Aantal werkende 65-plussers flink gestegen
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3852
Ma Sep 23, 2019 4:41 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Zů simpel lijkt mij de functie van woonondersteuner toch ook weer niet.
Dat zie ik de eerste de beste gepensioneerde nog niet doen. Niet als je geen enkele ervaring op dat gebied hebt...

Blijkbaar hebben verschillende organisaties verschillende eisen.
Deze geldt dacht ik als algemene norm:
Quote:
Functieprofiel Woonondersteuner

Functienaam : Woonondersteuner Inschaling : FWG-15 t/m/25
Doelstelling van de functie Geven van ondersteuning aan cliŽnten bij de uitvoering van huishoudelijke en verzorgende taken gericht op het vergroten van vaardigheden in de woonsituatie.
Kennis op het niveau van een LBO opleiding en kennis en vaardigheden op het gebied van huishouding en eenvoudige verzorgende taken zijn vereist. Daarnaast is enige kennis nodig van de meest voorkomende ziektebeelden.

En voor die ziektebeelden kunnen ze bijscholing krijgen indien nodig.
Op mijn afdeling op mijn werk hebben we in deze functie een scholiere en iemand die een creatieve achtergrond heeft, dus beiden niet geschoold in de zorg en beiden voldoen uitstekend.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Sep 23, 2019 4:43 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Als woonondersteuner zo makkelijk is, waarom dan niet al die mensen die bijstand krijgen, maar het wel lichamelijk aankunnen dat niet laten doen?

De zorg zit niet te wachten op mensen die verplicht, terwijl ze daar zelf(eventueel) niets voor voelen komen werken, dat werkt enkel maar averechts voor iedereen.

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Ma Sep 23, 2019 5:54 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Geldt ook voor de bouw etc. Er is heel veel vraag naar personeel.

Er is heel erg veel vraag naar personeel ook oa in de techniek.
Het probleem is dat er nauwelijks nog vakmensen te krijgen zijn.
Als ik busjes voorbij zie rijden van bouwbedrijven of van technische bedrijven, staat er vaak op "vakmensen gevraagd, bel...."
In de techniek is het kommer en kwel om vakmensen te krijgen, die zijn er gewoonweg niet of nauwelijks.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 687
Ma Sep 23, 2019 6:40 pm Reageer met quote

Damar schreef:De zorg zit niet te wachten op mensen die verplicht, terwijl ze daar zelf(eventueel) niets voor voelen komen werken, dat werkt enkel maar averechts voor iedereen.

Dat ben ik met je eens, maar dat geldt dan ook voor ouderen die gewoon moe en "op" zijn toch?

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 331
Ma Sep 23, 2019 7:14 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Op mijn afdeling op mijn werk hebben we in deze functie een scholiere en iemand die een creatieve achtergrond heeft, dus beiden niet geschoold in de zorg en beiden voldoen uitstekend.

Maar hier hebben we het over gepensioneerden. Die willen toch geen bijscholing meer. Vrijwilligerswerk moet wel leuk blijven zonder allerlei opgelegde regeltjes en verplichtingen, anders haken mensen snel af.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15528
Ma Sep 23, 2019 7:16 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Niet iedere jongere wil in de bouw of de zorg werken of moet iedere jongere dan maar werk doen wat hij/zij niet wil of voor is opgeleid?
Waarom gaat die gepensioneerde oudere die graag nog wat door wil werken dan niet in de zorg of het onderwijs b.v.? Zou het probleem ook mede oplossen toch?

Zowel in de zorg als in het onderwijs is behoefte aan professionals, mensen die goed opgeleid zijn om het werk te kunnen doen. Ik vind een dergelijke uitspraak nogal denigrerend overkomen naar die professionals.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29864
Ma Sep 23, 2019 7:32 pm Reageer met quote

RichardW schreef:
dagmar57 schreef:

Maar hier hebben we het over gepensioneerden. Die willen toch geen bijscholing meer. Vrijwilligerswerk moet wel leuk blijven zonder allerlei opgelegde regeltjes en verplichtingen, anders haken mensen snel af.

Maar het gaat in dit geval niet om vrijwilligerswerk. Daar kun je inderdaad overal wel voor terecht. Maar als je een betaalde baan wil hebben zul je toch over een zekere kennis en kunde moeten beschikken. Daarom zie ik een gepensioneerde betonijzervlechter nog niet snel tot de zorg toetreden.
Wat RichardW al stelt, die man heeft geen zin om eerst nog een aantal cursussen te doen. Als hij er Łberhaupt al toe in staat is...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Sep 23, 2019 8:24 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:
Niet iedere jongere wil in de bouw of de zorg werken of moet iedere jongere dan maar werk doen wat hij/zij niet wil of voor is opgeleid?
Waarom gaat die gepensioneerde oudere die graag nog wat door wil werken dan niet in de zorg of het onderwijs b.v.? Zou het probleem ook mede oplossen toch?

Zowel in de zorg als in het onderwijs is behoefte aan professionals, mensen die goed opgeleid zijn om het werk te kunnen doen. Ik vind een dergelijke uitspraak nogal denigrerend overkomen naar die professionals.

Wat vind je precies denigrerend?

Er is best veel werk in de zorg wat niet door professionals hoeft te worden gedaan. Bij het steeds meer kleinschalig wonen b.v. wordt er steeds meer weer zelf gekookt, dat kan een werkondersteuner toch prima doen bv. of helpen bij het voorbereiden vh eten samen met cliŽnten.
Of allerlei huishoudelijke zaken, zoals b.v. als cliŽnten om de zelfredzaamheid zo groot mogelijk te houden zelf wassen maar hier wel ondersteuning bij nodig hebben en zo kan ik nog tal van zaken opnoemen die niet perse door professionals hoeven te worden gedaan, integendeel die professional houdt meer tijd over om zijn/haar taken te doen.
En dan heb ik het nog niet eens over dat woonondersteuners tijd hebben om eens een leuke activiteit doen met cliŽnten.

Dit wordt zowel door de zorgprofessional als de cliŽnten erg gewaardeerd bij ons.
Dus ik begrijp niet goed wat er denigrerend aan is????
Het zal afhangen van een organisatie zelf wat een woonondersteuner kan doen, maar het lijkt mij dat iedere organisatie die wel kan gebruiken.

Laatst aangepast door dagmar57 op Ma Sep 23, 2019 8:46 pm, in totaal 8 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Sep 23, 2019 8:30 pm Reageer met quote

annette49 schreef:

Dat ben ik met je eens, maar dat geldt dan ook voor ouderen die gewoon moe en "op" zijn toch?

Ik ging uit van de oudere die voor zijn plezier nog wat wil doorwerken en dit met name doet voor de sociale contacten zoals in het artikel vermeld werd. Very Happy

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Sep 23, 2019 8:33 pm Reageer met quote

RichardW schreef:

Woonondersteuner is geen vrijwilligerswerk, maar een betaalde baan.
En bijscholing kan ook bestaan uit een middagje of 2 uurtjes informatie over de doelgroep.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Sep 23, 2019 8:42 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maar het gaat in dit geval niet om vrijwilligerswerk. Daar kun je inderdaad overal wel voor terecht. Maar als je een betaalde baan wil hebben zul je toch over een zekere kennis en kunde moeten beschikken. Daarom zie ik een gepensioneerde betonijzervlechter nog niet snel tot de zorg toetreden.
Wat RichardW al stelt, die man heeft geen zin om eerst nog een aantal cursussen te doen. Als hij er Łberhaupt al toe in staat is...

Niemand zeg toch ook dat die betonvlechter dat moet doen?

Ik heb het erover dat als gepenioneerde voor hun plezier of om nog iets bij te verdienen een aantal uurtjes in de week willen blijven werken.
En dat ze dan graag "simpel" werk doen en niet perse wat ze hun werkzame leven hebben gedaan en dat ze dat graag doen in de zorg en logistiek.
Dat stond nl in het artikel dat ze veelal blijven werken voor het plezier en voor de sociale contacten, niet dat ze fulltime doorwerken, althans zo het ik het artikel dat Lucia plaatste uitgelegd
Wink

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Ma Sep 23, 2019 9:34 pm Reageer met quote

Voor woonondersteuner moet je best wel wat in huis hebben en het hangt ook nog af van met welke groep je omgaat.

Je zal over bepaalde sociale vaardigheden moeten beschikken. Kennis en in zicht omtrent ziektebeelden.
Als ik denk aan een woonondersteuner in een woongroep van GGZ cliŽnten dan is denk ik de voorkeur toch om ervaringsdeskundigen daarvoor aan te nemen. Daar is een pittige opleiding voor, weet ik uit ervaring.
Er zijn al ervaringsdeskundigen die binnen de GGZ cliŽnten ondersteunen en van meerwaarde zijn in het contact tussen cliŽnt en zorgverlener.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Sep 24, 2019 12:40 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Dit wordt zowel door de zorgprofessional als de cliŽnten erg gewaardeerd bij ons.
Dus ik begrijp niet goed wat er denigrerend aan is????
Het zal afhangen van een organisatie zelf wat een woonondersteuner kan doen, maar het lijkt mij dat iedere organisatie die wel kan gebruiken.

Vooropgesteld waardeer ik de inspanningen van mantelzorgers en vrijwilligers ten zeerste maar het gaat hier even om betaald werk. Het is de zoveelste keer dat ik gesteld zie dat uitgerangeerden, ongeschoolden en leeglopende scholieren de zorgsector worden toebedeeld om 'iets nuttigs' voor de samenleving te gaan doen. Niet alleen topklinici maar ook verzorgenden doen werk waar je niet alleen affiniteit mee moet hebben maar wel degelijk is er ook vakkennis hard nodig, om nog maar even te vermelden dat ervaring goud waard is. Dat miste ik allemaal even in je redenering die ik veel te kort door de bocht vind. Het gaat verdorie wel om de categorie medemensen die afhankelijk is van die zorg en meer dan eens over risico's die met leven en dood te maken hebben. Waarom toch altijd die zorgsector als eerste keuze? Er zijn toch zat andersoortige activiteiten om je maatschappelijk nuttig te maken?

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Di Sep 24, 2019 1:34 am Reageer met quote

Kees, ik begrijp je volkomen! Mijn vraag aan jou is hoe kijk jij aan tegen ervaringsdeskundigen met een 2 a 3 jarige opleiding die betaald werken in de GGZ?

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Sep 24, 2019 1:44 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Vooropgesteld waardeer ik de inspanningen van mantelzorgers en vrijwilligers ten zeerste maar het gaat hier even om betaald werk. Het is de zoveelste keer dat ik gesteld zie dat uitgerangeerden, ongeschoolden en leeglopende scholieren de zorgsector worden toebedeeld om 'iets nuttigs' voor de samenleving te gaan doen. Niet alleen topklinici maar ook verzorgenden doen werk waar je niet alleen affiniteit mee moet hebben maar wel degelijk is er ook vakkennis hard nodig, om nog maar even te vermelden dat ervaring goud waard is. Dat miste ik allemaal even in je redenering die ik veel te kort door de bocht vind. Het gaat verdorie wel om de categorie medemensen die afhankelijk is van die zorg en meer dan eens over risico's die met leven en dood te maken hebben. Waarom toch altijd die zorgsector als eerste keuze? Er zijn toch zat andersoortige activiteiten om je maatschappelijk nuttig te maken?

Woonondersteuners zijn toch een toegevoegde waarde voor de zorg? Woonondersteuners doen toch geen handelingen die met leven en dood te maken hebben, ze ondersteunen de professionals in de zorg, door taken die gekwalificeerd personeel nu vaak doet. Woonondersteuners nemen toch geen geschoold werk over.

Als voorbeeld nog maar even het eten voorbereiden en koken op kleinschalige woonzorg, dat wordt vaak gedaan door mensen van niv 3 of 4, dat is toch hele dure zorg op die manier, die makkelijk ondervangen kan worden door woonondersteuners.
Ik zeg toch niet dat mensen er verplicht toe moeten worden of dat die de zorg worden toebedeeld, woonondersteuners kiezen er zelf voor.

Wat is er mis met mensen die woonondersteuner willen worden uit interesse voor de zorg?

Mijn ervaring is dat ze heel veel toevoegen en hart voor de cliŽnten hebben.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 863
Di Sep 24, 2019 2:19 am Reageer met quote

Dagmar schreef het volgende : Woonondersteuners zijn toch een toegevoegde waarde voor de zorg? en ja daar ben ik het helemaal mee eens .
Zij heeft het hier heel duidelijk over woonondersteuners en dat is wel heel iets anders dan ervaringsdeskundigen waar LuciaT het over heeft .

Mocht je niet weten wat de functie woonondersteuner inhoud ( ik heb het gevoel dat niet een ieder dat weet ) voeg ik hierbij een link toe van de functie omschrijving van een woonondersteuner die er gevraagd werd in een GGZ instelling , en zoals daar de functie omschreven wordt zo telt dat voor vele verzorgings- - verpleeghuizen e.d.

https://www.ggz-nhn.nl/werkenbij/Werken-Bij/Beheer/Vacatures/Woonondersteuner.html

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Sep 24, 2019 3:00 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Woonondersteuners zijn toch een toegevoegde waarde voor de zorg? Woonondersteuners doen toch geen handelingen die met leven en dood te maken hebben, ze ondersteunen de professionals in de zorg, door taken die gekwalificeerd personeel nu vaak doet.

Dat is iets anders dan waarop ik reageerde. Ietwat gechargeerd: "als je niet in de bouw wilt werken dan kun je altijd nog terecht in de zorgsector of het onderwijs." Mogelijk heb je het niet zo bedoeld maar het staat er wel en tegen een dergelijke kijk op het voetvolk in de frontlinie in de zorg daar loop ik veel vaker aan:
Quote:
Quote:
Wat is er mis met mensen die woonondersteuner willen worden uit interesse voor de zorg?

Op zich niets maar iets graag willen wil nog niet zeggen dat je er geschikt voor bent. Zeker als de belangrijkste drijfveer kostenbesparing is ben ik altijd heel voorzichtig als voorgesteld wordt om taken van ervaren en goed opgeleide professionals over te nemen door niet geschoolden, die een vaak noodzakelijk breed overzicht missen. Als je geen eisen stelt en goede werkafspraken maakt, en die kans is niet ondenkbeeldig bij een hoge werkdruk, zijn er wel degelijk risico's. Gezondheidszorg is geen fabrieksmatig proces, dat je makkelijk in concrete deeltaken kunt knippen.

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 331
Di Sep 24, 2019 9:59 am Reageer met quote

Het komt er op neer dat Jan en alleman niet geschikt is om werk te doen waar een gedegen opleiding vereist is. Het zou anders betekenen uitholling van het beroep.
Alleen onder supervisie en verantwoordelijkheid van de professional kunnen dergelijke banen worden ingevuld.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29864
Di Sep 24, 2019 10:40 am Reageer met quote

Sowieso geldt dat je voor vrijwel elk beroep niet alleen de nodige kennis en/of kunde nodig hebt, maar ook dat je er een zekere affiniteit mee moet hebben. Een zeker gevoel, belangstelling, interesse, of hoe je het ook noemen wil. Anders zal je er nooit veel in bereiken.
En je moet twee dingen onderscheiden. Wil je na je pensioen een baantje voor de gezelligheid en de sociale contacten, dan zal dat geen probleem zijn. Koffie rondbrengen en een babbeltje maken kan iedereen wel. Maar heb je het geld nodig en is het enkel daarom te doen dan denk ik dat de zorg niet de aangewezen plek is om je te melden. Niet als je voorheen nooit in die zorg werkzaam geweest ben.

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Sep 24, 2019 11:27 am Reageer met quote

luciaT schreef:
Kees, ik begrijp je volkomen! Mijn vraag aan jou is hoe kijk jij aan tegen ervaringsdeskundigen met een 2 a 3 jarige opleiding die betaald werken in de GGZ?

Daar geldt hetzelfde voor. Ik heb vrijwilligers meegemaakt, al dan niet met ervaringsdeskundigheid, die prima samenwerkten met de zorgprofessionals maar ook die alleen maar kritiek hadden en alles beter wisten. Als uitgangspunt vind ik wel dat organisaties open moeten staan voor vrijwilligers en voor werknemers die betaald deeltaken verrichten.

Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie