Legalisering XTC: coalitiepartijen zien er niets in.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3853
Ma Dec 17, 2018 4:45 pm Reageer met quote

Quote:
Coalitiepartijen VVD, CDA en ChristenUnie zien niks in het plan van GroenLinks om een politieke discussie aan te zwengelen over de regulering van xtc. GroenLinks-Kamerlid Kathalijne Buitenweg vindt dat de overheid op termijn vergunningen moet verstrekken voor de productie van de drug.

Quote:
Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, dat negentien genotsmiddelen naar schadelijkheid rangschikte, staat xtc op nummer 12. Crack en heroïne staan op 1, alcohol op 2 en tabak op 3.

https://www.ad.nl/politiek/coalitiepartijen-zien-geen-gat-in-plan-om-xtc-uit-criminaliteit-te-halen~a7e2fb41/
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/bredase-burgemeester-paul-depla-waarom-zou-ik-xtc-moeten-verbieden-~b7b31ae4/

Ik blijf het vreemd vinden, alcohol staat op nummer 2 qua gevaar, is volkomen gelegaliseerd en niemand die daar een probleem mee heeft.
Roken daarentegen is nummer 3 en wordt aan alle kanten bestreden om gebruik hiervan totaal uit te bannen (en dat kan juist omdat het legaal is).
XTC staat op nummer 12 en men vindt dat als je dit legaliseert volkomen verkeerd en denkt dat het met hardere maatregelen te bestrijden is, terwijl al lang is bewezen dat met name de zuidelijke provincies kleine "drugstaatjes" zijn, met alle nadelige gevolgen voor mens en mileu.

Ik ben voor legalisering van alle drugs, juist om het uit het criminele circuit te halen en de gevolgen daarvan te bestrijden, niet omdat ik voor gebruik van drugs ben, maar wel omdat je er dan meer controle over hebt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29872
Ma Dec 17, 2018 7:23 pm Reageer met quote

Ik moet zeggen dat ik wat dat betreft op twee gedachten hink. Ik heb een aantal afleveringen op de National Geographic Channel gezien, 'Drugs Inc.'
geheten, en daar wordt je echt niet vrolijk van. De verschrikkelijke gevolgen van de verslaving gun je ook je vijand niet. Onmiddellijk verbieden, die rotzooi, denk ik dan..

Maar dan zie je ook hoe ontzettend moeilijk de bestrijding ervan is. Er gaan bedragen in om waar menig staatsbegroting bij verbleekt...

Van de ander kant, is legaliseren een uitkomst...? En zou je dat bijvoorbeeld ook met wapens moeten doen..? Want daar is ook een gigantische ondergrondse handel in...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5844
Ma Dec 17, 2018 7:29 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Quote:
Coalitiepartijen VVD, CDA en ChristenUnie zien niks in het plan van GroenLinks om een politieke discussie aan te zwengelen over de regulering van xtc. GroenLinks-Kamerlid Kathalijne Buitenweg vindt dat de overheid op termijn vergunningen moet verstrekken voor de productie van de drug.

Quote:
Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, dat negentien genotsmiddelen naar schadelijkheid rangschikte, staat xtc op nummer 12. Crack en heroïne staan op 1, alcohol op 2 en tabak op 3.

https://www.ad.nl/politiek/coalitiepartijen-zien-geen-gat-in-plan-om-xtc-uit-criminaliteit-te-halen~a7e2fb41/
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/bredase-burgemeester-paul-depla-waarom-zou-ik-xtc-moeten-verbieden-~b7b31ae4/

Ik blijf het vreemd vinden, alcohol staat op nummer 2 qua gevaar, is volkomen gelegaliseerd en niemand die daar een probleem mee heeft.
Roken daarentegen is nummer 3 en wordt aan alle kanten bestreden om gebruik hiervan totaal uit te bannen (en dat kan juist omdat het legaal is).
XTC staat op nummer 12 en men vindt dat als je dit legaliseert volkomen verkeerd en denkt dat het met hardere maatregelen te bestrijden is, terwijl al lang is bewezen dat met name de zuidelijke provincies kleine "drugstaatjes" zijn, met alle nadelige gevolgen voor mens en mileu.

Ik ben voor legalisering van alle drugs, juist om het uit het criminele circuit te halen en de gevolgen daarvan te bestrijden, niet omdat ik voor gebruik van drugs ben, maar wel omdat je er dan meer controle over hebt.

Ik weet niet of je de criminaliteit bestrijdt als je drugs legaliseert. Zoals ik iemand gisteren hoorde zeggen: "Ik verwacht niet dat criminelen nu braaf een baantje gaan zoeken, als we hun handel gaan afnemen".
Daarnaast is vwb xtc de productie vnl bestemd voor het buitenland. Slechts 1% van de hier geproduceerde pillen blijft in Nederland. Zolang de buitenlandse handel zo lucratief is zal de criminaliteit op dit gebied niet afnemen.
Het enige "voordeel" dat ik zie is dat de samenstelling van de pillen dan kan worden gecontroleerd en zuiverder kan zijn, minder drugsdoden door troep dus. Aan de andere kant denk ik dat legalisering ook de drempel tot gebruik verlaagt.
Dus nee, met wat ik meen te weten ben ik niet voor legalisering.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 8:13 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik weet niet of je de criminaliteit bestrijdt als je drugs legaliseert. Zoals ik iemand gisteren hoorde zeggen: "Ik verwacht niet dat criminelen nu braaf een baantje gaan zoeken, als we hun handel gaan afnemen".
Daarnaast is vwb xtc de productie vnl bestemd voor het buitenland. Slechts 1% van de hier geproduceerde pillen blijft in Nederland. Zolang de buitenlandse handel zo lucratief is zal de criminaliteit op dit gebied niet afnemen.
Het enige "voordeel" dat ik zie is dat de samenstelling van de pillen dan kan worden gecontroleerd en zuiverder kan zijn, minder drugsdoden door troep dus. Aan de andere kant denk ik dat legalisering ook de drempel tot gebruik verlaagt.

Is dat niet hypocriet dan?

Alcohol en tabak zijn ook drugs en verslavend (veel verslavender dan xtc) en totaal gelegaliseerd, er is in deze 2 geen grootschalige criminele handel meer.

Voordeel van legalisering boven illegaal gebruik is dat hoewel het gebruik er heus niet minder of meer van zal worden,dat het zich begeven in criminele mileus minder wordt.
Alcohol en tabak kun je gewoon in de winkel kopen, hoef je niet voor naar een dealertje om de hoek of ergens op straat en aan de handel ervan valt ook niks (illegaals) te verdienen, iets waar met name jongeren heel gevoelig voor zijn, het geld dat illegale handel in drugs oplevert.

Dat geldt zeker ook voor de handel in cannabis, wat naast alcohol en tabak de meest gebruikte drugs is.

https://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers.../Cijfers.../Cijfers-per-onderwerp-Drugsgebruik (krijg de link niet werkend, misschien iemand anders?)

Laatst aangepast door dagmar57 op Ma Dec 17, 2018 9:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 8:15 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Maar dan zie je ook hoe ontzettend moeilijk de bestrijding ervan is. Er gaan bedragen in om waar menig staatsbegroting bij verbleekt...

Dat maakt de bestrijding er van ook zo moeilijk, er wordt echt door zoveel mensen ongelofelijk veel geld verdiend met de handel in drugs en helaas is het ook nog eens een bikkelharde handel.
En dan hebben het verder niet eens over de gevolgen voor het mileu die de illegale handel in drugs met zich meebrengt.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29872
Ma Dec 17, 2018 8:26 pm Reageer met quote

Daarom zie ik het dilemma ook wel. Door iets te verbieden roei je het nog niet uit. Van de andere kant, als het overal verkrijgbaar is is de kans op aanraking en verslaving nog groter. En je zal toch niet willen dat je kinderen er zo gemakkelijk aan kunnen komen..

Het blijft een lastige kwestie...

Ik vraag mij altijd af waaróm de mensen die rotzooi toch willen..

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 8:33 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
. En je zal toch niet willen dat je kinderen er zo gemakkelijk aan kunnen komen..

Ze komen er toch wel aan en je wilt je kinderen toch liever niet zien in al die illegale en meer gevaarlijke milieus waar ze het dan vandaan moeten halen?

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 8:41 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Van de andere kant, als het overal verkrijgbaar is is de kans op aanraking en verslaving nog groter. En je zal toch niet willen dat je kinderen er zo gemakkelijk aan kunnen komen..

Dus als je het zo bekijkt zou je liever zien dat ook b.v. alcohol en tabak niet legaal zijn, want dat kan je kind overal vandaan halen is overal makkelijk verkrijgbaar.............en het gebruik is vele malen groter dan ander drugs gebruik.

Ik vind echt dat er in de wetgeving t.o.v. drugs zo'n dubbele moraal op na wordt gehouden.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 9:01 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:

Is dat niet hypocriet dan?

Alcohol en tabak zijn ook drugs en verslavend (veel verslavender dan xtc) en totaal gelegaliseerd, er is in deze 2 geen grootschalige criminele handel meer.

Voordeel van legalisering boven illegaal gebruik is dat hoewel het gebruik er heus niet minder of meer van zal worden,dat het zich begeven in criminele mileus minder wordt.
Alcohol en tabak kun je gewoon in de winkel kopen, hoef je niet voor naar een dealertje om de hoek of ergens op straat en aan de handel ervan valt ook niks te verdienen, iets waar met name jongeren heel gevoelig voor zijn, het geld dat illegale handel in drugs oplevert.

Dat geldt zeker ook voor de handel in cannabis, wat naast alcohol en tabak de meest gebruikte drugs is.

https://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers.../Cijfers.../Cijfers-per-onderwerp-Drugsgebruik (krijg de link niet werkend, misschien iemand anders?)

Ik zal niet ontkennen dat alcohol en tabak minstens zo schadelijk, zo niet schadelijker zijn. Maar deze middelen zijn wereldwijd legaal te verkrijgen. Al je in Nederland drugs legaliseert en het buitenland niet meedoet zal het de criminaliteit in ieder geval niet terugdringen. Dus als dat het doel is van de legalisering kun je het net zo goed laten.
Blijft over het gegeven dat je kind zijn drugs niet meer via de illegale weg (vaak via "vrienden" en op feesten) hoeft te verkrijgen maar het in de winkel kan kopen. Ik weet niet of dat beeld me zo vrolijk maakt.
Dat er aan legale middelen niet verdiend wordt is natuurlijk niet juist. Behalve de producent en de winkelier verdient via accijnzen vooral de regering stevig aan deze legale drugs. Zou dat dan ook voor drugs moeten gaan gelden?
Hasj en wiet zijn al in coffeeshops makkelijk te verkrijgen ( als je tenminste ouder dan 18 bent), het gaat hier nu dus om drugs als xtc en coke. Het idee dat een kind dit even kan gaan halen stuit me echt tegen de borst. Ik weet niet of dat hypocriet is, ik heb gewoon moeite met het idee.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 9:09 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Tympaan schreef:
Van de andere kant, als het overal verkrijgbaar is is de kans op aanraking en verslaving nog groter. En je zal toch niet willen dat je kinderen er zo gemakkelijk aan kunnen komen..

Dus als je het zo bekijkt zou je liever zien dat ook b.v. alcohol en tabak niet legaal zijn, want dat kan je kind overal vandaan halen is overal makkelijk verkrijgbaar.............en het gebruik is vele malen groter dan ander drugs gebruik.

Ik vind echt dat er in de wetgeving t.o.v. drugs zo'n dubbele moraal op na wordt gehouden.

Blijft de vraag of juist doordát het legaal is, het gebruik van alcohol en tabak vele malen groter is. Misschien zal legalisering van drugs ook het gebruik ervan doen toenemen. Als dat zo is vergroot je de verslavingsproblematiek alleen maar. En moet het voor alle drugs gelden, ook voor crack en heroïne?
Ik begrijp jouw standpunt wel maar alles in mij verzet zich tegen het beeld van even in een winkel je shot halen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15530
Ma Dec 17, 2018 9:21 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik ga een heel eind met je mee, zeker eens met je over een betere controle maar ik ben wel voor legalisering onder voorwaarden. Wat er ernstig ontbreekt of misschien eerder niet goed gehanteerd wordt, is objectieve rapportage over producten die we feitelijk niet nodig hebben. Dat ge-OH over XTC is een duidelijk voorbeeld van hoe gereformeerde moraalridders dergelijke informatie naast zich neerleggen maar wel het beleid bepalen. Een aantal jaren geleden was dat het geval met paddo's. Er bestaat haast geen onschuldiger hallucinogeen middel dan kaalkopjes. Natuurlijk moet je er geen kilo van naar binnen werken en niet combineren met alcohol en andere drugs maar als je 20 liter kraanwater achter elkaar opdrinkt ga je daar ook hartstikke morsdood van. Maar nee, paddo's waren zo'n beetje de wortel van alle kwaad. Toegegeven, de druk uit het buitenland is groot en ik ben er ook niet gelukkig mee dat Noord-Brabant daar een grote leverancier voor is. Maar als er in de VS, Canada en nog een aantal landen waar je het niet in de eerste plaats van zou verwachten er toch een liberaal beleid op het gebied van soft drugs op nahouden dan bekruipt mij het gevoel dat we hier onderworpen worden aan een nogal achterlijk beleid.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 9:52 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik zal niet ontkennen dat alcohol en tabak minstens zo schadelijk, zo niet schadelijker zijn. Maar deze middelen zijn wereldwijd legaal te verkrijgen. Al je in Nederland drugs legaliseert en het buitenland niet meedoet zal het de criminaliteit in ieder geval niet terugdringen. Dus als dat het doel is van de legalisering kun je het net zo goed laten.
Blijft over het gegeven dat je kind zijn drugs niet meer via de illegale weg (vaak via "vrienden" en op feesten) hoeft te verkrijgen maar het in de winkel kan kopen. Ik weet niet of dat beeld me zo vrolijk maakt.
Dat er aan legale middelen niet verdiend wordt is natuurlijk niet juist.

Bedoelde uiteraard er illegaal niks aan verdiend wordt (is aangepast in mijn bovenstaande reactie)
Behalve de producent en de winkelier verdient via accijnzen vooral de regering stevig aan deze legale drugs. Zou dat dan ook voor drugs moeten gaan gelden?
Ja waarom niet?
Hasj en wiet zijn al in coffeeshops makkelijk te verkrijgen ( als je tenminste ouder dan 18 bent), het gaat hier nu dus om drugs als xtc en coke. Het idee dat een kind dit even kan gaan halen stuit me echt tegen de borst. Ik weet niet of dat hypocriet is, ik heb gewoon moeite met het idee.

Maar je kind kan toch ook een alcohol kopen, legaal nog wel en dat is vele malen verslavender dan xtc.
En is het voor iemand die drugs wil kopen, niet fijner als het spullen krijgt die in elk geval goed zijn, in het illegale circuit wordt echt van allerlei rotzooi verkocht. Soms bij feesten e.d. kan het getest worden, maar dat geldt niet voor alle omstandigheden.

Het is juist dat wat ik persoonlijk het vreemde vind, het onderscheid dat tussen de drugssoorten wordt gemaakt, terwijl juist de meest gelegaliseerde soorten de meeste ellende opleveren (alcohol en tabak).

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Ma Dec 17, 2018 10:12 pm Reageer met quote

Legalisering van xtc heb ik niets op tegen. Reden, omdat er nu zoveel vervuilde xtc pillen in omloop zijn.

Maar zelf zou ik zeker onderscheid maken tussen bepaalde soorten drugs.
Met cannabis heb ik geen enkel probleem, maar coke valt niet onder softdrugs. Ik heb genoeg jongeren meegemaakt in mijn omgeving die coke gebruikten. Ik heb gezien wat dat met jonge mensen doet en eerlijk gezegd, ik haat coke!

Dat men moeite heeft met het legaliseren van softdrugs snap ik niet. Zoals hier al genoemd, alcohol en tabak zijn wel legaal. En tabak is het meest verslavende van die twee.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 10:16 pm Reageer met quote

Jouw (dagmar) rationele argumenten zijn sterker dan de mijne, dat besef ik heus wel.
Maar niet altijd lopen ratio en gevoel in de pas. Dat is bij mij zo op dit onderwerp
Het idee dat legalisering drugsgebruik in de hand werkt laat me niet los, juist omdat de gelegaliseerde drugs als alcohol en tabak zo geaccepteerd zijn en veel wordt gebruikt.
Ik heb geen bezwaar tegen legalisering van wiet en hasj, juist vanwege de kromme situatie dat je het wel mag kopen maar niet mag produceren. Dat is raar.
Maar vwb hard drugs blijf ik erg huiverig. Illegaliteit werpt mogelijk toch een drempel op die kinderen ervan weerhoudt te gebruiken, of veel te gebruiken. Ik denk aan het volgende voorbeeld:

Er zijn ouders die vinden dat hun jonge kind mag roken en drinken in hun huis, omdat ze het anders toch stiekem buiten de deur doen en ze er zo oog op kunnen houden.
Bij ons was dat niet zo. Roken in ons huis mag sowieso niemand, maar alcohol was verboden tot hun 18e. Wij motiveerden dat wel, maar weken geen duimbreed van dat verbod, ook geen slokje "omdat het feest is".
Betekent dat dat ze het buiten de deur niet deden? Zeker niet. Maar wel altijd in het besef dat ze onze regels overtraden. En ze moesten er wel de deur voor uit. Het gemak van gezellig op de bank paffen, vergezeld van een biertje of wijntje, boden wij niet en ik denk toch dat dit voorkwam dat ze teveel rookten of dronken. Roken doen ze allebei niet ( al heeft de jongste het wel een tijdje gedaan) en alleen de oudste drinkt af en toe een glas wijn, de jongste lust het niet eens. Zeker weten doe ik het niet, maar ik sluit niet uit dat ons ontmoedigingsbeleid heeft geholpen.

Zo kijk ik ook aan tegen het makkelijk en legaal verkrijgen van drugs en m.n. harddrugs. Maak je het te makkelijk dan maak je het maatschappelijk tot iets dat geaccepteerd en aanvaardbaar is en dat zal mogelijk, net als met tabak en alcohol is gebeurd, het gebruik sterk doen toenemen.
Dit is mijn gevoel, ik heb daarvan geen bewijs, maar dat is er ook niet voor de bewering dat dat niet zal gebeuren. Dus hoe rationeel je het ook benadert, mijn gevoel zegt hier nee tegen.

Laatst aangepast door WillemijnF op Ma Dec 17, 2018 10:19 pm, in totaal 2 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 10:17 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik ga een heel eind met je mee, zeker eens met je over een betere controle maar ik ben wel voor legalisering onder voorwaarden. Wat er ernstig ontbreekt of misschien eerder niet goed gehanteerd wordt, is objectieve rapportage over producten die we feitelijk niet nodig hebben. Dat ge-OH over XTC is een duidelijk voorbeeld van hoe gereformeerde moraalridders dergelijke informatie naast zich neerleggen maar wel het beleid bepalen. Een aantal jaren geleden was dat het geval met paddo's. Er bestaat haast geen onschuldiger hallucinogeen middel dan kaalkopjes. Natuurlijk moet je er geen kilo van naar binnen werken en niet combineren met alcohol en andere drugs maar als je 20 liter kraanwater achter elkaar opdrinkt ga je daar ook hartstikke morsdood van. Maar nee, paddo's waren zo'n beetje de wortel van alle kwaad. Toegegeven, de druk uit het buitenland is groot en ik ben er ook niet gelukkig mee dat Noord-Brabant daar een grote leverancier voor is. Maar als er in de VS, Canada en nog een aantal landen waar je het niet in de eerste plaats van zou verwachten er toch een liberaal beleid op het gebied van soft drugs op nahouden dan bekruipt mij het gevoel dat we hier onderworpen worden aan een nogal achterlijk beleid.

Dat is met name wat mij stoort aan de drugswet.

Het alles over 1 kam principe met 2 uitzonderingen tabak en alcohol.
Terwijl tabak en alcohol ( de nummer 1 en 2 van meest gebruikt)en daarna weed met de halfslachtige wetgeving op nummer 3, volkomen en (halfslachtig) legaal zijn en de kans dat iemand aan 1 van die 3 verslaafd wordt vele malen groter is dan dat iemand verslaafd wordt aan heroine of cocaine of xtc (waarbij opgemerkt moet worden dat xtc helemaal niet zo erg verslavend is) die streng verboden en illegaal zijn.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 10:28 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Illegaliteit werpt mogelijk toch een drempel op die kinderen ervan weerhoudt te gebruiken, of veel te gebruiken.

Ik denk dat illegaliteit mensen (en heus niet enkel kinderen) er helemaal niet van weerhoudt om te gebruiken, ik denk dat ze er juist een gevaar bij krijgen, namelijk geen controle over het middel dat ze kopen, er is niets dat iemand garandeert, zoals bij legaal verkregen drugs, dat het product ( de drugs die ze willen hebben) wel een goed product is.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 10:31 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:

Dat is met name wat mij stoort aan de drugswet.

Het alles over 1 kam principe met 2 uitzonderingen tabak en alcohol.
Terwijl tabak en alcohol ( de nummer 1 en 2 van meest gebruikt)en daarna weed met de halfslachtige wetgeving op nummer 3, volkomen en (halfslachtig) legaal zijn en de kans dat iemand aan 1 van die 3 verslaafd wordt vele malen groter is dan dat iemand verslaafd wordt aan heroine of cocaine of xtc (waarbij opgemerkt moet worden dat xtc helemaal niet zo erg verslavend is) die streng verboden en illegaal zijn.

Dagmar, ik heb een neef verloren aan de heroïne en een ander aan het gebruik van coke icm alcohol. Zeker heroïne is echt buitengewoon verslavend. Ik zou dat niet bagatelliseren. Over xtc weet ik dat niet zo goed, maar volgens het Trimbosinstituut moet het gevaar van xtc zeker niet worden onderschat. Dat de kans groter is om verslaafd te worden aan drank of tabak komt m.i. omdat het vrij verkrijgbaar is en breed geaccepteerd. Ik ben bang dat hetzelfde gebeurt als je m.n. hard drugs legaliseert. Het feit dat sommige verslavende middelen wél legaal verkrijgbaar zijn is in mijn ogen geen reden om dan alle troep maar op de markt te gooien. Net zo min als: ze gebruiken toch wel, in mijn ogen een argument is.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 10:48 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Dagmar, ik heb een neef verloren aan de heroïne en een ander aan het gebruik van coke icm alcohol. Zeker heroïne is echt buitengewoon verslavend. Ik zou dat niet bagatelliseren. Over xtc weet ik dat niet zo goed, maar volgens het Trimbosinstituut moet het gevaar van xtc zeker niet worden onderschat. Dat de kans groter is om verslaafd te worden aan drank of tabak komt m.i. omdat het vrij verkrijgbaar is en breed geaccepteerd. Ik ben bang dat hetzelfde gebeurt als je m.n. hard drugs legaliseert. Het feit dat sommige verslavende middelen wél legaal verkrijgbaar zijn is in mijn ogen geen reden om dan alle troep maar op de markt te gooien. Net zo min als: ze gebruiken toch wel, in mijn ogen een argument is.

Dat vind ik erg om te horen Willemijn, iedere drugsdode is er 1 teveel.

Heroïne is de meest verslavende drugs, dat ontken ik zeker niet, maar het is bij lange niet de meest gebruikte drugs. En combinaties van drugs zijn al helemaal levensgevaarlijk.

Ik onderken echt niet het gevaar van verslavingen, van welke drugs dan ook.
Maar dat neemt niet weg dat ik een tegenstander van illegaliteit ben.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15530
Ma Dec 17, 2018 10:50 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Dat de kans groter is om verslaafd te worden aan drank of tabak komt m.i. omdat het vrij verkrijgbaar is en breed geaccepteerd.
Natuurlijk is vrije verkrijgbaarheid een factor waarbij er grenzen bestaan maar de chemische uitwerking op het menselijke mechanisme van het spul speelt m.i. een grotere rol. Heroïne zal best wel heel verslavend zijn maar gecontroleerd gebruik levert nauwelijks lichamelijke schade op, i.t.t. alcohol en tabak. Je kunt je afvragen wat het onderscheid tussen hard en soft is maar ik neig er sterk naar om soft drugs te legaliseren met regelgeving over kwaliteit etc. en hard drugs op recept te verstrekken. Daar haal je al die middelen mee uit de criminaliteit en bij gezondheidsproblemen het je het dan over patiënten in een min of meer gecontroleerde gezondheidszorgsfeer in plaats van over junks aan de rand van de samenleving. Misschien ietwat een ideaalbeeld maar met dat spastische gedoe en een halfslachtige drooglegging die meer na- dan voordelen heeft kunnen we beter onmiddellijk stoppen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 17, 2018 10:53 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Je kunt je afvragen wat het onderscheid tussen hard en soft is maar ik neig er sterk naar om soft drugs te legaliseren met regelgeving over kwaliteit etc. en hard drugs op recept te verstrekken. Daar haal je al die middelen mee uit de criminaliteit en bij gezondheidsproblemen het je het dan over patiënten in een min of meer gecontroleerde gezondheidszorgsfeer in plaats van over junks aan de rand van de samenleving. Misschien ietwat een ideaalbeeld maar met dat spastische gedoe en een halfslachtige drooglegging die meer na- dan voordelen heeft kunnen we beter onmiddellijk stoppen.

Niets aan toe te voegen, helemaal mee eens.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie