'Remsysteem scootmobiel net zo gevaarlijk als dat van stint
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Zo Okt 14, 2018 6:21 pm Reageer met quote

We hebben allemaal gehoord van het vreselijke ongeluk van de stint die in botsing kwam met een trein.
Vreselijk voor de kinderen die omgekomen zijn en de leidster met het kind in het zieken huis.
Ook vreselijk voor de machinist van de trein die helemaal niet kon doen!
De stint is sindsdien in opspraak en mogen gelukkig de weg niet meer op.
De fabrikant heeft wijzigingen aangebracht na de goed keuring en dat is niet in het voordeel van de veiligheid geweest.
Nu werkt de scootmobiel bijna op hetzelfde principe als de stint en daar is nu ook nogal wat aan het licht gekomen.
Ik zelf ben mij er eens in gaan verdiepen in de werking van de stint en ook van de scootmobiel.
Zodoende kan ik mij voorstellen wat er aan fout kan gaan en dat is niet misselijk.

Al jaren op rij is het aantal dodelijke ongelukken met een scootmobiel erg hoog. Hoewel dat tot nu toe vooral werd geweten aan de hoge leeftijd van de bestuurders, zijn er volgens deskundigen aanwijzingen dat dit ook aan het remsysteem kan liggen. Zij doen vanavond hun verhaal in het consumentenprogramma Kassa
Lees verder; klikkie

Het onderzoek; klikkie

Het onderzoek van Kassa; klikkie

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

hehety

Superlid
Superlid
Antw.: 14314
Zo Okt 14, 2018 6:43 pm Reageer met quote

Klopt, Don.
Ik rijd al al jaren op een scootmobiel en het is gewoon niet logisch om juist los te moeten laten om te remmen. Men knijpt van nature. Ook het minimale verschil in het zelfde gas/rem handvat van naar voren rijden en achteruit. Dan is een kleine vergissing, zeker door wat ouderen snel gemaakt.
Daar mag best eens onderzoeken naar gedaan worden. Ik weet zeker dat dat vele ongelukken gaat schelen.

Hoe minder dingen je bezit.
Hoe minder dingen jou bezitten.

auteur onbekend

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6072
Zo Okt 14, 2018 6:59 pm Reageer met quote

je knijpt in een noodsituatie toch automatisch met je handen aan het stuur om je op dat moment goed vast te houden? Het is niet alleen een automatisme vanwege de fiets en brommer handrem maar ook een reactie om je schrap te zetten en meer controle over je evenwicht te hebben. Heel erg dom systeem: rechts handel loslaten om links te kunnen remmen zoals de stent werkte wanneer ik dat goed begrepen heb

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3022
Zo Okt 14, 2018 7:14 pm Reageer met quote

Maar het systeem is wel goedgekeurd door rijksdienst wegverkeer.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

hehety

Superlid
Superlid
Antw.: 14314
Zo Okt 14, 2018 8:25 pm Reageer met quote

Natuurlijk leer je er ook mee rijden en ik maak er graag gebruik van. Het is toch horizonverbredend. Anders kun je helemaal nergens meer zelfstandig naar toe, of gewoon genieten van wat toeren en foto's maken.
Verbieden niet, verbeteren wel Laughing

Hoe minder dingen je bezit.
Hoe minder dingen jou bezitten.

auteur onbekend

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2997
Zo Okt 14, 2018 10:44 pm Reageer met quote

Het moet voor technici toch niet zo moeilijk zijn om aan het stuur net als bij de bromfiets een draaigashendeld en Knijpremmen te maken.?

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Zo Okt 14, 2018 11:06 pm Reageer met quote

Zoals jullie hopelijk weten, zit ik veel in de techniek en ben altijd nieuwsgierig hoe iets werkt.
Hoe remt een stint……de electromotor is de rem.
Geef je gas, gaat de motor de stint aandrijven, laat je het gas los, wordt de stroom naar de motor omgepoolt en gaat hij als rem werken.
Je kan het eigenlijk vergelijken met een accu boormachine.
De eerste accu boormachine, draaide nog even door als je de knop los liet.
Dat was zeer onhandig als je er mee schroeven in ging draaien.
Men heeft toen de electrische rem uitgevonden zodat als je de knop los laat, de machine meteen stilstaat.
Zo werkt de stint eigenlijk ook maar door zijn gewicht, drukt hij nog even door.
Wat doet de handrem dan…. ?
Zoals ik zei, drukt de stint nog even door, door zijn gewicht maar om de handrem erbij te gebruiken, staat hij direct stil.
De handrem samen met de motor, kan de stint direct stil staan.
De handrem is dus eigenlijk een hulp rem, de handrem alleen, krijgt de stint niet stil, misschien over een heel lange afstand.
Nu heeft de stint fabriek er na de keuring een zwaardere motor in gezet zoals bekend maar volgens onderzoek is niet de bekabeling aangepast,
Het gevolg is dat als de stint kleine stukjes rijd en veel moet remmen en optrekken, de kabels heet worden.
Dit is waarschijnlijk bij de stint gebeurd waardoor bij het terug draaien van de gas handel, de motor geen impuls gehad heeft om te gaan remmen.
Hij gaat dan dus gewoon door en dan doe je met de handrem helemaal niets omdat de motor hem ook nog aan blijft drijven
De scootmobiel werkt op dezelfde manier als de stint wat betreft aandrijven en remmen maar mist de handrem.
De handrem heeft hij ook niet nodig omdat het gewicht aan zienlijk kleiner is als de stint en zeker als de stint volgeladen is.
Remmen met een scootmobiel is dus de gashandel maar men kan er ook een handrem op zetten alleen heb je dan weer problemen met mensen die wat aan de handen hebben zoals bv artrose.
Het wordt dus een probleem om hem op een andere manier te beveiligen maar daar komt men wel weer uit.
De stint heeft in de afgelopen jaren wel meer mankementen gehad.
Zoals het dashboard water lekt op het binnen werk waardoor er sluiting kon ontstaan.
De fabrikant heeft dat erg klungelig opgelost door gebruikers eenhoesje te geven wat ze dan maar bij regen over het dashboardje moesten trekken.
Het zou de fabrikant sieren als hij alle stints terug zou roepen maar dat doet hij niet en gilt hij dat zijn bedrijf ten onder gaat.
Jammer voor hem, het had anders gekund maar voor zulke bedrijven die klungelen mogen ze van mij ten onder gaan want het gaat wél om mensen levens!

Pagina 1 van 1

Plaats reactie