De intelligentie van een dino?
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6104
Ma Sep 17, 2018 12:22 pm Reageer met quote

Een vraag die ik jullie wil voorleggen

In de Volkskrant van vandaag een groot artikel over de dinosauriŽrs, dat ze er erg kleurig uit moeten hebben gezien, en...erg intelligent moeten zijn geweest.

De vraag: wat kun je je daar nu bij voorstellen, bij die intelligentie van een dino. Dat ze met allerlei slimme middelen op allerlei slimme manieren hun prooi wisten te verschalken, verder kom ik eigenlijk niet. Misschien waren ze wel honderd keer slimmer als wij, gesteld dat wij hen hadden kunnen observeren...waar zou je dat dan aan gemerkt kunnen hebben behoudens allerlei bijzondere jachttechnieken?

Wie wil zijn of haar fantasie daar eens over laten gaan?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Sep 17, 2018 3:15 pm Reageer met quote

Even gesteld dat de dino's die miljoenen jaren leefden voordat de mens, lang na hun extinctie, kwam kieken een superbrein bezaten, dan hadden ze die kolossale meteoriet waardoor ze uiteindelijk uitgestorven zij lang en breed van te voren zien aankomen, zoals wij dat kunnen dankzij al onze uitvindingen en instrumenten, instrumenten waarmee we een meteoriet (waarschijnlijk) ook in een andere baan kunnen brengen en dat lot wat de dino beschoren was bij onszelf zouden kunnen voorkomen.
Kunnen ze toch nooit echt slim geweest zijn?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 501
Ma Sep 17, 2018 6:59 pm Reageer met quote

Is een aap die een stokje in een mierennest steekt om lekkere beestjes te eten intelligenter dan een bacterie die zichzelf resistent maakt?
Ik vind de bacterie veel knapperderder, want die heeft chemie gestudeerd.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29910
Ma Sep 17, 2018 7:21 pm Reageer met quote

Wat is dan precies 'intelligent'...?

Sommige mensen zou je 'dom' kunnen noemen. Maar die zijn dan toch doorgaans nog wel slimmer dan het slimste dier...

Op sommige vlakken kun je mensen nu eenmaal niet met dieren vergelijken....

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15558
Ma Sep 17, 2018 8:27 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
De dino's zijn niet verdwenen vanwege hun "uitvindingen" hun "expansiedrift" "wapens, oorlogen, vervuiling of wat dan ook. Ze zijn verdwenen vanwege iets dat de aarde zelf deed, aardbeving, kantelen van de polen enz
DinoauriŽrs zijn niet uitgestorven. De grotere soorten zijn verdwenen maar de kleinere zijn er nog steeds. Die noemen we 'vogels'.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Sep 17, 2018 11:55 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
En die vogels zijn verrekte slim.
Ik vlak ze op het gebied van overlevingsdrang maar ook van intelligentie absoluut niet uit.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Sep 18, 2018 9:12 am Reageer met quote

annette49 schreef:
Kees schreef:DinoauriŽrs zijn niet uitgestorven. De grotere soorten zijn verdwenen maar de kleinere zijn er nog steeds. Die noemen we 'vogels'.

En die vogels zijn verrekte slim.

Ze volgen vooral hun instinct. En daarnaast hebben dieren zeker wel een geheugen en kunnen ze wel trucjes leren. (afhankelijk van de diersoort)
Maar kun je dat intelligentie noemen..?

Ze kunnen niet beredeneren en zullen nooit een woord spreken, laat staan schrijven.

Vandaar mijn vraag: wat is intelligentie nu precies...?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Sep 18, 2018 3:32 pm Reageer met quote

De gorilla KOKO had zich zo'n 300 symbolen eigen gemaakt, daarmee kon hij zich perfect uitdrukken. Het cruciale verschil zit hem in wat Annette in haar tweede reactie noemde: de duimpjes.
Als eerste bezong Aristoteles het vernuft van de menselijke hand. Misschien hebben we onze 'intelligentie' aan die hand te danken. Wat zou een creatuur met stijve poten en onhandige klauwen waarmee alleen maar dingen een beetje mee vastgeklemd kunnen worden aan ons type intelligentie gehŠd hebben.... Ons type intelligentie, daarmee bedoel ik onze cultuurvoortbrengende intelligentie, ofwel de intelligentie achter de creativiteit daarvan. Cultuurvoortbrengende activiteit die ook weer de mens zelf voortbracht, de mens die een producerend produkt is van zijn cultuur.
En wat is die cultuur, wat houdt dat in. Niet alleen maar praktische dingen zoals onze agricultuur die de mensen natuurlijk wel meteen een enorme voorsprong op de meeste andere dieren gaf, maar ook cultuur-aspecten om onze emoties mee in bedwang te houden, die te reguleren of te sublimeren. Sport, theater, dans, muziek, en allerhande riten die we over de hele wereld tegenkomen, alleen in vorm een klein beetje verschillend. Voor al die zaken was ons lijf nodig, in het bijzonder de hand. De hand gaf zin aan allerlei typen van denken/redeneren, want de hand maakte het mogelijk de omgeving aan de eigen menselijke behoeften en verlangens aan te passen, geen ander dier kon dat in diezelfde mate. Niet doordat die de hersenen er niet toe bezat, maar doordat het geen zin had die te gebruiken, hij miste de genialiteit, de geniale mogelijkheden van de hand (in samenwerking met de rest van ons lijf).

Een kraai is in sommige tests oneindig veel sneller en gewiekster in het oplossen van problemen om bij zijn hapje te komen dan de mens dat zou zijn bij vergelijkbare tests, een chimp heeft een veel groter korte termijn-geheugen, en ik denk denk dat er veel intelligibele kwaliteiten bij allerlei diersoorten te benoemen zijn waarin die soorten ons de baas zijn.
De Cartesiaanse gedachte dat een dier alleen instincten kent, een soort werktuig, een soort machine, een 'onbezield' mechanisme vormt ligt dankzij bv Frans de Waal al heel lang achter ons. Er is weinig dat ons doet verschillen van de Bonobo. Waarom de Bonobo of de chimp geen instrumentenmakers of landbouwers werden zoals de mens dat heeft mogelijk vooral te maken met het ontbreken van de aanleg voor taal, taal die mbv een oneindige reeks klanken gesproken, eventueel uitgeschreeuwd kan worden zoals onze menselijke talen. Want verder kennen de mensapen dezelfde vernuftige gevoelige hand als wij hebben en bezitten ze net als wij een sterk ontwikkeld zelfbewustzijn.
In IndonesiŽ menen ze overigens dat de Orang oetan best wel kan praten, maar, als de dood aan het werk gezet te worden, wijselijk zijn mond houdt

Roman Kent

virgo

Stamgast
Stamgast
Di Sep 18, 2018 3:54 pm Reageer met quote

Intelligentie bij dieren wordt altijd afgezet tegen menselijke intelligentie. Dat is van de ene kant onontkoombaar (want we hebben geen ander referentiepunt dan ons zelf), maar ook een beetje oneerlijk want het is eenrichtingsverkeer. We kunnen niet weten of dieren vormen van intelligentie hebben waar wij mensen geen notie van kunnen hebben of waar we liever niet aan herinnerd worden sinds we de aap in ons overwonnen menen te hebben door hem op te sluiten in de kooi van het on(der)bewuste.
Ook zonder definitie van dierlijke intelligentie (daarover is geen overeenstemming) weten we goed wat we bedoelen als we b.v. dolfijnen, chimps of kraaien intelligente beesten noemen.
Het is als met de definitie van het begrip tijd. Iedereen weet wat tijd is totdat hij moet vertellen wat het is.

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Wo Sep 19, 2018 12:08 am Reageer met quote

Dieren houden de natuur in stand op wat voor manier dan ook.
Mensen zijn zo dom om de aarde naar de gallemiezen te helpen.
Wie is er dan slimmer?Shocked

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Sep 19, 2018 3:25 am Reageer met quote

theDon schreef:
Er bestaat niet iets als een goede of slechte natuur maar slechts natuur waar de mens net zo goed als virussen en bacteriŽn, insecten, vissen, reptielen naast planten, weerkundige en geologische verschijnselen deel van uitmaakt. Ik hoor soms beweren dat een strenge winter goed zou zijn voor de natuur. Zijn zachte winters dan geen onderdeel van de natuur? O, er wordt bedoeld dat er daarna minder insecten zijn? Hetgeen eveneens, terzijde, flauwekulpraat is. Dat de mens beter zou moeten weten dan zijn eigen habitat om zeep te helpen ben ik met je eens maar dat geldt net zo goed voor andere diersoorten, zoals sprinkhanen als lichtend voorbeeld met hun vraatzucht. Hoe subjectief zijn begrippen als intelligentie en natuur? Ik denk nogal.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Sep 19, 2018 3:15 pm Reageer met quote

virgo schreef:
Intelligentie bij dieren wordt altijd afgezet tegen menselijke intelligentie. Dat is van de ene kant onontkoombaar (want we hebben geen ander referentiepunt dan ons zelf), maar ook een beetje oneerlijk want het is eenrichtingsverkeer. We kunnen niet weten of dieren vormen van intelligentie hebben waar wij mensen geen notie van kunnen hebben of waar we liever niet aan herinnerd worden sinds we de aap in ons overwonnen menen te hebben door hem op te sluiten in de kooi van het on(der)bewuste.
Ook zonder definitie van dierlijke intelligentie (daarover is geen overeenstemming) weten we goed wat we bedoelen als we b.v. dolfijnen, chimps of kraaien intelligente beesten noemen.
Het is als met de definitie van het begrip tijd. Iedereen weet wat tijd is totdat hij moet vertellen wat het is.

Maar Virgo, wanneer we nu de observaties van Frans Waal bv eens nemen waarbij hij zoveel overeenkomsten tussen het sociale gedrag van mens en bonobo ontwaart, en tot de conclusie komt dat dat bij de bonobo een stuk harmonieuzer en doeltreffender verloopt dan dat dat bij mensengemeenschappen, menselijke relaties vaak het geval is, dan heb je het wel over ťen en hetzelfde type intelligentie zou ik denken die onze gemeenschapszin (gemeenschapsnoodzaak) reguleert en de wijze waarop wij onderling vijandige gevoelens proberen op te lossen (meestal met straf wanneer die tot uiting gebracht worden, precies als bij de Bonobo).
Ik ben het helemaal met je eens dat er vele diersoorten moeilijk of zelfs met geen enkele mogelijkheid op 'intelligentie' bestudeerd kunnen worden, bv de mier, of bacteriŽn, ofschoon ze allerlei gedragingen vertonen waaruit blijkt dat ze zich aan hun omgeving aanpassen en in het geval van de mier een vaak boeiende onderlinge organisatie kennen. Maar, dergelijke creaturen staan te ver van ons af om analogiŽen te vormen. Bovendien lijkt er bij deze wat lagere levensvormen geen sprake te zijn van een individu dat de mogelijkheid bezit van het programma af te wijken. Bij apen, dolfijnen, zoogdieren in het algemeen is dat juist wat hun studie zo boeiend maakt, de individuele verschillen, de verschillende karakters binnen een gemeenschap en de wijze waarop een groep of gemeenschap daarmee omgaat, hoe ze die onderlinge individuele karakterverschillen weten te harmoniseren (soms) met allerlei daartoe ontwikkelde rituelen, gebruiken, sancties, bevestigingen (versterkingen van een bepaald soort gedrag).
Van de Bonobo zouden wij wat dat aangaat erg veel kunnen leren aldus Frans de Waal die een aantal waanzinnig interessante boeken hierover schreef. Noem dan zo'n dier maar eens NIET intelligent Razz

Maar helemaal met je eens, bij sterk van ons verschillende diersoorten kan er van allerlei sterk van ons verschillende vormen van intelligentie sprake zijn die zich vanwege die biologische kloof moeilijk of volstrekt niet laten onderzoeken. Ik denk dat we genoodzaakt zijn ons te beperken tot het type intelligentie waar we de veruitelijkingen van in onszelf na kunnen voltrekken, het type intelligentie dat met allerlei creatieve vormen van sociale en individuele 'problem-solving' te maken heeft waarbij de problemen dezelfde oorzaken kennen. Bv 'jaloezie'. Lees Frans de Waal over de rol, de betekenis van jaloezie in een Bonobogemeenschap daar herkennen wij ons onmiddelijk in. Een dergelijke overeenkomst ontbreekt ten enemale met ver van ons af staande diersoorten als de mier of het pantoffeldiertje.

