Zijn partime vrouwen verwende prinsesjes?
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Zo Sep 29, 2019 12:33 pm Reageer met quote

Wat een heerlijk nuchter stuk van catherine keyl.
Maar, waarom willen mensen toch zo graag aan de top zitten?

Er is dus recent besloten dat 30% van de top van bedrijven vrouw moet zijn. ’Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks’, zal er gedacht zijn. En dat is ook wel terecht. Want nu, na jarenlange aandacht om meer vrouwen in de top te krijgen, is nog steeds maar 15% vrouw. Veel te weinig!

Dan nu de uitvoering. Er is veel over gediscussieerd in de media. Dat het beter zou zijn als vrouwen om hun kwaliteit werden gekozen en niet om hun vrouw-zijn.

geen man, geen kinderen en toch parttime werken: dat is het eerste wat moet veranderen lijkt me. Hoe is het mogelijk dat die zogenaamd geëmancipeerde vrouwen blijkbaar nog steeds afhankelijk zijn voor hun inkomen van hun ouders of partner? En dat dat in Nederland normaal gevonden wordt?

’Vrouwen die parttime werken zijn verwende prinsesjes’ https://www.telegraaf.nl/t/973421311/ via @telegraaf

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4376
Zo Sep 29, 2019 1:11 pm Reageer met quote

Vrouwen krijgen weinig kans de top te bereiken zo lang daar een Bokito-cultuur heerst

https://www.rtlz.nl/business/ondernemen/artikel/4635621/vrouwen-topfuncties-schuld-bedrijfsleven-bokitocultuur

Erg jammer want
Quote:
"Ze kunnen beter samenwerken, beter vooruitkijken, beter multitasken, ze zijn meer empathisch en stellen het belang van het bedrijf voorop."

Het schort niet aan het aanbod van talentvolle vrouwen, meent De Koning. "Er zitten genoeg talentvolle vrouwen in de lagen eronder. Ze komen alleen niet door." Hoogleraar Lückerath deelt die mening.

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Zo Sep 29, 2019 1:20 pm Reageer met quote

Vrije keuze of sociale norm?

Discussies in de media over hoe dit komt richten zich vaak op een vermeend gebrek aan motivatie van de Nederlandse vrouw en hun persoonlijke keuze om deeltijd te werken. Maar onderzoek aan de Universiteit Utrecht toont dat vrouwen en mannen in Nederland minder vrij zijn in hoe ze hun leven inrichten dan we vaak denken.

Sociale normen hebben dus invloed op de keuzes van mannen en vrouwen

In Nederland werken vrouwen veel vaker parttime dan mannen. Ons onderzoek toont dat sociale normen over de prioriteiten die moeders en vaders zouden moeten hebben en over welke partner het meest succesvol mag zijn invloed hebben op de keuzes die mannen en vrouwen in hun leven maken.

Deze keuzes zouden heel anders uitpakken wanneer sociale normen gelijke rollen tussen vaders en moeders zouden benadrukken. Parttime werken van vrouwen bestempelen als ‘een vrije keuze’ is dus een te simpele weergave van de complexe werkelijkheid waarin mannen en vrouwen hun leven invullen.

https://www.socialevraagstukken.nl/de-keuze-van-vrouwen-voor-deeltijd-is-minder-vrij-dan-we-denken/

Het ligt dus wel iets ingewikkelder dan mevrouw Keyl denkt. En jammer dat ze er gelijk een oordeel aan verbindt (verwende prinsesjes).

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 29, 2019 1:31 pm Reageer met quote

Lucia, ze wijst er op dat veel vrouwen en meisjes kennelijk ook parttime werken als ze nog geen partner hebben, dus geen reden om parttime te werken.

een man, geen kinderen en toch parttime werken: dat is het eerste wat moet veranderen lijkt me. Hoe is het mogelijk dat die zogenaamd geëmancipeerde vrouwen blijkbaar nog steeds afhankelijk zijn voor hun inkomen van hun ouders of partner? En dat dat in Nederland normaal gevonden wordt?

Ik weet eerlijk gezegd niet of het zo goed is als beide ouders fulltime werken, waarom neem je dan kinderen.

vriend55

Stamgast
Stamgast
Antw.: 100
Zo Sep 29, 2019 1:35 pm Reageer met quote

Het dwingen om vrouwen aan de top aan te nemen is belachelijk, als man en vrouw gelijk zijn hebben ze beide genoeg kans om de top te bereiken. En wat parttime hier mee te maken heeft is mij niet duidelijk. Vouwen zijn mans genoeg om te bepalen hoeveel uren ze willen werken, natuurlijk haal je de top niet als je geen fulltime baan hebt.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 29, 2019 1:43 pm Reageer met quote

Mijn mening is dat iedereen zelf mag invullen hoeveel uren hij/zij wil werken. In de huidige maatschappij wordt je vaak als 'succesvol' gezien als je idioot veel werkuren per week maakt.

Ik zie werk als een bron van inkomen, waarmee ik bedoel brood op de plank, niet als een soort levensvervulling.
Vrouwen die parttime werken zijn volgens mij niet minder geëmancipeerd.
Emancipatie van vrouwen afzetten tegen uren betaalde arbeid is belachelijk.

En vergeten wordt ook dat veel vrouwen allerlei niet betaald werk doen. Onze maatschappij draait grotendeels op deze vrouwen.

vriend55

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 29, 2019 2:13 pm Reageer met quote

welk onbetaald werk bedoel je Lucia ?

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27513
Zo Sep 29, 2019 2:34 pm Reageer met quote

vriend55 schreef:
Het dwingen om vrouwen aan de top aan te nemen is belachelijk, als man en vrouw gelijk zijn hebben ze beide genoeg kans om de top te bereiken. En wat parttime hier mee te maken heeft is mij niet duidelijk. Vouwen zijn mans genoeg om te bepalen hoeveel uren ze willen werken, natuurlijk haal je de top niet als je geen fulltime baan hebt.

Dat lijkt mij toch ook. Ik zou het een belediging vinden als ik als vrouw alleen maar een baan kreeg omdat ik twee punten vóór had of omdat een bepaald quotum dat bepaalt. Een quotum hoort in de visvangst thuis...
Vrouwen moeten gewoon dezelfde kwaliteiten hebben als mannen. Er zijn voorbeelden genoeg van vrouwen die het "gemaakt" hebben. Als je althans een hoge positie als hoogste ideaal in het leven beschouwt...

Faber quisque fortunae suae

vriend55

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 29, 2019 2:42 pm Reageer met quote

Ben ook tegen quotum voor visserij, maar dit terzijde.

Het dwingen tot een quotum voor vrouwen aan de top is absurd, maar we zijn in Nederland doorgeslagen over verschil tussen man en vrouw. Gelukkig zie ik nog wel verschillen. Man en vrouw zullen nooit en te nimmer volledig gelijk kunnen zijn en hebben nu eenmaal verschillen die nu eenmaal noodzakelijk zijn. Of moeten mannen kinderen gaan baren bijvoorbeeld ?

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 407
Zo Sep 29, 2019 3:11 pm Reageer met quote

Ten eerste ben Ik fulltime vrouw Laughing

en toen ik destijds parttime werkte was ik beslist geen
verwend prinsesje. Wat mij betreft een denigrerende titel gevolgd door een lariekoek
column van mw Keyl.

Plan(t) the future

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 29, 2019 3:13 pm Reageer met quote

Zou ik een bedrijf hebben, dan zou ik echt niet kijken naar wat iemand in zijn broek heeft maar war iemand in zijn hoofd en hart heeft, en daar zou ik een selectie op maken.

Ik zie het niet als een succes als ik het hoogste topje haal in bedrijfsleven of politiek, maar hoe wij onze kinderen groot brachten, hoe ons huwelijk fijn kan laten lopen.

Het is een keuze. Ja, in Zweden doen ze het anders, Noorwegen ook. Kinderen vroeg naar de crèche en allebei fulltime baan en de meeste echtscheidingen ter wereld.

O ja, dan hebben die vrouwen wel een eigen inkomen, nou fijn zeg

Shocked

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27513
Zo Sep 29, 2019 3:16 pm Reageer met quote

vriend55 schreef:
Ben ook tegen quotum voor visserij, maar dit terzijde.

Het dwingen tot een quotum voor vrouwen aan de top is absurd, maar we zijn in Nederland doorgeslagen over verschil tussen man en vrouw. Gelukkig zie ik nog wel verschillen. Man en vrouw zullen nooit en te nimmer volledig gelijk kunnen zijn en hebben nu eenmaal verschillen die nu eenmaal noodzakelijk zijn. Of moeten mannen kinderen gaan baren bijvoorbeeld ?

Ik ben maar al te blij dat er verschillen zijn... Very Happy
Anders had ik net zo goed een vent kunnen trouwen...
En daar moet ik persoonlijk niet aan denken...

Ik weet wel dat er door ander mannen anders over gedacht wordt. En dat moet iedereen uiteraard maar zelf weten. Ieder moet zijn/haar eigen geluk maken, zeg ik altijd maar...

Faber quisque fortunae suae

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Zo Sep 29, 2019 3:18 pm Reageer met quote

Quote:
geen man, geen kinderen en toch parttime werken: dat is het eerste wat moet veranderen lijkt me. Hoe is het mogelijk dat die zogenaamd geëmancipeerde vrouwen blijkbaar nog steeds afhankelijk zijn voor hun inkomen van hun ouders of partner? En dat dat in Nederland normaal gevonden wordt?

Die snap ik niet.
Geen man en er toch van afhankelijk zijn.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4045
Zo Sep 29, 2019 3:20 pm Reageer met quote

Ik heb er altijd aan gehecht financieel op eigen benen te staan. Ook als ik onverhoopt alleen zou komen te staan, zou ik in staat geweest zijn om financieel mijn broek op te houden. Voor de helft van de vrouwen geldt dat niet! Die belanden dus voor een groot deel in de bijstand als de relatie strandt. Dat vind ik behoorlijk zorgelijk. Waarom zou je afhankelijk willen zijn van je partner? In Europa neemt de Nederlandse vrouw een uitzonderingspositie in. Vrije keuze prima, maar wij hebben onze dochters opgevoed met de gedachte dat je ervoor moet zorgen dat je financieel onafhankelijk bent. Verwende prinsesjes zal ik niet zeggen, maar die zelfgekozen afhankelijkheid anno 2019 verbaast me wel. Verder zou bijvoorbeeld het lerarentekort opgelost zijn als leerkrachten meer uren zouden werken. Om maar wat te noemen.
Ik vind de titel overigens raar. Ook parttime werkende vrouwen zijn fulltime vrouw.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Laatst aangepast door WillemijnF op Zo Sep 29, 2019 3:26 pm, in totaal 2 keer bewerkt

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 29, 2019 3:21 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:

Die snap ik niet.
Geen man en er toch van afhankelijk zijn.

Ha ben ik niet de enige dus Laughing

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 29, 2019 3:23 pm Reageer met quote

vriend55 schreef:
welk onbetaald werk bedoel je Lucia ?

Vrijwillerswerk o.a. kan zijn meehelpen op school, zorg, verenigingswerk etc.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 29, 2019 3:27 pm Reageer met quote

Pluk, toen jij part time werkte was je geen verwend prisesje, en dat bedoeld Keyl ook niet.
Ik werkte ook parttime, je werkte je uurtjes en je kreeg je centjes en iedereen tevree.

Het gaat er bij haar om dat vrouwen die parttime werken nu in de toppen zouden moeten, terwijl mannen er fulltime voor werken.

Nederlandse vrouwen kiezen ervoor en daar is niks mis mee, ik vond het prima, maar als je geen verplichtingen hebt en dan kiest voor parttime, dan heb je niks te eisen.

Ik vind wel dat moederschap meer gewaardeerd dient te worden en een vrouw die haar man alle kansen geeft, en het zou onverhoopt op een scheiding uit draaien je haar niet met vijf jaar alimentatie het riet in kut sturen. Zijn baan heb je dan samen waar gemaakt. Maar hierin zal ik wel weinig medestanders krijgen Smile

Laatst aangepast door annette49.1 op Zo Sep 29, 2019 3:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Pluk

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 29, 2019 3:28 pm Reageer met quote

Beste Annette,
kijk svp nog eens secuur naar je topictitel ... Confused

Plan(t) the future

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4045
Zo Sep 29, 2019 3:31 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Beste Annette,

Jij bent ook fulltime vrouw toch Pluk? Wink

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pluk

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 29, 2019 3:42 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Pluk schreef:
Beste Annette,

Jij bent ook fulltime vrouw toch Pluk? Wink