Legalisering XTC: coalitiepartijen zien er niets in.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5878
Ma Dec 17, 2018 10:58 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
WillemijnF schreef:
Dat de kans groter is om verslaafd te worden aan drank of tabak komt m.i. omdat het vrij verkrijgbaar is en breed geaccepteerd.
Natuurlijk is vrije verkrijgbaarheid een factor waarbij er grenzen bestaan maar de chemische uitwerking op het menselijke mechanisme van het spul speelt m.i. een grotere rol. Heroïne zal best wel heel verslavend zijn maar gecontroleerd gebruik levert nauwelijks lichamelijke schade op, i.t.t. alcohol en tabak. Je kunt je afvragen wat het onderscheid tussen hard en soft is maar ik neig er sterk naar om soft drugs te legaliseren met regelgeving over kwaliteit etc. en hard drugs op recept te verstrekken. Daar haal je al die middelen mee uit de criminaliteit en bij gezondheidsproblemen het je het dan over patiënten in een min of meer gecontroleerde gezondheidszorgsfeer in plaats van over junks aan de rand van de samenleving. Misschien ietwat een ideaalbeeld maar met dat spastische gedoe en een halfslachtige drooglegging die meer na- dan voordelen heeft kunnen we beter onmiddellijk stoppen.

Ja op die manier kan ik er wel in meegaan. Ik kan niet omgaan met het idee van een puber die crack haalt bij de AH, ook al verkoopt de laatste wel alcohol en tabak. En dan is inderdaad de vraag in welke categorie je bepaalde middelen indeelt. Dat heroïne bij gecontroleerd gebruik nauwelijks lichamelijke schade oplevert...misschien moet ik dat aannemen. Ik zou op zoek moeten naar feiten en cijfers wat dat betreft, ik weet het niet. Ongecontroleerd gebruik maakt een lichaam echter kapot. Dat weet ik wel. En dat geldt ook voor alcohol en tabak. Dus dan blijft er toch een soort hypocrisie bestaan en stel je drugs nog steeds niet gelijk aan alcohol en tabak.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Laatst aangepast door WillemijnF op Ma Dec 17, 2018 11:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Ma Dec 17, 2018 11:05 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik kan niet omgaan met het idee van een puber die crack haalt bij de AH, ook al verkoopt de laatste wel alcohol en tabak.

Ook hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik ben er dan ook een voorstander van dat er enkel speciaalzaken komen voor alcohol en tabak en dat deze verder niet meer ergens anders verkocht mogen worden.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15546
Ma Dec 17, 2018 11:16 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ja op die manier kan ik er wel in meegaan. Ik kan niet omgaan met het idee van een puber die crack haalt bij de AH, ook al verkoopt de laatste wel alcohol en tabak. En dan is inderdaad de vraag in welke categorie je bepaalde middelen indeelt.
Voor je dit plaatste (je bent me weer net even voor...) besefte ik al dat ik minderjarigen buiten beschouwing had gelaten. Is absoluut ook mijn zorg. Onvolgroeide hersenen zijn kwetsbaarder voor chemische invloeden, niet alleen voor drugs en alcohol maar ook voor reguliere medicijnen, helaas nogal eens off label voorgeschreven, dat terzijde. Voor alcohol en tabak bestaan leeftijdsregels die, naar ik hoop, nageleefd worden. Daarom ook mijn pleidooi voor duidelijke regelgeving. Er mag best een drempel zijn in de vorm van speciaalzaken, een rol die nu min of meer de coffeeshops vervullen. Ik zie me echt niet een portie crack, enkele grammen hash en een shot heroïne op mijn handscanner bijschrijven met servieszegeltjes toe bij 's lands grootste kruidenier. Bewaar me; ook na het weekend hoop ik nog een beetje fatsoenlijk te kunnen functioneren...

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 11:18 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
enkel speciaalzaken komen voor alcohol en tabak en dat deze verder niet meer ergens anders verkocht mogen worden.
Mij bekruipt de indruk dat we het ook hierover nogal eens zijn. Wink

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18771
Di Dec 18, 2018 2:24 am Reageer met quote

De Partij Zonder Naam doet alleen aan profilering. Iets anders is voor de politicus van het jaar niet nodig... *ophokken*

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jan 22, 2019 4:56 pm Reageer met quote

Quote:
In 2018 is een recordhoeveelheid cocaïne van ruim 73.000 kilo onderschept die bestemd was voor Nederland. De enorme toegenomen handel gaat gepaard met grof geweld en corruptie. Criminelen proberen zelfs al met duikboten coke vanuit Zuid- en Midden-Amerika naar Europa te halen.
Minister Grapperhaus waarschuwde op het congres via een boodschap voor de toename van de handel en het geweld en corruptie dat eraan gerelateerd is. Nederland is uitgegroeid tot het belangrijkste doorvoerland in Europa. De smokkel en de criminaliteit bedreigen ons land en Europa.
Politiechef Jannine van den Berg refereerde aan een nieuw onderzoek waaruit blijkt dat één op de drie hartinfarcten van Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 25 jaar gerelateerd is aan cocaïnegebruik. Nederland staat in Europa op plek drie als het gaat om de consumptie van coke.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3053130/cokesmokkel-bedreigt-nederland
https://nos.nl/l/2268519

Schrikbarend hoeveel drugs er onze kant op komt, hoe krijg je toch ooit vat op die illegale handel. Ik word er moedeloos van...…………..Confused

Als je dan ook nog leest dat juist in de landen waar b.v. boeren nog bestaan van koffie verbouwen (juist in de landen waar de meeste drugs vandaan komen, zoals Columbia en Brazilie) en dat die koffieplanten dreigen ten onder te gaan aan klimaatproblemen, dan kun je wel op je vingers na tellen, dat als die inkomstenborn opdroogt de boeren weinig anders rest om te overleven dan de drugshandel, ze zullen dan veel gevoeliger worden voor de dreigementen van de drugskartels.

En dan laten we nog de ellende en de medische gevolgen buiten beschouwing die het allemaal voor de gebruikers heeft en de gevolgen voor de maatschappij als geheel.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jan 22, 2019 10:18 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Als je dan ook nog leest dat juist in de landen waar b.v. boeren nog bestaan van koffie verbouwen (juist in de landen waar de meeste drugs vandaan komen, zoals Columbia en Brazilie) en dat die koffieplanten dreigen ten onder te gaan aan klimaatproblemen, dan kun je wel op je vingers na tellen, dat als die inkomstenborn opdroogt de boeren weinig anders rest om te overleven dan de drugshandel, ze zullen dan veel gevoeliger worden voor de dreigementen van de drugskartels.
De spijker op zijn kop! Ik heb me er niet grondig in verdiept maar de VS speelt hierbij een bedenkelijke, dubbelhartige rol. Zowel in Indo-China (Vietnamoorlog) als in Afghanistan is de heroineproductie zowel beschermd als bevorderd: VS viel Afghanistan binnen om heroïne-industrie te beschermen. En tegelijkertijd enorm zware straffen opleggen aan gebruikers. Dat is toch gewetenloos?

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 21, 2022 2:05 pm Reageer met quote

Quote:
Nederland heeft vanaf dinsdag een eigen afdeling van het Law Enforcement Action Partnership (Leap), een internationale organisatie van medewerkers uit politie- en justitiehoek die een radicaal ander drugsbeleid voorstaat, omdat zij vinden dat de war on drugs faalt.

„De politie is vooral bedoeld om mensen te beschermen tegen wat anderen ze aandoen, terwijl drugs iets is wat je jezelf aandoet. Ik denk dat de samenleving honderd jaar geleden een verkeerde afslag heeft genomen. Toen is besloten dat drugs het slechtste is wat de maatschappij kan overkomen. Maar als je het afzet tegen de gezondheidsschade van alcohol en tabak, is het de vraag of we de goede keuze gemaakt hebben.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/20/de-oorlog-tegen-drugs-win-je-niet-a4134103

Dat vergt een cultuuromslag, benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Di Jun 21, 2022 2:35 pm Reageer met quote

Jullie opmerkingen Kees en Dagmar zijn me uit het hart gegrepen. Ik volg al een tijdje een podcast van Harry Lensink en Marian Hulsken die veelal over zaken rondom de narcoticahandel draait. De economie daarvan dreigt groter te worden dan de gewone legale economie in Nederland en veel andere landen en die groeit en groeit alleen maar. De bestrijding ervan -die ook nog eens bakken vol geld kost- is een farce, al zeker 80 jaar lang. En de misdaad groeit en bloeit in dit circuit, wat volkomen vanzelfsprekend is wanneer er zoveel miljarden mee gemoeid gaan en niemand voor zijn aandeel daarin enige rechtsbescherming geniet.
Maak deze handel in heroine, cocaine, crack, zowel als de produktie ervan volledig legaal en licht de mensen zo goed mogelijk voor over de schadelijkheid ervan. Dat zal ongelukken met zich meebrengen, ongetwijfeld, maar denk eens in wat de voordelen ervan zouden zijn.
We zouden in een totaal andere wereld komen te verkeren, 1 wereld in plaats van deze wereld waarin zowat de helft van ons potentieel zich in de illegaliteit bevindt met alle ellende van dien

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie