Aantal werkende 65-plussers flink gestegen
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13341
Za Sep 21, 2019 9:16 pm Reageer met quote

Quote:
Het aantal 65-plussers met betaald werk is de afgelopen 15 jaar explosief gestegen. Dat komt deels door de vergrijzing maar ook de arbeidsparticipatie onder ouderen is flink toegenomen, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vorig jaar waren in Nederland 255.000 65-plussers betaald aan het werk. Dat waren er in 2003 slechts 75.000. Het aantal 65-plussers steeg in die periode met bijna de helft van 2,1 miljoen naar 3,2 miljoen.

Open deur door de stijging van de pensioengerechtigde leeftijd of toch ook een teken dat ouderen gezonder oud worden?

Lees verder: Aantal werkende 65-plussers flink gestegen

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Za Sep 21, 2019 11:27 pm Reageer met quote

Dat lijkt mij nogal logisch, ze zullen wel moeten!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 489
Za Sep 21, 2019 11:47 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Ja idd vooral met zo,n linkse regering als we nu hebben

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Za Sep 21, 2019 11:54 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Quote:
Het aantal 65-plussers met betaald werk is de afgelopen 15 jaar explosief gestegen. Dat komt deels door de vergrijzing maar ook de arbeidsparticipatie onder ouderen is flink toegenomen, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vorig jaar waren in Nederland 255.000 65-plussers betaald aan het werk. Dat waren er in 2003 slechts 75.000. Het aantal 65-plussers steeg in die periode met bijna de helft van 2,1 miljoen naar 3,2 miljoen.

Open deur door de stijging van de pensioengerechtigde leeftijd of toch ook een teken dat ouderen gezonder oud worden?

Lees verder: Aantal werkende 65-plussers flink gestegen

Waar de ouderen nog werken komen de jongeren niet aan de bak. Deze medaille heeft dus wederom 2 kanten.

theDon.1

Superlid
Superlid
Zo Sep 22, 2019 12:15 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
theDon schreef:

Idd nandes!

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Zo Sep 22, 2019 12:32 am Reageer met quote

Grote groep 65-plussers werkt door, liefst wel ‘simpel’ werk

Met pensioen gaan en ‘niets’ doen; het lijkt misschien een verademing, maar voor veel ouderen is dat het zeker niet. Een grote groep 65-plussers is nog steeds actief op de arbeidsmarkt en heeft een baan - vaak in een compleet andere branche dan ze gewend zijn.

Mensen die werken naast hun AOW hebben grofweg twee motieven, blijkt uit het onderzoek. Bijna de helft van de werkende 65-plussers doet dit voor de sociale contacten. Minder dan de helft (45 procent) ziet een bijbaan als een manier om een extra zakcentje te verdienen. ,,Die laatste categorie – mensen met een financiële noodzaak om te werken – zoeken eerder een baan in het verlengde van hun werkende leven’’, zegt Groeneboer. ,,De meerderheid is echter op zoek naar iets anders en iets ‘leuks’. Ze werken om in contact te komen met andere mensen en om zich nuttig te voelen.’’
https://www.ad.nl/ad-werkt/grote-groep-65-plussers-werkt-door-liefst-wel-simpel-werk~a5476ed5/

Het is niet altijd noodzaak. Er zijn 65 plussers die graag door willen werken.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 22, 2019 12:39 am Reageer met quote

theDon schreef:
nandes57 schreef:
theDon schreef:

Idd nandes!

Don mijn opmerking was sarcastisch bedoeld, maar jij vindt dus de regering die we nu hebben links, een linkse regering onder leiding van Rutte

Don wat zou jij dan een rechtse regering willen noemen, uit welke partijen zou deze dan moeten bestaan volgens jou?

het plaatje wat je bijvoegt suggereert dat de ouderen werken en de jongeren niks doen, dat lijkt mij persoonlijk nogal beneven de waarheid.

Don waarom geef je telkens de jongeren de schuld?

theDon.1

Superlid
Superlid
Zo Sep 22, 2019 12:47 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
theDon schreef:
nandes57 schreef:
theDon schreef:

Idd nandes!

Don mijn opmerking was sarcastisch bedoeld, maar jij vindt dus de regering die we nu hebben links, een linkse regering onder leiding van Rutte

Don wat zou jij dan een rechtse regering willen noemen, uit welke partijen zou deze dan moeten bestaan volgens jou?

het plaatje wat je bijvoegt suggereert dat de ouderen werken en de jongeren niks doen, dat lijkt mij persoonlijk nogal beneven de waarheid.

Don waarom geef je telkens de jongeren de schuld?

Ik geef de jongeren niet de schuld maar het plaatje zegt het volgende, dat jongeren niet aan de "bak"komen omdat de ouderen door werken.
Ik ga verder niet in op links of rechts want die ellende hebben we al genoeg op het forum.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 22, 2019 1:01 am Reageer met quote

dar zou ik ook niet doen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27519
Zo Sep 22, 2019 10:11 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Quote:

[/url]

Ik denk eerder dat het een teken is dat het minder goed gaat met Nederland dan dat de overheid graag doet voorkomen. Na tien jaar stilstand en zelfs kortingen, ben je als gepensioneerde haast wel gedwongen om een bijbaantje te zoeken als je de sterk gestegen vaste lasten wil betalen en je je huidige levensstandaard nog enigszins wil handhaven.

Mijns inziens heeft het weinig met rechts of links te maken. Het is aan de ene kant de inhaligheid van de grootbedrijven en aan de andere kant het wegkwijnen van de vakbonden die daar debet aan zijn...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4048
Zo Sep 22, 2019 10:30 am Reageer met quote

Het is allebei waar, denk ik. Enerzijds kan niet iedereen eerder stoppen met werken om financiële redenen, anderzijds is ook de arbeidsparticipatie toegenomen. Nog niet zolang geleden kreeg een vrouw AOW, als haar man AOW kreeg, ook als zij nog geen 65 was. Dat is niet meer zo, dus zal zij soms moeten doorwerken tot haar AOW leeftijd.
Maar de levensverwachting stijgt ook. Toen Drees met zijn AOW kwam mocht je blij zijn als je daar nog 5 jaar van kon profiteren. Dat is nu 20 jaar! T. o. v. 2003 weet ik de levensverwachting niet, maar mogelijk lag deze ook een aantal jaren lager dan nu.
Dat betekent dat ouderen gemiddeld vitaler zijn. Of je dan nog wilt doorwerken zal ongetwijfeld ook liggen aan het werk dat je doet. Voor zwaar lichamelijk, of geestelijk zwaar belastend werk zal het anders liggen dan voor relatief licht en /of interessant werk. Ik ken medewerkers aan de universiteit die nog lang na hun pensioenleeftijd deels doorwerken. Want ook dat kan natuurlijk, het hoeft niet altijd te gaan om een voltijds baan.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13341
Ma Sep 23, 2019 11:47 am Reageer met quote

Mijn beeld was dat veel werkenden al geruime tijd voor hun pensioendatum gestopt waren met werken, doorgaans gedwongen door gezondheidsklachten. Ouderen blijken niet of niet veel duurder te zijn dan jongere werknemers. Dat lijkt gezien dit bericht mee te vallen en in mijn eigen omgeving kom ik een aantal collega's tegen die niet meer hoeven maar op vrijwillige basis doorgaan. Ik hou die mogelijkheid ook open, vooral omdat het werk fysiek niet belastend is, hoewel psychisch wel zwaar.

Dat veel jongeren niet aan de bak komen omdat ouderen al dan niet gedwongen blijven zitten geloof ik ook niet meer zo. In de zorg- en enkele andere collectieve sectoren zit men om personeel te springen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4048
Ma Sep 23, 2019 11:59 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Mijn beeld was dat veel werkenden al geruime tijd voor hun pensioendatum gestopt waren met werken, doorgaans gedwongen door gezondheidsklachten. Ouderen blijken niet of niet veel duurder te zijn dan jongere werknemers. Dat lijkt gezien dit bericht mee te vallen en in mijn eigen omgeving kom ik een aantal collega's tegen die niet meer hoeven maar op vrijwillige basis doorgaan. Ik hou die mogelijkheid ook open, vooral omdat het werk fysiek niet belastend is, hoewel psychisch wel zwaar.

Dat veel jongeren niet aan de bak komen omdat ouderen al dan niet gedwongen blijven zitten geloof ik ook niet meer zo. In de zorg- en enkele andere collectieve sectoren zit men om personeel te springen.

Geldt ook voor de bouw etc. Er is heel veel vraag naar personeel.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2612
Ma Sep 23, 2019 1:57 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Keesvi schreef:

Geldt ook voor de bouw etc. Er is heel veel vraag naar personeel.

Niet iedere jongere wil in de bouw of de zorg werken of moet iedere jongere dan maar werk doen wat hij/zij niet wil of voor is opgeleid?
Waarom gaat die gepensioneerde oudere die graag nog wat door wil werken dan niet in de zorg of het onderwijs b.v.? Zou het probleem ook mede oplossen toch?

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Ma Sep 23, 2019 2:10 pm Reageer met quote

Ik vind dat leeftijd geen rol moet spelen maar het aantal gewerkte jaren. Wie laat begint, werkt langer door en meestal zijn dat beroepen waar dat kan.
Een bouwvakker haalt nu al meestal de 65 niet en dan moet een baas hem ander werk geven, nou, daar is niet zoveel ander werk in lijkt me, het is altijd zwaar.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Sep 23, 2019 2:22 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Niet iedere jongere wil in de bouw of de zorg werken of moet iedere jongere dan maar werk doen wat hij/zij niet wil of voor is opgeleid?
Waarom gaat die gepensioneerde oudere die graag nog wat door wil werken dan niet in de zorg of het onderwijs b.v.? Zou het probleem ook mede oplossen toch?

Daarvoor geldt natuurlijk hetzelfde. Niet iedere gepensioneerde wil (of kan) in de zorg of het onderwijs werken waar hij/zij niet voor is opgeleid.
Ik denk niet dat iedere oudere automatisch een goed onderwijzer of verpleegkundige is...

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Ma Sep 23, 2019 2:30 pm Reageer met quote

Dagmars schreef: Waarom gaat die gepensioneerde oudere die graag nog wat door wil werken dan niet in de zorg of het onderwijs b.v.? Zou het probleem ook mede oplossen toch?

Voor beide beroepsgroepen is een opleiding vereist, dus vrijwel onmogelijk. Wel doen veel gepensioneerden vaak vrijwillgerswerk in verzorgingshuizen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2612
Ma Sep 23, 2019 2:38 pm Reageer met quote

RichardW schreef:
Dagmars schreef: Waarom gaat die gepensioneerde oudere die graag nog wat door wil werken dan niet in de zorg of het onderwijs b.v.? Zou het probleem ook mede oplossen toch?

Voor beide beroepsgroepen is een opleiding vereist, dus vrijwel onmogelijk. Wel doen veel gepensioneerden vaak vrijwillgerswerk in verzorgingshuizen.

Nou er zijn in de zorg tegenwoordig ook functies waarvoor geen opleiding is vereist, b.v. de woonondersteuner en die doen heel nuttig werk.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Sep 23, 2019 3:46 pm Reageer met quote

Zó simpel lijkt mij de functie van woonondersteuner toch ook weer niet.
Dat zie ik de eerste de beste gepensioneerde nog niet doen. Niet als je geen enkele ervaring op dat gebied hebt...

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Ma Sep 23, 2019 4:01 pm Reageer met quote

Als woonondersteuner zo makkelijk is, waarom dan niet al die mensen die bijstand krijgen, maar het wel lichamelijk aankunnen dat niet laten doen? Al is het maar een paar uur per dag.
De ene oudere is de andere niet, ik heb hard gewerkt, min of meer gemantelzorgt, bijna nooit ziek en opeens flinke heupklachten en nieuwe heup. Het lopen gaat goed, maar niet heel lang.

Ik zou echt geen hele dagen kunnen werken.

Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie