Antisemitisme, Rechts, links en religieuze motieven
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Ma Sep 30, 2019 10:05 pm Reageer met quote

Rechts, links en religieuze motieven

Wie zijn de veroorzakers van dit toegenomen antisemitisme? Vanzelfsprekend zou je denken dat de incidenten worden gepleegd door neonaziís. Dit is echter een vertekend beeld, zo stelt een onderzoek van het Duitse parlement. De extreemrechtse neonaziís zijn in de media luidruchtig en trekken veel de aandacht, maar ook de linkerzijde van het politieke spectrum kent een sterke traditie van antisemitisme. Dit linkse antisemitisme wordt vooral gestimuleerd door Joodse associaties met grootkapitaal en de kritische houding tegenover de politiek van de staat IsraŽl.

Veel linkse politieke activisten vinden echter niet dat hun kritiek een vorm van antisemitisme is. In hun perceptie zijn ze vooral bezig met kritiek leveren op het IsraŽlisch-Palestijnse conflict en kapitalistische, imperialistische en fascistische joden.

Ten slotte is er ook een nieuwe vorm van Jodenhaat, meegebracht door migranten uit de Arabische landen. Veel moslims in de extreme hoek, zoals de salafisten, worden door hun religieuze en politieke leiders aangezet tot haat. Het beeld dat Jodenhaat door een enkele groep wordt veroorzaakt is achterhaald en moet dus worden bijgesteld.

Antisemitisme steekt de kop weer op https://nieuwlicht.eo.nl/artikelen/2019/09/antisemitisme-steekt-de-kop-weer-op/

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13473
Ma Sep 30, 2019 11:50 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Dit linkse antisemitisme wordt vooral gestimuleerd door Joodse associaties met grootkapitaal en de kritische houding tegenover de politiek van de staat IsraŽl.

Voor de zoveelste keer: kritiek op de politiek van IsraŽl is niet gelijk aan antisemitisme. Deze wijze van formuleren is zeer suggestief. Ik noem het smerig.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Ma Sep 30, 2019 11:57 pm Reageer met quote

Nou Kees, ik vind dat niet.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4450
Di Okt 01, 2019 12:07 am Reageer met quote

Het zijn zeer grote Joodse groeperingen en zeer belangrijke Joodse intelligentia die de heftigste en meest fanatieke criticasters vormen op het apartheidsbeleid en de schendingen van mensenrechten van de kant van de IsraŽlische regering, dus de term 'antisemitisch' zou hier innerlijk volmaakt tegenstrijdig zijn.

Maar dit onderwerp is al zooooooo uitgekauwd hier, wat een raar gedram weer om daar voor de zoveelste keer mee aan te komen

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 526
Di Okt 01, 2019 12:18 am Reageer met quote

je zou onderhand moeten kunnenzeggen wat je vindt van de staat Israel zonder voor antisemiet te worden uitgemaakt.

joodse mensen ken ik niet zoveel, eigenlijk ook niet interessant maar als het dan toch moet een lieverd volgens mij.......

zoals de staat Israel acteert vindt ik echt niet kunnen, Mens onwaardig

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 01, 2019 12:23 am Reageer met quote

Nou, Nicolaas, Het is altijd over rechts en dan mag ik niet zeggen dat het van links komt ook, dan moet ik een ander topic maken van jou.
En de religieuze motieven worden vrijwel nooit benoemd.

Ik weet wel dat jullie het niet zo graag lezen, althans een aantal, maar daar heb ik niks mee te maken. dan doe je je oogjes dicht,
Of liever, nog dichter, want je ziet niet wat er aan de hand is hť.

Gelukkig zien veel Palestijnen daar, het wel. Veel Arabieren ook.Ze werken veel samen nu.

Techniek is booming daar en je begrijpt dat de Palestijnen daardoor werk hebben.
Bv Middel tegen migraine
Een IsraŽlische hoofdband die migraine bestrijdt, is recent goedgekeurd door het Europese Comitť voor geneesmiddelen.

Check out this article: IsraŽlische technologie: water als brandstof en geen migraine meer - gastcolumn Awi Cohen - https://jonet.nl/israelische-technologie-water-als-brandstof-en-geen-migraine-meer-gastcolumn-awi-cohen/

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 01, 2019 12:30 am Reageer met quote

Nandes, de berichtgeving is vaak zo, dat het lijkt of Israel de boosdoener is. Maar ze verlieten de Gaza, Gazanen mogen dat gebied hebben, maar wat doen ze?
De bevolking wil graag anders, die is helemaal vaak zo boos niet.

Maar nu wat anders. Als vluchtelingen hierheen komen, heten ze vluchtelingen, na verloop van tijd worden het inwoners. Niks op tegen toch?

Als er nou ťťn volk was wat moest vluchten, en nu weer, dan zijn het de Joden, ze gingen naar Israel en dan zijn het opeens zionisten of bezetters,. Maar waarom mogen zij niet vluchten, hadden ze hier moeten blijven?
Zou jij je als Jood hier nog veilig voelen? Hoe zou jij het vinden als je 's morgens opstaat en zo'n radioprogramma hoort waar iemand 8 minuten de kans krijgt om te vertellen dat alle joden vermoord moeten worden?

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Di Okt 01, 2019 12:37 am Reageer met quote

---------------------------------------

Laatst aangepast door luciaT.1 op Di Okt 01, 2019 12:53 am, in totaal 1 keer bewerkt

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 01, 2019 12:40 am Reageer met quote

luciaT schreef:
Ik voel me nog steeds veilig hier in Nederland. En met mij nog vele andere joden.

Het toppunt van antisemitisme is joden die kritiek hebben op de IsraŽlische politiek bestempelen als antisemieten. En dat is wat hier gebeurt!

Meer woorden zal ik aan dit deels antisemitische draadje niet vuilmaken.
Het is het niet waard. En verder zeg ik je zoals ook aan Don, het ga je goed maar aan jou verspil ik geen woord meer.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 01, 2019 12:41 am Reageer met quote

Ik begrijp dat jij je veilig voelt hier Lucia, ik ook.

Maar velen niet meer. Shana Tova nog

Laatst aangepast door annette49.1 op Di Okt 01, 2019 12:42 am, in totaal 1 keer bewerkt

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 01, 2019 12:41 am Reageer met quote

---------------------------

Laatst aangepast door luciaT.1 op Di Okt 01, 2019 12:54 am, in totaal 1 keer bewerkt

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 01, 2019 12:43 am Reageer met quote

Lucia, het staat er nu drie keer op, je verspilt zo toch nog aardig wat woorden. Laughing

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 331
Di Okt 01, 2019 12:44 am Reageer met quote

Palestina is geen excuus, links moet antisemitisme op de agenda zetten.

Zelfs wanneer we antisemitisme bekijken vanuit het IsraŽl-Palestina perspectief zou links moeten concluderen dat antisemitisme beter aangepakt moet worden

https://joop.bnnvara.nl/opinies/palestina-is-geen-excuus-links-moet-antisemitisme-op-de-agenda-zetten

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4082
Di Okt 01, 2019 1:45 am Reageer met quote

Wat is eigenlijk de geldende definitie van antisemitisme? Is er ooit gedegen onderzoek gedaan naar de omvang van antisemitisme? Worden Joden geweerd uit nachtclubs, gediscrimineerd bij sollicitaties etc.? Zijn daar cijfers over? Ik wil graag weten waar we precies over praten.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 01, 2019 11:05 am Reageer met quote

Voor Willemijn:

Duitse veiligheidsdienst: grote toename antisemitisch geweld, en lees, rechts en LINKS en uit moslimhoek

Duitse veiligheidsdienst: grote toename antisemitisch geweld https://www.cidi.nl/duitse-veiligheidsdienst-grote-toename-antisemitisch-geweld/

Antisemitische spreekkoren in stoptrein, meldingen genegeerd https://www.cidi.nl/antisemitische-spreekkoren-in-stoptrein-meldingen-genegeerd/

Er is nog veel meer , maar ik moet weg. Fijne dag

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8143
Di Okt 01, 2019 3:13 pm Reageer met quote

Antisemitisme en de politieke koers van de staat IsraŽl zijn twee heel verschillende zaken. Het is dan lastig een discussie te voeren als je die twee zaken niet strikt gescheiden houdt.

Het beleid van de staat IsraŽl kan je gewoon zeer kritisch bekijken en daar gefundeerde aanmerkingen op hebben. Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat je een antisemiet bent.

Op een aantal zaken schendt de staat IsraŽl het volkerenrecht en dat mag ik benoemen. Dat bestempelt mij niet tot een antisemiet.

Van huis uit ben ik juist opgevoed met het beschermen van de zwakkere of bedreigde mensen. Via de woning van mijn opa zijn er veel Joodse onderduikers naar de schuilplaats van de familie Ten Boom gebracht.

Over de familie Ten Boom is een prachtige film gemaakt "Hidden place" Naar een boek dat werd geschreven door Corrie Ten Boom.

Het boek heb ik gelezen en de film gezien. Het huis van de familie Ten Boom is nu ingericht als een klein museum ter herinnering aan hun verzet en hulp aan de vervolgde mens.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Okt 01, 2019 3:34 pm Reageer met quote

Daarom vraag ik ook heel specifiek naar welke definitie voor antisemitisme wordt gehanteerd. Als het die van de IHRA is, welke gehanteerd wordt door lobbyorganisatie CIDI die kritiekloos de politiek van IsraŽl omarmt, dan is iedereen die daar kritiek op heeft antisemiet. Aangezien de kritiek op het IsraŽlische regeringsbeleid steeds groter wordt zal volgens deze definitie het antisemitisme toenemen, zeker onder "links".
CIDI knuffelt Annabel Nanninga als lid van het pro-IsraŽlischr FvD, ondanks haar verachtelijke tweets met Holocaust grappen. ( Gas geven als je een jood ziet, old habits die hard. #demjanjuk https://bit.ly/5KGaC2. en: Nu even wat Mein Kampfen kopen. Je kan niet vroeg genoeg beginnen met de kerstcadeaux. ♫ Sti-hille nacht, siegheilige nacht. ♫ó Annabel Nanninga (@ANanninga)) Dat kan het CIDI haar wel vergeven. Maar een organisatie of persoon die kritisch is op de IsraŽlische regering is antisemiet.
Tja...

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Okt 01, 2019 3:37 pm Reageer met quote

Ik ken het boek van Corrie ten Boom, een geweldig en indrukwekkend boek.

En dan Benneke, dan kun je de overlevenden toch niet kwalijk nemen dat ze teruggaan naar Israel? Mensen doen alsof Israel helemaal uitgestorven was. Maar er hebben altijd Joden gewoond.

Toen Joden zich terugtrokken uit de Gaza, kwam er toen vrede? Denk je dat er ooit vrede komt met Hamas en PA aan de macht? ZIJ willen die akkoorden van Oslo niet ondertekenen en hebben verleden maand gezegd het niet te respecteren. Zij willen Israel helemaal niet, nergens.

Jij die altijd zegt dat vluchtelingen hierheen mogen ontzegt dan toch de Joden hetzelfde recht daar?

We hebben erg eenzijdige berichtgeving hier. Maar lees dit eens. van de NOS hť

Zoon Hamas-leider was spion IsraŽl https://nos.nl/l/t/139483 via @NOS

Dat was zoon nr 1 en onlangs:

Tweede ĒZoon van HamasĒ doet boekje open https://www.rd.nl/1.1580061

Begrijp je? Mensen die weten waar ze over spreken. Maar je moet zoeken voor je deze berichten onder ogen krijgt.

Maar Benneke, ik hoop op vrede daar.

Willemijn, gewoon even googelen dan komt het vanzelf naar voren.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Okt 01, 2019 3:50 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Ik ken het boek van Corrie ten Boom, een geweldig en indrukwekkend boek.

En dan Benneke, dan kun je de overlevenden toch niet kwalijk nemen dat ze teruggaan naar Israel? Mensen doen alsof Israel helemaal uitgestorven was. Maar er hebben altijd Joden gewoond.

Toen Joden zich terugtrokken uit de Gaza, kwam er toen vrede? Denk je dat er ooit vrede komt met Hamas en PA aan de macht? ZIJ willen die akkoorden van Oslo niet ondertekenen en hebben verleden maand gezegd het niet te respecteren. Zij willen Israel helemaal niet, nergens.

Jij die altijd zegt dat vluchtelingen hierheen mogen ontzegt dan toch de Joden hetzelfde recht daar?

We hebben erg eenzijdige berichtgeving hier. Maar lees dit eens. van de NOS hť

Zoon Hamas-leider was spion IsraŽl https://nos.nl/l/t/139483 via @NOS

Dat was zoon nr 1 en onlangs:

Tweede ĒZoon van HamasĒ doet boekje open https://www.rd.nl/1.1580061

Begrijp je? Mensen die weten waar ze over spreken. Maar je moet zoeken voor je deze berichten onder ogen krijgt.

Voor de NOS hoef je niet zo te zoeken hoor. Er zijn veel Joden in IsraŽl die kritiek hebben op de IsraŽlische regering. Daar heb je geen goed woord voor over, terwijl ik zou zeggen dat het toch zeker ook mensen zijn die weten waarover ze spreken, toch? En heel wat meer dan twee. Aan de andere kant hecht je grote waarde aan de uitspraken van deze twee mannen. Je zou ze ook landverraders kunnen noemen. Het is maar net welke bril je opzet. Ik geloof best dat er corrupte Hamasleden zijn, net zoals er corrupte IsraŽliŽrs zijn.

Laatst aangepast door WillemijnF op Di Okt 01, 2019 3:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Okt 01, 2019 3:53 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Willemijn, gewoon even googelen dan komt het vanzelf naar voren.

Dank je. Ik weet genoeg.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk