Voorruit auto wordt straks een groot projectiescherm
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Do Sep 20, 2018 12:31 am Reageer met quote

Telefoons in auto's, zijn levens gevaarlijk en men is met man en macht bezig dit in te perken.
Men krijgt er zelfs een dikke prent voor als je hem al aan raakt en terecht.
Nu gaat men dit doen, je voorruit van je auto een projectie scherm maken, ik denk zeker niet dat dit de veiligheid ten goede komt.

Porsche en Hyundai hebben 80 miljoen dollar geďnvesteerd in een Zwitsers bedrijf dat via zogeheten Augmented Reality alle noodzakelijke informatie - zoals navigatie - op de voorruit kan projecteren.
Lees en kijk verder; klikkie

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Do Sep 20, 2018 12:41 am Reageer met quote

theDon schreef:
Telefoons in auto's, zijn levens gevaarlijk en men is met man en macht bezig dit in te perken.
Men krijgt er zelfs een dikke prent voor als je hem al aan raakt en terecht.
Nu gaat men dit doen, je voorruit van je auto een projectie scherm maken, ik denk zeker niet dat dit de veiligheid ten goede komt.

Porsche en Hyundai hebben 80 miljoen dollar geďnvesteerd in een Zwitsers bedrijf dat via zogeheten Augmented Reality alle noodzakelijke informatie - zoals navigatie - op de voorruit kan projecteren.
Lees en kijk verder; klikkie

Het gaat om het onderste gedeelte van je ruit, daarin informatie die je anders van je navigatie moet halen, dus je blik echt van de weg moet halen.

je kan elke inovatie onderuit proberen te halen door het te bestempelen als absoluut onveilig maar datzal er niet toe doen, het komt er en zal 100 % bijdragen aan de veiligheid.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15529
Do Sep 20, 2018 2:47 am Reageer met quote

Het gaat bij die projectie natuurlijk niet om de hele voorruit maar om een klein gedeelte. In straaljagers en gevechtshelikopters werkt het absoluut. In die tak van sport, de luchtvaart, is het al heel lang gebruikelijk om zonder zicht op de route die te gaan is op instrumenten te vliegen. Dat is bij autorijden essentieel anders. Een rijbewijs is geen vliegbrevet voor geavanceerde luchtvaarttechnologie waarvoor je een gedegen training nodig hebt. Ik heb een piloot gekend die een poos Airbus gevlogen heeft. Noemde zichzelf gekscherend 'buschauffeur' maar ondanks alle hulp van moderne technologie is het natuurlijk minder simpel dan het lijkt. Maar misschien werkt het inderdaad en zorgt die projectie toch voor meer aandacht op de weg.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29872
Do Sep 20, 2018 10:42 am Reageer met quote

nandes schreef:

Het gaat om het onderste gedeelte van je ruit, daarin informatie die je anders van je navigatie moet halen, dus je blik echt van de weg moet halen.

je kan elke inovatie onderuit proberen te halen door het te bestempelen als absoluut onveilig maar datzal er niet toe doen, het komt er en zal 100 % bijdragen aan de veiligheid.

Over die 100% heb ik mijn twijfels. De lichamelijke condities van de chauffeur lijken mij veel belangrijker. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of dat navigatieschermpje onder in de ruit zit of een decimeter lager in het dashboard zoals bij ons het geval is. Ik vraag mij eerder af hoe de zichtbaarheid is als de zon laag staat en pal in je gezicht schijnt..
En als de ruit scheurt en vervangen moet worden? Dan kost het je gelijk ook een nieuw navigatiesysteem...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Sep 20, 2018 1:10 pm Reageer met quote

Er is geen speciale voorruit nodig. Systemen om navigatie en/of instrumenten op de voorruit te projecteren zijn ook nu al verkrijgbaar en niet eens zo gek duur: Head up display: informatie op binnenkant autoruit en Navigatie geprojecteerd op de autoruit: De Navdy Projector.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Sep 21, 2018 12:56 am, in totaal 1 keer bewerkt

theDon.1

Superlid
Superlid
Do Sep 20, 2018 11:17 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Het gaat bij die projectie natuurlijk niet om de hele voorruit maar om een klein gedeelte.
Op de foto's in de link, zie ik dat toch anders. Ook telefoon en app's worden getoond. Ook berichten van app's die je zo af kan lezen. Ik denk dat het dan met de veiligheid droevig gesteld gaat worden en net zo'n invloed heeft als de smartphone.

In straaljagers en gevechtshelikopters werkt het absoluut. In die tak van sport, de luchtvaart, is het al heel lang gebruikelijk om zonder zicht op de route die te gaan is op instrumenten te vliegen. Dat is bij autorijden essentieel anders. Een rijbewijs is geen vliegbrevet voor geavanceerde luchtvaarttechnologie waarvoor je een gedegen training nodig hebt. Ik heb een piloot gekend die een poos Airbus gevlogen heeft. Noemde zichzelf gekscherend 'buschauffeur' maar ondanks alle hulp van moderne technologie is het natuurlijk minder simpel dan het lijkt. Maar misschien werkt het inderdaad en zorgt die projectie toch voor meer aandacht op de weg.

Ik denk dat het in een vliegtuig/helikopter heel anders is en wel veilig kan zijn.
In de lucht heb je geen kinderen die plots oversteken, fietsers die alles uithalen wat god verboden heeft, enz.
Ik denk dat projectie heel veel af leid.
Als je een appje krijgt en dat kan lezen op je voorruit, ben je toch afgeleid.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 10:57 am Reageer met quote

theDon schreef:
Op de foto's in de link, zie ik dat toch anders. Ook telefoon en app's worden getoond. Ook berichten van app's die je zo af kan lezen. Ik denk dat het dan met de veiligheid droevig gesteld gaat worden en net zo'n invloed heeft als de smartphone.
Daar zeg je mee dat niet zozeer dat maar wat er precies geprojecteerd wordt op de voorruit maatgevend is voor de afleiding van het verkeer. Ja, dat vraag ik me ook af. Als je achter het stuur enkel met een handsfree setje over een miljoenentransactie zit te onderhandelen tijdens het rijden geloof ik ook al niet zo dat je je volle aandacht hebt bij de veiligheid in het verkeer.
Quote:
Ik denk dat het in een vliegtuig/helikopter heel anders is en wel veilig kan zijn.
In de lucht heb je geen kinderen die plots oversteken, fietsers die alles uithalen wat god verboden heeft, enz.
Nee, maar wel al dan niet hittegevoelige raketten en dergelijke ongein.

theDon.1

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 3:59 pm Reageer met quote

[quote="Keesvi"]
theDon schreef:

Quote:
Nee, maar wel al dan niet hittegevoelige raketten en dergelijke ongein.

Als ze worden bestookt met raketten, gaan er allemaal alarmen af in vliegtuigen en helikopters en kan je maatregelen nemen.
In een auto gaat er geen alarm af als er een kind de weg op rent achter een bal aan en dan net op het moment dat je even een appje op je voorruit leest.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 5:25 pm Reageer met quote

theDon schreef:
In een auto gaat er geen alarm af als er een kind de weg op rent achter een bal aan en dan net op het moment dat je even een appje op je voorruit leest.
Dat is nu juist een van de dingen die je kunt inbouwen met slimme ict-toepassingen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3853
Vr Sep 21, 2018 5:55 pm Reageer met quote

Ik vind het helemaal zo gek niet en vermoed dat het de veiligheid ten
goede komt.
Systeem moet natuurlijk eerst goed uitgetest worden.
Ik ben b.v. heel blij met de technologie van google maps op mijn telefoon als ik de weg moet vinden ergens met de auto, werkt perfect. Heel wat beter dan een kaart.

Technologie is echt niet altijd een slecht, er komen ook vele goede dingen uit voort.
De grootste fouten in het verkeer worden altijd nog door mensen zelf gemaakt en niet door de technologie.

theDon.1

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 7:41 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:
Dat is nu juist een van de dingen die je kunt inbouwen met slimme ict-toepassingen.

Ik denk dat dit heel moeilijk gaat worden maar het zou misschien kunnen maar denk dat wij dat niet meer zullen meemaken.

theDon.1

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 7:46 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Technologie is echt niet altijd een slecht, er komen ook vele goede dingen uit voort.
De grootste fouten in het verkeer worden altijd nog door mensen zelf gemaakt en niet door de technologie.

Technologie is niet altijd slecht en dan denk ik aan de medische wereld.
Op de weg is het nog steeds een drama gezien de vele ongelukken bij zelfrijdende auto's bv Tesla.
Technologie is hel mooi maar kan slecht tegen vocht, vervuiling, enz en juist dat is het probleem op de weg.
Bij reparaties aan auto's, maak ik heel veel mee dat storingen juist veroorzaakt worden door de electronica.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 9:26 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Ik denk dat dit heel moeilijk gaat worden maar het zou misschien kunnen maar denk dat wij dat niet meer zullen meemaken.
Met je eens dat dit vooralsnog heel theoretisch gesteld is. Elektronica in de auto zou maatwerk moeten zijn; je zou de keuze moeten hebben omdat de een er beter mee kan omgaan dan de ander. Mijn vrouw heeft voldoende aan een stuur en drie pedalen, bij wijze van spreken. Van al die lampjes wordt ze alleen maar zenuwachtig. Ik zit ergens halverwege denk ik. Een aantal voorzieningen vind ik handig maar ik maak lang niet overal gebruik van.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6072
Vr Sep 21, 2018 10:14 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Op de weg is het nog steeds een drama gezien de vele ongelukken bij zelfrijdende auto's bv Tesla.

Er is maar 1 geval waarbij er sprake is geweest van een dodelijk ongeluk.

Vertel eens waar we kunnen lezen dat er dramatisch veel andere ongelukken plaatsvinden met zelfrijdende auto's van Tesla Don?

a propos:
Quote:
Het eerste -en nog steeds enige- dodelijke ongeval met een zelfrijdende auto van Uber was hoogstwaarschijnlijk niet te vermijden, ook niet door een automobilist met een gewone auto. Dat verklaart de politie van de stad Tempe, Arizona na het zien van camerabeelden van het ongeluk.
Volgens de eerste informatie van de politie liep de 49-jarige, mogelijk dakloze vrouw plotseling de straat op met een fiets aan haar hand, terwijl even verderop een voetgangersoversteekplaats was. De auto reed weliswaar enkele kilometers te hard, maar uit de video van de auto blijkt dat de vrouw plotseling vanuit de schaduw de weg overstak. ,,Het is duidelijk dat deze botsing in elke modus, autonoom of handmatig, moeilijk te voorkomen was'', aldus politieagente Sylvia Moyr tegen de San Francisco Chronicle.

https://www.ad.nl/auto/politie-dodelijk-ongeval-zelfrijdende-auto-was-niet-te-vermijden~a3955a8f/

Don, je had laatst een topic aangemaakt over blikschade bij auto's toegerust met slimme technologie, waarvan de oorzaak was dat de chauffeurs in kwestie de handleiding niet hadden gelezen en hun auto bedienden ALSOF het een zelfrijdende auto was, waar ze dus helemaal niet voor verkocht waren... Ik denk dat je daarmee in de war bent. Hierboven ben je waarschijnlijk zelf bezig auto's toegerust met slimme technologie uit te geven voor 'zelfrijdend' terwijl ze die kwalificatie van helemaal niemand gekregen hebben, niet van de ontwerper, de fabriek, de verkoper, en niet in de handleiding

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon.1

Superlid
Superlid
Vr Sep 21, 2018 11:02 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
theDon schreef:

Er is maar 1 geval waarbij er sprake is geweest van een dodelijk ongeluk.

Vertel eens waar we kunnen lezen dat er dramatisch veel andere ongelukken plaatsvinden met zelfrijdende auto's van Tesla Don?

a propos:
Quote:
Het eerste -en nog steeds enige- dodelijke ongeval met een zelfrijdende auto van Uber was hoogstwaarschijnlijk niet te vermijden, ook niet door een automobilist met een gewone auto. Dat verklaart de politie van de stad Tempe, Arizona na het zien van camerabeelden van het ongeluk.
Volgens de eerste informatie van de politie liep de 49-jarige, mogelijk dakloze vrouw plotseling de straat op met een fiets aan haar hand, terwijl even verderop een voetgangersoversteekplaats was. De auto reed weliswaar enkele kilometers te hard, maar uit de video van de auto blijkt dat de vrouw plotseling vanuit de schaduw de weg overstak. ,,Het is duidelijk dat deze botsing in elke modus, autonoom of handmatig, moeilijk te voorkomen was'', aldus politieagente Sylvia Moyr tegen de San Francisco Chronicle.

https://www.ad.nl/auto/politie-dodelijk-ongeval-zelfrijdende-auto-was-niet-te-vermijden~a3955a8f/

Don, je had laatst een topic aangemaakt over blikschade bij auto's toegerust met slimme technologie, waarvan de oorzaak was dat de chauffeurs in kwestie de handleiding niet hadden gelezen en hun auto bedienden ALSOF het een zelfrijdende auto was, waar ze dus helemaal niet voor verkocht waren... Ik denk dat je daarmee in de war bent. Hierboven ben je waarschijnlijk zelf bezig auto's toegerust met slimme technologie uit te geven voor 'zelfrijdend' terwijl ze die kwalificatie van helemaal niemand gekregen hebben, niet van de ontwerper, de fabriek, de verkoper, en niet in de handleiding

Je denkt het weer beter te weten Nicolaas, het wordt tijd dat je de media omtrent dit eens beter in de gaten houd voor je hierover een mening geeft.
Jij hebt al eerder aangegeven dat je helemaal gek bent van de electronica in auto's, robots, zelfrijdende auto's, enz.
Ik hoop echter dat je niet het slachtoffer ervan wordt!

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Sep 22, 2018 1:23 am Reageer met quote

Bij mijn weten zijn aanrijdingen met zelfsturende auto's niet de orde van de dag en niet in de laatste plaats omdat ze nog niet op de openbare weg mogen. Correct me if I'm wrong. Laten we het in deze discussie maar houden bij ict snufjes als hulpmiddel om het rijden al dan niet veiliger maken. Iemand ervaring met die apparaten die de rijgegevens op de voorruit projecteren? Als het werkelijk voordelen heeft dan valt de uitgave zelfs voor een simpel setje van een euro of honderd zeker te overwegen, dunkt mij.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29872
Za Sep 22, 2018 11:21 am Reageer met quote

Zolang je die 'snufjes' aan/uit kan zetten heb ik er niet zo'n moeite mee. Dan kun je zelf bepalen of je het wel of niet gebruikt. Ik maak mij meer zorgen over de kwetsbaarheid en de gevoeligheid voor storingen van al die gadgets. Prachtig als een auto automatisch kan inparkeren. Maar wat als het fout gaat en je beukt een deuk in de auto van een ander.. Wie betaalt dan de schade? Jij? De autodealer? De maker van de software?

Tweede nadeel is dat de bestuurder niet meer de routine van het zelf inparkeren heeft en daardoor het gevoel daarvoor gaat verliezen. Zal zeker gelden voor beginnende chauffeurs.. Als het apparaat dan kapot is moet hij een ander vragen om zijn auto in te parkeren... Very Happy

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 1

Plaats reactie