Zorgen om overbevolking.
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende Plaats reactie

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Do Sep 20, 2018 11:32 pm Reageer met quote

Ook hier is het wel eens ter sprake gekomen dat de wereld over bevolkt raakt.
Ook is hier vaak geopperd dat immigranten nodig zijn ivm de vergrijzing.
De regering begint wakker te worden en begint zich ook af te vragen wat we ermee aan moeten allemaal.
Ook ik vraag mij vaak af waar dat heen moet met de vele mensen en de vele die ons land instromen.

De Tweede Kamer wil een groot onderzoek naar de bevolkingsgroei. Mogelijk telt Nederland in 2060 zo’n twintig miljoen inwoners. Belangrijkste oorzaak: immigratie. Partijen vragen zich af of dat wel goed gaat.

Het kabinet moet een staatscommissie instellen die precies uitzoekt hoeveel Nederlanders er de komende jaren bijkomen en wat dat gaat betekenen voor de verzorgingsstaat, het verkeer, de zorg en de woningmarkt. Dat willen regeringspartijen VVD en CDA. Ook coalitiepartner D66 en oppositiepartij PvdA zijn positief

Lees verder; klikkie

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14414
Vr Sep 21, 2018 12:22 am Reageer met quote

theDon schreef:
Belangrijkste oorzaak: immigratie.
Wat nou, immigratie? Daar is toch al jarenlang nauwelijks sprake van? Of is het politiek opportuun om het piekje van Eritrese en Syrische vluchtelingen van 2015 die een verblijfsvergunning kregen als maatstaf te hanteren? Toen ging het in totaal om 60.000 vergunningen. In 2016 was dat alweer gedaald tot 12.000 en dat is inclusief nareis en dat aantal daalt verder. Moeten we daar wakker van gaan liggen? Waar is dat gigantische opblazen, lees vervalsen, van de cijfers voor nodig?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Vr Sep 21, 2018 1:51 am Reageer met quote

Dit is geen zorgen maken om overbevolking, dit is een staaltje anti- immigratie. Een dooddoener om immigratie tegen te houden.
Eerlijk gezegd vind ik het nog schijnheilig ook om het zo te brengen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28645
Vr Sep 21, 2018 10:25 am Reageer met quote

Overbevolking is wel terdege een probleem. Niet alleen voor Nederland dat toch al een van de dichtstbevolkte landen is. Maar ook wereldwijd. Alleen al het grondstoffentekort en het dreigende voedselprobleem zou de mensheid aan het nadenken moeten zetten. En inderdaad, die tomeloze immigratie zou ook best wel eens een beetje minder mogen. Zorg er liever voor dat die mensen niet meer willen vluchten...

Faber quisque fortunae suae

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3022
Vr Sep 21, 2018 11:02 am Reageer met quote

Lucia schreef.
Dit is geen zorgen maken om overbevolking, dit is een staaltje anti- immigratie. Een dooddoener om immigratie tegen te houden.
Eerlijk gezegd
vind ik het nog schijnheilig ook om het zo te brengen.

Hoe naief moet je zijn om te denken dat de bevolking in Nederland onbeperkt kan groeien.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 11:03 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
En inderdaad, die tomeloze immigratie zou ook best wel eens een beetje minder mogen.
Die 'tomeloze' immigratie bestaat alleen maar in de fantasie van degenen die geloven in nepnieuws en te beroerd zijn om degelijke bronnen te raadplegen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28645
Vr Sep 21, 2018 11:47 am Reageer met quote

Dat is wel erg gemakkelijk gesteld en vanuit jouw standpunt misschien wel begrijpelijk. Maar ik zie dat toch heel anders. De problemen zijn overduidelijk zichtbaar als je wat beter om je heen kijkt. Daar hoef je geen (nep)nieuws voor te lezen. Nederland is nu eenmaal geen immigratieland en zeker niet voor massa-immigratie. Dat zou toch zelfs voor een kind duidelijk moeten zijn. Aan alles zijn grenzen. Ook aan het inwonersaantal van een land.

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 1:09 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
De problemen zijn overduidelijk zichtbaar als je wat beter om je heen kijkt. Daar hoef je geen (nep)nieuws voor te lezen.
Wat je aanhaalt is een waarheid als een koe maar die problemen zijn vooral het gevolg van een gebrek aan visie van dertig, veertig jaar geleden die nu nog na-ijlen en niet het gevolg van een slechts in de fantasie van in nepnieuws gelovigen bestaande huidige massa-immigratie. Er is momenteel geen sprake van massa-immigratie. Overigens is Nederland wel degelijk een immigratieland omdat een aanzienlijk volksdeel voorouders heeft in Indonesië, Suriname en de Antillen, Marokko en Turkije. En een veel kleinere groep met een scala aan achtergronden, zoals Somalisch, Colombiaans, Hongaars, Irakees, Iraans, Afghaans, etc. De meeste vertegenwoordigers daarvan zijn inmiddels van de tweede, derde en zelfs vierde generatie. Dat zijn dus Nederlanders met roots van elders waardoor ze invloed op onze cultuur hebben, waar niets op tegen is.
Quote:
Ook aan het inwonersaantal van een land.
Natuurlijk. Maar wat betreft ons welvaartspeil kunnen we best een stootje verdragen, zoals dat piekje vluchtelingen uit Eritrea en Syrië van 2015. Als we de dividendbelasting handhaven kunnen we jaarlijks een dergelijke hoeveelheid vluchtelingen makkelijk aan. Niet dat ik die toestroom zou willen stimuleren maar slechts bedoeld ter nuancering van opgeblazen verhalen over een niet bestaande massa-immigratie.

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Sep 21, 2018 3:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8239
Vr Sep 21, 2018 1:39 pm Reageer met quote

Regeren is vooruitzien. De tweede kamer doet precies wat er van haar mag worden verwacht. Een onderzoek in laten stellen wat de gevolgen van de bevolkingsgroei zijn. Na de uitkomst van dit onderzoek kunnen de politieke partijen op grond van feitelijke verwachtingen een visie ontwikkelen.
daar lijkt mij helemaal niets mis mee.

Dat het wordt gebracht als een doemscenario steunt op geen enkel feit.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Vr Sep 21, 2018 2:25 pm Reageer met quote

Nederland zal een al kleiner percentage blanke inwoners kennen op het geheel van de bevolking genomen, dat baart sommige mensen zorg. Politici als Baudet en Wilders zien dat als een te grabbel gooien van 'onze' beschaving, als 'het verkwanselen van Nederland', en als een verraad aan het 'eigen volk'.
Ik zie dat zelf niet zo. Voor zover er sprake van beschaving is in dit land is wordt die beslist niet exclusief gerepresenteerd door 'de blanke'. Die voorstelling lijkt me bijzonder lachwekkend. En, van 'een eigen volk', of 'het volk' als een soort van eenheid is nooit enige sprake geweest. De culturen, geloven, waardenpatronen, mentaliteiten, gebruiken en dialecten zijn in dit land altijd enorm divers geweest tussen zeeuwen, friezen, limburgers, eilandbewoners, stedelingen, plattelandbewoners, enz.. De grote verschillen die we in de 50-er/60-er jaren nog kenden zijn geleidelijk aan ietsje afgenomen, maar nog altijd zou ik bij een verhuizing naar Maastricht, Texel, of Harderwijk liever naast een allochtoon uit Suriname, Afghanistan of Turkije komen te wonen dan naast 'een echte Maastrichtenaar', of een 'echte Hardewijker', om een al te grote cultuurshock te voorkomen.
De folklore verdwijnt in dit land, maar die folklore is mij persoonlijk geen cent waard. De Grunninger (Mokummer, Volendammer, onvervalste Fries enz) , die met zijn vermeende volksaard dweept en zich op conto daarvan allerlei onhebbelijk aso-gedrag meent te kunnen veroorloven jegens de niet-Grunninger in zijn omgeving, die kan me gestolen worden. De houding 'dit is ons buurtje, 'ons durpie', 'ons stadje' en 'wie van buut'n komt hoort hier niet tuus, dat is een vreemde, een aparte', zal hopelijk overal langzaam aan verdwijnen in Nederland, lokaal én zeker ook nationaal. Wanneer immigratie die ontwikkeling de nivellering van die folkloristisch/chauvinistische bekrompen geest in het klein en in het 'groot' binnen dit muggepoepie op de wereld kan bevorderen is dat niets om rouwig over te zijn, maar integendeel alleen maar toe te juichen.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon.1

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 4:02 pm Reageer met quote

De Nederlandse cultuur wordt in Nederland geleidelijk onder gesneeuwd.
De cultuur die de koning zo prijst in zijn toespraak op prinsjes dag.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8239
Vr Sep 21, 2018 4:34 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Noem eens een paar voorbeelden Don, ik ben echt nieuwsgierig.Ik vermoed dat ik wat heb gemist.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3194
Vr Sep 21, 2018 6:16 pm Reageer met quote

De overbevolking op de wereld (en niet alleen in Nederland) hebben uiteraard effect op alles.
Op de voedselvoorziening, de uitputting van de grondstoffen en de vervuiling.
Ik vind het helemaal niet verkeerd om daar een visie op te ontwikkelen voor de toekomst.
https://brandpuntplus.kro-ncrv.nl/brandpuntplus/overbevolking-peter-singer/

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 8:10 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
De overbevolking op de wereld (en niet alleen in Nederland) hebben uiteraard effect op alles.
Op de voedselvoorziening, de uitputting van de grondstoffen en de vervuiling.
Ik vind het helemaal niet verkeerd om daar een visie op te ontwikkelen voor de toekomst.
Natuurlijk maar aan de orde hier is overbevolking in Nederland waar als hoofdoorzaak immigratie aangewezen wordt:
Quote:
De Tweede Kamer wil een groot onderzoek naar de bevolkingsgroei. Mogelijk telt Nederland in 2060 zo’n twintig miljoen inwoners. Belangrijkste oorzaak: immigratie. Partijen vragen zich af of dat wel goed gaat.
Waarnaast topicstarter stelt dat 'onze' cultuur ondergesneeuwd raakt. Daar zou ik graag op door willen gaan.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 9:21 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Natuurlijk maar aan de orde hier is overbevolking in Nederland waar als hoofdoorzaak immigratie aangewezen wordt:De Tweede Kamer wil een groot onderzoek naar de bevolkingsgroei. Mogelijk telt Nederland in 2060 zo’n twintig miljoen inwoners. Belangrijkste oorzaak: immigratie. Partijen vragen zich af of dat wel goed gaat.
Quote:
Volgens de nieuwe Bevolkingsprognose van het CBS groeit de Nederlandse bevolking door tot ruim 18,4 miljoen inwoners in 2060. Internationale migratie speelt een belangrijke rol bij de toekomstige bevolkingsgroei. Nederland telt in de toekomst meer ouderen en personen met een migratieachtergrond. Ten opzichte van de Bevolkingsprognose uit 2014 zijn de veronderstellingen voor het gemiddeld kindertal, de levensduur en de migratie gewijzigd. Het gemiddeld kindertal ligt op de korte termijn lager, de levensduur ligt op korte en lange termijn lager en er worden meer immigranten en emigranten verwacht. De verwachte bevolkingsomvang in 2060 is 0,4 miljoen groter dan volgens de prognose uit 2014. Dat verschil zit grotendeels bij inwoners tussen de 20 en 65 jaar.

https://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2017/51/bevolkingsprognose-2017-2060-18-4-miljoen-inwoners-in-2060.pdf

Migratie zal misschien niet de hoofdoorzaak zijn, maar het speelt volgens het CBS wel degelijk mee.
Migratie lijkt me wereldwijd sowieso voor vele verschuivingen te gaan zorgen over al op de wereld en niet alleen in Nederland.

Ik vind het wel jammer dat je het enkel wilt beperken tot Nederland, omdat ik denk dat overbevolking meer een wereldprobleem is dan een Nederlands probleem.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 11:02 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Migratie zal misschien niet de hoofdoorzaak zijn, maar het speelt volgens het CBS wel degelijk mee.
Ja, maar in veel geringere mate dan in het AD wordt beweerd, oftewel nauwelijks tot niets. De verwarring die politici en krant hier stichten gaat waarschijnlijk over de vermoedelijke aanwas van migrantengezinnen en daar weer de afstammelingen van. Het is een, hopelijk jou ook, bekend verschijnsel dat immigrantengezinnen aanvankelijk kinderrijker zijn maar dat de gezinsgrootte binnen een, hooguit twee generaties naar het gemiddelde terugloopt.
Quote:
Migratie lijkt me wereldwijd sowieso voor vele verschuivingen te gaan zorgen over al op de wereld en niet alleen in Nederland.
Migratie is iets anders dan bevolkingsgroei en wat mij betreft een ander topic. Het betekent mondiaal gezien slechts dat migranten ergens anders gaan wonen, of daartoe een poging doen. De topicstarter formuleert het misschien niet helemaal duidelijk maar immigratie was wel degelijk de ondertitel in het gelinkte artikel:
Quote:
Uit de prognoses van het CBS, waarnaar je linkt, blijken immi- en emigratie de komende veertig jaar zo goed als met elkaar in balans te zullen zijn. Het gaat om plusminus 200.000/200.000. Kijk maar op bladzij 12 en 13 van de pdf. Bladzij 9 is ook interessant, Daar zie je in de grafiek duidelijk dat de bevolkingsgroei nu al minimaal is en de komende decennia het nulpunt zal bereiken. Mijn oordeel is dat er zo goed als geen reet deugt van die redenatie en dat er dus sprake is van nepnieuws, dus van nepjournalistiek.

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Sep 21, 2018 11:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3022
Vr Sep 21, 2018 11:12 pm Reageer met quote

volkskrant 2017

Migratie veroorzaakt groeirecord
Afgelopen voorjaar passeerde Nederland de grens van 17 miljoen inwoners. Daarna groeide de bevolking gestaag door tot bijna 17,1 miljoen, een toename van 111 duizend Nederlanders. Sinds 2001 was het niet meer voorgekomen dat het inwonertal met meer dan 100 duizend toenam.

Beetje googelen "bevolking Nederland" heel interessant.

Laatst aangepast door l.rozewater op Vr Sep 21, 2018 11:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 11:20 pm Reageer met quote

l.rozewater schreef:
volkskrant 2017

Afgelopen voorjaar passeerde Nederland de grens van 17 miljoen inwoners. Daarna groeide de bevolking gestaag door tot bijna 17,1 miljoen, een toename van 111 duizend Nederlanders. Sinds 2001 was het niet meer voorgekomen dat het inwonertal met meer dan 100 duizend toenam.
Vooruit, nog maar eens dan. Het ging daarbij om een piek, in slechts een enkel jaar, 2015 en niet om een jarenlange tendens:
Quote:
De belangrijkste oorzaak van die groei ligt in het hoge aantal vluchtelingen dat in 2015 naar Nederland kwam. In de loop van 2016 kregen veel Syriërs en Eritreërs een verblijfstatus, waardoor zij meetellen als Nederlandse inwoners.
Zo duidelijk genoeg? Doet niets af aan het feit dat het stukje in het AD grenst aan riooljournalistiek, slechts gevoed door rechts populisme en niets te maken heeft met waarheidsbevinding, de primaire taak van de serieuze journalistiek.

Het zou je overigens sieren als je iets aan bronvermelding deed. Gelukkig ben ik redelijk goed in dergelijk speurwerk, deze keer niet zo moeilijk:

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Sep 22, 2018 12:06 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

Quote:
Migratie is iets anders dan bevolkingsgroei en wat mij betreft een ander topic. Het betekent mondiaal gezien slechts dat migranten ergens anders gaan wonen, of daartoe een poging doen.
Ja, maar ik bedoelde ermee dat het er wel aan ligt waar die migranten gaan wonen, gaan ze allemaal in Nederland wonen (dit als voorbeeld, niet dat dit reëel is) krijg je in Nederland wel een enorme bevolkingsgroei.

Keesvi schreef:

Bladzij 9 is ook interessant, Daar zie je in de grafiek duidelijk dat de bevolkingsgroei nu al minimaal is en de komende decennia het nulpunt zal bereiken. Mijn oordeel is dat er zo goed als geen reet deugt van die redenatie en dat er dus sprake is van nepnieuws, dus van nepjournalistiek.

Dat is dan geheel in tegenspraak met de grafiek op blz 2.
Quote:

In 2060 zal het inwonertal waarschijnlijk tussen de 17 en 20 miljoen liggen, en zeer waarschijnlijk tussen de 16 en 21 miljoen.
Op 1 januari 2017 woonden er in Nederland 36 duizend personen meer dan volgens de Bevolkingsprognose uit 2014 werd verwacht (Van Duin en Stoeldraijer, 2014). De bijstellingen aan de huidige prognose, die besproken worden in Stoeldraijer, Van Duin en Huisman (2017b), betekenen dat er in 2020 85 duizend inwoners meer in Nederland verwacht worden dan volgens de Bevolkings prognose 2014-2060. In 2030 loopt het verschil op tot 186 duizend. In 2060 worden er 381 duizend inwoners meer verwacht

theDon.1

Superlid
Superlid
Za Sep 22, 2018 12:27 am Reageer met quote

Benneke schreef:
theDon schreef:

Noem eens een paar voorbeelden Don, ik ben echt nieuwsgierig.Ik vermoed dat ik wat heb gemist.

Een citaat uit zijn troonrede;
De regering investeert ook in historisch besef en culturele diversiteit. Erfgoed en cultuur laten ons zien waar we vandaan komen, houden ons een spiegel voor in het heden en zijn zo van grote betekenis voor de toekomst van ons land. Er komt in deze kabinetsperiode 325 miljoen euro extra beschikbaar voor erfgoed. Het budget voor cultuur stijgt met een bedrag dat oploopt naar 80 miljoen euro per jaar vanaf 2020. Daarmee komt er meer ruimte voor nieuw artistiek talent en wordt het mogelijk dat alle kinderen tijdens hun schooltijd een museum bezoeken.
Lees de hele troon rede; klikkie

Pagina 1 van 8 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Plaats reactie