Het gezeur van links begint weer!
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Vr Sep 13, 2019 11:50 pm Reageer met quote

luciaT schreef:
Don je bedoelt dus slab. Maar dan is het geen slabje maar slabbetje.

Slap gelul Lucia, weet jij het nu beter als die fabrikanten???
Lees nu eens wat er staat als je op de link druk!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Vr Sep 13, 2019 11:54 pm Reageer met quote

Klopt Don er staat inderdaad slapje, moderne spelling zullen we maar zeggen. Lucia heeft blijkbaar niet de moeite genomen de link aan te klikken.
De topic titel krijgt steeds meer betekenis.

Laatst aangepast door Ricko2.0 op Vr Sep 13, 2019 11:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt

theDon.1

Superlid
Superlid
Vr Sep 13, 2019 11:56 pm Reageer met quote

RichardW schreef:
Klopt Don er staat inderdaad slapje, moderne spelling zullen we maar zeggen. Lucia heeft blijkbaar niet de moeite genomen de link aan te klikken.

Toen onze kinderen klein waren, noemde men het al een slapje!

Maarja, links weet het altijd beter toch? Confused

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Za Sep 14, 2019 1:35 am Reageer met quote

De dikke Van Dale meldt: slab en slabbetje.

Het woord "Slap" heeft een heel andere betekenis. Ik vermoed niet dat de dikke Van Dale links of rechts is. Het is een neutraal woordenboek met de juiste spelling van Nederlandse woorden.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27513
Za Sep 14, 2019 10:17 am Reageer met quote

Wat zijn er ineens een groot aantal zelfbenoemde leraren op dit forum...

Zit er een nest in de buurt..?

Ik durf zomaar te wedden dat er niemand, incluis mijzelf, is die al zijn/haar bijdragen in foutloos Nederlands geschreven heeft..

Hoeft ook niet want het is geen literair forum..

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4376
Za Sep 14, 2019 10:46 am Reageer met quote

Op zich niet verkeerd lijkt me wanneer iemand je erop wijst een woord verkeerd gespeld te hebben. Dat behoedt je er dan voor opnieuw die fout te maken.
Er zijn misschien mensen die het niets kan schelen wanneer ze een woord verkeerd schrijven, maar willen we elkaar nog een KLEIN BEETJE kunnen blijven begrijpen is het toch wel zaak je aan de juiste spelling te houden.
Slap betekent bv iets totaal anders dan slab zoals Benneke al opmerkt hierboven

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4045
Za Sep 14, 2019 11:12 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ik durf zomaar te wedden dat er niemand, incluis mijzelf, is die al zijn/haar bijdragen in foutloos Nederlands geschreven heeft..

Daar gaat het niet om en dat weet je best. Lucia stelt gewoon een vraag en na Dons antwoord begrijpt ze dat het misverstand is ontstaan door de verkeerde spelling. Op dat moment krijgt zij de wind van voren en gaat Don, geholpen door Richard los op Lucia met "stom gelul" en "gezeur van die linksen". Wellicht vind jij dat ook heel grappig om onophoudelijk op zoek te zijn naar een manier om af te geven op "die linksen". ik vind het ongelooflijk kinderachtig en een forum als dit onwaardig. Maar Don is helemaal in zijn element, want weet zich hierin gesteund, zo ook door jou. Als dat is wat je hier zoekt zeg je het maar.
Doordrammen om gelijk te krijgen, verwijt Don "die linksen". Ik vraag me af hoe je het noemt als je blijft volhouden dat iets goed is gespeld terwijl het eerste het beste woordenboek het tegendeel bewijst. Slap (met een p) gelul misschien?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Laatst aangepast door WillemijnF op Za Sep 14, 2019 11:48 am, in totaal 2 keer bewerkt

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Za Sep 14, 2019 11:25 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Tympaan schreef:

Daar gat het niet om en dat weet je best. Lucia stelt gewoon een vraag en na Dons antwoord begrijpt ze dat het misverstand is ontstaan door de verkeerde spelling. Op dat moment krijgt zij de wind van voren en gaat Don, geholpen door Richard los op Lucia met "stom gelul" en "gezeur van die linksen". Wellicht vind jij dat ook heel grappig om onophoudelijk op zoek te zijn naar een manier om af te geven op "die linksen". ik vind het ongelooflijk kinderachtig en een forum als dit onwaardig. Maar Don is helemaal in zijn element, want weet zich hierin gesteund, zo ook door jou. Als dat is wat je hier zoekt zeg je het maar.
Doordrammen om gelijk te krijgen, verwijt Don "die linksen". Ik vraag me af hoe je het noemt als je blijft volhouden dat iets goed is gespeld terwijl het eerste het beste woordenboek het tegendeel bewijst. Dom gelul misschien?