Roman Kent

theDon.1

Superlid
Superlid
Wo Sep 19, 2018 4:32 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:
Er bestaat niet iets als een goede of slechte natuur maar slechts natuur waar de mens net zo goed als virussen en bacteriŽn, insecten, vissen, reptielen naast planten, weerkundige en geologische verschijnselen deel van uitmaakt.
Dat ben ik met je eens maar de mens is wel de verwoestende factor in de natuur.
Ik hoor soms beweren dat een strenge winter goed zou zijn voor de natuur. Zijn zachte winters dan geen onderdeel van de natuur? O, er wordt bedoeld dat er daarna minder insecten zijn? Hetgeen eveneens, terzijde, flauwekulpraat is.
Dit is geen flauwe kul praat, dit jaar bv was er een wespen plaag omdat we een zachte winter hebben gehad.

Dat de mens beter zou moeten weten dan zijn eigen habitat om zeep te helpen ben ik met je eens maar dat geldt net zo goed voor andere diersoorten, zoals sprinkhanen als lichtend voorbeeld met hun vraatzucht.De mens,roeit bepaalde vijanden van bv de sprinkhaan uit zodat die gaat overheersen. Dat gebeurd met vele dieren dat hun vijanden, uitgeroeid zijn door de mens. Die dieren gaan overheersen waardoor ze afgeschoten moeten worden door...weer de mens.

Hoe subjectief zijn begrippen als intelligentie en natuur? Ik denk nogal.

virgo

Stamgast
Stamgast
Wo Sep 19, 2018 4:51 pm Reageer met quote

Nicolaas, ik kan de inhoud van jouw laatste bijdrage alleen maar onderschrijven.
Het gedrag van Bonobo's kan ons mensen zeker wat leren, b.v. als het gaat om het oplossen van conflicten.
Als mens staan we een beetje tussen de Bonobo en de Chimp in, maar de meer vredelievende Bonobo kan ons misschien tot voorbeeld strekken. Wellicht kunnen we ooit wat dna van deze aap overhevelen naar de mens? Liefst nog voordat de mens een verwoeste aarde achterlaat en op Mars een volgende planeet naar de filistijnen gaat helpen.
Met Bonobobloed in d'adren kunnen wij zingen: Hoe goed en zalig moet het zijn waar Geert en Mark in eendracht leven. (gezongen op de melodie van de evergreen Ubi caritas et amor)

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Sep 19, 2018 5:12 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Keesvi schreef:
Ik hoor soms beweren dat een strenge winter goed zou zijn voor de natuur. Zijn zachte winters dan geen onderdeel van de natuur? O, er wordt bedoeld dat er daarna minder insecten zijn? Hetgeen eveneens, terzijde, flauwekulpraat is.

Dit is geen flauwe kul praat, dit jaar bv was er een wespen plaag omdat we een zachte winter hebben gehad.
Het is iets ingewikkelder. Er waren dit jaar maar eerder meer wespen dan normaal, dit komt door de zachte winter die we gehad hebben. Insecten hebben de beschikking over een natuurlijke antivriesinstallatie. Ze kunnen makkelijk temperaturen van -20 tot wel -40 overleven. Als het al vroeg in het jaar warm weer is komen ze vroeger uit hun winterslaap. Gaat het vervolgens toch weer vriezen dan is dat voor veel insecten dodelijk. De winter op zich heeft weinig invloed op het aantal insecten op zich. Of je zo'n mechanisme intelligentie moet noemen geloof ik niet. Het lijkt me een kwestie van natuurlijke selectie.

theDon.1

Superlid
Superlid
Wo Sep 19, 2018 11:11 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:
Keesvi schreef:

Het is iets ingewikkelder. Er waren dit jaar maar eerder meer wespen dan normaal, dit komt door de zachte winter die we gehad hebben. Insecten hebben de beschikking over een natuurlijke antivriesinstallatie. Ze kunnen makkelijk temperaturen van -20 tot wel -40 overleven. Als het al vroeg in het jaar warm weer is komen ze vroeger uit hun winterslaap. Gaat het vervolgens toch weer vriezen dan is dat voor veel insecten dodelijk. De winter op zich heeft weinig invloed op het aantal insecten op zich. Of je zo'n mechanisme intelligentie moet noemen geloof ik niet. Het lijkt me een kwestie van natuurlijke selectie.

Ik denk ook niet dat het intelligentie is alhoewel dat dieren heel goed weten wat ze doen.
Ik had hier het voorbeeld wespen aangehaald maar kunnen ook andere dieren zijn.
Van vroeger weet ik toen de winters veel strenger waren, dat bepaalde dieren bij een strenge winter, er in de zomer minder waren.
Vele dieren overleven door hun instinct maar is dat bij de mens ook niet zo?
Met de intelligentie van de mensen helpen ze de wereld om zeep maar als de nood aan de man komt, komt dan ook niet het instinkt naar boven om te overleven?

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Sep 20, 2018 12:06 am Reageer met quote

theDon schreef:
Van vroeger weet ik toen de winters veel strenger waren, dat bepaalde dieren bij een strenge winter, er in de zomer minder waren.
Natuurlijk spelen omstandigheden een grote rol bij de grootte van de populaties. Is er weinig voedsel tgv langdurige droogte dan zullen veel dieren zich minder snel voortplanten. Maar bij een mooie nazomer zullen die wespenvolken evengoed prima gedijen.
Quote:
Vele dieren overleven door hun instinct maar is dat bij de mens ook niet zo?
Met de intelligentie van de mensen helpen ze de wereld om zeep maar als de nood aan de man komt, komt dan ook niet het instinkt naar boven om te overleven?
Instinct, waar overlevingsdrang onderdeel van uitmaakt, is een heel primair mechanisme. Ik denk niet dat we het alleen daarmee gaan redden.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Sep 20, 2018 11:01 am Reageer met quote

theDon schreef:

...Met de intelligentie van de mensen helpen ze de wereld om zeep maar als de nood aan de man komt, komt dan ook niet het instinkt naar boven om te overleven?

Dat is wel zeker. Elk levend wezen, of het nu een plant, een dier of een mens is, hebben een bepaalde overlevingsdrang en zal zich proberen te redden. Natuurlijk is het ene dier slimmer dan het andere en leert het gemakkelijker trucjes aan om bepaalde doelen te bereiken. Maar ik denk dat intelligentie (of het ontbreken daarvan) toch uitsluitend aan de mens is voorbehouden. Dat we in veel gevallen een voorbeeld aan de dieren kunnen nemen doet daar verder niets aan af...

Maar nogmaals, het hangt er vanaf hoe je het begrip 'intelligentie' definieert...

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3022
Do Sep 20, 2018 2:55 pm Reageer met quote

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen intelligentie en instinct bij dieren ?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Sep 20, 2018 5:09 pm Reageer met quote

het zijn twee dingen die je helemaal niet vergelijken moet met mekaar denk ik
Een instinct is aangelegd bij mens en bij dier, in hoeverre we daar precies gebruik van maken is moeilijk te bepalen, het instinct zal vaak op de achtergrond een rol spelen bij beslissingen, tegelijkertijd zullen er niet veel beslissingen zijn die 100% instinctmatig bepaald worden. Skinner heeft aangetoond dat de mens -een mensenpeuter- niet het instinct bezit terug te deinzen voor een enorme afgrond, het kruipt zonder aarzelen over een glasplaat waaronder zich een levensgevaarlijke diepte bevindt. Een aap heeft niet het instinct een slang te vrezen is aangetoond door de Waal, ook het gevaar daarvan moet hem door de omgeving geleerd worden, of hij zal het moeten ondervinden om vervolgens voor goed op zijn hoede voor slangen te zijn.
Intelligentie is leervermogen, het vermogen technische of sociale problemen op te lossen, het vermogen de medemens of een ander dier in zijn/haar intenties te begrijpen en hem/haar zo nodig te manipuleren, zijn haar motieven te beinvloeden door eigen gedrag, het vermogen behalve je aan te passen aan je omgeving ook de kunst te verstaan de omgeving aan jou(w wensen) aan te passen. De ene mens of het ene dier is daar een stuk intelligenter in dan de andere mens, het andere dier (hond, mensaap, dolfijn enz). Dat heeft alles met begripsvermogen te maken en ik denk helemaal niets met instinct.
Duiven hebben een feilloos instinct de weg naar huis te vinden, alle trekvogels trouwens, olifanten om water te vinden, een spin om een web te maken, daar hoeven die -intelligent of niet- alleen maar trekvogel, duif, olifant of spin voor te zijn. De mens heeft een overlevingsinstinct, waardoor iemand niet makkelijk zal kunnen besluiten om te sterven, en natuurlijk een zorginstinct als vader of moeder. Erg globale en diep in ons verankerde disposities die bij iemand met een zeer hoog iq niet sterker of anders zullen werken dan bij iemand met een matig iq.

Roman Kent

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie