Het boerenprotest verdient respect.
Het Grand Café
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Volgende Plaats reactie

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Di Okt 01, 2019 5:11 pm Reageer met quote

Vannacht is er bij ons over de A28, een hele stoet tractors voorbij gekomen.
Prachtig dit en de enkele mensen die er stonden applaudisseerden.
Ik heb er respect voor dat die mensen opkomen voor hun behoud en voor Nederland.
Ook in Den Haag werden ze goed onthaald door de mensen en de mensen in de file die moesten wachten, staken hun een hart onder de riem.
In den Haag las ik dat ze allemaal de middelvinger opstaken naar Jesse Klaver die ze vertelde dat de boeren tocht in moeten leveren.
Kortom, IK VIND dit een heel goede actie en heel veel met mij.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Di Okt 01, 2019 5:25 pm Reageer met quote

Het moet dan allemaal gelijk opgaan, maar je kunt niet zeggen dat de boeren moeten inleveren en ondertussen Schiphol laten uitbreiden of Hoogovens door laten gaan.

Ik woon hier vlak bij de industrie, wat daar allemaal de lucht in gaat, pffff
Ik ben wel tegen megastallen, en laat boeren die afbouwen, maar dan ook geen vlees importeren uit buitenland.

De boer heeft het moeilijk, en ons eten komt dar vandaan, dus een beet sympathie verdienen ze zeker wel.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Di Okt 01, 2019 5:50 pm Reageer met quote

Zeer begrijpelijk deze actie van de boeren. Hiermee versterken ze hun onderhandelingspositie in de komende maanden. Gelijk hebben ze.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27512
Di Okt 01, 2019 6:02 pm Reageer met quote

Ik vind ook dat ze gelijk hebben. Die mensen hebben vaak een vermogen geďnvesteerd om aan allerlei regeltjes te voldoen die ook nog eens telkens veranderden. En nu krijgen ze nog een trap na door te zeggen dat ze maar moeten halveren of verdwijnen...

Laat ze eerst maar eens dat vliegverkeer afremmen. Al die vakantiegangers kunnen ook wel met de trein gaan als ze al zonodig zover weg moeten.. Dan zie je ook nog eens een keer wat meer van de wereld...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Okt 01, 2019 6:09 pm Reageer met quote

Dat de veestapel moet worden teruggedrongen vind ik wel. De bio-industrie kan echt niet meer. Maar wel een goede regeling voor de boeren. Als onze regering geld toe krijgt als het de staatsschuld vergroot lijkt me dat daar uit te komen is. En dus vind ik deze protestactie slim vooruitlopen op de toekomst. Want dat het minder moet weten die boeren ook wel.
Er zijn plannen om de F1 in Zandvoort te frustreren en acties bij Schiphol te houden.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27512
Di Okt 01, 2019 6:16 pm Reageer met quote

De bio-industrie kan beter. Het zou ook geen industrie moeten zijn. Maar we hoeven nu ook weer niet van het ene uiterste in het andere uiterste te vervallen. Ik zeg ook niet dat het vliegverkeer moet verdwijnen. Maar niet het ene uitbreiden ten koste van het andere.

Faber quisque fortunae suae

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Di Okt 01, 2019 6:31 pm Reageer met quote

Ik vind het volkomen terecht dat de boeren nu samen een vuist maken en de politiek laten weten dat het boerenbedrijf niet steeds meer kan worden uitgemolken.
Een boer wil niets liever dan gewoon werken en zijn bedrijf runnen.Qua productiviteit en inventiviteit staan ze aan de top in Europa.

Laten we dus heel zuinig zijn op onze boeren.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17774
Di Okt 01, 2019 6:42 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Het moet dan allemaal gelijk opgaan, maar je kunt niet zeggen dat de boeren moeten inleveren en ondertussen Schiphol laten uitbreiden of Hoogovens door laten gaan.

Vergeet Lelystad Airport niet. Er wordt gewikt en gewogen, om toch een mogelijkheid te vinden dit vliegveld te laten openen...
Schiphol krijgt dan meer ruimte, enz.
Neem ook de havens waar smerige stookolie gebruikt wordt.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17774
Di Okt 01, 2019 6:44 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Dat de veestapel moet worden teruggedrongen vind ik wel. De bio-industrie kan echt niet meer.

Jaren geleden werd geageerd tegen snelgroeiende vleeskuikens.
Het normale ras zit langer en is vijandelijk naar de 'buurman' toe. Wat is de oplossing?

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2608
Di Okt 01, 2019 7:09 pm Reageer met quote

Ik ben voor een goede regeling voor boeren, hetzij een afkoopregeling of andere goede voorwaarden om het bedrijf voor te kunnen zetten.
Het is wel heel gemakkelijk om boeren als de zondebok te bestempelen, als mensen die allemaal slecht zijn voor dieren en als de ergste milieuvervuilers en zoals gewoonlijk blijft de consument zo buiten schot, degene die de het vlees, de eieren, melkproducten etc kopen, die zijn door die producten te kopen natuurlijk net zo verantwoordelijk.
Natuurlijk is de bijdrage van veeteelt voor het mileu een probleem, dat betwist denk ik niemand, maar het gaat er wel om hoe daar verandering in te brengen.
Boeren zijn van hun bedrijf geheel afhankelijk, het is hun financiële bestaansrecht. Kortom weg met dat vingertje wijzen naar de boeren, help hen over te schakelen naar duurzame landbouw of een goede afkoopregeling, daar is de hele maatschappij bij gebaat.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 407
Di Okt 01, 2019 7:14 pm Reageer met quote

Ik moet vaker terug denken aan het verhaal in de Volkskrant van (eco)boer
John Arink, vooral op een dag als vandaag:

De geradicaliseerde boer van Groenlo

Plan(t) the future

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4375
Di Okt 01, 2019 7:21 pm Reageer met quote

Las zojuist dat de landbouw zo'n 54% van de Nederlandse grond opeist en slechts tussen de 1.5%-7% aan de economie bijdraagt...
Zou dat niet anders kunnen?

Quote:
Het LEI definieert het agrocomplex als niet alleen de primaire land- en tuinbouw, maar ook "de verwerking en distributie van agrarische producten en de toelevering van producten en diensten die hiervoor nodig zijn, zoals energie, kunstmest, veevoer en zakelijke dienstverlening." De primaire sector draagt slechts bij aan 1,3 procent van de Nederlandse economie en aan 2,2 procent van de werkgelegenheid.

https://www.melkvee.nl/artikel/43684-landbouw-niet-goed-voor-10-procent-economie/

(misschien iets voor een ander topic)

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie

Laatst aangepast door NicolaasP op Di Okt 01, 2019 7:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Di Okt 01, 2019 7:33 pm Reageer met quote

Er is nu een ultimatum gesteld, ik ben benieuwd!!

‘Kabinet krijgt ultimatum, doen ze niks dan weer boerenprotest’
Farmers Defence Force, een van de organisaties die het boerenprotest organiseerde, geeft de politiek vier weken de tijd om met plannen voor de agrarische sector te komen. Als het kabinet of de Kamer voor die tijd niet met concrete plannen komt, zullen boeren opnieuw demonstreren.

Lees verder; klikkie

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Di Okt 01, 2019 8:49 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Las zojuist dat de landbouw zo'n 54% van de Nederlandse grond opeist en slechts tussen de 1.5%-7% aan de economie bijdraagt...

Quote:
Het LEI definieert het agrocomplex als niet alleen de primaire land- en tuinbouw, maar ook "de verwerking en distributie van agrarische producten en de toelevering van producten en diensten die hiervoor nodig zijn, zoals energie, kunstmest, veevoer en zakelijke dienstverlening." De primaire sector draagt slechts bij aan 1,3 procent van de Nederlandse economie en aan 2,2 procent van de werkgelegenheid.

https://www.melkvee.nl/artikel/43684-landbouw-niet-goed-voor-10-procent-economie/

Als wij biologisch willen gaan boeren zullen we nog veel grond grond nodig hebben en zal de opbrengst mogelijk nog minder zijn.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Di Okt 01, 2019 8:56 pm Reageer met quote

Boerenprotest verdient respect. Inderdaad, ik zou zeggen Boeren verenigd U. Een nieuwe Boerenpartij oprichten ??? Uiteindelijk wordt alles via de politiek beslist. Doen ....!! Geen mits en maar, 10 zetels moet lukken, dat zal ze leren in Den Haag !!!

ps: mijn stem hebben jullie !!! .

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 01, 2019 8:58 pm Reageer met quote

Nee hoor Ron, Biologisch kan op hetzelfde terrein en eventueel verticaal.

Maar zonder troep, heerlijk. Maar ik las vandaag dat wanneer we niet zoveel zouden weggooien we een derde minder hoeven te verbouwen.

Een derde van al het voedsel gaat verloren of wordt weggegooid: wat kunnen we eraan doen? https://www.nationalgeographic.nl/milieu/een-derde-van-al-het-voedsel-gaat-verloren-wordt-weggegooid-wat-kunnen-we-eraan-doen via @natgeonl

Benneke

Superlid
Superlid
Di Okt 01, 2019 9:20 pm Reageer met quote

Nicolaas schreef:

"Las zojuist dat de landbouw zo'n 54% van de Nederlandse grond opeist en slechts tussen de 1.5%-7% aan de economie bijdraagt...
"

Wel jammer dat er in zo'n berichtgeving niet vermeld wordt hoeveel de agrarische sector bijdraagt aan de voedselvoorziening in Nederland.

Een goede voedselvoorziening voor de bevolking, die in het eigen land wordt geproduceerd, weegt naar mijn mening niet op tegen de geringe bijdrage, die het oplevert aan de economie.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 01, 2019 9:36 pm Reageer met quote

Nou ben ik het met je eens Benneke. Wat heb je aan economie als je een lege maag hebt.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Okt 01, 2019 9:45 pm Reageer met quote

Het is natuurlijk niet alles of niets. Hoe zouden de cijfers eruit zien als de boeren alleen zouden produceren voor het Nederlandse voedsel, het voedsel dat we zelf eten dus en evt enkele omringende landen? Nederland heeft zo'n beetje de grootste voedselexport ter wereld. Dat moet wel allemaal gebeuren op de beperkte oppervlakte van ons kleine landje. Toch niet zo gek om daar eens naar te kijken?

Benneke

Superlid
Superlid
Di Okt 01, 2019 9:55 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Het is natuurlijk niet alles of niets. Hoe zouden de cijfers eruit zien als de boeren alleen zouden produceren voor het Nederlandse voedsel, het voedsel dat we zelf eten dus en evt enkele omringende landen? Nederland heeft zo'n beetje de grootste voedselexport ter wereld. Dat moet wel allemaal gebeuren op de beperkte oppervlakte van ons kleine landje. Toch niet zo gek om daar eens naar te kijken?

Cijfers heb ik niet zo snel paraat, maar ik vermoed dat de glastuinbouwsector de grootste exporteur van voedselproducten is en niet de landbouwsector.

Het areaal van de glastuinbouw is natuurlijk veel kleiner dan het areaal aan landbouwgrond dat boeren gebruiken voor hun teelt.

Het enige dat ik nu bedenk, is dat de teelt van mais grotendeels bestemd is voor de varkenshouders. Op dat gebied zou er misschien verandering mogelijk zijn.

Pagina 1 van 14 Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Volgende

Plaats reactie