Fijn dat je intentie niets anders is dan het opnemen van je linkse vriendjes. Je had kunnen weten als je ook de moeite had genomen dat slapje hier verwijst naar hoe het geschreven staat onder de link.
Die vraag was enkel bedoeld om iemand te kleineren, walgelijk en kinderachtig.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Sep 14, 2019 11:40 am Reageer met quote

RichardW schreef:
WillemijnF schreef:
Tympaan schreef:

Daar gat het niet om en dat weet je best. Lucia stelt gewoon een vraag en na Dons antwoord begrijpt ze dat het misverstand is ontstaan door de verkeerde spelling. Op dat moment krijgt zij de wind van voren en gaat Don, geholpen door Richard los op Lucia met "stom gelul" en "gezeur van die linksen". Wellicht vind jij dat ook heel grappig om onophoudelijk op zoek te zijn naar een manier om af te geven op "die linksen". ik vind het ongelooflijk kinderachtig en een forum als dit onwaardig. Maar Don is helemaal in zijn element, want weet zich hierin gesteund, zo ook door jou. Als dat is wat je hier zoekt zeg je het maar.
Doordrammen om gelijk te krijgen, verwijt Don "die linksen". Ik vraag me af hoe je het noemt als je blijft volhouden dat iets goed is gespeld terwijl het eerste het beste woordenboek het tegendeel bewijst. Dom gelul misschien?

Fijn dat je intentie niets anders is dan het opnemen van je linkse vriendjes. Je had kunnen weten als je ook de moeite had genomen dat slapje hier verwijst naar hoe het geschreven staat onder de link.
Die vraag was enkel bedoeld om iemand te kleineren, walgelijk en kinderachtig.

Ja laten we vaststellen dat wanneer iets onder een link staat, een spelfout is uitgesloten. Slaap lekker.
Wat de bedoeling van de vraag was weet alleen Lucia, maar omdat jij ervan uitgaat dat zij wist dat het fout was en Don bewust kleineerde, laat in ieder geval zien dat jij ook wist dat het fout was. Dat maakt jouw reactie nog minderwaardiger.
Ik heb Lucia scherp zien discussiëren, maar nog nooit betrapt op het corrigeren van spelfouten van anderen. En geloof me, daar zou je druk mee kunnen zijn. Toen ik onlangs in een ander topic per ongeluk lopen ipv kopen schreef was Annette er als de kippen bij om mij daarop te wijzen. Waar was jij toen met je kwalificaties? ( ik heb overigens geen hulp van vriendjes nodig hoor, ik kan mezelf best redden en in dit geval door gewoon de opmerking te negeren).
Ik zou er prijs op stellen als enkelen hier eens ophielden met elkaar te bevestigen in dat kinderachtige, seniele gedoe en als normale volwassen mensen te discussiëren. Een hele groep wegzetten als "links" met daaraan gekoppeld de meest vreemde kwalificaties getuigt slechts van een primitief wereldbeeld dat intellectueel niet meer dan twee variaties aankan. Zelfs mijn vierjarige kleinzoon denkt al genuanceerder.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Za Sep 14, 2019 12:03 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik zou er prijs op stellen als enkelen hier eens ophielden met elkaar te bevestigen in dat kinderachtige, seniele gedoe en als normale volwassen mensen te discussiëren.

Ja laat men daar eens mee beginnen zou ik zeggen en hang hier bovendien niet de zelf benoemde schooljuffrouw uit.

Het ligt trouwens iets genuanceerder dan jij hier te berde brengt, wanneer het iemand van dezelfde "groep" betreft valt men niet over een vermeende taalfout. De objectiviteit is ver te zoeken.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Sep 14, 2019 12:36 pm Reageer met quote

RichardW schreef:
WillemijnF schreef:

Ik zou er prijs op stellen als enkelen hier eens ophielden met elkaar te bevestigen in dat kinderachtige, seniele gedoe en als normale volwassen mensen te discussiëren.

Ja laat men daar eens mee beginnen zou ik zeggen en hang hier bovendien niet de zelf benoemde schooljuffrouw uit.

Het ligt trouwens iets genuanceerder dan jij hier te berde brengt, wanneer het iemand van dezelfde "groep" betreft valt men niet over een vermeende taalfout. De objectiviteit is ver te zoeken.

Er valt hier helemaal niemand over een taalfout, al dan niet vermeend. Dat komt maar zeer sporadisch voor. Er werd om verheldering gevraagd. Maar als er een discussie over ontstaat is de weg die Benneke bewandelt de enige juiste: raadpleeg het woordenboek.
Als Lucia of wie dan ook zich ijvert om taalfouten te verbeteren dan heeft deze er een dagtaak aan. Overigens had ik vlak na Benneke ook al op vergelijkbare wijze gereageerd, maar ik heb dat weggehaald omdat het een beetje dubbelop was, dat was niet nodig. Hou toch op met recht te kletsen wat krom is en geef ruiterlijk toe dat Lucia gelijk heeft. Maar dat zal er wel niet inzitten he? Een fout maken is één ding, maar het toegeven is nog heel wat anders. Daarvoor heb je karakter nodig.
Wat mij betreft is het hiermee wel klaar.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27513
Za Sep 14, 2019 12:48 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Tympaan schreef:

Daar gaat het niet om en dat weet je best. Lucia stelt gewoon een vraag en na Dons antwoord begrijpt ze dat het misverstand is ontstaan door de verkeerde spelling. Op dat moment krijgt zij de wind van voren en gaat Don, geholpen door Richard los op Lucia met "stom gelul" en "gezeur van die linksen". Wellicht vind jij dat ook heel grappig om onophoudelijk op zoek te zijn naar een manier om af te geven op "die linksen". ik vind het ongelooflijk kinderachtig en een forum als dit onwaardig. Maar Don is helemaal in zijn element, want weet zich hierin gesteund, zo ook door jou. Als dat is wat je hier zoekt zeg je het maar.
Doordrammen om gelijk te krijgen, verwijt Don "die linksen". Ik vraag me af hoe je het noemt als je blijft volhouden dat iets goed is gespeld terwijl het eerste het beste woordenboek het tegendeel bewijst. Slap (met een p) gelul misschien?

Hebben 'jullie' ook niet een bepaald groepje wat elkaar constant loopt te bevestigen en al te likken...?

Daarmee lok je dat gedrag vanzelf uit. En ik vind het ontstellend kinderachtig om iemand op taalfouten te wijzen terwijl je wet dat niet iedereen zo geleerd is om zich foutloos en in onberispelijk taalgebruik uit te drukken...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Sep 14, 2019 12:57 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:
Tympaan schreef:

Hebben 'jullie' ook niet een bepaald groepje wat elkaar constant loopt te bevestigen en al te likken...?

Daarmee lok je dat gedrag vanzelf uit. En ik vind het ontstellend kinderachtig om iemand op taalfouten te wijzen terwijl je wet dat niet iedereen zo geleerd is om zich foutloos en in onberispelijk taalgebruik uit te drukken...

Nee. Ik voel mezelf niet behorend bij een groep maar ervaar de behoefte bij anderen om mij daar in te duwen. De vraag is waarom? Maakt dat de wereld overzichtelijker of is het gewoon de behoefte om te rellen? Ik kan met jou prima discussiëren op inhoud, ook al zijn we het niet vaak eens, maar ook jij laat je verleiden om partij te kiezen in wat geen partij zou moeten zijn en niet zelden doe je dat tegen beter weten in. Ik vind dat jammer en vraag me af in hoeverre dit uiteindelijk Don helpt. Ik zie in ieder geval de bui alweer hangen.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Za Sep 14, 2019 1:04 pm Reageer met quote

Ik heb Don niet willen wijzen op een taalfout. Ik kon alleen niet thuisbrengen wat hij precies bedoelde, vandaar mijn vraag aan hem.

Het schijnt dat sommigen op dit forum slechts komen om anderen af te zeiken.

En ja, ik heb Tympaan uitgescholden, dat is waar. Maar misschien moet men zich ook eens achter de oren krabben en nagaan wat de aanleiding daartoe was. Die ben ik niet vergeten!

Maar iemand belachelijk maken gewoon omdat men zich daarin gezellig verkneukelt, is behoorlijk kinderachtig.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Za Sep 14, 2019 1:41 pm Reageer met quote

Bij de reclame waar Don naar verwijst
Staan slabbetjes, plaatjes mooi omlijst
Tegen het morsen van een hapje
en daarbij staat inderdaad SLAPJE.
maar om daar nu ruzie over te maken
mensen zelfs af gaan haken
is dat niet erg overdreven?
waar is de humor toch gebleven
en ook de verdraagzaamheid
er is alleen nog maar veel strijd
iedereen is hier een drammer
en dat is toch best wel jammer
laten we niet wijzen naar een ander
maar ieder naar zich, en dan... verander
we zoeken elkaar toch steeds weer op
geven elkander op de kop
inplaats een beetje mee te denken
een beetje begrip elkaar te schenken
elkaar steeds maar te bekeren
elkander weer een les te leren
we zijn nog maar zo kort op aarde
dus laat elkaar toch in zijn/haar waarde
Leven en ook laten leven
maar meestal geldt dit maar heel even
en vliegen we elkaar, zoals al jaren
elkaar toch weer in de haren
we missen hier een goede motor
we hebben geen objectieve moderator
Nou, zullen we het weer proberen?
We zijn nooit te oud om het te leren.
lees de dingen met een lach
ik wens U allen een fijne dag.

Annette

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Za Sep 14, 2019 1:59 pm Reageer met quote

Van een mug een olifant maken, lijkt mij hier wel van toepassing. John O'Mill, was leraar aan een HBS en schreef boekjes vol humor over door leerlingen gemaakte spellingfouten en verbasterde vertalingen van de Nederlandse taal naar de Engels taal.

Als er al een missverstand over een correcte spelling ontstaat, is naar mijn mening de juiste oplossing om een woordenboek te raadplegen. Dan wordt het misverstand uit de weg geruimd.

De indruk die anderen dan wekken dat ik daarmee iemand kwets of belachelijk maak, werp ik verre van mij.

Mijn indruk is juist dat Richard W. probeert het vuurtje op te stoken om hier onenigheid te kweken.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Za Sep 14, 2019 2:13 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Van een mug een olifant maken, lijkt mij hier wel van toepassing. John O'Mill, was leraar aan een HBS en schreef boekjes vol humor over door leerlingen gemaakte spellingfouten en verbasterde vertalingen van de Nederlandse taal naar de Engels taal.

Als er al een missverstand over een correcte spelling ontstaat, is naar mijn mening de juiste oplossing om een woordenboek te raadplegen. Dan wordt het misverstand uit de weg geruimd.

De indruk die anderen dan wekken dat ik daarmee iemand kwets of belachelijk maak, werp ik verre van mij.

Mijn indruk is juist dat Richard W. probeert het vuurtje op te stoken om hier onenigheid te kweken.

Ik voel me vereerd maar mijn indruk was dat juist jij een van degenen was die hier op kickt. Jouw reactie op slab of slap raakt kant nog wal. Zo voorspelbaar bovendien.
En Don zat eenvoudigweg goed met het woordje slap, maar dat wil men liever niet toegeven, kan overduidelijk worden geconstateerd. Typisch links.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13336
Za Sep 14, 2019 2:50 pm Reageer met quote

RichardW schreef:
Ik voel me vereerd maar mijn indruk was dat juist jij een van degenen was die hier op kickt. Jouw reactie op slab of slap raakt kant nog wal. Zo voorspelbaar bovendien.
En Don zat eenvoudigweg goed met het woordje slap, maar dat wil men liever niet toegeven, kan overduidelijk worden geconstateerd. Typisch links.
De Dikke van Dale is een algemeen geaccepteerd en gerespecteerd naslagwerk voor de spelling van zowel gangbare als minder gebruikelijke woorden. Veel historische misverstanden zijn ontstaan omdat de spelling niet vastlag dus ik ben wel blij met normen waaraan we kunnen toetsen, of ik het er mee eens ben of niet, zoals met die tussen-n. maar dat neem ik voor lief. Wat wil jij dan voor maatstaven hanteren? "Het staat op het internet, 'dus...'"?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Za Sep 14, 2019 3:03 pm Reageer met quote

Ik geloov dad wei elkaar echnie aardug finden. Efen hat ik hoob dad we elkaar souden kunnen finde.
We soeken mekaar ob, maar iz dad allenig maar om lelik te doen?

We hebben de dikke of dunne toch nie nodig om elkaar een beedje te begreipen? As we maar wille.

theDon.1

Superlid
Superlid
Za Sep 14, 2019 3:05 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Allereerst is mijn nickname theDon!!
Toen Lucia er om vroeg heb ik netjes geantwoord en er een link bij gezet waar het staat.
Dan krijg ik dat het fout is en gaat Lucia het verbeteren en dan word ik pissig!
Jullie willen toch altijd linken zien....nu doet ik dat en klopt het niet.
Over woordenboeken gesproken, dialecten staan er vaak niet in vermeld, misschien is slapje wel uit een dialect voor gekomen.
Bij ons word dat woord heel vaak gebruikt.
Gewoon slap is idd wat anders, dat begrijp ik zelfs nog wel!
Ik denk dat een fabrikant écht geen fout maakt in zijn reclame.

Dat ik in mijn element ben, ben ik altijd!
Ik maak niet zoals jij hele verhalen maar ben recht voor zijn raap, klaar!
Dat anderen het bevestigen zoals je zegt om mij te steunen, daar ben ik blij om dat er nog mensen zijn die dingen inzien.
Daarbij zeg je doordrammen om gelijk te krijgen, steek je hand eens in eigen boezem!
Wat dat betreft past jou onderschrift perfect, het slaat helemaal op jou!!!

Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie