Samenzweringen.....
Het Grand Cafť
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Za Okt 05, 2019 10:48 am Reageer met quote

Onder kiezers van de PVV, Forum voor Democratie en 50Plus is het geloof in complottheorieŽn het grootst. Hoger opgeleiden geloven gemiddeld minder in samenzweringen, maar een hoogopgeleide FvDíer nog altijd meer dan een laagopgeleide D66íer.

Het zou zomaar kunnen dat u niet gelooft wat hier staat. Traditionele media hebben tenslotte de neiging zaken achter te houden. Of mee te werken aan een vooropgezet plan waarbij de burger via media, kunst en onderwijs allerlei linkse ideeŽn krijgt opgedrongen. Het onderzoek van Trouw, waaruit blijkt dat onder de aanhang van populistische partijen het samenzweringsgeloof een vruchtbaarder bodem vindt dan onder kiezers van PvdA, GroenLinks en D66, is uitgevoerd door Kieskompas.

Was dat niet het onderzoeksbureau opgezet door politicoloog Andrť Krouwel, een PvdAíer? Nou dan.

https://www.trouw.nl/binnenland/samenzweringen-kiezers-fvd-pvv-en-50plus-zweren-erbij~b2138a0d/

In mijn omgeving krijg ik ook te maken met mensen die geloven in allerlei samenzweringen op gebied van gezondheid, omvolking enz. Duidelijk wordt uit dit onderzoek dat het niets te maken heeft met opleiding.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4080
Za Okt 05, 2019 11:11 am Reageer met quote

luciaT schreef:
(...)

https://www.trouw.nl/binnenland/samenzweringen-kiezers-fvd-pvv-en-50plus-zweren-erbij~b2138a0d/

In mijn omgeving krijg ik ook te maken met mensen die geloven in allerlei samenzweringen op gebied van gezondheid, omvolking enz. Duidelijk wordt uit dit onderzoek dat het niets te maken heeft met opleiding.

Dat is niet helemaal juist:
Verder geldt als voorspellende factor: hoe meer diplomaís, hoe minder samenzweringsgeloof. Dat effect treedt bij alle partijen en bij de meeste onderzochte complotten op. Desondanks springt Forum voor Democratie eruit: ook onder de hoogopgeleide achterban is de bevattelijkheid voor complotten groot

Sowieso geldt dat samenzweringstheorieŽn vooral voorkomen bij de aanhang van populistische partijen en veel minder bij de achterban van Groen Links, de PvdA en D'66.
Niet zo gek want de populistische partijen gebruiken complottheorieŽn voor hun programma. Gewoon tactiek om de stem van de ontevreden wantrouwige burger te verkrijgen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Za Okt 05, 2019 1:34 pm Reageer met quote

Willemijn, dus eigenlijk zegje: het komt ze gewoon goed uit om deze samenzweringen te gebruiken ook als ze er zelf niet van overtuigd zijn.
Begrijp ik je zo goed?

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2644
Za Okt 05, 2019 3:22 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Sowieso geldt dat samenzweringstheorieŽn vooral voorkomen bij de aanhang van populistische partijen en veel minder bij de achterban van Groen Links, de PvdA en D'66.

Je vergeet de VVD te vermelden, daar is het perentage ongeveer hetzelfde als bij GL en D66 en PvdA.
De SP scoort als linkse partij vrij hoog qua percentage als het gaat om complottheorien.
(zie grafiek per partij)

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2258
Zo Okt 06, 2019 1:03 am Reageer met quote

SP is ook populistisch, dus niet zo vreemd dat ook daar de achterban gevoeliger is voor complottheorieŽn.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 495
Zo Okt 06, 2019 1:21 am Reageer met quote

eigenlijk vindt ik het vreemd, dat uitspraken. denkwijzen,gedachte's die niet in het algemeen aanvaarde straatje passen worden weggezet als complottheorie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Zo Okt 06, 2019 1:37 am Reageer met quote

Ik vind dat niet zo vreemd. Volgens mij is dat het gevolg van leven in een angstmaatschappij.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27582
Zo Okt 06, 2019 10:56 am Reageer met quote

Zolang er nog mensen zijn die in een platte aarde geloven, de zogenaamde flat earthers of platlanders , kijk ik nergens meer van op..
Het is wel interessant om te weten wat complotdenkers beweegt om in dat soort zaken te geloven...
Het kan toch niet enkel de angstmaatschappij zijn..

Faber quisque fortunae suae

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Zo Okt 06, 2019 11:59 pm Reageer met quote

Zou het dan toch een complot zijn om te beweren dat de aarde opwarmt?
Of, zou het een complot zijn om het dan zo koud te maken vandaag zodat die theorie onderuit gaat?

Zo koud als vandaag was het nog nooit op 6 oktober

https://www.dehavenloods.nl/nieuws/algemeen/833960/zo-koud-als-vandaag-was-het-nog-nooit-op-6-oktober?fbclid=IwAR1WrPjqVgxXAgrWXgQlLo3g4N9zOccKRUwUJbTJkq2bN6XAhuMxXbRIzco #Havenloods

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 495
Ma Okt 07, 2019 12:22 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Ik vind dat niet zo vreemd. Volgens mij is dat het gevolg van leven in een angstmaatschappij.

dan zou die angst toch aanwijsbaar moeten zijn, bijv dat je van een platte aarde af kan vallen.

er vanuit gaande dat een hoogopgeleide Fvd,er ook echt hoger opgeleid is dan een laagopgeleide d66,er kan je toch stellen dat opleiding minder van doen heeft met complottheoriŽn maar meer met ?????/

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Okt 07, 2019 12:26 am Reageer met quote

Angst voor verandering?
Angst voor het gegeven dat zaken tussen je vingers door kunnen glippen?
Angst de grip te verliezen?

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Okt 07, 2019 10:48 am Reageer met quote

Zou het wel angst zijn? Om bij het voorbeeld van de platte aarde te blijven, omdat ik dat wel een erg extreem voorbeeld vindt, waar is dan die angst voor? Zij zullen zich op die platte schijf net zo gelukkig of ongelukkig voelen als op de bol waar ze in feite op lopen. Volgens de platlanders zal die glazen? koepel wel op de rand van die schijf rusten zodat je niet over de rand kan vallen.
Juist in dit soort extreme gevallen vraag je je af waarom een mens dan toch in die onzin wil blijven geloven en zelfs wil proberen een ander daarvan te overtuigen.
Ik denk eerder dat het een schreeuw om aandacht is...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Okt 07, 2019 3:18 pm Reageer met quote

Zou het wel angst zijn? Ik denk het wel en inderdaad dat "bewijs" je niet als je alleen bij het voorbeeld van de platte aarde blijft. Oftewel zaken steeds tastbaar wilt maken.

Het gaat in mijn optiek juist om het ontastbare en niet grijpbare waar angst voor bestaat.
Nederland is aan het veranderen..... maar waarin en voor wie en ten koste van wat. ten koste van alles wat me heilig blijkt te zijn. Maar het is niet te pakken dus onzeker dus angstig.

"ze"willen het land overnemen, "ze" houden "ons"ras niet zuiver.

Kom op nou, hele volksstammen worden door partijen geregeerd gebaseerd op het voeden van angst.
Ik zeg toch niets onbekends hierin?

Angst? zeker wel. een deel van de huidige maatschappij hangt er van aan elkaar.

Allemaal vanuit mijn optiek natuurlijk als ik kijk naar de dagdagelijkse gang van zaken om me heen.

Nee, dan slaat het voorbeeld van de platte aarde hierin een beetje de plank mis in wat ik bedoel te zeggen rondom het gegeven angst en de gedachte aan samenzweringen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Okt 08, 2019 11:02 am Reageer met quote

Ik dacht dat je bedoelde waarom zoveel mensen willen geloven in de meest absurde zaken zoals een platte aarde of een Bermudadriehoek....
De angst die jij kennelijk bedoelt heeft volgens mij meer te maken met onzekerheid. Veel mensen vinden dat Nederland te snel en te veel verandert en dat zij er de rekening voor moeten betalen. De financiŽle crisis, het vluchtelingenprobleem, de klimaatdiscussies, voedselproblemen...
Niet te vergeten, de kreet: "Het gaat goed met het land" terwijl nog steeds heel veel, zo niet de meeste burgers er helemaal niets van merken en enkel maar de vaste lasten zien stijgen. Die voelen zich enkel maar bedonderd
Ik kan die angst dus wel begrijpen. En dat er partijen zijn die daar op inspelen...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Okt 08, 2019 3:26 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik dacht [....]

Okť, dan hadden we een misverstandje Laughing

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Okt 08, 2019 7:39 pm Reageer met quote

Kan gebeuren... Very Happy

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1085
Di Okt 08, 2019 7:57 pm Reageer met quote

Hier wordt, met een pennenstreek, de "Bermuda driehoek" als een complottheorie weggezet maar dat is onjuist. Het is gewoon een feit dat in dat gebied mťťr schepen en vliegtuigen verdwijnen, op onverklaarbare wijze dan in welk ander gebied op aarde. Dat is geen complot, geen theorie maar een statistisch feit.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Okt 09, 2019 10:45 am Reageer met quote

Dat er in die Bermudadriehoek meer schepen en vliegtuigen verdwijnen wil niet zeggen dat er allerlei mysterieuze zaken gebeuren variŽrend van paranormale verschijnselen tot ontvoeringen door aliens, wat nogal eens gesuggereerd wordt. Daar zijn 'normale' wetenschappelijke verklaringen voor. Dat het niet altijd precies te achterhalen is is wat er gebeurd is is wat anders...
Dat bedoelde ik ermee te zeggen...

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1085
Do Okt 10, 2019 4:00 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dat er in die Bermudadriehoek meer schepen en vliegtuigen verdwijnen wil niet zeggen dat er allerlei mysterieuze zaken gebeuren variŽrend van paranormale verschijnselen tot ontvoeringen door aliens, wat nogal eens gesuggereerd wordt.
Dat bedoelde ik ermee te zeggen...

Wacht even, als ik je goed begrijp zeg je dat de statistische feiten inzake de Bermuda driehoek veranderen tot een complot omdat er wat gekkies rondlopen die over paranormale krachten en aliens beginnen te raaskallen? En vervolgens neem je die aan (kennelijk) en gaat het ook een complot noemen ? Serieus ?
Dat meen je toch niet?

En nog inzake de "platte aarde" je moet die mensen niet proberen te overtuigen. Je kunt ze beter aan het denken zetten door hen problemen voor te leggen met hun theorie:

- Hoe verklaren jullie de opkomst en ondergang van de zon? Op een bol is het logisch maar op een platte schijf is dat onduidelijk. Verklaar U nader.
- Hoe dik is de platte aarde en wat bevind zich aan de onderkant?
- Waarom kan ik met een telescoop vanaf Nederland niet zien hoe de sterrenhemel er uit ziet in Zuid Afrika?
- Hoe lopen de aardmagnetische velden in jullie platte schijf? (natuurkundig en wiskundig onmogelijk).
- Hoe verklaar je dat de zeevaart grote oceanen oversteekt aan de hand van boldriehoeksmeting terwijl de aarde plat is maar toch in de goede haven terecht komt? Wiskundig onmogelijk.

Kortom, feiten tegenover dom geklets.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

Laatst aangepast door Prlwytzkofsky op Do Okt 10, 2019 11:09 am, in totaal 1 keer bewerkt

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4080
Do Okt 10, 2019 9:14 am Reageer met quote

Het is een utopie om te veronderstellen dat je mensen aan het denken zet door ze feiten te geven. Mijn ervaring is dat sommige mensen erg hechten aan hun dom geklets. De feiten zijn dan in hun ogen slechts onderdeel van dat complot. Kijk maar naar de klimaatdiscussie. Men vindt altijd wel een "verwarde" wetenschapper die hun waandenkbeelden ondersteunt. En anders houd je je gewoon blind en doof voor de feiten. Als men iets wŪl geloven helpt daar geen feit tegen. Die mensen hebben een totaal ander denkkader, die denken niet vanuit de ratio.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie