Staat de Westerse beschaving op het spel?
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Wo Sep 05, 2018 12:15 am Reageer met quote

Opiniestuk.

Doorgeslagen vrijheid van meningsuiting

De vraag die zo langzamerhand wel eens gesteld mag worden is of wij de vrijheid van meningsuiting dienen met de wijze waarop we met die vrijheid om gaan

https://joop.bnnvara.nl/opinies/doorgeslagen-vrijheid-van-meningsuiting

De laatste jaren vraag ik me hetzelfde af als de schrijver van dit stuk.
Wij die altijd zo hoog opgeven over onze westerse beschaving. Is het slechts een laagje vernis, wat is er nog van over?

Wat betekent 'beschaving' nog voor ons westerlingen?
Vergelijken we het met andere beschavingen om op die wijze onze beschaving de beste te vinden, zonder een blik naar binnen te werpen om de werkelijkheid van onze beschaving anno 2018 niet te hoeven zien?
Hoe zien jullie dat?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 499
Wo Sep 05, 2018 3:06 am Reageer met quote

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Het merendeel van de mensen houdt daarbij ook rekening met de geest van de wet. Een kleine minderheid, waaronder Wilders, zoekt de grenzen van de wet op en balanceert soms op het randje.
De rechter bepaalt wanneer bij het gebruik van het recht op vrijheid van meningsuiting andere waarden in het gedrang komen en boven het recht op vrijheid van meningsuiting staan.
Dat ik zelf vind dat Wilders misbruik maakt van zijn recht is een persoonlijke mening. Alleen een rechter bepaalt of er van misbruik sprake is.
Wilders optreden is een aanfluiting van wat veel mensen onder beschaving verstaan maar zolang hij niets strafbaars doet, kan hij zijn gang gaan. Wat hij doet en zegt is weinig verheffend, maar alleen al in het politieke spel zijn daar nog wel andere voorbeelden van te geven. Wat Rutte doet met de div***belasting schuurt ook tegen de randen van de wet en is op een andere manier schunnig. Gelukkig lijdt hij er zelf niet onder; integendeel, hij doet het om jou en mij een beter bestaan te geven. Dan heiligt het doel de middelen, toch?

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29872
Wo Sep 05, 2018 9:57 am Reageer met quote

Was het nog maar zo dat het doel het middel heiligde. Over Wilders kun je redetwisten. Maar Rutte maakt het in mijn ogen nog veel bonter. Het D-woord is mijns inziens alleen maar in het belang van het grootkapitaal en meneer Rutte zelf. Die heeft zich hiermee naar alle waarschijnlijkheid van een mooi baantje bij de Unilever verzekerd...

Maar het gaat de burger weer een hoop geld kosten...Maar dat zal hem en de rest van het zooitje een worst zijn...

Wat het begrip "beschaving betreft, waar leg je de lat langs? Bij oude beschavingen kijken we vooral naar de gebouwen die ze gemaakt hebben. Ontzettend knap voor die tijd en die mogelijkheden. Maar we vergeten dan onder welke omstandigheden die gebouwen tot stand gekomen zijn. De 'arbeiders' van die tijd hadden beslist geen CAO. Integendeel, ze leefden vaak onder de meest mensonwaardige omstandigheden die denkbaar zijn.

Wat is precies de definitie van 'beschaving'...?

Faber quisque fortunae suae

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3022
Wo Sep 05, 2018 10:19 am Reageer met quote

Beschaving: is een moment opname van een bevolkingsgroep op/in een bepaald gebied op aarde.
Beschaving is dat alleen maar wilders? met zijn vrijheid van meningsuiting? ik denk de gelijkheid van mannen en vrouwen op een hoger platvorm staan.
En verder, lees de geschiedenis boeken eens, dan lees je dat beschaving een golfbeweging is, wat nu normaal is , is over een bepaalde tijd abnormaal.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Sep 05, 2018 10:41 am Reageer met quote

Daarmee neem je het begrip 'beschaving' wel erg ruim. Op een gegeven moment veranderde de aap in een mens. Zou je die eerste groep mensen dan al een 'beschaving' kunnen noemen..? Of moet een groep mensen dan toch een wat hogere trede bereikt hebben..? Voor mij houdt beschaving meer in dat binnen een bepaalde groep de leden allemaal een menswaardig bestaan hebben en rustig, veilig en beschermd kunnen leven...

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Sep 05, 2018 12:15 pm Reageer met quote

Het blijkt dus dat beschaving wel een erg rekbaar begrip is...
Beschavingen zijn gekomen en gegaan, elk met z'n eigen merites. Ook de westerse beschaving zal wel weer eens verdwijnen. Ik hoop het, ondanks de nodige tekortkomingen, toch niet meer mee te maken...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6072
Wo Sep 05, 2018 9:57 pm Reageer met quote

Social media moet je niet als maatstaf nemen zoals de auteur lijkt te doen, want wanneer mensen irl in gesprek met elkaar zijn of komen heb je dadelijk met een heel andere toon van doen en blijkt men zich een stuk gematigder op te stellen. Dat geldt nog sterker wanneer mensen in dezelfde buurt wonen, elkaars collega zijn enz. , kan men prima met elkaar overweg, met elkaar door 1 deur. De social media lijken een apart discours te vormen, een soort van gamen, een spel van plagen, tarten, uitjouwen, lange neuzen maken, waarbij de inhoud er in het geheel niet toe lijkt te doen doch enkel nog de vorm: zoveel mogelijk polariseren met elkaar en zo creatief en hardnekkig mogelijk de opponent onderuit proberen te halen met een paar oneliners. Soms heel erg harde one-liners. Maar die zeggen volgens mij geen fluit over wie die persoon irl, in werkelijkheid, is.
In de trein, de bus, de winkels, op de markten, ik vind dat mensen reuze beschaafd, leuk, hartelijk, vriendelijk, voorkomend met elkaar omgaan.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18763
Wo Sep 05, 2018 10:56 pm Reageer met quote

Met mensen die een Blok aan je been zijn helpt het niet echt...

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15529
Wo Sep 05, 2018 11:22 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
Met mensen die een Blok aan je been zijn helpt het niet echt...
Er zijn politici die zich er niet van bewust zijn dat ze zich niet altijd bij de kapper, in de kroeg of op een familiefeestje bevinden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Sep 06, 2018 10:11 am Reageer met quote

Ik vind dat ook een politicus mag zeggen wat hij meent en menen wat hij zegt. Je hoeft het er niet mee eens te zijn en ook dat mag je zeggen...

Maar dat debat was een belachelijke vertoning. Net zoals ieder mens zou doen; als je baantje in gevaar komt, krabbel je terug en zeg je dan maar dan je het niet meer meent. Maar iedereen weet dat het onzin is..

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15529
Do Sep 06, 2018 10:50 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik vind dat ook een politicus mag zeggen wat hij meent en menen wat hij zegt. Je hoeft het er niet mee eens te zijn en ook dat mag je zeggen...
Helemaal mee eens maar dat betekent niet dat wat je er uitkraamt geen consequenties mag hebben.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

luciaT..1

Superlid
Superlid
Vr Sep 07, 2018 12:39 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Helemaal mee eens maar dat betekent niet dat wat je er uitkraamt geen consequenties mag hebben.

Exactamente!

luciaT..1

Superlid
Superlid
Vr Sep 07, 2018 12:52 am Reageer met quote

Het is dit deel in het artikel wat mij aan het denken zette:
[De wijze waarop mensen als Trump omgaan met fatsoen en redelijkheid draagt in ieder geval niet aan onze beschaving bij. Dat geldt evenmin voor landen als Hongarije, Italië en Tsjechië waar achtereenvolgens, vluchtelingen worden uitgehongerd, mishandeld en negentig dagen in mensonwaardige omstandigheden opgesloten.]

Dan is er toch iets degelijk mis met onze beschaving als er zo met mensen omgegaan wordt?!

De discriminatie, het antisemitisme, de vuiligheid die via social media naar buiten komt. Nu kan je zeggen: dat was er altijd al. Dat mag waar zijn maar tegenwoordig wordt het openlijk uitgedragen en de norm wordt almaar opgerekt onder het mom van vrijheid van meningsuiting.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Sep 07, 2018 10:27 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Dan zou je in feite niets meer kunnen zeggen. Alles wat je zegt kan consequenties hebben. Wat jij zegt, wat ik zeg, een minister zegt, wie dan ook...
Op alles wat gezegd wordt kan ook weer gereageerd worden door wat terug te zeggen...

Maar als de aangesprokenen dan met geweld gaan reageren, ligt voor mij de schuld toch echt bij die personen...

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Za Sep 08, 2018 9:47 pm Reageer met quote

veel mensen onderschrijven de mening van minister Blok, zijn excuses moet je m.i. zien als slechts "politiek correct".

luciaT..1

Superlid
Superlid
Za Sep 08, 2018 10:59 pm Reageer met quote

Restaurant Schalom is volgens eigenaar Uwe Dziuballa al vaker doelwit geweest van antisemitisch geweld. De Duitse commissaris voor antisemitisme, Felix Klein, reageert bezorgd. “Het brengt de slechtste herinneringen uit de jaren ‘30 weer naar boven.” De politie onderzoekt de melding van de aanval op het restaurant.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/joods-restaurant-in-chemnitz-aangevallen-bij-extreemrechtse-demonstratie

Als je zo'n artikel leest dan is er mijn inziens wel degelijk iets faliekant mis met onze beschaving. We wijzen dan wel naar mensen van andere afkomst, maar het zijn de blanke westerlingen die hier bezig zijn geweest.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Sep 09, 2018 10:41 am Reageer met quote

Opvallend! Als een moslim een aanslag pleegt, zou je daar niet zo zwaar aan moeten tillen want het is "maar een enkele moslim" die zoiets doet. Nu vallen een paar ontspoorde westerlingen een restaurant aan. En dan zou zou de hele westerse beschaving ineens niet meer deugen...

Ik praat hiermee het gebeuren niet goed, om misstanden te voorkomen. Maar ik denk dat het met die westerse beschaving in het algemeen nog wel meevalt. 'Vluchtelingen' willen niet voor niets allemaal hier naartoe. Terwijl er maar weinig westerlingen naar moslimachtige gebieden "vluchten"....

luciaT..1

Superlid
Superlid
Zo Sep 09, 2018 10:54 am Reageer met quote

Opvallend! Zodra het gaat over de westerse beschaving wordt er moslims en vluchtelingen erbij gehaald. Totaal off topic.
Er wordt nergens beweerd dat de 'hele' westerse beschaving niet zou deugen.

In mijn ogen zijn dit geen paar 'ontspoorde' lieden maar antisemieten.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Sep 09, 2018 11:50 am Reageer met quote

Omdat het een onlosmakelijk deel van die westerse beschaving is geworden. Dus niet zó opvallend...

Maar om op de vraag terug te komen: ik denk dat het nog wel meevalt met die westerse beschaving. Áls die al in gevaar is komt het juist dóór die overmatige instroom van moslims en zogenaamde vluchtelingen...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6072
Zo Sep 09, 2018 11:57 am Reageer met quote

Quote:
'Vluchtelingen' willen niet voor niets allemaal hier naartoe. Terwijl er maar weinig westerlingen naar moslimachtige gebieden "vluchten"....

Palestina zit vol met mensen of de nazaten van mensen die sinds begin vorige eeuw naar dat 'moslimachtige' gebied 'gevlucht' zijn (het volkomen planmatig gekoloniseerd hebben met behulp van terreurorganisaties als Hashomer (1909), Bar-Giora (1907), Palmach (1920), Betar (1923) Etsel (1931) enz. (jaartallen vermelden het jaar van hun oprichting)
Andere 'moslimachtige' gebieden, als Irak en Afghanistan hebben wij westerlingen recentelijk kapotgebombardeerd; de politiek-maatschappelijke verhoudingen binnen Irak hebben wij westerlingen vervolgens totaal op zijn kop gezet van de ene op de andere dag waarna we het land verlaten hebben: 'het beste ermee'. Dat had IS tot gevolg, waarmee de malaise in dit 'moslimachtig gebied' nog vele malen groter werd.

En dan nog cynisch durven wezen met een uitspraak als: 'er zijn maar weinig westerlingen die naar moslimachtige gebieden vluchten'

Hoe corrupt kan een menselijke geest zijn

*Hierboven wordt niet vermeld in welke zee van ellende wij deze moslimachtige gebieden gestort hebben door hen in de eerste wereldoorlog koeien met gouden hoorns te beloven -hun autonomie- indien zij de kant van de westerse gallieerden zouden kiezen, hoe weergaloos wij deze gebieden, deze volkeren destijds bedrogen en uitgekleed hebben na de strijd die zij aan onze kant streden

https://www.youtube.com/watch?v=rjJ5mRN2I7E&t=37s

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie