CNN: Nederland zorgt voor woonwijk 3-D geprinte woningen
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6104
Wo Jun 06, 2018 9:52 pm Reageer met quote

https://edition.cnn.com/style/article/3d-printed-houses-netherlands-style-intl/index.html

mooi filmpje erbij

Wanneer deze techniek wat meer toegepast gaat worden dan kan er toch nooit meer van woningnood sprake zijn of van te dure (koop/huur)woningen?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15558
Do Jun 07, 2018 12:12 am Reageer met quote

Maar toch, beton? Ik vind baksteen en hout(skelet)bouw toch ook nog steeds wel iets hebben. Voor mijn gevoel gaat het ook een beetje richting tiny houses. Als dit ‘Nieuwbouwwoningen vertonen steeds meer gebreken’ met 3-D voorkomen kan worden is het wel weer een overweging waard. Ik ben benieuwd wat dit in onze huisbouwkundige los maakt.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Jun 07, 2018 11:31 pm Reageer met quote

Hout of baksteen kan helaas niet geprint worden. Je hebt 1 bepaalde substantie nodig waar de gehele constructie uit opgespoten moet kunnen worden. Dat heeft natuurlijk ook weer zijn nadelen...
Het voordeel is dat de meest complexe constructies peanuts zijn om met de comp te ontwerpen en door de printer uit te laten voeren

https://www.theverge.com/2018/3/12/17101856/3d-printed-housing-icon-shelter-housing-crisis Een volwaardig huis in 1 dag klaar, kosten $4000

Geweldig om deze mogelijkheid te gebruiken bij rampen waarbij mensen dakloos geworden zijn, maar ook voor mensen met een krappe beurs hier, als starterswoning, waarom niet? Ik zou een dergelijke woning graag willen betrekken in ieder geval, voor wel 5x dat bedrag.

Over de wijk in Eindhoven:

https://www.dutchcowboys.nl/technology/3d-geprinte-betonnen-huizen-in-eindhoven-volgend-jaar-bewoonbaar

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Vr Jun 08, 2018 12:12 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 08, 2018 12:06 am Reageer met quote

Mijn associatie is een soort betondorp devant la lettre. Smile Ik vind het echt zo'n gek idee nog niet en zeker een alternatief voor starters op de woningmarkt, tiny houses, krottenwijken en zeker al dergelijke oorden waar mensen in woningen leven die de benaming woning niet waard zijn. Als ik kleiner zou moeten gaan wonen, zou ik, gedwongen om nogal wat overtollige ballast weg te gooien, ook overwegen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29910
Vr Jun 08, 2018 10:48 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Maar toch, beton? Ik vind baksteen en hout(skelet)bouw toch ook nog steeds wel iets hebben. Voor mijn gevoel gaat het ook een beetje richting tiny houses. Als dit ‘Nieuwbouwwoningen vertonen steeds meer gebreken’ met 3-D voorkomen kan worden is het wel weer een overweging waard. Ik ben benieuwd wat dit in onze huisbouwkundige los maakt.

Ik denk dat het enkel een nieuwe niche in het aanbod van woningen zal zijn. Een beetje te vergelijken met de bekende kubuswoningen van Piet Blom in Rotterdam. Er zullen best wel zo hier en daar van dat soort wijkjes verrijzen want er zullen best wel liefhebbers voor zijn. Maar niet iedereen zal in zo'n soort ei willen wonen.

Voor oplossing van de woningnood is het volgens mij geen oplossing. Want je hebt voor dit type veel grond nodig en daar is nu juist het grootste gebrek aan in Nederland. En je hebt een enorme infrastructuur nodig om al die woningen te kunnen bereiken. En dat geldt ook voor waterleidingen, rioleringen enzovoorts.

Woningnood kun je enkel oplossen door in de hoogte te bouwen. En dan is de meer traditionele glij- of klimbekisting nog steeds de meest efficiënte oplossing...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 08, 2018 10:19 pm Reageer met quote

Zou dergelijke bouw van spotgoedkope woningen dan geen oplossing kunnen zijn om de ontvolking van niet-stedelijke gebieden tegen te gaan? Daar is de grond aanzienlijk goedkoper en je slaat twee vliegen in een klap: woningzoekers aan een heel goed betaalbare woning helpen en dorpen zijn levensvatbaarder omdat eerder een minimum aantal inwoners gehaald wordt voor bepaalde voorzieningen die op zich ook weer werkgelegenheid opleveren. Het kost wat meer woon-werken-reistijd maar dat hebben velen er nu toch al voor over om iets rianter en toch betaalbaar te wonen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Jun 08, 2018 10:57 pm Reageer met quote

@ Tympaan: Met de bijzondere vormen waarvoor men bij de 3-D geprinte huizen in Eindhoven voor gekozen heeft wil men denk ik gewoon laten zien wat er mogelijk is. Het is net zo makkelijk om gangbare rechthoekige woningen te laten verrijzen met 3-D printen als bv woningen die de ingewikkelde vorm van bv een slakkenhuis zouden hebben. Wanneer je het andere voorbeeld bekijkt van de complete huizen die voor slechts 4000 dollar geprint worden dan zie je een meer conventionele vorm. https://www.bedrock.nl/3d-geprint-huis-icon-goedkoop/
Je kunt alle kanten op met deze techniek en het is spotgoedkoop en razend snel klaar, menselijke arbeid komt er nauwelijks bij kijken, ook niet bij de afwerking. De leidingen zijn bv ook al geprint.
Alleen het materiaal kent zijn beperkingen, al zal dat wel alle mogelijke kleuren en alle denkbare texturen kunnen krijgen.

Ook bruggen worden geprint
https://betonhuis-betonmortel.nl/beton-kenniscentrum/kennis-delen/dossiers/3d-betonprinten

Roman Kent

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Jun 09, 2018 10:43 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Zou dergelijke bouw van spotgoedkope woningen dan geen oplossing kunnen zijn om de ontvolking van niet-stedelijke gebieden tegen te gaan? Daar is de grond aanzienlijk goedkoper en je slaat twee vliegen in een klap: woningzoekers aan een heel goed betaalbare woning helpen en dorpen zijn levensvatbaarder omdat eerder een minimum aantal inwoners gehaald wordt voor bepaalde voorzieningen die op zich ook weer werkgelegenheid opleveren. Het kost wat meer woon-werken-reistijd maar dat hebben velen er nu toch al voor over om iets rianter en toch betaalbaar te wonen.

Ontvolking van een gebied heeft vaak meerdere oorzaken, maar het heeft vooral met werkgelegenheid te maken. Jongeren trekken weg omdat er voor hen geen geschikt werk te vinden is en geen toekomst is op te bouwen. Woningen zijn dan niet het probleem want die komen juist leeg te staan door die ontvolking.
En heen en weer reizen tussen je woning in Noordoost Groningen en je werk in Rotterdam is geen optie. Ik heb dat een jaar lang gedaan en ik kan je vertellen; dat houd je niet je hele leven lang vol.

Ik denk dat het een leuke woonvorm is voor de liefhebbers van dit soort vormen. en er zullen best wel van dit soort wijkjes ontstaan. Maar als oplossing voor de woningnood in Nederland zie ik het zeker niet. Dan zul je toch de hoogte in moeten en ook nog eens dicht op elkaar moeten bouwen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Jun 09, 2018 10:48 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
@ Tympaan: Met de bijzondere vormen waarvoor men bij de 3-D geprinte huizen in Eindhoven voor gekozen heeft wil men denk ik gewoon laten zien wat er mogelijk is. Het is net zo makkelijk om gangbare rechthoekige woningen te laten verrijzen met 3-D printen als bv woningen die de ingewikkelde vorm van bv een slakkenhuis zouden hebben. Wanneer je het andere voorbeeld bekijkt van de complete huizen die voor slechts 4000 dollar geprint worden dan zie je een meer conventionele vorm. https://www.bedrock.nl/3d-geprint-huis-icon-goedkoop/
Je kunt alle kanten op met deze techniek en het is spotgoedkoop en razend snel klaar, menselijke arbeid komt er nauwelijks bij kijken, ook niet bij de afwerking. De leidingen zijn bv ook al geprint.
Alleen het materiaal kent zijn beperkingen, al zal dat wel alle mogelijke kleuren en alle denkbare texturen kunnen krijgen.

Ook bruggen worden geprint
https://betonhuis-betonmortel.nl/beton-kenniscentrum/kennis-delen/dossiers/3d-betonprinten

Voor ontwikkelingslanden kan het wel mede een oplossing zijn. Ruimte is daar vaak geen probleem. En alles lijkt mij beter dan een hut van sloophout en golfplaten. De vraag is alleen of 4000 dollar voor de bevolking daar nu wel zo 'goedkoop' is..

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jun 10, 2018 2:25 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ontvolking van een gebied heeft vaak meerdere oorzaken, maar het heeft vooral met werkgelegenheid te maken. Jongeren trekken weg omdat er voor hen geen geschikt werk te vinden is en geen toekomst is op te bouwen. Woningen zijn dan niet het probleem want die komen juist leeg te staan door die ontvolking.
Dat probleem begrijp ik. Daarom ben ik in dergelijke gevallen voor overheidsingrijpen en dan kun je denken aan infrastructuur zoals drastisch verkorten van reistijd. Die is met de trein ongeveer hetzelfde als in 1949 op langere afstanden. Dat vind ik ronduit belachelijk. Verbeter dat drastisch om het afleggen van dergelijke afstanden acceptabeler te maken en maak of consolideer goedkoop wonen in gebieden waar minder werk is. Leegloop sleept van alles en nog wat mee waardoor de situatie in het kwadraat verergert.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jun 10, 2018 9:42 am Reageer met quote

Ik denk dat opvoering van die snelheid een groter en complexer probleem is dan enkel de snelheid. Technisch is het geen enkel probleem om die treinen desnoods 600 km/h te laten rijden. Maar die dingen moeten ook weer stoppen bij elk station. En in Nederland liggen die stations zo dicht op elkaar dat die trein nooit die snelheid goed zal kunnen benutten. Daarbij komt dat het spoorwegnet nu al overbelast is en alles precies op elkaar afgestemd is. Één storinkje en het halve net ligt weer in de war.

Natuurlijk, je zou zo'n superspoorlijn van bijvoorbeeld van Groningen naar Rotterdam kunnen aanleggen. Één strakke rechte lijn. Hartstikke fijn voor mij en nog een paar mensen die toevallig dezelfde kant op moeten. Maar hoeveel zullen dat er uiteindelijk zijn? En willen ze allemaal op hetzelfde tijdstip? Vast veel te weinig om die spoorlijn ook maar enigszins rendabel te maken. En uiteindelijk blijft het toch altijd weer een centenkwestie...

En dan moet je nog vanuit een dorp in Noordoost Groningen naar de stad Groningen zien te komen. Daar rijdt echt niet om het kwartier een bus zoals in de grote steden...

Het echte probleem is dat we nu te maken hebben met megagrote bedrijven die allemaal het liefs bij elkaar op bepaalde punten in Nederland willen zitten. En daardoor zijn al de mensen die bij die bedrijven werken wel min of meer gedwongen om in de buurt van die bedrijven te gaan wonen. En dus weg te trekken uit de gebieden waar die bedrijven niet zitten. De tijd dat er veel kleine bedrijven waren die door het hele land verspreid lagen gaat onvermijdelijk steeds meer voorbij...

De vraag is of dat nu zo erg is. Je zal gewoon op die nieuwe situatie moeten inspelen. Krimpgebieden zullen zich op andere zaken moeten concentreren en hun andere kwaliteiten moeten benutten. Te denken valt aan het toerisme en natuurgebieden. Of maak het voor mensen die niet meer hoeven te werken aantrekkelijk.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat die snelheid van die treinen toch op z'n minst inderdaad die 200km/h zouden moeten kunnen halen. Dat haalde de Mallard , een stoomlocomotief, nota bene, al

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jun 10, 2018 12:38 pm Reageer met quote

Grotendeels wel eens met je argumenten. Ook met een hogere snelheid is Noordoost-Groningen Rotterdam geen handige woon-werk afstand. Voor middellange afstanden zou 200 km/u al een behoorlijke verbetering zijn maar het is vergelijkbaar met de autowegen in Nederland; ieder gehucht wil zijn eigen in- en uitvoeg op weg naar de supermarkt en om de kinderen naar school te brengen en daar krijg je natuurlijk geen snelle verbindingen mee op wat langere afstanden.

In verstedelijkte gebieden worden betaalbare woningen schaars maar daar zijn wel schoonmakers, leraren, verpleegkundigen en politieagenten nodig, mensen met lagere en middeninkomens. Goedkope woningen en acceptabele reistijden, zeker voor degenen die liever laag wonen met een tuintje ipv -tighoog op een paar vierkante meter, zouden een compromis kunnen zijn.

De Mallard kende ik wel. Prachtige techniek waarop het zeker anno nu niet hoeft te steken voor 200 km/u op middellange afstanden. Hoe je dat logistiek regelt is natuurlijk een ander verhaal. Aftakkingen voor stoptreinen naar kleinere plaatsen?

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jun 10, 2018 2:10 pm Reageer met quote

Met autowegen is het niet zo'n probleem. Voor de grotere afstanden heb je de snelwegen en voor het meer locale verkeer zijn er de bekende 80km en 60km wegen. Het grote voordeel is dat je niet hoeft over te stappen. En dat is juist weer het nadeel als je aftakkingen gaat maken naar de kleinere plaatsen. Overstappen geeft tijdverlies en ergernis. zeker als de aansluittijden langer zijn. En dan gaat die tijdwinst door de verhoogde snelheid alweer verloren.

Qua woning zal ieder zijn eigen keuzes en afwegingen moeten maken. Ik zou er niet aan moeten denken om met een paar kleine kinderen op een flatje te moeten zitten. Dan reis ik maar liever wat langer. Maar als je met z'n tweeën bent en allebei en drukke baan hebt dan kan een appartement weer juist een prettige oplossing zijn. De ideale woning voor iedereen bestaat toch niet..

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Zo Jun 10, 2018 6:15 pm Reageer met quote

Misschien een huis van legoblokken maken, gaat snel en de kinderen kunnen meehelpen. Laughing
Je kan ook een kraan huren en grote betonnen legoblokken gebruiken.

Heinnie

Stamgast
Stamgast
Antw.: 344
Zo Jun 10, 2018 7:10 pm Reageer met quote

De nieuwe 3 D huizen:
Waar is de ruimte om te bouwen.
Hoe is het met de duurzaamheid in combinatie met de leefbaarheid gesteld over zeg maar 25 jaar?

De tijd zal het leren
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Zo Jun 10, 2018 11:54 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

https://www.theverge.com/2018/3/12/17101856/3d-printed-housing-icon-shelter-housing-crisis Een volwaardig huis in 1 dag klaar, kosten $4000

het gaat er bij mij niet in, een volwaardig huis voor 4000 dollar

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jun 11, 2018 9:56 am Reageer met quote

Waarschijnlijk alleen het beton. En over één dag klaar heb ik ook zo mijn twijfels..

Als je ziet wat een eenvoudig houten tuinhuisje al kost...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Jun 11, 2018 11:08 am Reageer met quote

Op de websites waarnaar hierboven verwezen wordt kunnen jullie lezen waarop je zoal bespaart met deze print-techniek

bv
Quote:
“3D-geprinte huizen bieden verschillende voordelen ten opzichte van traditionele bouwmethoden”, zegt mede-oprichter van ICON Jason Ballard. “Zo heb je een een gebouwschil met een betere thermische kwaliteit, een hogere thermische massa (vermogen om warmte en kou op te nemen, red.), veel minder afval en de mogelijkheid tot meer ontwerpen. Maar het grootste verschil is natuurlijk de prijs en snelheid van de bouw.”
Hoe lang de huizen meegaan? Volgens New Story even lang of langer dan een huis dat is gemetseld met steen en beton. ICON en New Story willen de huizen eenvoudig houden om de onderhoudskosten te minimaliseren.
Op dit moment wordt er gewerkt aan een project op El Salvador, dat via crowdfunding tot stand moet komen. Het is de bedoeling dat daar in de loop van het tweede kwartaal van 2019 honderd huizen worden gebouwd.

https://www.bedrock.nl/3d-geprint-huis-icon-goedkoop/

Roman Kent

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jun 11, 2018 11:42 am Reageer met quote

Je bespaart wat. Maar het kost ook wat. Die printer is ook niet gratis en heeft ook niet het eeuwige leven. En is ook beperkt in grootte.

Voor zover ik het kan bekijken is het een nieuwe mogelijkheid bij de bestaande mogelijkheden. Het is een mooi apparaat om ronde, gebogen en eivormige elementen te maken. Men kan weer ornamenten of "kunstzinnige" voorwerpen en onderdelen maken zonder dure mallen nodig te hebben.

Maar als een vervanging voor de bestaande mogelijkheden zie ik het nog niet zo snel. Zeker niet als argument tegen de woningnood. Maar het is nieuw en probeert het te promoten. En dat begrijp ik dan wel weer...

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jun 11, 2018 11:54 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:

bv
Quote:
“3D-geprinte huizen bieden verschillende voordelen ten opzichte van traditionele bouwmethoden”, zegt mede-oprichter van ICON Jason Ballard. “Zo heb je een een gebouwschil met een betere thermische kwaliteit, een hogere thermische massa (vermogen om warmte en kou op te nemen, red.), veel minder afval en de mogelijkheid tot meer ontwerpen. Maar het grootste verschil is natuurlijk de prijs en snelheid van de bouw.”
Hoe lang de huizen meegaan? Volgens New Story even lang of langer dan een huis dat is gemetseld met steen en beton. ICON en New Story willen de huizen eenvoudig houden om de onderhoudskosten te minimaliseren.
Op dit moment wordt er gewerkt aan een project op El Salvador, dat via crowdfunding tot stand moet komen. Het is de bedoeling dat daar in de loop van het tweede kwartaal van 2019 honderd huizen worden gebouwd.

https://www.bedrock.nl/3d-geprint-huis-icon-goedkoop/

Dat zijn huisjes die het in ontwikkelingslanden prima zullen doen. Alles is beter dan een hut van roestige golfplaten. Maar ik vraag mij af hoeveel Nederlanders in zo'n huisje willen wonen met de ruwe, onafgewerkte muren en in deze staat van afwerking. Dan zou ik nog de voorkeur geven aan zo'n houten tuinhuisje.

Ik denk zelfs dat die "lego"-blokken waar theDon het over had nog een beter alternatief zijn voor ontwikkelingslanden. Geen dure printer nodig, simpel te maken en ook nog demonteerbaar zodat je helemaal geen materiaalverlies hebt als het huis veranderd of afgebroken moet worden...

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie