de kliniek, zoals de titel van dit onderwerp doet geloven.
Dat er intern maatregelen zullen worden getroffen, laat zich raden. Dergelijke kwesties liggen nogal gevoelig bij veel mensen.

Mijn mening is dat dergelijke klinieken wel degelijk bijdragen aan de veiligheid.

ik meen mij te herinneren dat al decennia problemen zijn rondom het TBS-gebeuren. Dit is zeker niet van de laatste tijd. IPV kliniek in de topic titel was het misschien beter om van klinieken te spreken.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Di Okt 08, 2019 3:10 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

ik meen mij te herinneren dat al decennia problemen zijn rondom het TBS-gebeuren. Dit is zeker niet van de laatste tijd. IPV kliniek in de topic titel was het misschien beter om van klinieken te spreken.

Het is terecht dat er aandacht wordt gegeven aan incidenten in TBS klinieken.
Het begeleid verlof is zeker een aandachtspunt, omdat een aantal patiënten zich heeft onttrokken aan hun begeleider(s).

Een enkelband kan daar een oplossing voor bieden.

Het verlenen van begeleid verlof is onderdeel van het totale behandelplan in een TBS kliniek.

Uiteindelijk komen veel patiënten van een TBS kliniek weer terug in de maatschappij. Het lijkt mij veiliger dat deze mensen dan een goede behandeling hebben gehad.

Wat al meer geschreven werd is het feit dat een 100 procent garantie er gewoon niet is. In mijn beleving geldt dat trouwens voor het hele leven.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 08, 2019 7:30 pm Reageer met quote

De forensisch psychiatrische centra Van Mesdag, Kijvelanden, De Pompestichting, De Oostvaarderskliniek en De Rooyse Wissel nemen deel aan een proef, zo laat minister Dekker, de brekebeen van de Rechtsbescherming weten.

„De voorbereiding is in volle gang. Voorzien is dat met ingang van 1 december een enkelband kan worden aangevraagd.”

Nu gaan weer tonnen voor een proefneming door het afvalputje. Ze hadden er ook personeelsleden voor aan kunnen stellen. Nu gaat er goudgeld weg aan ict-opleiding en materiaal. Waarom kunnen ze bij de politiek niet normaal denken.

Alles wat je aan een computer overlaat gaat mis, zie de Belastingdienst en het CBR.

Mijn advies: Laat de enkelband dan wel tijdens doorknippen meteen ontploffen, want zeker is nu al dat de patiënten anders gewoon ongelimiteerd en zonder permissie uitvliegen.

Aldus Rob v.d. Broek, Amstelveen

Dat laatste lijkt mij wel extreem.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Okt 08, 2019 8:21 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Omdat ik zelf toegeef onvoldoende kennis mbt het TBS gebeuren heb mag ik geen kritiek hebben, kom nou zeg , kunnen we dit forum wel gelijk opdoeken.

Je hebt kritiek en stelt dat er dingen voor verbetering vatbaar zijn. Dan concludeer ik dat je daar een goede reden voor hebt en kunt aangeven waar de schoen precies wringt. Daar hoef je heus geen expert voor te zijn. Als je mening door een gevoel ingegeven is kan ik dat ook respecteren maar ik ben wel met je eens dat er altijd gestreefd moet worden naar verbetering.

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie