humanoïde versus hybride
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6104
Di Okt 30, 2018 4:11 pm Reageer met quote

Quote:
Momenteel is het erg rustig op het forum en worden bepaalde activiteiten in de media niet meer aangehaald omdat men van ieder wel zijn mening weet.

Ik quote hier Don. Hier volgt namelijk een onderwerp waarvan ik absoluut niet zomaar zou kunnen raden hoe de andere forummers hierover denken: proeven met kruisingen van de mens met andere diersoorten. Kwam het onderwerp gister tegen op facebook.

Scientists inject human cells into pig embryo to create human-pig hybrid

https://www.intelligentliving.co/human-cells-pig-embryo-create-hybrid/?fbclid=IwAR1T0TeH-Guo39lzBk70a0__m-qH4G3nxHvEQ0S2c2gcUmzvgy54fw2CW-M

Midden vorige eeuw heeft men in de Sovjetunie meen ik proeven gedaan met het kruisen van een mens met een chimp. Dat was zwaar taboe en er is weinig over naar buiten gekomen, en wat moet je eigenlijk met zo'n kruising, wat verwacht je ervan, een chimp is minstens zo agressief en onbehouwen als de mens daar zal niet veel goeds van komen, maar een mens kruisen met een bonobo lijkt me een stuk interessanter, wie weet in wat voor geweldig sociaal schepsel dat zou kunnen resulteren...Maar los van het doel, de mogelijkheden, wat mij vooral interessant lijkt is de vraag op welke grond we dergelijke experimenten nog langer zouden kunnen afkeuren wanneer we nu op de drempel staan van een tijd waarin we met allerlei mensachtigen als: humanoiden, robots, cyborgs,en androiden* komen te verkeren, de mens dus door al die technologische vindingen allerlei variaties zal gaan kennen, waarom zouden we dan de mogelijkheid en toepasing van biologische variaties onethisch en een 'no go' vinden?

*wel grappig eigenlijk je deze nieuwe demografie voor te stellen. Misschien zal het de volledig absurde veroordeling en afwijzing op grond van een huidskleur of herkomst of religie wel volledig weg doen ebben wanneer we met wezens om ons heen te maken krijgen die maar weinig biologische afkomst en/of overeenkomsten met ons gemeen hebben (en dan ook nog geweldig uitblinken, enorm superieur zijn in hun taak/taken tov wat wij presteren kunnen).

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Di Okt 30, 2018 4:50 pm Reageer met quote

Nouhou, als ik zo op straat om mij heen kijk, zijn er al heel wat kruisingen! Smile .
Mijn mening hier over...ik vind het absurd, waar is men in godsnaam mee bezig?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Di Okt 30, 2018 5:40 pm Reageer met quote

Quote:
In een nagelaten essay beschrijft Stephen Hawking zijn grote angst: dat rijke mensen zich kunnen permitteren door DNA-verbetering supermensen te worden, zodat er twee soorten mensen zullen ontstaan: superhumans en gewone mensen.
Hawkings schreef voor zijn dood in maart: “Ik ben er zeker van dat nog deze eeuw mensen zullen ontdekken hoe ze DNA kunnen aanpassen zodat ze slimmer worden. Wetten zullen waarschijnlijk dit soort genetische manipulatie verbieden Maar sommige mensen zullen de verleiding niet weerstaan ​​om menselijke eigenschappen, zoals het geheugen, de weerstand tegen ziekte en de levensduur te veranderen.
“Er zullen superhumans ontstaan. Dat veroorzaakt grote politieke problemen met niet-verbeterde, normale mensen, die de concurrentie niet aankunnen. Vermoedelijk zullen die uitsterven, of onbelangrijk worden.”

https://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/852987/stephen-hawking-verwacht-dat-ubermenschen-de-macht-overnemen.html
(zie link: bron de Guardian)
(krijg de link helaas niet werkend, iemand anders misschien?)

Als genetische manipulatie ver doorgevoerd wordt zowel bij mens als dier, geen idee waar dat toe gaat leiden, laat staan als je die 2 soorten ook nog zou gaan kruisen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Okt 30, 2018 10:01 pm Reageer met quote

Ja rechtstreeks DNA bewerken om eigenschappen te versterken of juist te neutraliseren om een supermens te worden, zal ook wel kunnen binnenkort. Hoe het nu ook verfoeid wordt, voor geld zal altijd wel alles op een gegeven moment te koop zijn.

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Di Okt 30, 2018 10:59 pm Reageer met quote

ik heb wel eens gelezen dat men in sommige landen al dan niet vrijwillig geiten of schapen met mensen probeert te kruisen aldus Theo van Gogh. Het fijne weet ik er niet van.

Laatst aangepast door ron1 op Wo Okt 31, 2018 3:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 501
Di Okt 30, 2018 11:44 pm Reageer met quote

Een betere versie van de mens maken door hem te kruisen met een socialer wezen zoals bijvoorbeeld de bonobo is te vergelijken met het geven van een waterpistool aan een huurmoordenaar. Ontneem een slechterik de mogelijkheid kwaad te doen, maar doe niks aan zijn slechte geaardheid.
Er loopt maar een wezen op aarde rond met (zelf)bewustzijn en dat juist door deze unieke eigenschap in staat zou moeten zijn zichzelf in de loop van zijn evolutie tot een beter mens te maken.
Dat is geen gemakkelijke opgave maar, volgens veel levensbeschouwelijke stromingen wel inherent aan het mens-zijn.
Een sociaal dier gebruiken om je eigen onvolkomenheden langs genetische weg uit te bannen vind ik een testimonium paupertatis en een klap in het gezicht van de apensoort. O aap, kom ons te hulp, want op eigen kracht kunnen wij niet zijn wie we zouden willen zijn.
Alle religies hameren erop dat de mens zich moet toeleggen op mededogen. Dat lukt maar ten dele, maar om dan vervolgens dat tekort op te heffen door dna van dieren te stelen is het ontlopen van de verantwoordelijkheid van de mens voor zijn eigen opdracht: mens te zijn voor zijn soortgenoten.
De mens is goed, maar geneigd tot het kwade. Leren omgaan met die neiging hoort bij het mens-zijn en het is vluchtgedrag daar een dier voor te misbruiken.

theDon.1

Superlid
Superlid
Wo Okt 31, 2018 12:17 am Reageer met quote

Vele mensen zijn voor dieren en de aarde beesten, daar willen die dieren zich toch niet mee kruisen??

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29910
Wo Okt 31, 2018 11:26 am Reageer met quote

Als het dan toch moet: kruis de mens dan maar met een vogel. Zijn we in één klap van het fileprobleem en het milieuprobleem af... Very Happy

Faber quisque fortunae suae

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3022
Za Nov 03, 2018 3:20 pm Reageer met quote

Kan iemand mij aangeven waar de grens ligt, in het veranderen/verbeteren van de mens.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

theDon.1

Superlid
Superlid
Za Nov 03, 2018 7:26 pm Reageer met quote

Ik kan wel mensen die het met een schaap geprobeerd hebben. Smile

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Nov 03, 2018 8:52 pm Reageer met quote

Dat waren de wolven in schaapskleren.. Very Happy

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Nov 03, 2018 9:01 pm Reageer met quote

In Nederland schijnt de kippenneuker een van oudsher veelvoorkomende seksuele geaardheid te zijn. Maar sodomie is het topic niet hoor jongens

virgo schreef:
Een betere versie van de mens maken door hem te kruisen met een socialer wezen zoals bijvoorbeeld de bonobo is te vergelijken met het geven van een waterpistool aan een huurmoordenaar. Ontneem een slechterik de mogelijkheid kwaad te doen, maar doe niks aan zijn slechte geaardheid.
Er loopt maar een wezen op aarde rond met (zelf)bewustzijn en dat juist door deze unieke eigenschap in staat zou moeten zijn zichzelf in de loop van zijn evolutie tot een beter mens te maken.
Dat is geen gemakkelijke opgave maar, volgens veel levensbeschouwelijke stromingen wel inherent aan het mens-zijn.
Een sociaal dier gebruiken om je eigen onvolkomenheden langs genetische weg uit te bannen vind ik een testimonium paupertatis en een klap in het gezicht van de apensoort. O aap, kom ons te hulp, want op eigen kracht kunnen wij niet zijn wie we zouden willen zijn.
Alle religies hameren erop dat de mens zich moet toeleggen op mededogen. Dat lukt maar ten dele, maar om dan vervolgens dat tekort op te heffen door dna van dieren te stelen is het ontlopen van de verantwoordelijkheid van de mens voor zijn eigen opdracht: mens te zijn voor zijn soortgenoten.
De mens is goed, maar geneigd tot het kwade. Leren omgaan met die neiging hoort bij het mens-zijn en het is vluchtgedrag daar een dier voor te misbruiken.

De Bonobo heeft een ontwikkeld zelfbewustzijn dat niet onderdoet voor dat van de mens. Daarom komen de gedragingen, het sociale verkeer, de onderlinge interactie, het uiterst subtiele wheelen en dealen en de behoefte aan respect, bevestiging, troost, genegenheid, waarbij er steeds een vergelijking met de anderen in het gezelschap plaatsvindt ook in zo'n grote mate met dat van de mens overeen.
Ik zou een dergelijk experiment niet toejuichen maar theoretisch is het goed voor te stellen dat de uitkomst van een bonobo-mens kruising een wezen is dat het rationeel-analytische vermogen van de mens bezit en het karakter van de bonobo dat etholoog Frans de Waal wel typeert als 'make love not war'. Het karakter geeft richting aan ons gedrag.

De mens zelf heeft geen karakter, hij is van zichzelf een niet-ingevuld dier, zegt Nietzsche. Wij zijn meer de uitkomst van onze omstandigheden. Een leeuw kan alleen maar een leeuw zijn, een schaap alleen maar een schaap. Een mens kan een muis, een leeuw, een vos, een gier, een wezel, van alles zijn of worden, het ene moment dit, het andere moment dat. Vooral de omstandigheden plus conditionering (de in zijn bestaan toevallig gegeven moraal/groepscode) zijn daarin van belang. Wezens met het bonobo-karakter zouden voor zeer plezierige, uiterst relaxte omstandigheden kunnen zorgen Smile

Kijk, we gaan hoedanook aan het menselijk karakter morrelen, via DNA, of door chips (gebeurt nu al bij militairen) die behalve bij mensen bij mensachtige cyborgs, androiden, of bij creaturen ingebracht worden die alleen nog AI gemeen hebben met de de mens, de geavanceerde robot. De mens gaat dus in allerlei variaties en afgeleiden van de mens bestaan. Dan zie ik niet echt een reden om perse tegen experimenten met mens-dier kruisingen te zijn.

Roman Kent

theDon.1

Superlid
Superlid
Zo Nov 04, 2018 12:25 am Reageer met quote

Volgens mij is dit een Science fiction topic/forum geworden van mensen die nog geloven in de Thunderbirds. Shocked

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Zo Nov 04, 2018 12:45 am Reageer met quote

ik zeg niet dat het allemaal onmogelijk is maar er za toch enige verwantschap moeten zijn, maw een appelboom waar verschillende soorten appels aan groeien kan maar om nou druiven en appels aan 1 struik te laten groeien lijkt mij ( wie ben ik) onmogelijk

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Zo Nov 04, 2018 1:31 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Het karakter geeft richting aan ons gedrag.

De mens zelf heeft geen karakter, hij is van zichzelf een niet-ingevuld dier, zegt Nietzsche. Wij zijn meer de uitkomst van onze omstandigheden.

Kruisen is niet helemaal nieuw.
Uiteindelijk is men er door onderzoek ook achter gekomen dat de neanderthaler en de moderne mens ook gekruist is.

En inderdaad enige verwantschap lijkt wel noodzakelijk.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Nov 04, 2018 1:26 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Kruisen is niet helemaal nieuw.
Uiteindelijk is men er door onderzoek ook achter gekomen dat de neanderthaler en de moderne mens ook gekruist is.

En inderdaad enige verwantschap lijkt wel noodzakelijk.

Maar dan ging het toch om twee mensen. Dat lijkt mij hetzelfde als dat een Chinees met een Nederlander 'kruist'. Kun je in dit geval van 'kruisen' spreken..?

Dat lijkt mij toch iets anders dan een mens met een dier kruisen. Nog los van het feit dat ik daar totaal het nut of de voordelen van kan inzien. Ik geloof nooit dat je een beter gebit krijgt als je een mens met een krokodil kruist, om maar wat te noemen...

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3022
Zo Nov 04, 2018 2:43 pm Reageer met quote

Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn met mijn vraag.

Een hartklep word gemaakt van een varkenshart.
Een zeester die een arm mist, daar groeit weer een arm aan, men is aan het onderzoeken hoe dat gebeurt zodat het misschien bij een mens gebruikt kan worden. Vandaar mijn vraag.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Zo Nov 04, 2018 4:08 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Maar dan ging het toch om twee mensen.

Quote:
In het noorden van Italië is het 30.000 tot 40.000 jaar oude stoffelijk overschot van een mensachtige aangetroffen. Antropologen vermoeden dat het om een kruising tussen een mens en een Neanderthaler gaat. Als dit het geval is, dan vormt deze vondst het eerste tastbare bewijs voor de onderlinge voortplanting van mensen en Neanderthalers.

Als dat zo zou zijn kan je mij dan uitleggen waarom het een kruising tussen mens en neanderthaler wordt genoemd en niet een kruising tussen mens en mens?

noot: er vanuit gaande dat, op dit specifieke onderdeel, wetenschappelijk onderlegde mensen de juiste terminologie bezigen?

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Nov 04, 2018 8:14 pm Reageer met quote

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat een neanderthaler ook een mens was, hooguit wat anders van bouw en intelligentie. desalniettemin wel een mens...

Als echter een neanderthaler als een aap (dier) beschouwd wordt is het wellicht een ander verhaal...

Enfin, dat mag de wetenschap uitzoeken...

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2997
Zo Nov 04, 2018 8:39 pm Reageer met quote

Volgens mij zijn in het begin de mensen gekruist met ezels.
En dat is aardig gelukt als je de mensheid van tegenwoordig beziet. Laughing

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie