Klimaatfilosoof Bruno Latour aan het woord.
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Wo Nov 28, 2018 7:18 pm Reageer met quote

Ik denk dat wij vaak denken dat ons 'zijn' bepaalt wordt door wat we bezitten.
De hele commercie gooit ons dood met dit gegeven. Persoonlijk denk ik dat je zelf iets bij kunt dragen door bewust om te gaan met voedsel en andere grondstoffen.
Ook zie ik dat tegenwoordig gebruikte kleding doorgegeven wordt en zo ook meubels etc. Speelgoed wordt opnieuw aangeboden en speel-otheken bestaan ook al langer.
Maar hoe mensen overtuigen om minder te gaan consumeren, het gaat niet zo makkelijk.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29872
Wo Nov 28, 2018 7:38 pm Reageer met quote

Volgens mij leeft iedereen simpelweg naar zijn/haar inkomen. Zat mensen die enkel al door hun geringe inkomen gedwongen zijn om zuinig te leven. Maar als je een hoger inkomen hebt, zul je het ook wat gemakkelijker uitgeven. Waarom heb je anders een hoger inkomen..? Aan een goed doel geven, zou je kunnen zeggen. Maar zo zit de mens, uitzonderingen daargelaten, nu eenmaal niet in elkaar.

We zouden eens kunnen beginnen om die idiote wegwerpmaatschappij wat in te perken. Er valt best te leven zonder wegwerp bestek en borden. Een keertje meer afwassen is echt niet zo erg. Maar als je dat dan weer met een vaatwasser doet...

Faber quisque fortunae suae

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Wo Nov 28, 2018 7:43 pm Reageer met quote

En waarom geen seizoensgebonden groente en fruit eten? Deden we vroeger ook en lijkt mij niets mis mee.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3853
Do Nov 29, 2018 3:03 am Reageer met quote

luciaT. schreef:

De hele commercie gooit ons dood met dit gegeven.

De commercie, wie zijn dat?
Onze generaties hebben de commercie en de hele consumptiemaatschappij tot stand gebracht, onze generaties zijn de meest vervuilende ooit.

Ik word me er steeds bewuster van dat ik persoonlijk mede verantwoordelijk ben voor hoe het er nu met de aarde voor staat, het kon allemaal niet op gedurende mijn leven, alles was te koop, ik kon reizen, ik heb gebruik gemaakt van alles wat het welvarende westen heeft voortgebracht (voor zover mijn financin dat toelieten) zonder over de gevolgen na te denken.

En nu komen daar de gevolgen van bovendrijven en inmiddels ben ik me bewust dat het roer om moet, maar zo gemakkelijk is dat niet, dat vergt een hele lange termijn investering die vele generaties zal beslaan.

En zelfs nu ik weet hoe slecht het ervoor staat, ben ik nog niet bereid om alles om te gooien, ik ben verslingerd aan mijn auto en de vrijheid die het me geeft, terwijl een auto nu niet bepaald mileuvriendelijk. Ben ik bereid om dat op te geven voor een beter mileu? Nee, dat ben ik niet.
Gewoon maar een simpel voorbeeld hoe moeilijk het is om mileuvriendelijk zijn voor jezelf toe te passen en hoe eigen belang voor milieu belang gaat.

Het is veel gemakkelijker om in het groot over milieu zaken te praten en de investeringen die daar moeten worden gedaan, dan over je eigen moeite die je ervoor moet doen in je eigen kleine wereldje, terwijl als iedereen dat wel zou doen het effect groot zou zijn.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5837
Do Nov 29, 2018 1:37 pm Reageer met quote

Zo is het maar net Dagmar. Ik voel dat hetzelfde. Het enige dat er tot nu toe is bereikt, is dat ik me een heel klein beetje schuldig voel over mijn gedrag. Misschien begint het daarmee, dat je je toch meer bewust wordt van je eigen aandeel in het grote geheel. Maar zonder maatregelen van "bovenaf" zullen we niet snel ons gedrag veranderen.
Kijk naar het teruglopen van het aantal rokers, dat is toch een combinatie van veel voorlichting, het rookverbod in de horeca en elders en de forse verhoging van de prijs van een pakje sigaretten. Als het veel moeilijker wordt om aan bepaalde producten te komen en het wordt heel erg duur, dan maak je de beslissing wel makkelijker. Je zou biologisch geteelde en/of verantwoord geproduceerde producten veel goedkoper moeten maken en die andere juist veel duurder, zodat de prikkel om die te kopen wegvalt. Maar ja wie gaan dr dan weer de dupe van worden. Milieu en klimaat heeft een prijs, dat is wel duidelijk.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Nov 29, 2018 2:07 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
. ...Het wegvalt. Maar ja wie gaan dr dan weer de dupe van worden. Milieu en klimaat heeft een prijs, dat is wel duidelijk.

Precies. En dat is juist het dilemma. Als je zaken duurder gaat maken dan zijn automatisch de laagste inkomens weer het meest de dupe. De beter gesitueerde zal zijn schouders ophalen en hooguit een dag in de week geen vlees meer eten. Maar de armen hebben dan helemaal geen vlees meer...

En voor 'vlees' kun je uiteraard ook al het andere invullen wat het leven nog een beetje prettig maakt...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5837
Do Nov 29, 2018 2:23 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:
. ...Het wegvalt. Maar ja wie gaan dr dan weer de dupe van worden. Milieu en klimaat heeft een prijs, dat is wel duidelijk.

Precies. En dat is juist het dilemma. Als je zaken duurder gaat maken dan zijn automatisch de laagste inkomens weer het meest de dupe. De beter gesitueerde zal zijn schouders ophalen en hooguit een dag in de week geen vlees meer eten. Maar de armen hebben dan helemaal geen vlees meer...

En voor 'vlees' kun je uiteraard ook al het andere invullen wat het leven nog een beetje prettig maakt...

Maatregelen door bijvoorbeeld btw op verantwoord geproduceerde producten af te schaffen en op andere producten te verhogen zu misschien een stimulans kunnen zijn. Ik heb alleen geen idee wat het effect op de economie zou zijn. Zeker is wl dat de prijs de belangrijkste prikkel is van een consument. Alleen is de vraag altijd: wat bent u bereid meer te betalen voor bijv. Fair Trade. Ik denk dat je gewoon de prijzen moet veranderen, waardoor de consument het in zijn portemonnee voelt als hij producten koopt waarvan de fabricage of teelt het milieu veel schade toebrengt.

Voorbeeld: verlaag de BTW op het OV van 6 naar 0% en voer BTW voor vliegreizen in. Dat is nu 0%!

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Nov 29, 2018 2:45 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Maatregelen door bijvoorbeeld btw op verantwoord geproduceerde producten af te schaffen en op andere producten te verhogen zu misschien een stimulans kunnen zijn. Ik heb alleen geen idee wat het effect op de economie zou zijn. Zeker is wl dat de prijs de belangrijkste prikkel is van een consument. Alleen is de vraag altijd: wat bent u bereid meer te betalen voor bijv. Fair Trade. Ik denk dat je gewoon de prijzen moet veranderen, waardoor de consument het in zijn portemonnee voelt als hij producten koopt waarvan de fabricage of teelt het milieu veel schade toebrengt.

Voorbeeld: verlaag de BTW op het OV van 6 naar 0% en voer BTW voor vliegreizen in. Dat is nu 0%!

Dat is ook zo'n punt, hoe ben je milieuvriendelijk en duurzaam zonder dat de economie instort? Want een instortende economie heeft ook niemand wat aan.

Inderdaad belast datgene wat het meest vervuilend is met hoge tarieven en verlaag prijzen op welke manier dan ook van milieuvriendelijke producten.
Eigenlijk ben ik een voorstander van gratis openbaar vervoer, dat is heel effectief en veel beter voor het milieu
Ik heb alleen geen enkel idee of dat economisch haalbaar is en waar dat geld vandaan moet komen.

Voedsel vind ik een primaire levensbehoefte (gezond voedsel dan wel te verstaan), dus daarvan moeten de prijzen betaalbaar blijven voor iedereen.
Op ongezonde voeding kan de prijs gerust omhoog, daar moet iedereen dan maar voor betalen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Nov 29, 2018 3:20 pm Reageer met quote

Je zou weer terug kunnen gaan naar het systeem van importheffingen. Want de meest vervuilende producten komen juist uit het buitenland en zijn zo goedkoop omdat ze het in de betreffende landen niet zo nauw nemen met milieu en veiligheid...
Maar ook daar zullen wel weer nadelen aan kleven...
Het grootste probleem is hoe verdeel je de kosten zo eerlijk mogelijk zodat niet de laagste inkomens het hardst getroffen worden..

Dat lijkt mij nog knap ingewikkeld als je alles in ogenschouw wil nemen...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6072
Do Nov 29, 2018 3:25 pm Reageer met quote

De crux lijkt mij ervoor te zorgen dat de mensen die in hun consumptiepatroon verspillend en vervuilend consumeren minderen, zichzelf gaan matigen, en natuurlijk niet dat arme mensen het moeilijker gaan krijgen in hun basisbehoeften te voorzien.
Waar komen produkten vandaan (transport), hoe worden die produkten geproduceerd, op iets wat niet een levensbehoefte vervult, weinig praktisch nut toegekend kan worden zou misschien een tax geheven moeten worden, idem die zaken die milieuvervuilend verpakt zijn. Verder zouden we naar de consument zelf kunnen kijken, waar bestaat diens afval uit, kan dat teruggdrongen worden, kan dat in kwaliteit verbeterd worden (recyclebaar), die dingen zouden dan weer beloond moeten worden.
Zo gaat de arme weinig tot helemaal niet gebukt onder een minder spilzuchtige vervuilende huishouding en zullen vooral de wat rijkeren zich hopelijk wat gaan beteugelen in hun consumptiepatroon.

Maar, dit blijft denk ik allemaal een beetje lood om oud ijzer zolang we niet een echte mentaliteitsverandering doormaken. We bevinden ons nog altijd een beetje in de fase dat dit in veler ogen een geitenwollensokken-ideologie en geitenwollensokkenpraat betreft, n, zie de recente tweets van Trump, als een samenzwering van wetenschappers en linkse politici om het volk een poot uit te draaien. Wetenschappers worden dik betaald voor hun klimaatveranderinghoax, hou dat goed in de gaten. Is meen ik de lezing van een van zijn recente tweets. In Nederland is het Baudet die de klimaatveranderingen voor een hoax uitgeeft. En ik denk dat je er zo eentje in iedere familie hebt: laat je toch niks wijsmaken, ze willen je je zakken uitkloppen met die onzin, dat is alles.

En zo sta je dan eigenlijk nog helemaal aan het begin.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Do Nov 29, 2018 3:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Nov 29, 2018 3:31 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Eigenlijk ben ik een voorstander van gratis openbaar vervoer, dat is heel effectief en veel beter voor het milieu
Ik heb alleen geen enkel idee of dat economisch haalbaar is en waar dat geld vandaan moet komen.

Afgezien van de economische haalbaarheid, het moet ook technisch mogelijk zijn. Het zit nu al aan zijn grenzen qua capaciteit. Als er plotseling twee keer zoveel reizigers bijkomen, komt niemand meer op z'n bestemming.

En dan zijn er nog gebieden waar er nauwelijks sprake is van openbaar vervoer. Dan rijdt er twee keer per dag een bus en dat hoofdzakelijk om kinderen naar en van school te vervoeren...

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Nov 29, 2018 5:01 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Afgezien van de economische haalbaarheid, het moet ook technisch mogelijk zijn. Het zit nu al aan zijn grenzen qua capaciteit. Als er plotseling twee keer zoveel reizigers bijkomen, komt niemand meer op z'n bestemming.

En dan zijn er nog gebieden waar er nauwelijks sprake is van openbaar vervoer. Dan rijdt er twee keer per dag een bus en dat hoofdzakelijk om kinderen naar en van school te vervoeren...

Ja, dan zou het hele openbaar vervoer zoals het nu is op de schop moeten en vervangen worden door een geheel ander systeem en zou er gebruikt moeten worden gemaakt van rijbanen die nu voor auto's worden gebruikt.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Nov 29, 2018 7:11 pm Reageer met quote

Als het al technisch en economisch mogelijk is, wie gaat dat betalen...

Want je stelt nogal wat voor..

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Nov 30, 2018 2:25 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Als het al technisch en economisch mogelijk is, wie gaat dat betalen...

Want je stelt nogal wat voor..

Ja klopt, maar is ook een illusie, gaat nooit gebeuren Wink

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Nov 30, 2018 11:39 am Reageer met quote

Het zal ook wel een illusie blijven. De mens verandert pas als het echt helemaal niet anders meer kan. Of beter gezegd, als het te laat is en men voor het blok staat...

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Dec 06, 2018 3:44 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het zal ook wel een illusie blijven. De mens verandert pas als het echt helemaal niet anders meer kan. Of beter gezegd, als het te laat is en men voor het blok staat...

Quote:
In Luxemburg kunnen mensen vanaf aankomende zomer gratis met de tram, de trein en de bus. Onder leiding van minister-president Xavier Bettel, die onlangs herkozen werd voor een tweede termijn, is de regering van plan om meer aandacht te besteden aan het milieu.

https://www.ad.nl/.../luxemburg-maakt-als-eerste-land-ter-wereld-het-openbaar-vervo...

Het kan dus wel......................

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6072
Do Dec 06, 2018 5:29 pm Reageer met quote

Als de aandacht er maar genoeg op gevestigd wordt, en dat moet denk ik met positieve n negatieve objecten gebeuren. Positief wat jij hier bv laat zien Dagmar, een voorbeeld van hoe het overal zou kunnen en dus moeten, en dat je daar als land, als samenleving, gemeenschap enz TROTS op mag zijn (ja laten we daar eens een nieuwe nationale trots van gaan maken) , en als negatief object zou je aan beelden kunnen denken van door verkeers,- en industriesmog onleefbaar geworden steden (wie kan de menselijk invloed daarbij ontkennen) , of de plekken waar de mensen moeten verhuizen vanwege de uitdroging dan wel overstromingen van hun grondgebied.
Het moet alle aandacht krijgen die ervoor nodig is om het bewustzijn die draai te laten maken naar wat primair is in ons bestaan, de (kwaliteit van de) natuur, onze omgeving.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Dec 06, 2018 7:11 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Tympaan schreef:

Quote:
In Luxemburg kunnen mensen vanaf aankomende zomer gratis met de tram, de trein en de bus. Onder leiding van minister-president Xavier Bettel, die onlangs herkozen werd voor een tweede termijn, is de regering van plan om meer aandacht te besteden aan het milieu.

https://www.ad.nl/.../luxemburg-maakt-als-eerste-land-ter-wereld-het-openbaar-vervo...

Het kan dus wel......................

Alles kan...

Maar linksom of rechtsom, er zal toch voor betaald moeten worden. Voertuigen groeien niet aan bomen en de bestuurders doen het ook niet voor niets. Kortom, gratis bestaat niet..
En mensen die afhankelijk zijn van hun auto vanwege hun werk of locatie zullen toch wel auto blijven rijden. En de meerkosten verrekenen met klanten of consumenten...

Maar het heeft ook zonder meer z'n voordelen. Je ben wel af van het getob met het kopen van een plaatsbewijs...
Dat alleen al zou het waard zijn..

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1173
Vr Dec 07, 2018 12:58 am Reageer met quote

wat mij dan het allermeest stoort aan z'n discussie is dat de rekening atijd......... ATIJD, bij de minst verdiende terecht komt, maar ook de leugens waarop het geheel gebouwd is.
er worden gewoon onwaarheden vertelt ook hier.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Dec 07, 2018 1:56 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
wat mij dan het allermeest stoort aan z'n discussie is dat de rekening atijd......... ATIJD, bij de minst verdiende terecht komt, maar ook de leugens waarop het geheel gebouwd is.
er worden gewoon onwaarheden vertelt ook hier.

Wat voor onwaarheden worden hier verteld?

De rekening voor het mileu/klimaat komt bij iedereen op zijn bord, die zullen we met zijn allen moeten betalen, we vervuilen ook allemaal, zowel arm als rijk.
Je kunt over de manier hoe de prijs moet worden verdeeld discussieren en proberen die last zo eerlijk mogelijk te verdelen.

Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie