Geert Mak: we zijn de gelukkigste generatie ooit
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Wo Dec 27, 2017 3:32 pm Reageer met quote

verwijderd

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Wo Dec 27, 2017 3:43 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
luciaT. schreef:

Dat ontken ik toch nergens! Maar onze generatie bestaat ook uit mensen die wel oorlog, armoede hebben meegemaakt.

Dit topic gaat over de generatie (waar ikzelf dus onder val) die dat niet hebben meegemaakt.

Ik heb aan den lijve ook geen oorlog meegemaakt maar daarom kan ik het nog wel oneens zijn met wat Geert Mak vindt. In onze generatie bevinden zich ook mensen die in oorlogen gediend hebben, ik denk dat die er weer anders over denken dan jij en ik.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29910
Wo Dec 27, 2017 3:49 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Tympaan schreef:

Het is nogal een open deur om te constateren dat 'wij' (onze generatie) toevallig op het goede moment in de geschiedenis geboren en getogen zijn. Puur toeval, net zoiets als het winnen van de staatsloterij. Maar wat wil dat verder dan zeggen..?
Het zegt verder niets, behalve dan dat je daarom gelukkig mag prijzen dat dat zo is.
Sta je daar wel eens bij stil hoeveel je geluk je daardoor hebt dat jezelf bv niet in een concentratiekamp bent terecht gekomen of gemarteld bent in een oorlog of dat jij en je gezin nooit hongersnood hebben gekend etc etc?
Dat is nu precies wat Geert Mak doet, bij die generatie eens tilstaan..........

Ik ben ook blij dat ik geen slachtoffer van een verkeersongeluk ben geworden en in een rolstoel zit, of een ernstige ziekte heb, of dat m'n huis niet is afgebrand, of dat ik geen terroristische aanval meegemaakt heb... En zo zijn er nog wel meer zaken te bedenken die heden ten dage nog steeds voorkomen en ook nu in deze tijd diepe sporen kunnen nalaten..
Moet ik mij dan schuldig of zo voelen omdat mij dat toevallig niet is overkomen. Moet ik dan constant piekeren waarom anderen dat wel is overkomen..? En wie help ik daar dan mee..?

Quote:
Niemand heeft het erover dat ons dat ontslaat van de plicht om ons in te zetten om ook ons best te doen dat ook generaties na ons en anderen op de hele wereld al die ellende niet aan den lijve hoeven mee te maken.

En dat is een punt dat veel belangrijker is. Wat gaan 'we' (de mensheid als geheel) daar nu eens aan doen..? Hoelang blijft men toekijken hoe een groot deel van de menshuid wordt uitgebuit en geplunderd..? Hoelang blijft men nog toezien hoe hele volkeren in de modder of het stof rondkruipen terwijl een klein deel zich te buiten gaat aan een uitzinnige extravagantie ten koste van vele anderen...?

Waarom is dat punt veel belangrijker dan stilstaan en dankbaar zijn dat je geluk hebt gehad? Als je je daar bewust van bent is dat dan juist niet de allerbeste motivatie om je in te zetten om je best te doen dat anderen dat geluk ook zullen hebben in de toekomst?

Dat kan mede een motivatie zijn. Maar de vraag is vooral; hoe pak je het aan..? Alleen begint een mens niet zoveel...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 3:49 pm Reageer met quote

luciaT. schreef:
Ik heb aan den lijve ook geen oorlog meegemaakt maar daarom kan ik het nog wel oneens zijn met wat Geert Mak vindt. In onze generatie bevinden zich ook mensen die in oorlogen gediend hebben, ik denk dat die er weer anders over denken dan jij en ik.

Nogmaals dit topic gaat over de generatie die na de oorlog is geboren.
Geert Mak is geboren in 1946.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 4:02 pm Reageer met quote

[quote="Tympaan"]Ik ben ook blij dat ik geen slachtoffer van een verkeersongeluk ben geworden en in een rolstoel zit, of een ernstige ziekte heb, of dat m'n huis niet is afgebrand, of dat ik geen terroristische aanval meegemaakt heb... En zo zijn er nog wel meer zaken te bedenken die heden ten dage nog steeds voorkomen en ook nu in deze tijd diepe sporen kunnen nalaten..
Moet ik mij dan schuldig of zo voelen omdat mij dat toevallig niet is overkomen. Moet ik dan constant piekeren waarom anderen dat wel is overkomen..? En wie help ik daar dan mee..?

Het gaat toch helemaal niet om je ergens schuldig over voelen?? In tegendeel zelfs..........het is precies andersom.
Dit topic gaat erover dat je van geluk mag spreken dat je van na de oorlog bent als generatie en niet over individuele gevallen waarbij je van geluk mag spreken, zoals jij in je voorbeelden aanhaalt.

Ik ben het met je eens dat er nog heel veel gebeuren moet in de wereld om ervoor te zorgen dat alle generaties opgroeien zonder oorlog, honger of andere rampen.
Maar daar ging dit topic niet over Smile

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 4:08 pm Reageer met quote

Ik vind dat je een topic best wel wat wijder mag trekken..

Met een topic: "De lucht is blauw" ben je gauw klaar. Als je vervolgens mag vragen waarom die lucht blauw is, wordt het pas interessant...

Maar okay, dat is een persoonlijke mening.. Very Happy

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 4:16 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik vind dat je een topic best wel wat wijder mag trekken..

Met een topic: "de lucht is blauw" ben je gauw klaar. Als je vervolgens mag vragen waarom die lucht blauw is, wordt het pas interessant...

Maar okay, dat is een persoonlijke mening.. Very Happy

Natuurlijk mag dat best Smile
Maar blijkbaar is het best lastig om gewoon te zeggen; ja ik ben best een generatie geluksvogel dat ik van na de oorlog ben en geen hongersnood en andere rampen heb meegemaakt, afgezien van verdere individuele omstandigheden en niet meteen over te gaan op wat er allemaal mis is in de wereld.
(laat ik niet vergeten erbij te vermelden dat ik het althans zo opvat Smile)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6104
Wo Dec 27, 2017 4:27 pm Reageer met quote

Precies Dagmar, dat lijkt mij zonder meer de strekking van de woorden van Geert Mak.
Het was te verwachten dat er dan toch weer somberaars zijn die naar invalshoeken zoeken om die nuchtere realiteit dat onze generatie geen ernstige epidemieën, geen grote hongersnood, geen grote rampen en geen oorlogen gekend heeft te ontkrachten. Dat mag. Persoonlijk vind ik het een beetje jammer voor hen dat zij dan niet blijken in te (willen) zien wat een ongelooflijke bofkonten het zijn geweest hier in Nederland geboren te zijn eerste helft of vroeg tweede helft vorige eeuw, en kennelijk liever blijven klagen.
Ik hoop dat onze zo ongelooflijk bevoorrechte situatie zich voor de jongere en komende generaties zich zal mogen voortzetten, maar er zijn enorme obstakels te overwinnen zoals de klimaatveranderingen met oa de volksverhuizingen die deze met zich mee zullen brengen (waar we al een klein beetje iets van kunnen merken)

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 4:39 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Natuurlijk mag dat best Smile
Maar blijkbaar is het best lastig om gewoon te zeggen; ja ik ben best een generatie geluksvogel dat ik van na de oorlog ben en geen hongersnood en andere rampen heb meegemaakt, afgezien van verdere individuele omstandigheden en niet meteen over te gaan op wat er allemaal mis is in de wereld.
(laat ik niet vergeten erbij te vermelden dat ik het althans zo opvat Smile)

Tja, dan kan ik snel klaar zijn. Het antwoord is "ja"... En nee, dat is niet lastig..
Maar of dat nu de bedoeling is van een discussieforum..??

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 4:39 pm Reageer met quote

over de ongekend hoge gemiddelde leeftijd die men nu bereikt https://nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachting
zal men ook gemakkelijk kunnen kniesoren: "er zijn nog altijd heel erg jonge mensen die doodgaan" of "oudere mensen worden aan de kant gezet en tellen niet meer mee"
Maar is daarmee 'een lagere levensverwachting' wenselijk en te prefereren boven de huidige levensverwachting?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Do Dec 28, 2017 1:43 am Reageer met quote

Naar mijn mening is er niemand van de zg somberaars die ontkennen dat we bofkonten zijn, maar een aantal kijkt toch even iets verder.

als je een onderwerp plaatst op een discussieforum zoek je toch niet alleen maar bevestiging

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15558
Do Dec 28, 2017 3:14 am Reageer met quote

Een beleving is altijd zowel subjectief als persoonlijk en ook wel situationeel, om het even of het om pijn, geluk, blijdschap, verdriet, gevoel van rijkdom of armoede, veiligheid of de behoefte aan 'living on the edge' gaat. Om enkele dwarsstraten te noemen. Toch heb ik wel vaker gehoord dat de Nederlanders door de bank genomen het gelukkigste volk ter wereld zijn, of wat voorzichtiger, tot de gelukkigste volken behoort. Vraag me even niet naar bronnen en uit mijn voorgaande betoog moge blijken dat onderzoeken daarnaar makkelijk omver te blazen zijn vanwege de onmogelijkheid om e.e.a. objectief te meten. Maar toch, de verschillen tussen arm en rijk zijn niet zo gek groot, we hebben op ons grondgebied al vele jaren geen oorlog en bezetting door een vreemde mogendheid meegemaakt, on rechtsstelsel is rechtvaardig en de corruptie is in vele landen vele malen groter dan bij ons. Vanuit mijn achtergrond als kwaliteitsfunctionaris kan ik echter niet anders dan stellen dat er altijd ruimte is voor verbetering.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5886
Do Dec 28, 2017 3:59 pm Reageer met quote

Volgens mij gaat het er hier om dat er nog nooit in onze geschiedenis een hele generatie is geweest die geen oorlog heeft gekend. Dat wil niet zeggen dat wij als mens het gelukkigst zijn, maar wél, volgens mij, dat de voorwaarden voor geluk in hoge mate aanwezig zijn. Wat dat betreft hebben we gewoon geluk gehad in deze tijd en op deze plek te zijn geboren en opgegroeid. Wat niet wegneemt dat je als individu behoorlijk ongelukkig kan zijn. Dat erkennen (dat we gewoon mazzel hebben) wil niet zeggen dat je geen oog hebt voor verdriet en ellende toch? En als we dan toch ons allemaal haasten om te wijzen naar de ellende in de wereld, dan is het niet zo gek dat wij vanuit onze bevoorrechte positie ook wat ruimte maken voor hen die wél lijden onder de gevolgen van oorlog en geweld. Vind ik dan.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Laatst aangepast door WillemijnF op Do Dec 28, 2017 4:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Dec 28, 2017 4:04 pm Reageer met quote

nandes schreef:
Naar mijn mening is er niemand van de zg somberaars die ontkennen dat we bofkonten zijn, maar een aantal kijkt toch even iets verder.

als je een onderwerp plaatst op een discussieforum zoek je toch niet alleen maar bevestiging

Daar heb je gelijk in Nandes. Maar ik dacht dat er hierboven wel degelijk reacties geplaatst zijn waarin de uitspraak dat we in een allergelukkigste, allerfortuinlijkste periode geboren zijn en geleefd hebben heftig bestrijden, het daar helemaal niet mee eens zijn.
Dus wordt er wel degelijk ontkend dat we bofkonten zijn.

Zoals Kees doet, moet er natuurlijk een duidelijk verschil aangetekend worden tussen je gelukkig VOELEN en onder gelukkige omstandigheden leven. Uiteraard bedoelt Kees Mak enkel en alleen dat laatste. Het gaat hier om strikt externe factoren en niet om subjectieve gewaarwordingen.

Maar die twee kunnen ook best samengenomen worden hier, en dan nog meen ik vol te kunnen houden dat hoe verschrikkelijk ongelukkig en onfortuinlijk iemand zich in deze tijd ook voelen mag, hij/zij zich met hetzelfde persoonlijk ongeluk dat hem overkomen is in eerdere episodes van onze geschiedenis zich nog vele malen meer berooider en ontdaan en ongelukkiger zou hebben gevoeld.
Iemand die nu op de voedselbank is aangewezen, nee die heeft het niet leuk. Maar, een volwassen persoon in diezelfde positie verkerend 50 jaar geleden, 75 jaar geleden, 100 jaar geleden was hem dat noodlottig geworden, waren er in ieder geval nog minder mogelijkheden geweest gratis voedsel te bemachtigen, goed voedsel, voortreffelijk voedsel waar men niet eens dankbaarheid voor behoeft te betonen want daar gewoon recht op heeft in deze tijd.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15558
Do Dec 28, 2017 9:08 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Maar, een volwassen persoon in diezelfde positie verkerend 50 jaar geleden, 75 jaar geleden, 100 jaar geleden was hem dat noodlottig geworden, waren er in ieder geval nog minder mogelijkheden geweest gratis voedsel te bemachtigen, goed voedsel, voortreffelijk voedsel waar men niet eens dankbaarheid voor behoeft te betonen want daar gewoon recht op heeft in deze tijd.
Vanuit welk perspectief bekeken? Alsof je tegen een uitgemergeld kind dat je met noodrantsoenen van de VN in leven houdt voorhoudt dat het vijftig jaar geleden doodgegaan zou zijn. Ik denk dat iemand die afhankelijk is van de voedselbank er niet zo'n boodschap aan heeft en het gevoel voor een oneindige periode aan de afhankelijke onderkant van de samenleving te bungelen de boventoon voert. Er leeft een miljoen mensen onder de armoedegrens, las ik onlangs. Die grens is natuurlijk arbitrair vastgesteld maar dat vind ik nogal wat.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie