Zorgen om overbevolking.
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15028
Za Sep 22, 2018 1:35 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Dat is dan geheel in tegenspraak met de grafiek op blz 2.
Op bladzij 2 bevindt zich de inhoudsopgave.

Waar het mij om gaat is de stelling dat immigratie de voornaamste oorzaak van bevolkingstoename in Nederland zal zijn gedurende de komende veertig jaar. Die zie ik nergens onderbouwd.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29457
Za Sep 22, 2018 10:22 am Reageer met quote

Dat hoeft ook niet onderbouwd te worden. Je hoeft maar rond te kijken in de wijken die vroeger 'volkswijken' genoemd werden. Ga maar eens in de tram zitten. Het enige wat Nederlands spreekt is het kastje wat de halteplaats afroept. En dat was alweer een poosje geleden...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3597
Za Sep 22, 2018 3:49 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
De folklore verdwijnt in dit land, maar die folklore is mij persoonlijk geen cent waard. De Grunninger (Mokummer, Volendammer, onvervalste Fries enz) , die met zijn vermeende volksaard dweept en zich op conto daarvan allerlei onhebbelijk aso-gedrag meent te kunnen veroorloven jegens de niet-Grunninger in zijn omgeving, die kan me gestolen worden. De houding 'dit is ons buurtje, 'ons durpie', 'ons stadje' en 'wie van buut'n komt hoort hier niet tuus, dat is een vreemde, een aparte', zal hopelijk overal langzaam aan verdwijnen in Nederland, lokaal ťn zeker ook nationaal. Wanneer immigratie die ontwikkeling de nivellering van die folkloristisch/chauvinistische bekrompen geest in het klein en in het 'groot' binnen dit muggepoepie op de wereld kan bevorderen is dat niets om rouwig over te zijn, maar integendeel alleen maar toe te juichen.

En de allochtone Nederlander dweept niet met zijn cultuur/folklore en vertoond geen enkel onhebbelijk gedrag t.o.v andere culteruur/folklore?
Je wilt beweren dat enkel de blanke cultuur dat doet?
Allochtone Nederlanders bezitten geen bekrompen geest, dat is enkel de blanke Nederlander?

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3597
Za Sep 22, 2018 3:52 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:
Dat is dan geheel in tegenspraak met de grafiek op blz 2.
Op bladzij 2 bevindt zich de inhoudsopgave.

Waar het mij om gaat is de stelling dat immigratie de voornaamste oorzaak van bevolkingstoename in Nederland zal zijn gedurende de komende veertig jaar. Die zie ik nergens onderbouwd.

Sorry was blz 4.
Had er echter het het stukje tekst bij gezet vd grafiek, waaruit blijkt dat de bevolkingsgroei wel toeneemt.

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Za Sep 22, 2018 6:24 pm Reageer met quote

Er zijn nu al gebieden in Azie waar de toeristen niet meer mogen komen omdat het door de enorme toestroom (lees overbevolking in die gebieden) hiervan de natuur zich niet meer kon herstellen. Staat ons dit in bijv. Europa op termijn ook te wachten?.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Sep 22, 2018 7:52 pm Reageer met quote

Als het zo doorgaat wel.. Nederland als ťťn grote stad met enkel enorme betonnen woontorens...

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Sep 22, 2018 8:22 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dat hoeft ook niet onderbouwd te worden. Je hoeft maar rond te kijken in de wijken die vroeger 'volkswijken' genoemd werden. Ga maar eens in de tram zitten. Het enige wat Nederlands spreekt is het kastje wat de halteplaats afroept. En dat was alweer een poosje geleden...
Ik heb speciaal op jouw verzoek enkele ritjes in de Utrechtse sneltram gemaakt. Ik kwam daar een afspiegeling van een multiculturele samenleving tegen. Veel Nederlands taalgebruik en ook wat Arabisch, Turks en enkele voor mij als ervaringsdeskundige redelijk traceerbare andere talen. Maar niemand had een etiketje op zijn voorhoofd met 'massa-immigrant' erop. Je woont zelf in Groningen. Maak me niet wijs dat iedereen in wat er van de GADO geworden is zich in keurig ABN uitdrukt. Dus wat bedoel je precies? Wat is je punt? Je hoeft het OV-tarief voor die tramritjes overigens niet op mijn rekening over te maken want ik doe graag boodschappen in Utrecht. Je hebt daar leuke winkeltjes met lekkere dingen en je kunt er ook uitstekend funshoppen. Smile Overigens is de stad Groningen ook zeer de moeite waard van een bezoekje en met een arrangement van een paar dagen hoef je je ook geen moment te vervelen, om even reclame te maken.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Sep 22, 2018 8:40 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Sorry was blz 4.
Had er echter het het stukje tekst bij gezet vd grafiek, waaruit blijkt dat de bevolkingsgroei wel toeneemt.
Sorry voor mijn luiheid om even verder te kijken en dank voor je correctie. Op zich nuttige rapportage van het CBS. Ik dacht niet dat ik de mogelijkheid van bevolkingsgroei ontkend had gedurende de komende decennia. Die groei is gezien de statistische cijfers en het grafiekje niet spectaculair. Op kortere termijn enigszins groei en daarna vlakt de groei af naar om en nabij de 0,0. Mijn kritiek op de uitspraak dat immigratie de hoofdoorzaak van de bevolkingsgroei is blijft staan, want die blijkt ook niet uit de tekst en de grafiek op bladzijde 4 van het CBS-rapport.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Sep 23, 2018 10:30 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Ik heb speciaal op jouw verzoek enkele ritjes in de Utrechtse sneltram gemaakt. Ik kwam daar een afspiegeling van een multiculturele samenleving tegen. Veel Nederlands taalgebruik en ook wat Arabisch, Turks en enkele voor mij als ervaringsdeskundige redelijk traceerbare andere talen. Maar niemand had een etiketje op zijn voorhoofd met 'massa-immigrant' erop. Je woont zelf in Groningen. Maak me niet wijs dat iedereen in wat er van de GADO geworden is zich in keurig ABN uitdrukt. Dus wat bedoel je precies? Wat is je punt? Je hoeft het OV-tarief voor die tramritjes overigens niet op mijn rekening over te maken want ik doe graag boodschappen in Utrecht. Je hebt daar leuke winkeltjes met lekkere dingen en je kunt er ook uitstekend funshoppen. Smile Overigens is de stad Groningen ook zeer de moeite waard van een bezoekje en met een arrangement van een paar dagen hoef je je ook geen moment te vervelen, om even reclame te maken.

Neem nu eens de moeite om te begrijpen wat je leest. Ik had het over "al een tijdje geleden"...

Toen woonde en werkte ik nog in Den Haag. En het ritje wat ik toen nogal eens moest maken was met lijn 6 die onder andere door de Hobbemastraat ging en de Haagse markt kruiste...

Nu tevreden...?

Groningen heeft niet eens een tram dus elke vergelijking wat dat betreft gaat mank. Ik snap sowieso niet wat Groningen er mee te maken heeft.

Declaraties kun je bij mij niet indienen. Je tramritje was voor eigen risico en rekening. Maar dat had je gelukkig al begrepen..

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3022
Zo Sep 23, 2018 2:13 pm Reageer met quote

Speciaal voor keesvi, je vroeg om bron vermelding op mijn stukje, welnu als je goed had gekeken was het een stuk van de VOLKSKRANT 2017. maar na enig speurwerk heb ik nog een obscure site gevonden waarin het volgende staat geschreven. 2017 17.1 miljoen inwoners

100.000 meer dan in 2016, waarvan 24 duizend natuurlijke aanwas. en nu komt het!!!!79 duizend migranten. cijfers van het C.B.S maar ja dat is ook maar een obscure site

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5745
Zo Sep 23, 2018 5:01 pm Reageer met quote

In plaats van schaarser zijn onze natuurlijke hulpbronnen tegenwoordig dankzij allerhande nieuwe technologie in overvloed voorhanden. Zonne-energie is in principe ongelimiteerd voorradig, evenals energie door wind en getijdenwisseling. De middelen om die energie te winnen worden al efficiŽnter, daar zit een razendsnelle ontwikkeling in. Vergelijk het rendement van een windturbine anno nu, met die van tien jaar terug. Ik ga het niet opzoeken, doe dat zelf eens, je zult versteld staan. Hetzelfde geldt voor zonnecellen/zonpanelen.
Daarbij kan een revolutionaire uiterst voordelige en efficiŽnte methode voor groente,- en fruitteelt, de verticale akkerbouw -natuurlijk ook geschikt in de eiwitbehoefte (bv door soya) van de mens te voldoen- die nu al in de VS enkele grote steden in hun behoefte voorziet enorm veel grond uitsparen voor bv bebouwing en nieuwe natuur. Ruimte in overvloed.
Zo kunnen veel meer mensen van voeding voorzien worden, en kan er oneindig veel meer bouwgrond gecreeerd worden. Maar, het zal maar zeer de vraag zijn of de aanwas van de wereldbevolking nog wel zal toenemen wanneer het welvaartspeil door gebruikmaking van allerlei nieuwe technologieŽn zo zal kunnen stijgen. In Nederland is de reproduktie te laag om de bevolking op peil te houden, wat alles te maken schijnt te hebben met het niveau van onze welvaart, want een dergelijk laag geboortecijfer zien we in alle landen terug met een gelijkaardige welvaart.
We zien hoe over de hele wereld de welvaart toeneemt, dan wel de armoe al meer begint af te nemen. Er is geen enkele reden om te denken dat die trend zich niet door zal kunnen zetten, of zelfs in een enorm versneld tempo terecht zou kunnen komen dankzij onze nieuwverworven technologische mogelijkheden en middelen

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

l.rozewater

Superlid
Superlid
Zo Sep 23, 2018 5:20 pm Reageer met quote

Ik heb het wel eens eerder aangegeven, al de ellende die we nu hebben word door 20 % van de wereld bevolking veroorzaakt. als nu die ander 80% dezelfde levensstandaard krijgen, zit je pas echt in de shit. Een algemene cultuur omslag moet er plaatsvinden.

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Zo Sep 23, 2018 5:32 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
In plaats van schaarser zijn onze natuurlijke hulpbronnen tegenwoordig dankzij allerhande nieuwe technologie in overvloed voorhanden. Zonne-energie is in principe ongelimiteerd voorradig, evenals energie door wind en getijdenwisseling. De middelen om die energie te winnen worden al efficiŽnter, daar zit een razendsnelle ontwikkeling in. Vergelijk het rendement van een windturbine anno nu, met die van tien jaar terug. Ik ga het niet opzoeken, doe dat zelf eens, je zult versteld staan. Hetzelfde geldt voor zonnecellen/zonpanelen.
Daarbij kan een revolutionaire uiterst voordelige en efficiŽnte methode voor groente,- en fruitteelt, de verticale akkerbouw -natuurlijk ook geschikt in de eiwitbehoefte (bv door soya) van de mens te voldoen- die nu al in de VS enkele grote steden in hun behoefte voorziet enorm veel grond uitsparen voor bv bebouwing en nieuwe natuur. Ruimte in overvloed.
Zo kunnen veel meer mensen van voeding voorzien worden, en kan er oneindig veel meer bouwgrond gecreeerd worden. Maar, het zal maar zeer de vraag zijn of de aanwas van de wereldbevolking nog wel zal toenemen wanneer het welvaartspeil door gebruikmaking van allerlei nieuwe technologieŽn zo zal kunnen stijgen. In Nederland is de reproduktie te laag om de bevolking op peil te houden, wat alles te maken schijnt te hebben met het niveau van onze welvaart, want een dergelijk laag geboortecijfer zien we in alle landen terug met een gelijkaardige welvaart.
We zien hoe over de hele wereld de welvaart toeneemt, dan wel de armoe al meer begint af te nemen. Er is geen enkele reden om te denken dat die trend zich niet door zal kunnen zetten, of zelfs in een enorm versneld tempo terecht zou kunnen komen dankzij onze nieuwverworven technologische mogelijkheden en middelen

Allemaal leuk zoals je het voorstelt, al die techniek maar je vergeet 1 ding en dat is de roofbouw op de aarde!!!!
Wat dacht je van de grondstoffen om al die dingen te produceren?
Wat dacht je van al die mensen om die te voorzien van huizen, zonnepanelen, auto's, gas, olie, electra, enz., enz.
Kijk eens hoeveel grondstoffen er nu al verspilt worden, kapot, naar de reiniging en we kopen wel nieuw, bankstel 2 jaar oud, weg ermee want de mode is veranderd.
Die roofbouw zal alleen maar groter worden met meer mensen.
De aarde zal ook uitgeput raken en dan???????

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Sep 23, 2018 7:38 pm Reageer met quote

Je kan elk kind uitleggen dat onbeperkte groei in een vast begrensde ruimte onmogelijk is. Voor sommige volwassenen schijnt dat moeilijker te begrijpen te zijn.
Ook de aarde is een vast omlijnde ruimte en daar gelden dus dezelfde wetten voor..

Eens zullen we van die achterlijke groeiobsessie moeten afstappen. Doen we dat niet dan zal de natuur of de aarde het zelf wel regelen...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5745
Zo Sep 23, 2018 8:02 pm Reageer met quote

theDon schreef:
NicolaasP schreef:

Allemaal leuk zoals je het voorstelt, al die techniek maar je vergeet 1 ding en dat is de roofbouw op de aarde!!!!
Wat dacht je van de grondstoffen om al die dingen te produceren?
Wat dacht je van al die mensen om die te voorzien van huizen, zonnepanelen, auto's, gas, olie, electra, enz., enz.
Kijk eens hoeveel grondstoffen er nu al verspilt worden, kapot, naar de reiniging en we kopen wel nieuw, bankstel 2 jaar oud, weg ermee want de mode is veranderd.
Die roofbouw zal alleen maar groter worden met meer mensen.
De aarde zal ook uitgeput raken en dan???????

Je hebt bij vertikale landbouw in alles minder (grondstof/gif/water/ruimte) nodig, veel minder

Quote:
De toekomst van kweken: Vertical farming
Vertical farming ofwel verticale landbouw is een term die we vaker horen als we praten over LED kweeklampen en duurzaamheid. Maar deze techniek heeft veel meer in zín mars dan duurzaam kweken, het kan het antwoord zijn op de voedseltekorten die we hier op aarde kennen. Wil je weten hoe en waarom? Lees dan verder!

Verticale landbouw is enorm efficiŽnt omdat je maar 1x procent van het water gebruikt van wat we gebruiken bij normale landbouw. Een groot voordeel is ook dat gewassen lokaal gegroeid kunnen zodat er niet meer duizenden kilometers moet worden afgelegd om de sla op uw bord te krijgen. Hierdoor komen er minder uitlaatgassen in de atmosfeer en worden transportkosten beduidend minder.

Er zijn ook geen pesticiden nodig en dat is weer goed voor mens en dier. Er zijn aanwijzingen dat onder andere pesticiden voor de bijensterfte hebben gezorgd.Tevens is het ook geen noodzaak meer om gewassen te modificeren om ze resistent te maken tegen ziektes omdat de omgeving in detail kan worden gecontroleerd.
Het onderzoek naar nog betere LED kweeklampen wordt door de groei van vertical farming beter gestimuleerd wat resulteert in nog effectievere LED kweeklampen.

Tot slot is er minder land nodig om verticaal te kunnen verbouwen en hoef je het land niet te bewerken met kunstmest. Dit is goed want door overmatig gebruik van kunstmest kan de mest in het grondwater komen of in rivieren en meren. Hierdoor kunnen algen de overhand krijgen en het water zuurstofarm maken en daardoor onstaan er dode zones waar weinig leven mogelijk is. Als laatste kan er het hele jaar door verbouwd worden want je bent niet afhankelijk van de seizoenen.

Bedenk daarbij nog dat deze voedselwinning ook nog eens geheel en al via duurzame energie verkregen wordt in de toekomst, duurzame energie die elk jaar gestaag nog weer iets voordelig wordt door allerlei innovatie (voordeliger tov vuile energiewinning) en je ziet hier een heel goede oplossing om een nog groeiende wereldpopulatie veel beter (minder vervuiling, minder roofbouw zoals je zegt) en veel goedkoper (minder transport, minder tijd, minder mankracht, veel hogere produktie (niet meer afhankelijk van buitenlicht) .

Over die bevolkingsgroei nog even. Europa staat nagenoeg stil qua bevolkingsgroei. In 2050 zal de bevolkingsomvang vermoedelijk LAGER zijn dan nu in 2018.
De groei van de wereldbevolking neemt allengs af (gepaard gaand met een gemiddeld hogere levensstandaard in de wereld) , er IS sel sprake van groei, maar van een steeds tragere groei.

zie: https://www.nidi.nl/nl/demos/2017/07/03

Wanneer de wereld ervoor zorgt dat OOK het bij de rest van de wereld sterk achterblijvende continent Afrika een betere toekomst tegemoet kan gaan, en kijk naar China die hierin het voortouw genomen heeft, zal er helemaal geen sprake meer zijn van bevolkinsggroei waar dan ook.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Zo Sep 23, 2018 11:59 pm Reageer met quote

Nicolaas, volgens mij begrijp je het niet helemaal.
Van dat voedsel is mooi maar......die groene energie, moet opgevangen worden en waar doe je dat mee...met apparaten.
Die apparaten moeten ook geproduceerd worden en daar zijn grondstoffen voor nodig.
Het is als met de elec.auto, er moet heel veel geproduceerd worden om hem op de weg te krijgen en ook dan moet er energie voor handen zijn die weer opgewekt wordt door machines en/of zonnepanelen.
Mooi dat hij geen schadelijke uitstoot heeft maar het productie proces des te meer.
Kortom er wordt zo wie zo heel veel grondstof gebruikt en dat wordt alleen maar erger als er meer mensen komen.De winning van grondstoffen houd een keer op en zeker met de huidige roofbouw.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Sep 24, 2018 12:22 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Neem nu eens de moeite om te begrijpen wat je leest. Ik had het over "al een tijdje geleden"...
Je tekst was:
Quote:
Dan krijg ik, ondanks je slotzin de indruk dat je het wel degelijk over het heden hebt want de rest van de alinea is in tegenwoordige tijd geformuleerd. Het spijt me maar daarmee is je verwijt aan mij onterecht.

Momenteel is er geen sprake van massa-immigratie. De GADO zal er ooit wel andersoortige rijtuigen op nagehouden hebben dan alleen maar bussen. Als je daar, voor alle duidelijkheid heden ten dage, een ritje in het OV maakt dan hoor je daar niet alleen maar vlekkeloos ABN maar ook nogal wat Gronings en in Friesland Fries etc. Dat zegt niets over de mate van integratie en dat geldt net zo goed voor mensen die onderling een andere taal dan Nederlands met elkaar spreken.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Sep 24, 2018 9:23 am Reageer met quote

Dat jij de indruk hebt, wil nog niet zeggen dat het zo is. Zoals ik al eerder zei, als je een taaldiscussie wil, begin dan een taaltopic. daar kunnen we allemaal nog van leren.

Jij vindt dat er geen massa-immigratie plaats vindt. Ik zie dat toch helemaal anders als ik enkel al het nieuws volg en een beetje om mij heen kijk.

In Groningen spreekt men Gronings, in Friesland fries... In Den Haag plat Haags en in Nederland Nederlands. Nogal logisch lijkt mij. Net zo goed als dat ze in ArabiŽ Arabisch speken... Dus wat is je punt...?

Overigens gaat elke Groninger die ik tot nu toe tegengekomen ben over in het Nederlands als ze merken dat je geen Groninger bent. En heb ik mijn plat Haags in de kast gezet omdat ik ook 'normaal' Nederlands heb leren spreken zoals elke Nederlander. (En probeer ik het Gronings een beetje te volgen wat ook steeds beter lukt)

Als je naar een ander land emigreert is het eerste wat je doet de taal van dat land te leren. Dat vind ik een eerste voorwaarde. Anders heb je al bij voorbaat een achterstand. En ik vind het ook niet meer dan fatsoenlijk dat je dat doet. Als je totaal geen interesse hebt in het land dat je opneemt, wat doe je er dan? "Keer om", zou mijn navigatieapparaat zeggen....

l.rozewater

Superlid
Superlid
Ma Sep 24, 2018 2:03 pm Reageer met quote

Kees is dat nu moeilijk, om iets niet te willen begrijpen?. De discussie gaat over overbevolking, met als sub gedeelte overbevolking in Nederland. Het is aangetoond dat Nederland niet groter word, en dat elk jaar er meer mensen in Nederland zijn/komen. Het is aangetoond dat de grootste groei word veroorzaakt door migranten (bron C.B.S) en waar praat jij over..... een busreis.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Sep 24, 2018 6:27 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Overigens gaat elke Groninger die ik tot nu toe tegengekomen ben over in het Nederlands als ze merken dat je geen Groninger bent.
Doen (nakomelingen van) immigranten dat dan niet?
Quote:
Als je naar een ander land emigreert is het eerste wat je doet de taal van dat land te leren. Dat vind ik een eerste voorwaarde. Anders heb je al bij voorbaat een achterstand.
Je moest eens weten hoe mensen met een verblijfsvergunning hun stinkende best doen om de taal te leren... Met het werven van gastarbeiders is er altijd van uitgegaan dat ze na verloop van tijd weer zouden vertrekken. Daarom hoefden ze de taal niet te leren maar een groot aantal bleef toch en lieten hun gezinnen overkomen, die vervolgens in de leeglopende woonkazernes in bepaalde wijken gehuisvest werden. Er zijn toen grote fouten gemaakt die de integratie niet bevorderden. In deze discussie gaat het om actuele zorgen over voorspellingen van overbevolking die onterecht zijn. Niet over taalbarriŤres.

Pagina 2 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Plaats reactie