E-bike eenvoudig om te bouwen tot trapraket op wielen.
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Do Jun 07, 2018 11:43 pm Reageer met quote

Vroeger deden we dat met brommers ook, wat dat betreft is er niets veranderd dus.
Het is alleen een stuk gevaarlijker ivm de constructie om zo hard op een fiets te gaan.

Nu de elektrische fiets ook bij jongeren ongekend populair is, keert een berucht fenomeen uit het bromfiets-tijdperk terug: opvoeren. Het is illegaal, maar je gaat - net als vroeger - ineens wel lekker hard.
Lees verder; klikkie

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29910
Vr Jun 08, 2018 11:43 am Reageer met quote

Wie heeft er niet als jongere zijn brommer opgevoerd. Vooral als je met lange, saaie kaarsrechte fietspaden te maken had, voelde je je al snel als een slak op een teerton.

En als je het zelf niet kon, zoals ik, dan waren er altijd wel vriendjes die je helpen wilden. Want die wilden niet telkens op jouw wachten...

Maar die brommers waren toen wel een stuk zwaarder en steviger dan die e-bikes van tegenwoordig. En ik denk dat je met zo'n fiets wel veel sneller een ongeluk krijgt...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15558
Vr Jun 08, 2018 12:08 pm Reageer met quote

Nou ja, hoe snel gaan die wielrenners de Alpe d'Huez wel niet af op die ranke racefietsjes? Bij fietsen zonder bekrachtiging kun je al kiezen uit een heel scala van functies. Ik heb een hybride fiets zonder bekrachtiging, zowel geschikt voor boodschappen, woon-werk verkeer, als wat langere afstanden. Zo'n fiets is niet zo heel zwaar maar ook weer niet de allerlichtste en zou een stuk zwaarder worden met een motortje en accu maar wel heel geschikt voor de functionaliteit ervan. Toen ik nog naar mijn werk in Utrecht fietste ging het voor twee derde buiten de bebouwde kom waar fikse snelheden heel goed mogelijk zijn. De vijf kilometer dwars door de stad natuurlijk niet maar je hoeft op zo'n potentieel snelle fiets niet te allen tijde de mogelijkheden uit te buiten. Ik zou eerlijk gezegd wel voor zo'n setje gaan. Maar hoofdbescherming vind ik sowieso wel aan te raden voor fietsers. Je zit relatief hoog en een val op je hoofd is altijd risicovol.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon.1

Superlid
Superlid
Vr Jun 08, 2018 5:17 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Nou ja, hoe snel gaan die wielrenners de Alpe d'Huez wel niet af op die ranke racefietsjes? Bij fietsen zonder bekrachtiging kun je al kiezen uit een heel scala van functies. Ik heb een hybride fiets zonder bekrachtiging, zowel geschikt voor boodschappen, woon-werk verkeer, als wat langere afstanden. Zo'n fiets is niet zo heel zwaar maar ook weer niet de allerlichtste en zou een stuk zwaarder worden met een motortje en accu maar wel heel geschikt voor de functionaliteit ervan. Toen ik nog naar mijn werk in Utrecht fietste ging het voor twee derde buiten de bebouwde kom waar fikse snelheden heel goed mogelijk zijn. De vijf kilometer dwars door de stad natuurlijk niet maar je hoeft op zo'n potentieel snelle fiets niet te allen tijde de mogelijkheden uit te buiten. Ik zou eerlijk gezegd wel voor zo'n setje gaan. Maar hoofdbescherming vind ik sowieso wel aan te raden voor fietsers. Je zit relatief hoog en een val op je hoofd is altijd risicovol.

Die wielrenners rijden de berg af zonder dat ze op auto's en overstekende mensen hoeven te letten.
Als deze wielrenners op een fietspad zouden rijden met dezelfde snelheid en ze plots moeten remmen, blijven ze nergens meer.
Ik heb bij mijn "klanten" al diverse racefietsen gehad die helemaal in de prak zaten en de wielrenner zelf aan het genezen was van de klap.
Dat waren mensen die de Kauberg en of de Grebbeberg af gegaan waren en plots moesten remmen.
Een racefiets heeft een weg contact met zijn band van maar 10 eurocent!!!
Je kan dus wel nagaan als die met een snelheid van 50 km/u moeten remmen met hun lullige velgremmetjes.

Een normale e-bike is berekend op een snelheid van ong. 30 km/u.
Ga je die opvoeren, overtreed je de veiligheids marge en kan je de grootste ongelukken krijgen.
De fiets is niet gebouwd op die snelheden.
Nu zal iedereen zeggen "maar die opgevoerde brommers en scooters dan"?
Een scooter rijd vanaf de fabriek al, 70 km/u maar wordt in Nederland "geknepen" ivm de wetgeving.
Zou je dus een snorscooter die 30 km/u mag rijden, opvoeren naar 50 km/u, is er nog niets aan de hand behalve als je wat krijgt, ben je in overtreding en is het mogelijk dat je voor alle kosten op draait omdat de verzekering niet betaald en dat is weer gelijk aan een opgevoerde e-bike.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15558
Vr Jun 08, 2018 10:30 pm Reageer met quote

Dat begrijp ik. Mijn auto kan 200 km/u, op zich niet bijzonder, maar met die snelheid tegen een betonnen muur kun je ook met een Volvo of Mercedes binnen een split second vrijwel zeker Petrus begroeten aan de hemelpoort. Natuurlijk moet je je snelheid aanpassen maar dat je op een snor- of bromscooter zoveel veiliger af bent dan met een speed pedelec geloof ik niet. Je zit wat lager maar bij een frontale klap vlieg je evengoed door de lucht. Maar goed, binnen afzienbare tijd is woon-werk niet meer nodig en zal ik 25 km/u ook wel zat vinden als ik onverhoopt toch eens overstap op trapbekrachtiging.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon.1

Superlid
Superlid
Vr Jun 08, 2018 11:34 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Dat begrijp ik. Mijn auto kan 200 km/u, op zich niet bijzonder, maar met die snelheid tegen een betonnen muur kun je ook met een Volvo of Mercedes binnen een split second vrijwel zeker Petrus begroeten aan de hemelpoort. Natuurlijk moet je je snelheid aanpassen maar dat je op een snor- of bromscooter zoveel veiliger af bent dan met een speed pedelec geloof ik niet. Je zit wat lager maar bij een frontale klap vlieg je evengoed door de lucht. Maar goed, binnen afzienbare tijd is woon-werk niet meer nodig en zal ik 25 km/u ook wel zat vinden als ik onverhoopt toch eens overstap op trapbekrachtiging.

Met een scooter/brommer, heb je veel en veel betere remmen en daarnaast heb je een veel betere grip op de weg.
Daarnaast heb je een veel beter "stijver" frame als een fiets.
Ook kom je met je benen beter bij de grond.
Het contact met de weg van een fiets is zo groot als een 10 cent muntstuk terwijl dat met een scooter zeker meer is als een 2 euro muntstuk.
Dat alles bepaalt dat je veel sneller tot stilstand komt en dus beter in kunt grijpen zodat je wat moeilijker bij Petrus aan de hemelpoort staat.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie