Klimaatfilosoof Bruno Latour aan het woord.
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Vr Dec 07, 2018 3:48 pm Reageer met quote

Quote:
“Misschien moet iemand die roze bril van mijn hoofd slaan, maar die zogenaamde woede is in Nederland niet manifest. Zo boos is dit land helemaal niet. Ik tref eerder een zekere mildheid aan. Maar we zijn nu wel op het punt aangeland dat áls we de komende jaren in Nederland een verkeerd milieubeleid voeren, we problemen oproepen. Dan zitten straks de hoge inkomens met een gesubsidieerde warmtepomp, en de mensen in slechte wijken met een steeds verder oplopende gasrekening. De koers van de vergroening van Nederland moet daarom worden gecombineerd met sociaal beleid. Nu! We hebben met het Klimaatakkoord een uitgelezen mogelijkheid om die combinatie te maken. ”

Quote:
“Zodra steden een Mickey Mouse-universiteit hebben, willen ze zich ‘universiteitsstad’ noemen, maar waarom maken Rotterdam, Zwolle en Leeuwarden, met de grootste roc’s, niet trots reclame voor hun beroepsopleidingen? Bizar! En weet ook: als we die jongeren naar zo’n succesvolle opleiding weten te brengen, kunnen zij niet alleen straks de vergroeningsoperatie uitvoeren, zij zien met een mooie baan ook meer welvaart en welzijn tegemoet. De herleving van de maakindustrie, van de bouw- en installatiesector maakt een land sterker en socialer. En ditmaal ook duurzamer.”

Quote:
Dus voor een derde keer in de geschiedenis doen we een beroep op de corporaties. De eerste keer was bij hun ontstaan: we vroegen hen te bouwen voor de mensen die zich eigenlijk geen huis konden veroorloven. Daarna hebben ze in de jaren tachtig van de vorige eeuw de stadsvernieuwing op zich genomen. Kijk naar het prachtige resultaat. Nu vragen we voor een derde keer: ga ons voor in de verduurzaming en laat huurders van Nederland als eerste profiteren van een betere woning met een lagere energierekening.

https://www.trouw.nl/groen/samsom-stop-met-groene-subsidies-waar-alleen-de-elite-van-profiteert~a782c42c/

Ik ben het in mijn leven niet vaak met Samson eens geweest, maar deze visie deel ik wel met hem.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Dec 08, 2018 4:30 pm Reageer met quote

Quote:
Het Limburgse mijngebied heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. De voorraadkamer van het ‘zwarte goud’ kan de grootste leverancier van schone aardwarmte worden.

Onderzoeksbureau CE Delft concludeert in een recent verschenen rapport dat de zogenaamde lagetemperatuuraardwarmte (LTA) en mijnwater (MW) weliswaar nog amper gebruikte technieken zijn, maar tegelijkertijd veelbelovend. Samen kunnen ze voorzien in maar liefst 37 procent van de warmtevraag in gebouwde omgeving van heel Nederland. In de steden kan zelfs 70 procent van de warmtevraag gedekt worden.

Mijnwater, inmiddels het grootste duurzame energiebedrijf van West-Europa, ziet zich niet langer als alleen warmteleverancier. “Wij kijken ook naar de ideale bouw van huizen, de isolatie, en vervolgens naar hoe we die woningen comfortabel kunnen maken. Warmte is daar één aspect van, maar ventilatie ook.”

https://www.trouw.nl/groen/schone-techniek-uit-vuile-kolenmijn-kan-drie-miljoen-huizen-verwarmen~a6359380/

Ik had nog nooit van het bedrijf gehoord, terwijl het de grootste in West Europa is. Confused
Dit klinkt heel positief.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Za Dec 08, 2018 6:46 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

https://www.trouw.nl/groen/schone-techniek-uit-vuile-kolenmijn-kan-drie-miljoen-huizen-verwarmen~a6359380/

Ik had nog nooit van het bedrijf gehoord, terwijl het de grootste in West Europa is. Confused
Dit klinkt heel positief.

Er wordt op verschillende plaatsen ook onderzoek gedaan naar de mogelijkheden (en eventuele risico’s die er misschien zijn) van ultradiepe geothermie. Dat is aardwarmte waarvoor meer dan 4 kilometer diep geboord moet worden. Op die diepte is het water door de aardwarmte meer dan 120 graden. (Ik meen ergens gelezen te hebben zo’n 150 graden op 5 kilometer diepte). Daar gaat het over grote investeringen, en enorme warmtebronnen voor grote afname.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Dec 09, 2018 2:27 am Reageer met quote

barth. schreef:
Er wordt op verschillende plaatsen ook onderzoek gedaan naar de mogelijkheden (en eventuele risico’s die er misschien zijn) van ultradiepe geothermie. Dat is aardwarmte waarvoor meer dan 4 kilometer diep geboord moet worden. Op die diepte is het water door de aardwarmte meer dan 120 graden. (Ik meen ergens gelezen te hebben zo’n 150 graden op 5 kilometer diepte). Daar gaat het over grote investeringen, en enorme warmtebronnen voor grote afname.

Ik vroeg me als leek ook af of je "zomaar" water zo diep uit de grond kon halen, maar het blijkt dat het ook weer terug gestort wordt.
Helemaal risico vrij is het niet las ik.
Het is voor mij als volkomen leek op dit gebied een moeilijk te begrijpen materie.

Quote:
Warmte die afkomstig is van een diepte van 500 meter of dieper, is ontstaan in de kern van de aarde (aardwarmte). Ook die is bruikbaar voor woningverwarming of industriële doelen. Een bodemwarmtewisselaar komt echter niet diep genoeg om deze warmte op te halen. Grondwater komt van nature wel zo diep voor. Om de aardwarmte op te halen wordt daarom grondwater opgepompt van 500 meter diepte, en de warmte eruit gehaald. Het afgekoelde water wordt vervolgens weer teruggepompt en warmt vanzelf weer op door de hitte uit de aardkern.

https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/.../aardwarmte-en-bodemwarmte/
https://www.aardwarmteindevallei.nl/ultradiepegeothermie/veiligheid/

barth.

Superlid
Superlid
Zo Dec 09, 2018 5:16 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik vroeg me als leek ook af of je "zomaar" water zo diep uit de grond kon halen, maar het blijkt dat het ook weer terug gestort wordt.
Helemaal risico vrij is het niet las ik.
Het is voor mij als volkomen leek op dit gebied een moeilijk te begrijpen materie.

Quote:
Warmte die afkomstig is van een diepte van 500 meter of dieper, is ontstaan in de kern van de aarde (aardwarmte). Ook die is bruikbaar voor woningverwarming of industriële doelen. Een bodemwarmtewisselaar komt echter niet diep genoeg om deze warmte op te halen. Grondwater komt van nature wel zo diep voor. Om de aardwarmte op te halen wordt daarom grondwater opgepompt van 500 meter diepte, en de warmte eruit gehaald. Het afgekoelde water wordt vervolgens weer teruggepompt en warmt vanzelf weer op door de hitte uit de aardkern.

https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/.../aardwarmte-en-bodemwarmte/
https://www.aardwarmteindevallei.nl/ultradiepegeothermie/veiligheid/

Ja het gaat rond, niet alleen dat er heet water naar boven wordt gehaald, maar het water gaat ook weer terug (nadat met een warmtewisselaar de warmte aan onttrokken is.) Tot nu toe zegt mijn voorlopige gevoel (maar dat is natuurlijk slechts een ondeskundig buikgevoel) dat het zomaar wel eens een van de belangrijke toekomstige energiebronnen voor ons land kan gaan worden. Of uit het artikel waar ik hieronder ergens een link naar zal geven:
Quote:
Naar verwachting kan aardwarmte op den duur in zo’n 30 procent van onze gehele warmtevraag voorzien.

Voordelen: het is duurzaam, het kan niet op raken.
Nadelen: gigantische investeringskosten en dat ook omdat er eerst heel veel onderzoek moet worden gedaan, seismisch onderzoek maar daarbij ook peperdure proefboringen die gedaan moeten worden.
Dat onderzoek is ook omdat er nog te veel onzekerheid is over mogelijke risico’s. Er was nog niet zoveel bekend over die heel diepe ondergrond van Nederland, en die heel diepe ondergrond moet eerst in kaart worden gebracht. Dus vooraf al heel veel investeringen zonder dat je al de zekerheid hebt of je er mee door kan gaan. Het onderzoek zal natuurlijk ook veel kennis opleveren, en dat is m.i. ook wat waard.

23 okt 2018 Onderzoek mogelijkheden Ultradiepe aardwarmte in Nederland gaat van start

In het artikel lees je dat behalve het TNO ook veel belanghebbende partijen aan het onderzoeksproject meedoen. De Rotterdamse haven is b.v. ook een van die partijen.

Omroep Flevoland heeft in aug 2017 ook al eens een kort irem aan het onderwerp gewijd.
https://youtu.be/IP4_aiYqBB8

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Dec 09, 2018 3:32 pm Reageer met quote

verwijderd

Laatst aangepast door dagmar57 op Zo Dec 09, 2018 3:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Dec 09, 2018 3:41 pm Reageer met quote

verwijderd

Laatst aangepast door dagmar57 op Zo Dec 09, 2018 3:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Dec 09, 2018 3:43 pm Reageer met quote

[quote="dagmar57"][quote="dagmar57"]
barth. schreef:

23 okt 2018 Onderzoek mogelijkheden Ultradiepe aardwarmte in Nederland gaat van start

In het artikel lees je dat behalve het TNO ook veel belanghebbende partijen aan het onderzoeksproject meedoen. De Rotterdamse haven is b.v. ook een van die partijen.

Omroep Flevoland heeft in aug 2017 ook al eens een kort irem aan het onderwerp gewijd.
https://youtu.be/IP4_aiYqBB8

Ik vind het reuze boeiend die geothermie, ik snap er helaas niet zo veel van.
Ik begreep wel dat er al wel vooronderzoek heeft plaatsgevonden, heb geprobeerd om onderstaand artikel te snappen, maar het gaat mijn pet ver te boven. Laughing

https://www.ebn.nl/.../Stimulatie-in-Ultradiepe-Geothermie-een-Verkenning-2016. (links op rapport voor EBN klikken)

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Dec 09, 2018 4:18 pm Reageer met quote

Quote:
Achter deze woordenstrijd gaat een debat schuil over de wenselijkheid om meer te doen om klimaatverandering te voorkomen. Het IPCC-rapport stelt dat de huidige beloftes zullen leiden tot een gemiddelde temperatuurstijging op aarde van zeker 3 graden Celsius aan het einde van de eeuw. De gevolgen daarvan zullen nog groter zijn dan tot nu toe werd gedacht.
Een debat over de status van het IPCC-rapport kan de ministeriële onderhandelingen vertragen. Al voor het begin van de klimaattop werd de kans klein geacht dat de partijen het eens zouden worden over extra maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan. Na deze woordenstrijd is die kans er zeker niet groter op geworden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/09/door-woordenstrijd-in-katowice-is-extra-inspanning-tegen-klimaatverandering-onwaarschijnlijk-a3059993

Jammer, dat die extra inspanningen teniet worden gedaan, zo zadelen we volgende generaties op met de gevolgen van onze treuzelingen.

barth.

Superlid
Superlid
Ma Dec 10, 2018 1:48 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik vind het reuze boeiend die geothermie, ik snap er helaas niet zo veel van.
Ik begreep wel dat er al wel vooronderzoek heeft plaatsgevonden, heb geprobeerd om onderstaand artikel te snappen, maar het gaat mijn pet ver te boven. Laughing

https://www.ebn.nl/.../Stimulatie-in-Ultradiepe-Geothermie-een-Verkenning-2016. (links op rapport voor EBN klikken)

Ik zal proberen het uit te leggen hoe het werkt. (Voor zover ik het begrijp)
In onderstaand voorbeeld van het principe gaat het om minder diepe geothermie (aardwarmte) wat al op verschillende plaatsen in gebruik is.
(O.a. Om kassen op te warmen)
Bij ultradiepe geothermie is het hetzelfde maar dan 2 keer zo diep.

In de aardlaag waar de warmte uit wordt gehaald moet er dus een stroom op gang komen tussen de injectieput en de productieput, die immers ver uit elkaar liggen. De aardlaag moet dus doorlatend zijn voor die water stroom.

Als dat zo is is er niets aan de hand, maar als die doorlatendheid niet genoeg is kan die doorlatendheid wel vergroot worden met de technieken die bekend zijn van b.v. Schaliegas winning. Het zogenaamde fracken.
De gesteenten worden dan gebroken, of liever gezegd gefractureerd, om de stroommogelijkheid van injectieput naar productieput te vergroten.
Bij dat fracken, kunnen risico’s zijn als je niet precies weet wat je doet.

In Zwitserland ging het b.v. mis bij zo’n proefproject. En dat kwam door de aanwezigheid van natuurlijke breuklijnen dichtbij. Bij het geweld in de grond om die doorlatendheid te bevorderen werden daar die natuurlijke breukzones geactiveerd, met lichte aarbevingen als gevolg.
Dat wil je niet!
Het project daar is dan ook meteen stopgezet.

In het geval dat je moet fracken wil je dat het verder stabiele grondlagen zijn, en dat er geen onstabiele breukzones in de buurt zijn.

Wat je ook niet wil bij die heel diepe boringen die door vele aardlagen heen gaan, is dat er lekken onstaan en dat ongewenste zaken naar boven komen, lekken naar het ondiepe grondwater of naar de oppervlakte.. B.v. Aardgaslekken.

Dus je moet heel goed weten wat je doet, en heel goed de ondergrond kennen om risico’s te vermijden. Je krijgt het niet vanzelfsprekend op een presenteerblaadje aangeboden. Kan zijn dat je die mazzel hebt, maar het kan ook zijn dat je eerst wat de doorlatendheid moet vergroten.

Maar als je alle mogelijke risico’s uit de weg bent gegaan, en alles naar wens gaat, dan heb je ook wel wat.

De temperatuur loopt gemiddeld op met 30 graden voor elke kilometer die je verder de grond in gaat. Dus 120 graden op 4 kilometer diepte, 150 graden op 5 kilometer diepte en meer dan 200 graden op 7 kilometer diepte.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 10, 2018 2:56 am Reageer met quote

verwijderd

Laatst aangepast door dagmar57 op Ma Dec 10, 2018 1:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 10, 2018 1:16 pm Reageer met quote

Dus als ik het goed begrijp ligt het gevaar in het onderste gedeelte van het proces, tussen injectieput en de productieput omdat dit een horizontaal proces is en daardoor de risico's groter zijn dan bij een verticaal proces?
Of heb ik het dan niet goed begrepen?

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 10, 2018 6:13 pm Reageer met quote

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/op-een-warmere-aarde-verandert-alles-en-het-is-al-eens-gebeurd~b37b4769/

Quote:
Miljoenen jaren geleden schoot de temperatuur op aarde omhoog toen een ontzaglijke hoeveelheid broeikasgas vrijkwam – met ingrijpende gevolgen. Een les voor onze eigen toekomst?

Quote:
Minstens zo opvallend is wat er aan soorten bíj kwam: de voorlopers van hoefdieren ontstonden, net als de orde van dieren waarvan wijzelf deel uitmaken, de primaten.

Interessant artikel.
Dus eigenlijk zijn wij ontstaan door de opwarming van de aarde, hoe grappig is dat.

Nu is de tijd van toen en nu niet te vergelijken, maar het geeft wel aan hoe enorm veel effect opwarming van de aarde heeft.

barth.

Superlid
Superlid
Ma Dec 10, 2018 7:34 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Dus als ik het goed begrijp ligt het gevaar in het onderste gedeelte van het proces, tussen injectieput en de productieput omdat dit een horizontaal proces is en daardoor de risico's groter zijn dan bij een verticaal proces?
Of heb ik het dan niet goed begrepen?

Het proces tussen de injectieput en de productieput (ook wel injector en producer genoemd) is inderdaad een factor. Maar het heeft niet zozeer Te maken dat dat wat horizontaler is. (De grondlaag die het doelgebied is kan ook schuin lopen.)
Het is de aard van de grondlaag (doordringbaarheid) die een factor kan zijn en wat je met die grondlaag doet om de doordringbaarheid te vergroten.
En.. op die diepte hebben de gesteentelagen een hogere temperatuur dan het kookpunt van water. Gesteenten met een temperatuur van 150 graden of 200 graden. Als je daar op een ondeskundige manier en onder hoge druk water in gaat injecteren, dan kan dat gaan kokende water wel eens heel veel druk uitoefenen op de omringende gesteenten.
Dan kan je het gevaar hebben van geinduceerde aardbevingen als je niet precies weet je doet, en je je niet bewust bent van instabiele breuklijnen in de buurt.

Het grootste gevaar is misschien wel ondeskundigheid en te weinig toezicht bij de projecten.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 10, 2018 8:24 pm Reageer met quote

Ik heb nog een vraag Very Happy

Stel dat die geothermie wereldwijd overal gebruikt zou worden (en dan gaan we er voor het gemak van vanuit dat dat veilig en rendabel is) koelt dan uiteindelijk het binnenste van de aarde ooit af omdat er steeds warmte verloren gaat doordat koel water opgewarmd wordt?
(antwoorden op internet waren hier niet eenduidig over voor zover ik het begreep. Wink )

barth.

Superlid
Superlid
Ma Dec 10, 2018 8:55 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Stel dat die geothermie wereldwijd overal gebruikt zou worden (en dan gaan we er voor het gemak van vanuit dat dat veilig en rendabel is) koelt dan uiteindelijk het binnenste van de aarde ooit af omdat er steeds warmte verloren gaat doordat koel water opgewarmd wordt?
(antwoorden op internet waren hier niet eenduidig over voor zover ik het begreep. Wink )

Daar is zoveel warmte, daar in het binnenste van de aarde, met die geothermie koel je dat echt niet af, ook al zou het wereldwijd overal gebruikt worden.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Dec 10, 2018 9:47 pm Reageer met quote

barth. schreef:
dagmar57 schreef:

Daar is zoveel warmte, daar in het binnenste van de aarde, met die geothermie koel je dat echt niet af, ook al zou het wereldwijd overal gebruikt worden.

Oke, verder heb ik voorlopig geen vragen meer Wink

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Jan 21, 2019 1:48 pm Reageer met quote

Quote:
"De aardwarmtesector is nog jong", zegt Kockelkoren. Nederland telt nu 23 van zulke 'geothermie'-pompen.
"Het is kansrijk voor de toekomst", zegt Kockelkoren. Maar wat SodM nu ziet, baart hem zorgen: alle 23 projecten kampen met serieuze technische problemen.
Er is nog meer aan de hand met geothermie. "Kinderziektes", zegt Kockelkoren. Alle 23 projecten kampen ermee, zegt hij. Er waren al aardwarmtepompen die per ongeluk gas of olie oppompten. Het nieuwste probleem is corrosie van metalen buizen, zegt Kockelkoren. Dat klinkt misschien onschuldig, maar 'ernstige lekkages' in de bodem zijn het gevolg. SodM legde drie aardwarmteprojecten stil, zodat ze hun buizen kunnen repareren. De andere projecten mogen chemicaliën in de buizen stoppen om de corrosie tegen te gaan. Dat moet vanaf nu anders, zegt SodM. Omdat Nederland massaal schone warmte uit de bodem wil gaan oppompen, moeten nieuwe aardwarmteprojecten dikke, roestvrije buizen krijgen. "We komen dit jaar met nieuwe eisen", zegt Kockelkoren. "Alleen dan kan aardwarmte veilig grootschalig doorbreken."

https://www.trouw.nl/groen/sodm-komt-met-nieuwe-eisen-want-ook-groene-energie-moet-veilig-zijn~a201d0b0/
https://www.trouw.nl/groen/schadelijke-lekkage-dreigt-bij-alle-duurzame-aardwarmteprojecten-in-nederland~ae4e45e9/
https://www.trouw.nl/groen/waterbedrijven-roepen-op-tot-een-verbod-op-aardwarmteboring-bij-hun-waterwingebieden-~a5335b70/

Hoopvolle milieuvriendelijkere toekomst techniek, maar zoals overal zitten ook hier gevaren aan, die mede door deze nog jonge techniek allemaal nog uitgefilterd moeten worden.

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie